[AR] Welke koets voor enkelspan Shetlander

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xDuvel

Welke koets voor enkelspan Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 12:02

Hallo, ik ben al jaren lid en eerder een stille meelezer dqn actief delen. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer qua koetsen voor Shetlanders.

Ik had eerst de sulky cavaletti omdat mijn ene pony nog niet beleerd was. Ik kreeg daar na een tijd wel last van in mijn rug en zo stevig vond ik hem niet. Dus wanneer mijn da haar op te knappen vierwielig recreatiewagentje weg deed heb ik die overgekocht en mijn sulky verkocht.
Om met die vierwieler +/- 160kg enkelspan te rijden gaat het niet goed. Mijn anders vlotte pony moet veel te zwaar trekken dus dit heb ik maar een paar keer getest.

Nu kon ik dus wel mijn ponys in dubbelspan laten lopen. Ze zijn in training gegaan en alles ging goed, tot een week erna mijn jonge pony onplofte en al bokkend wegliep. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb alle moeite, tijd en geduld gebruikt om hem goed voor te bereiden voor het koetswerk. Maar wanneer de persoon die hem inspande nog eens kwam is mijn pony weer ontploft en het was gewoon blinde paniek terwijl bij zo flink en rustig vertrokken is. Dus om alles heel kort te houden hebben we beslist om hem niet meer in te spannen. Hij zit precies op een andere planeet in blinde paniek en je krijgt hem niet meer kalm. Bokken, slaan, weglopen, dat is niet meer veilig. Die persoon zou hem zeker nog kunnen rijden, maar ik als onervaren menner met angstige, hete ponys zou gewoon verngelukken.

Dus mijn vierwieler moet weg.. Ik ben al een paar dagen hier de topics aan het uitpluizen en kwam voorlopig al terecht bij volgende tweewielers:
Cavalier rainbow sulky
De lemerij gig 16l
Kraay kwam ik ook tegen, maar nog niet specifiek tweewieler gezien, wel zien passeren in topics dat de sulky vd lemerij gelijkend is op die van kraay.

Dat zijn de sulkys die mij aanspreken, maar ik twijfel tussen die van cavalier en de lemerij. Qua uitzicht spreekt de lemerij mij meer aan. Maar wat zijn de grootste verschillen qua rijden met deze?

Ik begon in de topics die ik vond ook meer vierwielers te zien die wél enkelspan reden met shetlanders. Welke zijn daar dan voor geschikt?

Als ik ga rijden is dat over verharde en onverharde hobbelige wegen. Eventueel eens een strandrit etc

Kan er iemand mij nog wat tips geven aub?

En wees niet te hard over mijn jonge pony waarmee het mis gegaan is, ik heb het niet zo heel goed uitgelegd. En ik heb mij laten begeleiden door de beste menner die ik mij kon wensen maar het mocht niet baten. Pony in kwestie was altijd al heel gevoelig en angstig..

Dennis

Re: Welke koets voor enkelspan Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:42

Die van de lemerij en van Kraay zijn naar mijn weten het zelfde.
De cavalier is heel fijn, maar de snelheid van leveren en het aan afspraken houden schijnt nog al lastig te zijn bij hem.

Ik rij zelf met een HCA sulky en een marathon wagen enkelspan (marathon wagen ook tandem, 2span en 4span).
Of het kan met een enkelspan voor een 4wieler hangt van de bodem af, van hoe groot, sterk en getraind jou pony is, en natuurlijk van wat voor 4wieler.

Ga ik het bos in pak ik meestal een 2span of de HCA.

Mocht ik nu voor een 4wieler gaan zou ik kijken naar de marathon wagen van ECC of de Buggy van van Boven.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:44

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 15:14

Ik heb ze allemaal doorlopen maar nog geen antwoord gevonden helaas.

@ Dennis, mijn pony zit goed in het werk, hij heeft een goede conditie en mooie portie spieren. Ik rijd toch af en toe lange ritten mee.
Ik ga niet dikwijls mensen meenemen, dus dan ben ik ondanks dat het veiliger is met groom, beter af met een tweewieler?
Bij een vierwieler moet er achteraan ook gewicht zijn als ik het goed heb.

Ergens hoop ik misschien ooit nog dubbelspan te rijden maar dan moet er al een nieuwe pony komen en dat zit er de eerste jaren toch niet in. Dus overweeg ik eerder weer een tweewieler, maar dan zie ik toch weer mensen hier voorbij komen die enkelspan rijden met een vierwieler met hun shet.

Verschillen de prijzen dan tussen de koetsen van kraay en die van de lemerij?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:22

Ik heb een Kraay wagen type Leica (Lemerij levert deze ook), Pony Marathon type 62a.

Past mijn enkelspan shet van 1.03m. goed voor, maar ook mijn Welsh A van 1.18m.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een verwisselbaar 2span systeem.

Heerlijke wagen, ik zou nooit meer anders willen. Hij rolt ook enorm licht en heel stabiel.
In mijn profiel vind je wel foto's van mijn wagen met zowel mijn shet als mijn Welsh er voor.

Romy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:23

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:13

Afbeelding
Ik rij met deze wagen enkelspan en tweespan. Voor bos of bak vind ik enkelspan HCA veel fijner.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:16

als je van je eerste sulky last van je rug kreeg zou ik niet voor weer een sulky kiezen.
bij zowat elke sulky schokt het als je draaft.
misschien is de hca sulky wel wat. daar hoor je best goede reactie's over. zelf geen ervaring mee.
een hele lichte 4 wieler kan natuurlijk ook. het is maar net wat je wil en wat je budget is.
weeg een 4 wieler altijd eerst voordat je hem koopt of laat de verkopende partij dit doen. ( met weegbrief met gewicht erop natuurlijk)
vaak zijn ze zwaarder als men zegt en dan heb je nog niet wat je wil.
en je moet bij het gewicht van de wagen ook nog je eigen gewicht + dat van de eventuele passagier tellen. dan pas kun je beoordelen wat je pony moet trekken en of dit eerlijk is tegenover je pony.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:59

dingogirl schreef:
als je van je eerste sulky last van je rug kreeg zou ik niet voor weer een sulky kiezen.
bij zowat elke sulky schokt het als je draaft.
misschien is de hca sulky wel wat. daar hoor je best goede reactie's over. zelf geen ervaring mee.
een hele lichte 4 wieler kan natuurlijk ook. het is maar net wat je wil en wat je budget is.
weeg een 4 wieler altijd eerst voordat je hem koopt of laat de verkopende partij dit doen. ( met weegbrief met gewicht erop natuurlijk)
vaak zijn ze zwaarder als men zegt en dan heb je nog niet wat je wil.
en je moet bij het gewicht van de wagen ook nog je eigen gewicht + dat van de eventuele passagier tellen. dan pas kun je beoordelen wat je pony moet trekken en of dit eerlijk is tegenover je pony.

Als de tweewieler/sulky goed in balans is hoeft hij helemaal niet te schokken. Er zijn zat tweewielers en sulky's op de markt die heel comfortabel zijn en waar je ook nog eens met 2 op kan zitten...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:51

Zijn er toch maar zeer zeer weinig hoor Lobke...
De lemerij/kraay sulky's zijn zeer moeilijk in goed evenwicht te krijgen al helemaal op kleintjes en de bekende zwarte sulky's net zo goed, en blijft vaak toch wel iets hobbelen in je eigen rug.
Misschien de sport versie wel beter.

Dan blijft er al niet veel meer over....?
De HCA, die zijn fijn en ook voor je eigen fijn.
Of de van der mee sulky's schijnen ook goed te zijn; maar welke prijsklasse dat is weet ik niet.
Maar het is nog vrij lastig.
Ik was zelf in ieder geval altijd erg tevreden met de HCA voor enkelspan minipaard van 85cm, kon er lekker mee rijden, maar voor langere ritten voelde ik het wel in m'n benen en rug, maar dat is per persoon ook verschillend natuurlijk.
Je hebt ze ook met bankje, die zijn wel mooi maar wel erg duur.

Ik heb een hele fijne buggy van GJ van boven die zijn ook zeer geschikt voor shetlanders.
Hier loopt mijn 1.17 welsh ervoor. wat wel het max is voor dit maatje. En zal prima shet vanaf 85cm voor kunnen lopen in enkelspan.
Afbeelding
Voor meer info wbt de wagen kun je me pb-en.

Let erop dat vierwielers vaak verkocht worden onder een gewicht die vaak lager is dan ze echt wegen... Heb dat al veel meegemaakt. En let vooral op de rolweerstand. Mijn wagen van 230 trekt een stuk lichter dan een shetlander/welsh recreatiewagentje van een kennis die 125kg zou wegen.... die rijd nu met een wagen van zo'n 175 en pony trekt een stuk beter.

Het blijft lastig wbt voor shetlanders anders dan HCA. Leuke concourswagen zoals van der mee zijn super; rijden heerlijk, vering is goed, stabiel, trekken heel licht.
Soms staan ze wel 2e hands op de bokt markt of marktplaats.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:45

MelanieB schreef:
Zijn er toch maar zeer zeer weinig hoor Lobke...
De lemerij/kraay sulky's zijn zeer moeilijk in goed evenwicht te krijgen al helemaal op kleintjes en de bekende zwarte sulky's net zo goed, en blijft vaak toch wel iets hobbelen in je eigen rug.
Misschien de sport versie wel beter.

Dan blijft er al niet veel meer over....?
De HCA, die zijn fijn en ook voor je eigen fijn.
Of de van der mee sulky's schijnen ook goed te zijn; maar welke prijsklasse dat is weet ik niet.
Maar het is nog vrij lastig.
Ik was zelf in ieder geval altijd erg tevreden met de HCA voor enkelspan minipaard van 85cm, kon er lekker mee rijden, maar voor langere ritten voelde ik het wel in m'n benen en rug, maar dat is per persoon ook verschillend natuurlijk.
Je hebt ze ook met bankje, die zijn wel mooi maar wel erg duur.

Ik heb een hele fijne buggy van GJ van boven die zijn ook zeer geschikt voor shetlanders.
Hier loopt mijn 1.17 welsh ervoor. wat wel het max is voor dit maatje. En zal prima shet vanaf 85cm voor kunnen lopen in enkelspan.
[ Afbeelding ]
Voor meer info wbt de wagen kun je me pb-en.

Let erop dat vierwielers vaak verkocht worden onder een gewicht die vaak lager is dan ze echt wegen... Heb dat al veel meegemaakt. En let vooral op de rolweerstand. Mijn wagen van 230 trekt een stuk lichter dan een shetlander/welsh recreatiewagentje van een kennis die 125kg zou wegen.... die rijd nu met een wagen van zo'n 175 en pony trekt een stuk beter.

Het blijft lastig wbt voor shetlanders anders dan HCA. Leuke concourswagen zoals van der mee zijn super; rijden heerlijk, vering is goed, stabiel, trekken heel licht.
Soms staan ze wel 2e hands op de bokt markt of marktplaats.

En de Cavalier dan? Vind ik een heerlijk wagentje,vering is top en zit ook erg lekker. Ik rijd gerust een paar uur mee door het bos en heb nergens last van. Bij de cavalettie had ik na een uurtje dressuur matig rijden al dat ik stijf van de wagen kwam. Dan heb je ook nog de tweewieler die ze bij T&H stables verkopen, heb er zelf ook een paar keer meegereden. Die zit ook erg comfortabel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:39

Cavalier is idd ook nog prima. Als hij levert want marathonwagens worden al heel lang niet meer geleverd.. tweewielers krijgt ie nog wel af en toe geleverd volgens mij.

Die tweewieler ken ik niet maar ziet er nog wel netjes uit.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:00

Laatst nog bij hem geweest en van wat ik weet levert hij nog gewoon tweewielers...

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:05

Pfoe amai. Het is echt niet simpel.

Met het gewicht achteraan op de koets bedoel ik dat je toch altijd een gelujke gewichtsverdeling moet hebben op je koets. Anders zou die bij bruuske besegingen kunnen omkantelen zonder groom. Heb ik mij toch laten vertellen op de mencursus.

Die vierwielers zien er allemaal heel fijn uit, wel boven mijn budget momenteel. En ik ben ook bang voor het gewicht. Mijn huidige zou 160 kg wegen maar als ik enkelspan rijd heeft hij het echt wel lastig. Hoewel ik eerder vermoed dat hij gewoon niet zo'n goede rolweerstand heeft.
Het moet fair blijven, ik weet van mezelf dat ik ook al niet van de lichtste ben, dus daarom schrikken de vierwielers mij af. Maar langs de andere kant voel ik mij wel veiliger in het verkeer met een vierwieler.

De hca heb ik ook echt al veel goeds over gehoord. Maar dat model spreekt mij echt niet aan, jammer.
Met mijn cavaletti kreeg ik echt last op den duur, een vriendin heeft wel de sport versie en die heeft iets meer vering. Maar het blijven bouwpakketten en ik wil nu toch echt iets heel degelijks.

Qua afstellen vallen de kraay en lemerij sulky's dan ook al af? In een paar topics vond ik toch heel wat menners die hiermee reden en toch ook tevreden leken.
Is de cavalier dan veel beter af te stellen?
Met de cavaletti had ik in het begin ook moeite om hem goed in balans te krijgen, dus liever eentje waarbij het beter gaat. En je niet het gevoel hebt dat je elk moment kan omkippen.. Ook niet leuk

Sorry voor mijn vele vragen hoor, ik ben even het noorden kwijt :p

Lobkew, heb je dan misschien een link ofzo naar die tweewieler van t en h?

Melanie, van der mee even opgezocht, denk dat die ook beetje een hogere prijsklasse is jammer genoeg. Wel knappe wagens. Ben ook wel benieuwd naar wat meer info over jouw wagen die je postte, ik stuur je even een pb'tje!

Allemaal al bedankt voor de reacties, het is een hele research naar wat nu juist goed is

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:49

Cavalier is best gemakkelijk af te stellen en goed in balans te krijgen. Op de site thstables.nl em dan mini rijtuigen en dan staat de tweewieler er ook tussen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:13

xDuvel schreef:
Met het gewicht achteraan op de koets bedoel ik dat je toch altijd een gelujke gewichtsverdeling moet hebben op je koets. Anders zou die bij bruuske besegingen kunnen omkantelen zonder groom. Heb ik mij toch laten vertellen op de mencursus.

De meeste kleine vierwielertjes zijn daar wel op gebouwd, ik had er ééntje zonder zitplaatsen achteraan en die was netjes in balans als ik er zonder groom op zat.

Als je bang bent voor het gewicht wil ik je nog even meegeven dat mijn shet van 90 cm veel minder moeite had met een vierwieler van 120 kg dan met een tweewieler van <50 kg. Er komt geen gewicht op de rug, en als de rolweerstand goed is trekken ze dat met gemak.

Dit was mijn vierwielertje, erg veel plezier aan gehad. Staat op de foto een pony van 1m12 voor maar was eigenlijk beter geschikt voor m'n shet :)
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:20

Hierbij mijn mening. Ik zocht dan wel eens waar niet voor een shet maar voor een jonge, slappe kleine welsh; dus dat scheelt niet zoveel mbt de gewichten.

Kraay/lemerij tweewielers: echt niet doen. Zeer slecht in balans te krijgen en alles behalve licht (110 kg!!)... Ze zien er wel mooi uit, dat ben ik met je eens. Dit is de eerste die ik heb gekocht ook, en echt waar, heel veel spijt van gehad.

HCA sulky is super, maar voor mijn pony zelfs met 19 inch toch wel een maat te klein, maar voor een shet wellicht wel goed. Licht, comfortabel, alleen wat zwaarder op de knieeen als je daar zelf zwak bent. En tja, je moet er niet mee omkiepen, dat heb ik ook geprobeerd, dan is het snel klaar. Heb er 2 gehad, een 16 inch voor 85 cm shet en 19 inch voor 1.15 pony.

Die sulky's van cavalier met die geveerde bomen die er op het eerste gezicht minder 'mooi' uitzien zijn volgens mij wel een stuk beter ontworpen, hier zelf geen ervaring mee, maar ga wel proefrijden als je denkt het wat te vinden.... Koop niet nav een verkoop verhaal, ga echt meerdere dingen testen, zodat je het verschil ziet.

Persoonlijk zou ik zeker voor een vierwieler gaan, hiermee hoeven ze namelijk dus niet te 'tillen' en alleen maar te trekken, en tegenwoordig zijn er zulke lichte vierwielers dat het ook niet zoveel meer scheelt met een 2-wieler.

Bijvoorbeeld Melanie haar wagen, die GJ van Boven sportbuggy, gewoon super fijn ding, ik heb er ook mee gereden bij van Boven, echt absoluut goed ding, en licht! 135 kg, dus voor je pony nog lichter dan die sulky omdat ie niets hoef te dragen. prijs is ook zeer aantrekkelijk en achter heb je schokdempers.

Ik heb een ECC shet marathon, weegt 110 kg (!). Balans zodanig ontworpen dat je in je eentje erop zit en dan dus optimaal balans hebt. Echt super ding, zo licht! ponys sjouwen er prachtig mee. Heeft wel door de bladvering op korte onregelmatigheden de neiging om beetje 'stuiterig' te zijn

Een kraay Leica is echt een bak zwaarder (sowieso meer dan 180), maar is wel weer een partij beter geveerd (luchtvering) dan de ECC en GJ van Boven, maja, dat kost dus ook een hoop kilo's.
Ik heb ook met kraay proefgereden en het gewicht was echt merkbaar. Voor het oog wel weer de mooiste keuze vind ik en ook de comfortabelste.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:12

Wij zijn heel tevreden met de v.d. Mee concourswagen, onze shetten ook trouwens. Tweedehands aangeschaft, dan valt de prijs wel mee. Die van ons was trouwens een met nog een bankje achterop, die hebben we er afgehaald en wat ingekort, want voor de dressuur is dat een beetje overbodig. Onze shet haalt nu soms zelfs zevens op zijn uitgestrekte draf in een zandbak, met een zware kar is dat natuurlijk kansloos.
Denk niet dat jij met je enkelspan shet het zo raar kan doen dat je zonder groom om gaat, moet je wel heel hard en heel kort om gaan en anders op de spoorbreedte letten, niet te smal. In marathons en vaardigheid is 125 verplicht (nou ja 110 voor A pony's in de vaardigheid)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:35

Ik heb jarenlang met een eigenbouw 4 wieler gereden, super licht maar niet geveerd.

Sinds dit jaar rij ik met een HCA en het is echt geweldig, zowel buiten als in de bak is het super rijden en ook comfortabel dat had ik niet verwacht. Voor mij niks anders meer. Ik ben behoorlijk lang maar ik kan er prima op zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:27

Ik heb de cavalier rainbow. Super fijn wagentje! Lekker licht én goed in balans te stellen. Ik heb zelf qua afspraken wel goede ervaringen met cavalier ook. Ik heb zelf geen ervaringen met de andere wagens. Maar ben dus wel zeer positief over deze!

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:20

Spijtig. Dat er nog berichtjes gepost waren hier heb ik niet meer doorgekregen.

Ik ga binnen een paar weken de sportbuggy van van boven gaan bekijken. Omdat die qua budget en uiterlijk mij het meeste aanspreken. Ik stop dan ook even bij kraay als het past voor hen. Ik heb tijd en nu is het de bedoeling dat het meteen een goeie koop is voor de komende jaren.

Ik ben blij dat ik eerst goed opgezocht heb naar de sulkys. Spijtig dat ze zo slecht aftrekbaar zijn. Ze kosten een pak geld.
Die van cavaletti zijn zo slecht niet maar die heb ik gehad en we kregen er allebei last van dus die wordt het niet meer.

Die van ecc zien er ook echt super uit maar die zijn wel boven mijn budget helaas.

Als eventuele alternatief is de cavalier dus wel nog een optie. Eens gaan kijken kan ook geen kwaad ;)

Tja Grainey je weet nooit he met een shet hihi. Nee als ik alleen ga rijden is het gewoon op de weg. En alles is hier quasi plat dus dat mag ook geen probleem zijn! En 7 voor uitgestrekte draf daar droom ik momenteel alleen maar van!

Bedankt voor al jullie reacties allesinds!!!

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:19

Ik heb zelf een Clever mini duo. Ik rijd er vaak dubbelspan mee maar enkel span gaat ook fijn.
Mijn shets zijn 1.06 (2 bonte ) en de vos is 1m
Ligt soms ook wel aan de bodem of je er fijn enkelspan mee kunt rijden. Op het gras b.v. gaat het prima maar als het erg veel geregend heeft en veel modder ligt gaat het veel lastiger.
Op buitenrit op de verharde weg geen probleem. De wagen weegt 160 kg ongeveer.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:38

Ik heb een caveletti sport gehad maar de kwaliteit viel idd erg tegen. Maar heb er wel veel plezier van gehad. Ik heb nu een hca. De foto is van een proef rondje. Daarna is hij nog verder afgesteld. Mijn Shet is 1.07m Afbeelding

xDuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 16:41

Knappe pony heb je sure-lee! De cavaletti heb ik liever ook niet meer. Idd veel plezier aan gehad maar het is toch het niet je van het je.

De clever wagens ken ik niet denk ik. Even opzoeken. Vallen die mee van prijs?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:59

sas1986 schreef:
Ik heb zelf een Clever mini duo. Ik rijd er vaak dubbelspan mee maar enkel span gaat ook fijn.
Mijn shets zijn 1.06 (2 bonte ) en de vos is 1m
Ligt soms ook wel aan de bodem of je er fijn enkelspan mee kunt rijden. Op het gras b.v. gaat het prima maar als het erg veel geregend heeft en veel modder ligt gaat het veel lastiger.
Op buitenrit op de verharde weg geen probleem. De wagen weegt 160 kg ongeveer.

Ik heb deze ook gehad, Mini Duo, maar ik vond hem echt veelste zwaar voor een A-pony enkelspan.
160 kg zijn ze ook echt niet hoor. 188 zijn ze op papier maar die van mij ging eerder naar de 200.

Mijn welshen kreeg hem amper voorruit; op gras/zand. Alleen verharde weg ging het redelijk, zolang je maar niet stapt.
Ik vond hem veel beter geschikt voor pony van 1.35. Uiteindelijk is hij ook verkocht aan mensen met een flinke pony (1.30 denk ik) die wat zwaardere koets nodig had en die zijn er blij mee.

Duur zijn ze niet echt, maar die 2500 euro kan je beter in spaargeld stoppen voor een lichter examplaar...