Nagefelijk laten lopen leren hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xDaninex

Nagefelijk laten lopen leren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 21:35

Hoe kan ik mijn fallabella x Shetlander van 4 jaar bijna 5 het beste leren, om nagefelijk te laten lopen? Ik longeer en werk graag jn vrijheid.... Ik speel ook graag met der :p Longeren doen wij ook! Ik longeer met een leer halster of een normale.. Ook heeft ze een super mooi longeersingeltje! Moeten wij longeerhulp aanschaffen om nagefelijk te leren of hoe kunnen wij dit het beste leren?
Mvg!
Hopelijk kunnen jullie helpen!

Ineke2

Re: Nagefelijk laten lopen leren hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:40

Probeer eens of je een aantal lessen kan volgen met de dubbele longe. Als je daar goed mee om kan gaan kun je je pony rechtrichten en nagevelijk leren lopen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:48

Overgangen, veel figuren noem maar op. Niet alleen overgang als in de zin van stap/draf maar ook van langzame draf naar gemiddelde draf enzovoort.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:12

Super bedankt! Moet ik niet iets van longeer hulp aanschaffen ofzo? Want dat heb ik niet. Halstertouw halster en singel heb ik dat was t..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:16

Dus je gebruikt geen hoofdstel? Ik zou nooit alleen aan de slag gaan met een halster, dat schuift veelte veel en ongemakkelijk voor je Shet. Mocht je geen bit willen gebruiken koop dan een bitloos hoofdstel :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:18

Geen hulpmiddelen* gebruiken en vooral ontspanning in de leidsels houden, vanuit de achterzijde laten lopen en niet op een te hoog tempo. Maar het beste advies is hier ergens boven al gegeven: longeerlessen nemen.

* O.a.: hulpteugels, scherp bit, etc.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 22-12-15 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:19

Een hoofdstel met bit of een goede kaptoom ( niet 1 van nylon dat schuift teveel!) en een dubbele longe.
Het is ook handig om " lange lijnen" mee te oefenen want je kunt er zowel mee longeren als er achter lopen en het zo bijvb gebruiken als begin met leren voor de wagen te lopen.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:21

Super bedankt! Kaptoom wou ik al heel lang aanschaffen! Maar sparen en werken helaas :s

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:23

Ik heb de hengsten het hier geleerd met touwtjes. :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:25

JenW schreef:

Als je alleen de voorkant vastbind zonder te weten hoe je werkelijk moet longeren is dat niet zo verstandig.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:26

Ineke2 schreef:
JenW schreef:

Als je alleen de voorkant vastbind zonder te weten hoe je werkelijk moet longeren is dat niet zo verstandig.

Nee je moet natuurlijk weten hoe je moet longeren en er mee werken, helemaal met je eens. Maar ik kan niet uit de op halen dat ze het niet kan of weet? :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:28

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:33

Nu ik dat topic ook gelezen heb, draai ik inderdaad mijn mening bij. Geen touwtjes maar een goede longeerles! Denk aan lammert haanstra.. een goeie!

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:38

Dat is al super lang geleden.. Ze loopt nu netjes doet niks meer verkeerd ze puberde

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:40

Lammert Haanstra lijkt mij nou ook weer niet nodig. Die is veel te duur voor een meisje van 14 jaar.
Probeer gewoon iemand uit je omgeving te vinden die het je een aantal keren wil voordoen en het je daarna zelf laat doen onder begleiding tot je het zelf kunt.

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:41

Nogmaals Longeren lukt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:42

Dan moet je nu niet meer gaan langelijnen tot je een goede kaptoom of bitloos hoofdstel hebt

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:52

Langenlijnen deed ik ook nooit..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:57

Longeren lukt: je bedoelt dat ze nu een rondje om je heen blijft lopen, maar dat is werkelijk iets anders dan echt longeren anders had je jou vraag nooit gesteld.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:04

Sorry ik weet niet waar ik met mijn hoofd zat, ik bedoel longeren

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:29

Ons aandachts punt was... Dat ze inplaats van stap naar ons toe kwam afstand hield en haar rondje mooi liep. Longeren? Sorry hoor maar jullie maken van niks een groot probleem. Longeren houdt in voor ons soepel en warm maken voor de rest van de dingen bv grondwerk.

Snuiter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:45

In de dubbele lange lijnen kan je je paard mooi aan de teugel laten lopen, maar dit is wel iets lastiger dan longeren omdat je met twee lijnen werkt. Maar als je er een (paar) lesje(s) in volgt zou dat denk ik wel een goede oplossing zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:47

Je vraagt hoe je haar kunt leren nagevelijk te laten lopen. Dat kun je niet leren van een computerscherm omdat wij niet kunnen zien wat jij doet en hoe je pony er op reageerd. Daarom zeg ik les nemen. Gewoon een paar keer om je weg te helpen én om iemand te kunnen raadplegen als het even tegen zit. Hij of zij kan je dan direct persoonlijk helpen omdat diegene jullie kent.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:11

Ineke2 schreef:
Lammert Haanstra lijkt mij nou ook weer niet nodig. Die is veel te duur voor een meisje van 14 jaar.
Probeer gewoon iemand uit je omgeving te vinden die het je een aantal keren wil voordoen en het je daarna zelf laat doen onder begleiding tot je het zelf kunt.

wel duur, maar o zo leerzaam, dan maakt de leeftijd niet uit. als je goed wilt longeren is hij een goed voorbeeld.

ts: ik zou iemand erbij halen die er wel verstand van heeft, en je duidelijk kan uitleggen en leren hoe je zoiets doet. en waarvoor je het doet, en wat je der mee bereikt. want echt longeren is niet zomaar een paard rondjes om je heen laten lopen. :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 01:14

JenW schreef:
Ineke2 schreef:

wel duur, maar o zo leerzaam, dan maakt de leeftijd niet uit. als je goed wilt longeren is hij een goed voorbeeld.

ts: ik zou iemand erbij halen die er wel verstand van heeft, en je duidelijk kan uitleggen en leren hoe je zoiets doet. en waarvoor je het doet, en wat je der mee bereikt. want echt longeren is niet zomaar een paard rondjes om je heen laten lopen. :j

Ja natuurlijk is het leerzaam, maar niet te betalen voor iemand van 14 helaas.