Paard laten wennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaBoncera

Paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:21

Hoi,

Ik heb een vraag.. Woensdag is mijn nieuwe paard bij ons thuis gestald alleen is zei heel er schrikkerig en kent niet veel. Ze is 9 jaar en er is niet veel met haar gedaan dus een hele uitdaging. Ik vroeg me dus af als ik haar mee neem om over het erf te lopen of om haar naar de bak te brengen en zei wilt loskomen of begint heel hard te trekken moet ik haar dan gelijk streng behandelen? Hoe pak ik dit aan want ik wil dat ze eerst goed gewend is alleen ze moet wel de wei in want hele dagen op stal is niks alleen ze is dan zo wild en ongelofelijk sterk..

Babootje

Re: Paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:28

Terug brengen en een paard aanschaffen dat niet boven je macht ligt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:32

Meteen aanpakken en streng zijn. ER wordt met jou geen flauwekul uit gehaald, jij bent dominant aan haar en zij zal snel genoeg leren dat gewoon meelopen prettiger is.
Ik zou niet meer doen deze eerste week dan haar een beetje de boel laten zien en aan de hand laten grazen.

Ik blijf in zo'n geval naast het hoofd van het paard, dan heeft ze steun aan je en kun je met het halstertouw eens naar haar flanken zwiepen. Zodat ze even schrikt en stopt met tegenwerken. Ik kijk daatbij niet om, blijf kijken waar ik wil dat we heen gaan.
Laatst bijgewerkt door mrie op 26-12-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:34

Als je niet precies weet hoe je het aan moet pakken, zou ik iemand erbij halen die je kan helpen en tips kan geven (grondwerk instructeur/ instructrice)... denk dat je daarmee al een heel eind zal komen. Sowieso moet het vanaf het begin goed gedaan worden, anders heb je straks een paard die je helemaal niet meer aan kan.... succes TS hopelijk heb je hier wat aan +:)+

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:35

Dat het paard wild is kan ik mij niet voorstellen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:37

Ik denk dat er in dit geval met wild, onzeker, onrustig, zenuwachtig, fris of druk bedoeld wordt. niet wild met trappen en beten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:38

Heb je zelf wel ervaring met paarden?
Want als ik je vraag zo lees twijfel ik daar meteen aan, en denk ik; waar begin je aan?
Staat t paard alleen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:48

Heb je ervaring met paarden of is dit je eerste paardje.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:53

De vraag als je hem meteen moet aanpakken is iets wat je gwn moet weten en bij de opvoeding hoord, mocht dit je eerste paard zijn weer ik niet op het een goede keus is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:56

knollentuin schreef:
Want als ik je vraag zo lees twijfel ik daar meteen aan, en denk ik; waar begin je aan?
Staat t paard alleen?

Heb precies hetzelfde, vandaar ook mijn reactie :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:01

Ik zou haar eerst even op stal zetten, met flink hooi en water en even laten bijkomen. Dan kun je haar tot rust laten komen, kijken hoe ze reageert. Niet alleen mee gaan lopen maar even met z'n tweeën. Ik weet niet of er ook vuurwerk in de buurt afgeschoten wordt, maar ik zou daar zeker rekening mee houden. Een paard wat net ergens nieuw is wil je niet de wei uitgebroken hebben door vuurwerk... Zijn er nog andere paarden waar ze mee komt te staan?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:53

Lekker op de wei zetten. Beest krijgt op stal alleen maar meer energie omdat hij op 3 x 3 echt niet kan bewegen.

JuliaBoncera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 22:09

Ik heb zeker ervaring met paarden. Ik heb met de oude eigenaren besproken hoe we het zouden doen aangezien ze met pijn in hun hart dit paardje weg moesten doen. Alleen ging alles in het tegen overgestelde. Ze staat met een shetlander en een ander paard. Dit gaat in de wei goed. Maar op het moment dat hun weggaan of als ze alleen de stal uit moet raakt ze compleet in paniek.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:15

JuliaBoncera schreef:
Ik heb zeker ervaring met paarden. Ik heb met de oude eigenaren besproken hoe we het zouden doen aangezien ze met pijn in hun hart dit paardje weg moesten doen. Alleen ging alles in het tegen overgestelde. Ze staat met een shetlander en een ander paard. Dit gaat in de wei goed. Maar op het moment dat hun weggaan of als ze alleen de stal uit moet raakt ze compleet in paniek.

Langzaam opbouwen het alleen zijn, eerst 5 minuutje en dan 10 minuutjes etc. Of eerst eentje weghalen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:34

JuliaBoncera schreef:

Ja, zeker als een paard nieuwe is, komt het vaker voor.

Zet ten eerste het woord 'willen' als ik: "ze wil niet" uit je hoofd. Dit is geen dwarsigheid, maar gewoon de angst van een vluchtdier.
Wat te doen: maak haar duidelijk dat jij een betrouwbare leider bent.
Bijvoorbeeld in de box poetsen, een braaf dier zal jou terwille zijn en je bouwt alvast een beetje een band op. Vraag een paar keer "om", een keer een pasje terug en vraag haar haar hoofd naar beneden te doen. (Pal achter het halster efkes je hand aanleggen en zacht duwen. Zo nodig zelf wat meebukken en steviger duwen.)

Dan halster aan, de box uit. Stel je doel laag - dat is een kwestie van betrouwbaarheid.
Maar wel vier hoeven de box uit en bij "gedoe" bijvoorbeeld stil zetten, pas terug vragen, hoofd laag vragen en weer proberen 4 hoeven uit box. Belonen, terugzetten, halster uit, 5 minuten pauze.
Dan halster aan, weer 4 benen uit de box, belonen - klein wandeltje, maar : jij bepaalt! Jouw richting, tempo, etc. Iedere keer dat ze hier van afwijkt is niet fout of slecht maar wel uittesten of jij een betrouwbare leider bent. Leg dus nadruk op "ik bepaal hier" - en beloon. (Maar alleen nadat de gestelde vraag is beantwoord!)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:57

Citaat:
.... Ze staat met een shetlander en een ander paard. Dit gaat in de wei goed. Maar op het moment dat hun weggaan of als ze alleen de stal uit moet raakt ze compleet in paniek.
Zet ten eerste het woord 'willen' als ik: "ze wil niet" uit je hoofd. Dit is geen dwarsigheid, maar gewoon de angst van een vluchtdier.
Wat te doen: maak haar duidelijk dat jij een betrouwbare leider bent.

Precies. Veiligheid staat op nummer 1. Als de andere 2 lekker rustig hun gang gaan na de kennismaking komt het wel goed. Het alleen zijn moet opgebouwd worden. Dat kost tijd, en leiderschap en vertrouwen. Die van mij is een maand geleden verhuisd, met 2 anderen, en ze hangen nog wel erg aan elkaar, maar de eigenaren doen 'het gewone' ding met rijden, poetsen etc. Op wat gehinnik naar elkaar na kunnen ze ook op eigen benen staan. Je nieuwe paard zal moeten leren op je te vertrouwen, en dat heeft gewoon tijd nodig. Een verhuizing is best ingrijpend, en trek er maar rustig een maand of 2 voor uit voor ze gewend is aan alles.

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:55

knollentuin schreef:
Staat t paard alleen?

Die vraag riep ook in mij op..

Het is misschien handig als je iemand erbij haalt en daar ervaring van krijgt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:37

Paardje staat er al een aantal dagen; hoe gaat het?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:30

En? Hoe gaat het?
zeker voor een paard dat wat minder zelfverzekerd is, kan het eng zijn.
Probeer als zij de stal uit 'moet' er iets van te maken dat ze met je op pad mág. Loop gewoon even met haar het erf op, zodra ze zich ontspant, belonen en terug.

Eten is heilig meestal, dus een gezonde snack geven bij zo'n oefening kan helpen.

Probeer ook veel tijd met haar door te brengen zonder iets te vragen, zo raken jullie aan elkaar gewend.

Veel paarden hebben baat bij aanrakingen- begin bij een veilig gebied zoals hals of schouder, laat je hand dan over haar rug naar haar kont glijden. Vind ze iets vervelend, even terug en even niet verder gaan. Dat langzaam opbouwen naar de gevoelligere gebieden (flanken, benen, tussen benen, hoofd). Zo merkt ze dat je te vertrouwen bent en naar haar luistert.

Ik ben benieuwd hoe het gaat!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:12

Als ze heel erg sterk is dan zou ik gewoon voor de zekerheid een hengstenketting erbij hebben, Mijn paard van 8 maanden trok vreselijk omdat hij niet wist hoe hij aan een halster moest lopen.
Paar keer de hengstenketting gebruikt en het getrek was meteen weg en nu loopt hij keurig mee aan een normaal halstertouw.
Verder moet je even weten of ze bang is of gewoon aan het uitproberen.
Als ze je uitprobeert dan gewoon streng en duidelijk zijn.
als ze bang is dan stel je haar gerust en stop je wanneer het goed gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:34

Dit is wel tamelijk normaal.Laat inhet begin een sterk en ervaren iemand helpen. Als het paard eenmaal goed gewend is gaat het geleidelijk beter.Ik persoonlijk heb de ervaring dat het het beste is om van het begin af aan het paard, als het al ingereden is natuurlijk, wat te laten werken. Dan gaat het gewenningsproces veel sneller. Maar niet in je eentje gaan knoeien, maar met ervaren hulp.