ideeën om naast paard te doen (tinkermerrie van 1,5 jaar)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauravgelder

ideeën om naast paard te doen (tinkermerrie van 1,5 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 13:30

heeeiii
hebben jullie leuke ideeën om met mijn paardje te doen? en dan natuurlijk ernaast erop gaat nog niet :D ze is ruim anderhalf dus niet te moeilijke dingen alsjeblieft. gewoon oefeningen voor later alvast of dingen om lol te hebben
liefs laura

Bullebeest

Re: ideeën om naast paard te doen (tinkermerrie van 1,5 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:36

Gewoon lekker laten lopen. Over anderhalf jaar heb je alle tijd om dingen met je paardje te gaan doen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:40

Ze kunnen zich nog niet zo lang concentreren, dus als je geen ervaring hebt en ook geen ervaren persoon erbij hebt , kun je er beter vanaf blijven.
Met de 2 jarige gaan wij wel stukjes fietsen voor de keuring.
Verder staan ze het hele jaar door samen op het land en tijdens het voeren en mesten, gaat er wel een een borsteltje overheen en een x hoefjes uitkrabben. Alles heel vrijblijvend zodat ze de aandacht leuk blijven vinden.

Lauravgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 13:56

ah oke gewoon simpel houden dus zou af en toe een rondje wandelen kwaad kunnen of is dat juist een goede oefening?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:40

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:49

Je kan prima af en toe een rondje wandelen hoor. Ze leren er altijd wat van. Een paard met 3 jaar ineens uit de wei pakken en dan meteen inrijden (wat heel veel gebeurd) vind ik veel heftiger voor ze.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:07

Lauravgelder schreef:
ah oke gewoon simpel houden dus zou af en toe een rondje wandelen kwaad kunnen of is dat juist een goede oefening?

Moet je even kijken of de pony dat leuk vind. Vooral niet te ver gaan zodat je voorkomt dat je over de grens gaat.
Problemen maken gaat snel, oplossen duurt veel langer ;-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:16

Je kunt veel doen maar wel kort houden. Die jonkies kunnen zich niet lang concentreren of vanuit het niets ontploffen omdat iets heel erg eng is ineens.

Maar vastzetten, borstelen, voetjes geven. Uiers of koker schoonmaken, oren aanraken, kennis laten maken met water. Meelopen, achteruit leren gaan. Allemaal kleine korte oefeningen die je af en toe een keer kunt doen. Hooguit een keer per week iets anders doen dan jong laten zijn. Je overvraagt ze snel maar basismanieren moeten ze wel hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:20

Hoi Laura,

Ik heb ook een Tinker van 1,5 jaar, wat leuk! Heb je haar al lang? Die van mij is hier geboren. Ze staat hier achter het huis, altijd in de wei, en is helemaal gek van knuffelen, staat die van jou ook bij jouw thuis of op een stalling?

Ik doe al best veel met Lola, want zo heet die van mij. Ze is gek op aandacht, dus knuffelen is altijd goed. Soms neem ik haar mee om lekker te gaan poetsen, even oefenen met hoefjes uitkrabben en vast staan. En ze heeft al veel manen die ik mooi kan vlechten. In de zomer heb ik haar eens gewassen, dat vond ze ook erg leuk! Soms spelen we ook in de bak, samen rennen, maar ook oefenen we dingetjes als dat ze achteruit gaat als ik dat vraag, en als ik druk op haar schouder of in haar flanken dan moet ze haar benen opzij zetten. Ook moet ze netjes meelopen natuurlijk, en ze kan ook in draf, en netjes naast mij blijven natuurlijk.

Ze kan ook een beetje vrijheidsdressuur. Kusje geven, nee schudden, flemen, haar beentje optillen. Ik let wel op dat ze bij haar kunstjes niet in een rare houding hoeft zodat haar groeiende lichaam niet beschadigd kan raken.

Ook doen we wel eens wat schriktraining, al schrikt Lola helemaal niet zo snel. Ze vind het helemaal niet erg als ik mijn vest of sjaal op haar rug gooi, een paraplu is ook niet eng, en over een zeiltje durft ze nu ook best heen te lopen. En ook vlaggetjes en ballonnen vindt Lola best leuk!

Soms gaan we ook wandelen. Ik moet dan opletten dat ik niet te lang weg ga, want na iets meer dan een uurtje kan Lola alle vreemde indrukken niet zo goed meer verwerken en wordt ze een beetje vervelend. Dat geeft niet, ze is nog jong. Dus we gaan gewoon korte stukjes. Hier niet ver vandaan kan je ook met het paard het water in, eerst vond Lola dat erg spannend. Maar toen een ervaren paard erin liep, en ik ook in het water ging staan, durfde ze er wel achteraan. De volgende keer had ze nog onthouden hoe leuk het is en was het niet gek meer. De eerste keren met wandelen zorgde ik dat er iemand met een ervaren paard bij was, zodat als Lola gek zou doen, ze een voorbeeld kon nemen aan het andere paard. Nu Lola zo braaf is en weet dat er niks geks gebeurd, dat we ook gewoon weer naar huis gaan, gaan we ook wel eens een stukje alleen. Als ze wat ouder is en we nog beter gewend zijn om samen te gaan wandelen, wil ik ook kijken of ze mee kan lopen terwijl ik fiets.

Maar meestal doen we alleen knuffelen hoor, want zulke jonge paardjes moeten eigenlijk vooral groeien en lekker buiten spelen! Heb je een foto van jou en jouw knappe Tinker? Waar woon je? Misschien kunnen we wel eens samen afspreken, dan kunnen we elkaar laten zien wat we onze paardjes al geleerd hebben :) Dit zijn Lola en ik:

Afbeelding

Lauravgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:23

Hoi caily

Wat een leukerd heb jij! Lady is niet helemaal van mij ik lease haar maar dit is altijd zo ingewikkeld om uit te leggen! ik mag eigenlijk doen alsof ze van mij is verder doet niemand is met haar. ze staat op 20 minuten fietsen van mijn huis overdag staat ze altijd in de bak of paddock en 's nachts in een uitloop stal met een shet en nog een andere pony. een jaar geleden kwam ze bij ons en sindsdien doe ik haar al!

Lady heeft ook al mooie manen die ik af en toe invlecht als ik er zin in heb. met hoevenkrabben heb ik wel veel problemen gehad dat vond ze altijd erg eng gelukkig gaat het tegenwoordig erg goed. verder ga ik vaak met haar wandelen ofzo alleen ze heeft altijd erg de neiging om langzaam te gaan lopen. ik herken wel wat van dat niet schrikken lady schrikt ook gewoon nooit! maarja ik denk iets dat alle tinkers hebben ofzo
zullen we verder praten op pb? ik ga proberen er een foto bij te zetten maar ik weet niet of het lukt ben pas net nieuw en weet nog niet echt hoe het allemaal moet

Lauravgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:25

iedereen ook bedankt voor het reageren!!!