Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
dingogirl schreef:als je van je eerste sulky last van je rug kreeg zou ik niet voor weer een sulky kiezen.
bij zowat elke sulky schokt het als je draaft.
misschien is de hca sulky wel wat. daar hoor je best goede reactie's over. zelf geen ervaring mee.
een hele lichte 4 wieler kan natuurlijk ook. het is maar net wat je wil en wat je budget is.
weeg een 4 wieler altijd eerst voordat je hem koopt of laat de verkopende partij dit doen. ( met weegbrief met gewicht erop natuurlijk)
vaak zijn ze zwaarder als men zegt en dan heb je nog niet wat je wil.
en je moet bij het gewicht van de wagen ook nog je eigen gewicht + dat van de eventuele passagier tellen. dan pas kun je beoordelen wat je pony moet trekken en of dit eerlijk is tegenover je pony.
MelanieB schreef:Zijn er toch maar zeer zeer weinig hoor Lobke...
De lemerij/kraay sulky's zijn zeer moeilijk in goed evenwicht te krijgen al helemaal op kleintjes en de bekende zwarte sulky's net zo goed, en blijft vaak toch wel iets hobbelen in je eigen rug.
Misschien de sport versie wel beter.
Dan blijft er al niet veel meer over....?
De HCA, die zijn fijn en ook voor je eigen fijn.
Of de van der mee sulky's schijnen ook goed te zijn; maar welke prijsklasse dat is weet ik niet.
Maar het is nog vrij lastig.
Ik was zelf in ieder geval altijd erg tevreden met de HCA voor enkelspan minipaard van 85cm, kon er lekker mee rijden, maar voor langere ritten voelde ik het wel in m'n benen en rug, maar dat is per persoon ook verschillend natuurlijk.
Je hebt ze ook met bankje, die zijn wel mooi maar wel erg duur.
Ik heb een hele fijne buggy van GJ van boven die zijn ook zeer geschikt voor shetlanders.
Hier loopt mijn 1.17 welsh ervoor. wat wel het max is voor dit maatje. En zal prima shet vanaf 85cm voor kunnen lopen in enkelspan.
[ Afbeelding ]
Voor meer info wbt de wagen kun je me pb-en.
Let erop dat vierwielers vaak verkocht worden onder een gewicht die vaak lager is dan ze echt wegen... Heb dat al veel meegemaakt. En let vooral op de rolweerstand. Mijn wagen van 230 trekt een stuk lichter dan een shetlander/welsh recreatiewagentje van een kennis die 125kg zou wegen.... die rijd nu met een wagen van zo'n 175 en pony trekt een stuk beter.
Het blijft lastig wbt voor shetlanders anders dan HCA. Leuke concourswagen zoals van der mee zijn super; rijden heerlijk, vering is goed, stabiel, trekken heel licht.
Soms staan ze wel 2e hands op de bokt markt of marktplaats.
xDuvel schreef:Met het gewicht achteraan op de koets bedoel ik dat je toch altijd een gelujke gewichtsverdeling moet hebben op je koets. Anders zou die bij bruuske besegingen kunnen omkantelen zonder groom. Heb ik mij toch laten vertellen op de mencursus.
sas1986 schreef:Ik heb zelf een Clever mini duo. Ik rijd er vaak dubbelspan mee maar enkel span gaat ook fijn.
Mijn shets zijn 1.06 (2 bonte ) en de vos is 1m
Ligt soms ook wel aan de bodem of je er fijn enkelspan mee kunt rijden. Op het gras b.v. gaat het prima maar als het erg veel geregend heeft en veel modder ligt gaat het veel lastiger.
Op buitenrit op de verharde weg geen probleem. De wagen weegt 160 kg ongeveer.