[AR] te zware kar???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MillyH

te zware kar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:24

Heeyy iedereen,

Ik heb een boerenwagentje voor mijn shetlander.
Ik ben zelf van mening, dat de kar te zwaar is.
Ze heeft gewoon moeite met het trekken.
Alleen soms gaat ze met 30 km per uur in galop de weg in als ik dat vraag, dus mijn vader is van mening dat de kar dan niet te zwaar zou zijn.

Maar hoe weet ik dan of mijn kar te zwaar is?
En een goede uitleg aan mn vader kan geven waarom ik graag een sulky zou willen..

Alvast Bedankt
xx

Sure_lee

Re: te zware kar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:25

Op asfalt kan een shet 3x eigen gewicht trekken. Op zand of gras 2x en op zwaar zand 1 x. Dus kwestie van wegen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:26

Licht er een beetje aan hoe groot de kar dan precies is, hoe groot je pony is en hoe lang en hoe vaak je ermee rijdt :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:32

Bij een koets gaat het om gewicht en rol weerstand.
Sommige wagens rollen slecht. Het zwaarste is het in beweging zetten van de koets. In galop is het gemakkelijker als de wagen eenmaal rolt.
Meten is weten. Je kan je wagen laten wegen, dan weet je wat de wagen weegt en tel je daarbij gewicht van koetsier en groom

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:42

mijn shetlander is 90 cm, hier een foto van de kar en mn shetje. het tuig zat hier niet goed, door een professional aan laten passen. Het tuig is trouwens aangepast!

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:06

Op de foto is te zien dat de streng niet gebruikt wordt en de pony via de lamoenen trekt. Dat is niet de bedoeling. Verder staat hij dicht op de kar en mag dus een stukkie naar voren, nu zou hij als hij zou slaan zich ongelukkig slaan op het zweng en dat mag niet kunnen. De strengen zijn me te lang, als de pony goed in het lamoen staat moeten deze recht maar losjes hangen. Als je dan de pony goed voor de kar hebt staan dan kun je tijdnes het lopen zien of de strengen continu strak staan. Als dat zo is dan is de kar zwaar en moet de pony alles op alles zetten om te trekken. Staan ze soms strak maar meestal niet dan is het goed.
Maar hoe je pony er nu voorstaat dat kan echt niet....Gevaarlijk gewoon. Dus het lijkt me handig als je daar mee begint en iemand vind die je kan helpen goed in te spannen.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:09

mrie schreef:
Op de foto is te zien dat de streng niet gebruikt wordt en de pony via de lamoenen trekt. Dat is niet de bedoeling. Verder staat hij dicht op de kar en mag dus een stukkie naar voren, nu zou hij als hij zou slaan zich ongelukkig slaan op het zweng en dat mag niet kunnen. De strengen zijn me te lang, als de pony goed in het lamoen staat moeten deze recht maar losjes hangen. Als je dan de pony goed voor de kar hebt staan dan kun je tijdnes het lopen zien of de strengen continu strak staan. Als dat zo is dan is de kar zwaar en moet de pony alles op alles zetten om te trekken. Staan ze soms strak maar meestal niet dan is het goed.
Maar hoe je pony er nu voorstaat dat kan echt niet....Gevaarlijk gewoon. Dus het lijkt me handig als je daar mee begint en iemand vind die je kan helpen goed in te spannen.

Dit is een hele oude foto, het gaat me om de kar. Alles van te dicht en het tuig is aangepast door een professional haha, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:09

Deze kar gaat volgens mij wel hoor.
Ik had dus een echte boerenkar bij me shet gekregen, maar die was echt te zwaar.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:12

vrouwke schreef:
Deze kar gaat volgens mij wel hoor.
Ik had dus een echte boerenkar bij me shet gekregen, maar die was echt te zwaar.

Oke dankje!!!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:15

Heb je een foto van nu?

Hoe ik het zie op de foto : Pony trekt niet met de borst maar met de rug, dit hoort niet..net zoals je broek die veel te strak lijkt te zijn.

Je kar is niet echt een handige kar, vind zulke dingen zelfs gevaarlijk op de weg.. de kar kan wel licht genoeg zijn, maar als het zo zware banden zijn dan rolt het moeilijker.

Je hebt koetsen van 115 kg die zeer makkelijk trekken, maar ook die bij wijze van spreken 100 kg zijn en zo veel moeilijker zijn om te trekken.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:17

Ik heb geen foto van nu sorry.. Dit was de enige foto die ik even snel kon zoeken..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:49

Ik zie een foto waar zo te zien geremd is daardoor dus broek strak en strengen los. Kan op deze foto niks zeggen wbt of alles goed zit.

Ik denk dat het prima te doen is voor je shet, afhankelijk welke paden je pakt.
Je kunt m laten wegen maar omdat er kleine bandjes op zitten zegt mij het gewicht vrij weinig ivm dat ik niet weet hoe de rolweerstand is.

Wellicht met betere foto en filmpje is het wel te doen.