Vrijheidsdressuur afleren/anders aanleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Vrijheidsdressuur afleren/anders aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:17

Goedemiddag bokkers :D

Ik heb sinds een weekje een nieuw verzorgpaard en hij heeft vroeger veel vrijheidsdressuur geleerd. Maar nu loop ik er tegenaan dat hij iedere keer als ik zijn schouder aanraak, de jambette gaat doen. Ik heb zelf nooit VD gedaan en ik vind dit dus vrij irritant als ik grondwerk met hem doe :o

Is er een mogelijkheid om het hem af te leren? Of dat hij in ieder geval geen jambette meer doet als ik hem per ongeluk aanraak?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

(De eigenaresse doet vrijwel niks met hem, dus zij kan mij niet helpen helaas)

Azmay

Re: Vrijheidsdressuur afleren/anders aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:19

Gewoon negeren, dan is het vanzelf niet leuk meer voor het paardje.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:26

Azmay schreef:
Gewoon negeren, dan is het vanzelf niet leuk meer voor het paardje.

Dat deed ik sowieso al ja :) Hopen dat dat helpt dan!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:58

OPG -> TVG

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:06

Negeren wordt wrs een hele lange adem hebben,, je paard heeft allang ontdekt dat als hij niets doet, hij ook niets krijgt en dat als hij wel een jambette geeft, de kans bestaat dat er wellicht iets lekkers aan vast zit. Dus vanzelfsprekend gaat hij dit toch heel lang blijven proberen. Vergelijk het met mee doen aan de loterij. Heel veel mensen spelen mee met de wetenschap dat ze wrs nooit iets gaan winnen, maar niet mee doen betekent zeker niet winnen, en dus spelen ze mee.

Ik zou je paard duidelijk maken dat je niet wil dat hij het doet, niet door boos te worden maar wel door hem consequent een stap achterwaarts te vragen als hij ongevraagd een jambette geeft. Hierdoor leert hij dat jambette niet meer gevolgd wordt door een beloning en door het achterwaarts gaan moet hij zijn voeten wel aan de grond zetten. Je zou er voor kunnen kiezen om de jambette wel nog op een duidelijke hulp te zetten zodat je paard het niet nooit meer mag doen, want wrs doet hij het wel erg graag :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:33

Amable schreef:
Negeren wordt wrs een hele lange adem hebben,, je paard heeft allang ontdekt dat als hij niets doet, hij ook niets krijgt en dat als hij wel een jambette geeft, de kans bestaat dat er wellicht iets lekkers aan vast zit. Dus vanzelfsprekend gaat hij dit toch heel lang blijven proberen. Vergelijk het met mee doen aan de loterij. Heel veel mensen spelen mee met de wetenschap dat ze wrs nooit iets gaan winnen, maar niet mee doen betekent zeker niet winnen, en dus spelen ze mee.

Ik zou je paard duidelijk maken dat je niet wil dat hij het doet, niet door boos te worden maar wel door hem consequent een stap achterwaarts te vragen als hij ongevraagd een jambette geeft. Hierdoor leert hij dat jambette niet meer gevolgd wordt door een beloning en door het achterwaarts gaan moet hij zijn voeten wel aan de grond zetten. Je zou er voor kunnen kiezen om de jambette wel nog op een duidelijke hulp te zetten zodat je paard het niet nooit meer mag doen, want wrs doet hij het wel erg graag :)

Dank je voor je uitgebreide antwoord :) Hier heb ik wel wat aan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:47

Je kunt ook ander, tegenovergesteld gedrag gaan belonen: beloon voor "vier benen aan de grond" en breidt dat langzaam uit naar "vier benen aan de grond terwijl ik je schouder aanraak". Danlaat je hem 'kiezen' voor gedrag wat beloond wordt.
Als je niet meer beloond, kan het lang duren voor het gedrag 'uitdoofd' (uit zijn repertoire gaat). Ook als hij het gaat doen om aandacht te vragen en jij loopt er naar toe om het vervolgens achteruit te zetten, heeft hij wel de beloning die hij wil: jou bij zich laten komen. Ik zeg niet dat dit gebeuren gaat, dat hangt van het paard af.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:46

En hoopte gaat het, heeft t gewerkt

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 12:27

Het gaat de laatste dagen een stuk beter, ik heb hem een nieuwe hulp geleerd voor de jambette en dan beloond :) Nu reageert hij vrijwel niet meer als ik per ongeluk aan zijn schouder zit! Het is gelukkig een enorm makkelijk paard wat snel leert :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:37

Fijn om te horen dat je probleem is opgelost.