[AR] Hoe simpel kan het fout gaan? Pony ineens onderuit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

[AR] Hoe simpel kan het fout gaan? Pony ineens onderuit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 05:10

Hoi allemaal.

Na even twijfelen plaats ik het toch, iets waarvan je hoopt dat het nooit gebeurt maar wat gewoon echt kan, en het belang van die stomme cap.
Er is niemand wat te verwijten, en wie er wel een cowboyverhaal van wil maken met verwijten naar mij: laat maar zitten, die zijn er niet..
Dit is puur om te attenderen dat het zomaar zonder dat het aan het paard of de menner ligt toch banketstaaf fout kan gaan.

Twee weken geleden op zondag ging ik met mijn doorgewinterde ervaren pony een rondje mennen buiten.
Lekker weer, weinig wind en een zeer relaxte pony voor de wagen.
We rijden in de polder op een asfaltweg in een rustig drafje, waarbij uit het niets mijn pony een misstap zet en volledig onderuit gaat.
Zelfs nog met een been volledig naar achteren gestrekt, de schaafplek zat op zijn achterbeen bij zijn knie.

Ondanks dat je denkt hoe hard gaat met 13 km/h kan ik zeggen dat dat dus hard gaat, te hard om te blijven zitten.
De broek heeft de wagen geremd, en ik ben van de wagen gelanceerd en op mijn voeten, voorover gebogen terecht gekomen, waarna ik op mijn stuitje viel.

Ik ben opzij gegaan voor de wagen en opgestaan/opgetrokken aan mijn leidsel.
Mijn pony ging er in een drafje vandoor waardoor hij door mijn houding naar voren, niet te houden was.
Het leidsel is om de rechteras gaan draaien, en zo is het leidsel steeds verder verkort tot hij stopte in de berm 200 meter verderop.
Daar heeft iemand hem gepakt, heb ik hem uitgespannen en ben met hem naar huis gelopen, hij leek oke en ik was kreupel, maar naar omstandigheden in orde.
Mijn vader heeft de wagen opgehaald met de auto, en het leidsel losgekregen.

Zelf had ik dezelfde nacht al gigantische spierpijn en heb een week lang op 200 mg tramadol geleefd met paracetamol.
Spierpijn waar ik niet wist dat je er spierpijn kon hebben: zelfs slikken heeft een week zeer gedaan ondanks de -ik dacht- banketstaaf tik.
Mijn pony was de dag erna ook kreupel, en had ook gigantisch spierpijn.
Hij heeft 5 dagen in draf onregelmatig gelopen en heeft pijnstillers gekregen en is meerdere keren met APS behandeld en vloeibaar magnesium op zijn lichaam.
Precies een week na zijn val liep hij weer rustig aan de longe, en nu dit weekend twee weken later is hij gelukkig alweer 100% op de rit.

Voor het mennen is dit eigelijk gewoon een banketstaaf ongelukje met stomme pech, maar nog hebben we het beiden verdomd goed gevoeld.
Als je pony die een kei is in kopstoten geven met zijn koppie in je armen kruipt zo van: 'Baas ik heb zoveel pijn.' breekt je hart echt even.
Hij heeft die dag Metacam gekregen, maar hier ging hij de dag er na nogal rare dingen van doen.
Moves waarvan ik dacht laat die nog maar even zitten, dus heeft hij iets minder sterks gekregen. :+

Hij is gelukkig daarna geen moment bang geweest met optuigen en inspannen en hij loopt rond voor de wagen of het nooit gebeurt is.
Zelf heb ik ook geen last van angst, alleen de eerste keer optuigen voor het langelijnen gaf even shakende handjes. :+ :o
Dat is vertrouwen, vertrouwen in elkaar waar we hard voor gewerkt hebben.
Ik heb voor hij hier voor de wagen kwam veel Parelli gedaan, die leadrope om hem finaal in de knoop gelegd, met lijnen aan/om zijn beentjes gehangen, van alles.
Alles om te voorkomen dat als er ooit wat zou gebeuren, hij daar hopelijk niet om in paniek zou raken.
Ik heb ook aan de hand met strengen tussen zijn achterbenen geoefend, om hem te leren omgaan met dat gevoel.
Het resultaat mag er best zijn, hij is niet in paniek geraakt toen het leidsel om de as ging, maar is braaf gestopt. Mijn dappere pony.

Nu was ik al van altijd een cap op, maar als ik head first geland was had ik er een stuk beroerder vanaf gekomen, met of zonder cap.
Het kan zo makkelijk fout gaan, zonder dat jij, je pony/paard of een ander hier schuldig aan is, zet dat ding dus gewoon op!
Mijn pony en ik zijn heel, mijn wagen en tuig ook op een gedraaid lamoen na.
Deze is bij de verstelbout gaan draaien door de kracht van zijn val, dat valt erg mee.

Afbeelding
Afbeelding

Het doel van dit topic is wel duidelijk denk ik: zet een cap op je hoofd, ook erachter!
Niets en niemand kon hier iets aan doen, een typisch gevalletje stomme pech.
Al is er maar een persoon die na dit topic zijn cap opzet was het het al waard. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 07:57

slik...wil net gaan beginnen met opleren.
Maar toch goed dat je dit even plaatst, er word zo gemakkelijk over gedacht.
Afgelopen jaar is er hier ook een menner overleden na een ongeval waar iedereen nog steeds niet van begrijpt wat er nu mis ging, deze 2 (paard en koetsier) menden al meer dan 15 jaar samen!.
Echt verkeersmak en een hele ervaren menner... en toch kwam hij onder zijn wagen en verdronk!
Gelukkig hebben jullie een bescherm engeltje op de wagen gehad en ik hoop op vele goede en veilige kilometers!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:12

Zo, jij en je pony hebben dus flink geluk gehad.
Een ongelukje zit inderdaad in een klein hoekje :(:)
Ik vind je topic wel wat warrig geschreven. Je hamert wel op het dragen van een cap, mar had je nou zelf wel of geen cap op? Dat kan ik niet uit je stuk halen.
Beterschap!

cobiie

Re: [AR] Hoe simpel kan het fout gaan? Pony ineens onderuit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:25

Een ongelukje kan idd altijd gebeuren, ook met de makkelijkste paarden.

Ik beken dat ik erg weinig mijn cap op zet, dit zet mij toch weer aan te denken om hem wel weer steeds te pakken. Kinderen die bij ons mee willen rijden moeten hem wel altijd op van ons.

Ik mis in het verhaal de groom eerlijk gezegd, zonder ga ik echt nooit op pad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 08:33

We hebben zeker geluk gehad, en ervaring zegt soms inderdaad niks.
En weet je, je denkt toch te makkelijk dat het jou niet zal overkomen.
Mijn pony is op het erf enkele keren ontsnapt en galop over het erf is peanuts voor meneer, hij glijdt geen moment.
Ik vraag me af of ik het gelooft had als je mij van tevoren gezegd had dat hij in draf zou vallen. :+

Cayenne schreef:
Zo, jij en je pony hebben dus flink geluk gehad.
Een ongelukje zit inderdaad in een klein hoekje :(:)
Ik vind je topic wel wat warrig geschreven. Je hamert wel op het dragen van een cap, mar had je nou zelf wel of geen cap op? Dat kan ik niet uit je stuk halen.
Beterschap!

Ik draag altijd trouw mijn Uvex cap ja en ik heb twee extra caps voor mensen die mee willen.

cobiie schreef:
Een ongelukje kan idd altijd gebeuren, ook met de makkelijkste paarden.

Ik beken dat ik erg weinig mijn cap op zet, dit zet mij toch weer aan te denken om hem wel weer steeds te pakken. Kinderen die bij ons mee willen rijden moeten hem wel altijd op van ons.

Ik mis in het verhaal de groom eerlijk gezegd, zonder ga ik echt nooit op pad.

Ik ben blij dat ik geen groom bij me had, hij/zij had niks kunnen doen en ik denk dat ik gevraagd had eraf te springen.
Maar verder heb ik zelden iemand bij me, hier is het weinig populair op de stallen hier in de buurt bij gebrek aan een bos.
Ik heb wel altijd een mes op zak, een aan de wagen en een halster plus touw bij me.
Verder heeft hij een metalen nametag aan zijn hoofdstel met zijn naam en twee telefoonnummers erop.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-11-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:49

Jeetje wat een ongelukkig ongeluk! Blij te lezen dat de schade mee valt, maar het is wel schrikken natuurlijk! :wow: wat onwijs braaf dat je pony na 200 meter alweer stil stond en niet in paniek raakte. Dat heb je denk ik aan jezelf te danken, door onder andere het oefenen met de lijnen tussen zijn benen +:)+

Precies hoe jij het in je topic schrijft, zo denk ik er ook over. Ookal heb je nog zo'n braaf paard, het kan ALTIJD mis gaan op een manier die je niet verwacht!! %) ik ben daarom dus ook grote voorstander van een cap en draag hem altijd.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:16

Ik deel je mening niet Moonfish, bij een paard wat valt voor de wagen komt een groom vaak erg goed van pas. Daarnaast is je paard nu door een omstander gepakt, ook dit had mogelijk je groom kunnen doen. ;)

Maar het belangrijkste is dat het in dit geval meevalt qua schade (fysiek en emotioneel).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:16

Ik wordt soms raar bekeken als ik m'n cap opzet op de wagen, maar daar trek ik me geen zier van aan!

Gelukkig valt de schade mee, maar het is wel flink schrikken natuurlijk. Zo zie je maar dat je altijd voorzichtig moet zijn!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:33

Naar hè zulke 'stomme' ongelukjes. Beterschap nog voor jullie beide.

Ik heb twee maanden geleden ook zoiets gehad, maar dan in galop. Ik reed samen met een stalgenootje en we gaan altijd galopperen langs de dijk. Op de een of andere manier struikelde mijn ruin en ik lag ook naast de wagen. Mijn pony schrok van de situatie en begon te rennen, ik had het leidsel nog vast en ik werd meegesleurd. Ik heb in het ziekenhuis gelegen maar het had veel erger kunnen zijn. Niemand kon hier iets aan doen, dus zelfs met een braaf beest zitten ongelukken in een klein hoekje.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:40

Wat een naar ongeluk! Hier ook een vervelende glijer meegemaakt.
Paard ging in mooi draf tempo over de rijbaan/ weide, waren dressuur oefeningen aan het doen.op de volte ook een misstap en een ander been dat weggleed op het iets wat drassige stuk.
BAM daar lag hij op het lamoen. En ik met mijn bakkes bovenop hem met mijn benen omhoog op de schulp! Gelukkig hij op het gras dus lichamelijk letsel viel mee alleen spierpijn. Ik had een kapotte elleboog, maar weet tot op de dag van vandaag niet wat ik geraakt heb. Gelukkig cap op. Want head First op de grond.... Oei oei oei.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 10:01

Cap is bij menwedstrijden daarom ook niet voor niks verplicht ;)

Heb zelf ook geholpen met jonge paarden beleren voor de wagen. Kon er af en toe ook heftig aan toe gaan. Met parcoursen rijden trouwens ook. Heb wel eens achterop gestaan. Is best pittig in de bochten :D

Draag trouwens met rijden ook altijd een cap hoor. Sowieso voor het vallen en het beschermt ook prima tegen vallende eikels en laaghangende takken in het bos :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 12:56

Jelleee schreef:
Naar hè zulke 'stomme' ongelukjes. Beterschap nog voor jullie beide.

Ik heb twee maanden geleden ook zoiets gehad, maar dan in galop. Ik reed samen met een stalgenootje en we gaan altijd galopperen langs de dijk. Op de een of andere manier struikelde mijn ruin en ik lag ook naast de wagen. Mijn pony schrok van de situatie en begon te rennen, ik had het leidsel nog vast en ik werd meegesleurd. Ik heb in het ziekenhuis gelegen maar het had veel erger kunnen zijn. Niemand kon hier iets aan doen, dus zelfs met een braaf beest zitten ongelukken in een klein hoekje.

Brrrrrr, dit is dus mijn angst wel stiekem.
We zijn er beiden super afgekomen maar zo zie je maar.

Jorika:
Bizar he zo snel als dat gaat, echt het ene moment alles prima en het volgende moment zie je je pony razendsnel een duik naar het asfalt maken.
En dan kan je niks, helemaal niks.
Toch nog vrij veel mensen die ook iets als dit gehad hebben, ik hoor het weinig normaal, maar we hebben hier ook niet veel menners.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:02

Jakkes wat naar! Ik ben er ook heel vaak bang voor. Vooral als je door de berm gaat ofzo..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:26

Ik had t laatst ook (geen struikelpartij pony, wel een val). Klapband gevolgd door schrik van mijn kant en mijn balans was ik kwijt. Dus toen zat ik op het asfalt. Heb een week amper kunnen zitten, maar t had erger kunnen aflopen met de pony. Want Alex was heel erg braaf en ging over in stap(het trok wel erg moeilijk met een platte band) en hij schrok niet van de klap. Dus ik had m nog vast en toen hij druk voelde, ging hij stilstaan. Hij had er ook vandoor kunnen gaan door de klapband.