[AR] pony wordt heet voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

pony wordt heet voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:52

Sinds 3 maanden heb ik een 'leen' welsh mountain staan waar ik mee men.

Vanaf de eerste keer dat ik op de wagen zat was ze al druk. Ze sprong continue zelf aan in draf. Dit heb ik gecorrigeerd door haar keer op keer terug te nemen, lang volgehouden en dit werd uiteindelijk minimaal. Ze kan ook onmogelijk normaal weg van het erf, het moet altijd druk en het liefst het eerste stuk nog in draf. Na zo'n 100 meter dimt ze een beetje in. Ze staat al jaren voor de wagen, door verschillende mensen gemend, waarbij sommige haar lekker d'r gang lieten gaan helaas.

Nou heb ik in het begin alleen maar ritjes gedaan in stap, en vanuit daar ben ik gaan opbouwen. En sommige ritten zijn echt super maar soms kan ik wel worst van d'r maken. Dan zit ze maar te zenuwen en lijkt het onmogelijk voor haar om te ontspannen.

Nu is de grond hier overal in de buurt keihard bevroren en volgens de eigenaresse krijgt ze dan last van haar benen als ik hier op ga draven omdat het te hard is (wat in mijn oren meer klinkt alsof ze gewoon niet genoeg de tijd krijgt om goed te herstellen c.q. niet lang genoeg uitgestapt. Met mijn weet over hoe de paarden in Nederland gereden worden, veel over straat en ook gewoon dravend) maar misschien dat iemand dat hier herkend?

Meer leidsel aannemen helpt niet, ze lijkt er alleen maar meer van te stressen en tegelijkertijd moet ik het wel, want haar gewoon laten wegdraven wanneer ze wil is natuurlijk uit ten boze.

Rij nu met een simpele enkelgebroken trens maar ga na kerst een liverpool bestellen omdat haar remweg soms erg lang is, en tegen de tijd dat ze dan stopt heb ik veel meer leidsel in mn hand dan ik zou willen, kin op de borst en zijn we zo 20 a 30 meter voorbij de plek waar ik ho zei. Ze is wel te stoppen, ook als ik echt direkt zou moeten maar ik wil niet zoveel kracht moeten zetten op haar mond.

Nu wil ik weer beginnen met staprondjes, en vanuit daar weer opbouwen. Maar zijn er mensen die ook zulke paarden hebben, dit herkennen en misschien gouden tips hebben? Ze heeft het voornamelijk uiteraard als we 'terug' naar huis rijden, dan krijgt ze het in d'r kop en zodra ze wegdraaft en ik haar dan weer corrigeer gaat ze zenuwen.

'zoek hulp' en dergelijk heb ik hier niks mee, de beste hulp die ik hier kan krijgen weet hooguit evenveel van het mennen af als ik, heb verschillende paarden gemend en ben geen nieuwkomertje maar stresskipjes heb ik nog niet eerder voor de wagen gehad.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:39

Nog steeds; zoek eens een goede instructie, vanaf een stukje tekst kun je te weinig.
Veel mensen hebben aangeklooid met de pony zo te lezen, en als je zelf zo door blijft gaan doe je zelf niks nieuws aangezien je net zo onervaren bent met een 'stresskipje'
En zo te zien woon je in NH, daar zijn echt prima instructeurs te regelen.

Ga eerst de standaard dingen af; is haar mond in orde? Passend, goed bit. Tuig in orde; wagen goed; lichaam goed..
Hoeveel voer krijgt ze etc. Kan allemaal van grote invloed zijn op hete welshjes.

Ik heb hier een ook sensibele; en de gouden tip nadat andere dingen uitgesloten zijn; geduld geduld geduld geduld... Consequent zijn maar oppassen dat je niet de grens teveel opzoekt met zulke, hele kleine stapjes.
Probeer je draf veel af te wisselen met klein stukje stappen en weer draven; doet ze het stap goed kan je dat wat uitbreiden, omdat dat gewoon een lastig onderdeel voor ze is. Zo kun je het iets uitbreiden. En halthouden ook zeer belangrijk lekker mee te nemen tussendoor.
Maar vooral; niet boos worden om het gedribbel en gedoe want dat heeft geen zin bij zulke want ze zitten vaak zichzelf in de weg en niet perse om jou te pesten, probeer je rust zelf te bewaren en je 'vragen' te herhalen hoe moeilijk dat soms ook is. Je kan er gerust nog wel een jaar zoet mee zijn..
Bij zulke heb je langer werk dan de andere, maar je beloning zal komen, succes met het bloed onder je nagels vandaan schoonmaken.. :))

Rivjenn

Re: pony wordt heet voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:56

Keihard bevroren? Hier staan de paarden zwetend op stal...
Wij hebben ooit zo'n Fjord gehad. Onder het zadel was het precies hetzelfde en idd op de terugweg helemaal niet te hanteren. Van alles geprobeerd en uiteindelijk maar verkocht. Het zat er zo ingesleten, we kregen het er niet uit

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:11

Blijkbaar zit je in het buitenland: want hier is de grond echt niet bevroren.

Bij stressige paarden gaan wij altijd meteen draven.........eerst spanning af laten vloeien. Stap is voor dat soort paarden zo'n grote uitdaging, zeker als er zoveel energie is.
Eerst longeren is ook goed voor zo'n paard voordat je het inspant. Jonge paarden laten wij ook eerst draven en pas als er rust is, dan gaan wij de stap oefenen.

Kijk ook naar de voeding van het paard..........waarschijnlijk teveel krachtvoer in verhouding tot het werk.

Krijgt het paard veel vrije beweging overdag? Lekker naar buiten elke dag in de paddock of wei doet wonderen voor het geduld van paarden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:40

janouk schreef:
Bij stressige paarden gaan wij altijd meteen draven.........eerst spanning af laten vloeien. Stap is voor dat soort paarden zo'n grote uitdaging, zeker als er zoveel energie is.
Eerst longeren is ook goed voor zo'n paard voordat je het inspant. Jonge paarden laten wij ook eerst draven en pas als er rust is, dan gaan wij de stap oefenen.

Dat inderdaad :j
Was hier ook de key. Dwingen tot stappen in het begin gaat niet werken bij een stresskip.. eerst even draven, afvloeien en dan lekker stukje stappen, en zo blijven afwisselen en je stap stukken tussendoor uitbreiden tot je uiteindelijk kan beginnen met lekker weg stappen.
Het heeft hier zeker ruim een jaar geduurd, maar hij stapt nu heel relaxed weg na inspannen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 11:30

Klopt, ik zit in het buitenland. Paardje staat in Zweden. Vandaar dat het ook zo moeilijk is hier geschikte instructie te vinden. Mennen is al over het algemeen niet zo bemind als rijden, en hier zijn de instructeurs voor rijden al niet in overvloed.

Qua voer krijgt ze onbeperkt hooi, mineraalbrokjes, handje wortelen en een kwart schep muesli. Ze staat buiten van 7:15 smorgens tot 20:00-21:00 savonds. Snachts staat ze of op stal of in een stal met uitloop. Met temperaturen kouder dan -10 doe ik de deur dicht om de warmte te behouden.

Ze heeft een ander tuig dan wat 'wij' Nederlanders gewend zijn, namelijk een gareel. Geef zelf de voorkeur aan een borsttuig maar dat is hier niet zo gewoon. Alle paarden die ik hier heb zien lopen hebben een gareel om.

Een hele andere aanpak die ik tot nu toe heb gedaan dus, ik heb haar juist laten stappen tot de beheersing kwam maar dit werkt niet op lange termijn. Ga hier op verder borduren.

Als jullie het leuk vinden hou ik jullie op de hoogte ;)

mooney

Re: pony wordt heet voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:16

Ik ben nog (lang) niet zo ver gevorderd als anderen hier in het topic. Maar ik dacht dat je met een gareel heel nauwkeurig moest zijn qua pasvorm? Dacht dat die erg vervelend waren voor paarden als ze niet goed passen, daar zou wel ongemak uit kunnen voortkomen.

Verder heb ik hier ook een hete Welsh staan, maar de goede tips zijn al gegeven. Eindeloze portie geduld en zorg dat het dier weet dat er te vertrouwen is op je, anders gaan ze in hun eigen kop zitten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:51

Zelf jaren geleden een Fries paard met hetzelfde 'gedrag' voor de kar gehad. Bleek na controle dat er iets in haar rug niet goed was. Wil niet zeggen dat dat ook bij jouw verzorgpony zo is, maar je zou een controle kunnen overwegen (liever een keer teveel dan helemaal niet).
Verder is er nog een mogelijkheid dat ze wegloopt voor pijn doordat het tuig niet helemaal goed zit of dat de huid bij de singel dubbel zit. De ene pony reageert daar nu eenmaal feller op dan de ander.
Aan de leidsels hangen is sowieso niet de oplossing, want daar worden ze inderdaad alleen maar drukker van. Een goede instructeur kan je het beste helpen met rijtechnische zaken.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:03

We hebben een fjord gehad met hetzelfde probleem. Wilde in draf weg. Niet stappen of stilstaan. Je had niet echt controle.
consequent volhouden om te stappen helpt wel, maar het toverwoord was : loslaten!, het klinkt misschien raar, maar als we haar tegenhielden ging ze er vaak bijna tussenuit. En als ze eenmaal stapte en we lieten de lijnen echt los, (halsstrekken) dan bleef ze stappen. Dat zijn we gaan uitbreiden. In draf ook stukjes loslaten en weer oppakken. Na een jaar ging het echt stukken beter en was ze ontspannen te rijden. Het bleef een werkertje die echt kilometers achter elkaar kon draven, maar ze was ook prima terug te nemen en kon dan gewoon ontspannen stappen. En ook stilstaan.

vaak wordt gedacht aan een scherper bit of nog vaster houden, maar dat werkt avenrechts. Veel geduld, consequent zijn met wat je wil en durven ontspannen /loslaten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 15:01

Een update voor de geinteresseerde! Helaas gaat de pony toch in (onbekende) tijd verkocht worden aan een ander om prive redenen, maar we hebben door de tips hier wel wat vooruitgang geboekt.

Vooral het loslaten heeft erg geholpen, als ik met een lange teugel aanzet tot draf (van huis weg) neemt ze een mooi ontspannen draf aan, in het begin sprong ze nog wel eens aan in galop maar nu ik dat gecorrigeerd heb blijft ze netjes in draf. Zodra ik merk dat ze in stap spanning opbouwd zet ik haar weer in draf en bijna direkt begint ze weer te briesen, ontspanning dus!

Op de weg terug naar huis (helaas zijn het hier alleen maar wegen van en naar huis) kan ik haar wel aanzetten met een lange teugel maar dan neemt ze helaas heel veel tempo aan en springt ze continue in galop. Dit heb ik gisteren geprobbeerd op te lossen door nu wat meer teugel aan te pakken en los-vast te doen, omdat ze bij veel druk gigantisch haar rug wegdrukt, waar ze al van zichzelf een behoorlijke zwakke heeft. Bij minder contact en meer los-vast contact kan ze niet hangen en blijft in ieder geval in draf, al dan wel een tempo te hard maar daar werken we nog aan. Dan zet ze ook minder haar hoofd in de wolken en blijft haar rug wat gespaard. Daarbij oefenen we met lange teugelen op de grond met rustiger draven en hier merk ik ook veel profijt van voor de kar.