[AR] Hoe lang mennen bij jonge pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanc1

Hoe lang mennen bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 15:45

Hallo!
Onze 3,5 jarige kruizing Shet, van ongeveer 95 cm staat sinds een paar maandjes af en toe voor de Sulky (Cavaletti Sport edition)
De sulky weegt zo'n 40 kg, en mijn dochter ook zoiets, in ieder geval<50.
Nu zijn we steeds heel erg voorzichtig, Mennen 1 x per week met hem (bitloos), en vooral niet te lang. Wel afwisselend, op het terrain of op de weg.
Behalve dit "werkt" hij minstens een keer per dag: stukje lopen, beetje grondwerk, vrijheidsdressuur, lekker rennen in de roud-pen met ander paardje enz, kortom: zoveel mogelijk afwisseling.
Nu vraag ik me af hoeveel/ hoe lang hij eigenlijk voor de kar mag lopen?
Hij vind het echt geweldig, oortjes naar voren, maar ik wil hem niet overvragen, hij is nog lang niet uitgegroeid natuurlijk. Wie weet hier meer van, en wat zijn jullie ervaringen? Alvast heel erg bedankt! :)

Dennis

Re: Hoe lang mennen bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:50

Gewoon goed naar je pony kijken en niet te veel willen. Ook niet als het fijn gaat.

Mijn 3,5 jarige is nog helemaal niet betuigd, doet af en toe een kwartiertje iets (onder het zadel, lange teugel, dubbele longe, voor het auto bandje), 1 a 2x per week.
Mijn 5 jarige loopt ook maar x in de week voor de wagen meestal (daarnaast nog 1x onder het zadel en 1x longeren gemiddeld). Half uurtje. Soms eens langer als ik les, clinic of wedstrijd heb.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:10

Ik rijd een half uurtje in de bak meestal, op het land rijd ik een klein uur of 3 kwartier, en de weg kan ik niet op want daar rijden ze 80 km per uur. Mijn shet is ook 3,5 maar kijk vooral naar je pony, ga je niet aan schema's houden of wat dan ook want elke pony is anders. Mijn shetje loopt dan 1x in de week of 1x in de 2 weken en dan heeft ze er ook heel veel plezier in. Maar mijn shetje is al op een vroege leeftijd "getraind" vanwege haar achterbeentje dat op slot gaat, nu wordt het steeds beter omdat ze wat meer spieren krijgt en dan zit ze ook veel lekkerder in haar vel. Gewoon een beetje afgaan op je gevoel want dat is meestal goed. Ik stop meestal wanneer ze het warm krijgt en dan span ik haar uit en dan ga ik lekker met haar aan de hand uitstappen zonder dat er gewicht dan nog achter hangt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:13

Met mijn 3.5 jarige welsh ligt t eraan.. Meestal ongeveer een uur.. Dat uur tik ik over de weg meestal wel aan, maar in de bak max een half uur.. (is ook veel zwaarder)

sanc1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 17:52

Dank jullie wel RianneEnzo en nine1987, dan zitten we ongeveer op hetzelfde. Goed om te horen, ik ben weer gerustgesteld!

sanc1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 17:55

Dank je wel Dennis, zie jouw reactie nu pas... Ja, lange lijnen doen we ook, en slepen, maar alles met mate. Fijn te horen dat meer mensen liever langzaam opbouwen!! De bedoeling is dat hij minimal 30 jaar mee gaat!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:07

Komend weekend mennen we ons eerste vaardigheidsproefje.. Gewoon onderling en ongedwongen sfeer.. Merk ik dat ze t niet trekt (leuke woordspeling :') ) omdat t ook voor t eerst op vreemd terrein is, dan haal ik dr gewoon uit de baan..

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:14

Maak je er maar niet teveel zorgen om als je je paard echt goed door en door kent dan merk je wel als ze het niet fijn vinden. :) Heb ik ook met mijn pony Lola toen zij een beetje vast zat in haar rug kwam meteen de fysio om haar los te maken. Oh wat leuk ik wil ook een dressuurproefje doen met Lola onderling dan, ik zou wel willen weten of zij het leuk vind. Ik moet dan eerst wel lessen nemen denk ik want ik heb in totaal 3x gemend ofzo voordat ik Lola beleerde, ik heb wel vaak bij mensen op de kar gezeten. Ik moet zeggen dat ik 't al knap vind dat ik haar voor de sulky heb gekregen en dat ze naar al mijn hulpen luisterd. Serieus ik had echt verwacht dat het niet ging lukken. Nu blijkt het ook wel dat ze redelijk lekker kan lopen, dus moet ik maar eens wat lesjes met haar gaan nemen. :)

sanc1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:03

:) Zo doen wij het ook! Zonder ervaring, ik weet dat het niet slim is, maar hij reageert zo fel op andere mensen, dat we zelf zijn gaan beleren. Bitloos nog wel, en hij laat zich geweldig sturen, stoppen, alles! We hadden hem, als wandelend, verkeersmak gemaakt. En ook wij denken na de winter maar eens wat lesjes te gaan nemen. Succes met Lola, ben benieuwd naar foto´s van haar (die zal je vast wel eens plaatsen!) *\o/*

sanc1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:06

Afbeelding
Dit is trouwens een foto van hem voor de kar (als het nu eindelijk gelukt is!) :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:08

Ik men max 30 min en dat 3x pw met mijn jonge pony de overige 4 dagen staat hij in de paddock vrij te wezen ;)

Je moet goed naar je pony kijken wat wel en niet kan en wat jij al zegt gewoon rustig opbouwen wij zij begonnen met 15 min en 2x pw.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:41

Zolang je de 'trainingen' maar kort en niet te zwaar maakt (niet teveel stappen in zand bijv, best zwaar als ie moet trekken, geen korte draaien etc) kan je wel naar 2 of zelfs 3x per week inspannen gaan nu hoor.

Mijn eerste welshje is met 2,5 beleerd en toen langzaam opbouwen naar 3x in de week tot ie 4 was, met regelmatig paar weken rust, toen is hij meer onder het zadel gaan lopen en verkocht.

Mijn welshje nu beleerd met 2,5; toen weer vakantie gehad en pas met bijna 3,5 echt gaan mennen; die loopt max 3x in de week. 1x les 45 min (met veel stappen tussendoor), 1x bosrit van uur en 1x nog korte 'training', bak of bos. Overigens onder het zadel wil ik nog niet doen, is hij nog te jong voor. En ook hier.. ik sla regelmatig over, rust is op die leeftijd nooit verkeerd; dan doen we alleen wat mind-games of hij krijgt soms weekje helemaal lekker tijd voor zichzelf.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:01

ik heb momenteel mijn 4 jarige 6 dagen per week aan het werk. aantal keren per week voor de wagen in de wei een half uurtje dressuren en in t bos tikken wij de 2,5 uur inmiddels wel aan, dit afwisselend met longeren vrijspringen lange lijnen etc. hij heeft op t moment paar weekjes vakantie van het mennen om het 'te verwerken'en ik ben mijn wagen aan het opknappen. in februari doen wij met de wagen mee aan een shetlander clinic dag