[AR] Pony beleren voor de wagen, ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Pony beleren voor de wagen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:55

Mennen heeft mij altijd al een beetje aangesproken. Toen ik uit mijn oude pony ben gegroeit, heb ik een haflinger gekregen. Deze als rijpony, en de kleine pony wou ik voor de kar beleren. Hier ben ik helaas niet verder gekomen dan het slepen van een band ivm geen tijd. Pony is nu ook verkocht omdat ik haar niet de aandacht kon geven die ze verdiende, maar ik mis het (bezig zijn met) mennen wel.
Maar goed, ik train met mijn haflinger 3/4 keer per week. Ze is nu 6, en moet nog hier en daar wat punten verbeteren. Nou zat ik er aan te denken om haar te gaan beleren voor de kar (met instructrice uiteraard), maar ik weet dat dat veel energie en tijd kost, waardoor ik bang ben dat het rijden achteruit gaat.
Ik zou nog een jaartje oid kunnen wachten totdat ze helemaal goed is doorgereden, maar dan nog. Ik zat er ook aan te denken om een verzorgshetlander oid te zoeken, en om daarmee aan de slag te gaan. Maar dan heb je weer het probleem met de tijd wat het kost..
Zit een beetje in een dilemma en het spookt al een tijdje door m'n hoofd.. :o

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:58

Doen! Ik rijd met mijn welsh cob van vier jaar ook beiden. Eens per week voor de wagen en twee keer per week er op, je rijden profiteert hier juist van doordat je super kunt rechtrichten. Mennen is leuk en ze kunnen het prima aan allebei tegelijk hoor!

Eline_S_S

Re: Pony beleren voor de wagen, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 21:03

Ja? Want het doel van mij en de pony is om officieel te starten in springen en dressuur, en ben bang dat het mennen hiervan ten kosten gaat

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:07

Juist goed om op te leiden voor de koets en onder het zadel. Dat geeft een mooie afwisseling voor het paard en de opbouw van de spieren. Wij zijn bezig een zesjarige haflinger, Meneer Anton, te beleren onder het zadel en voor de koets. Lekker veelzijdig maken. http://www.chaletparketsport.nl/?p=341 nu 2 maanden bezig.

Het gaat naar mijn idee niet ten koste van, juist veel voordelen. Onze ander e Haf start ZZ dressuur en ZZ vaardigheid mennen, maar ook L dressuur onder het zadel en Working Equitation.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 21:09

*\o/*
Dan ga ik morgen nog het tuig uit de kast trekken :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:03

wij rijden al onze paarden onder het zadel en voor de wagen. worden ze makkelijk van en leuk voor de afwisseling. pak het wel veilig aan en vraag voor het uiteindelijke inspannen iemand die hier echt ervaring mee heeft. of breng hem weg om te beleren.
van te voren kun je al werken tussen de lange lijnen en commando's leren. vooral halthouden en rustig staan blijven is belangrijk. en iets slepen (auto of tractorband) kun je zelf doen als je paard hier aan toe is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:53

Band etc. allemaal al aanwezig en op voorbereid. Ga alles met instructie doen :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:00

Wij rijden hier ook alles wat voor de wagen staat, onder zadel. Het mennen haalt voordeel uit het feit dat de paarden bereden worden. Maar, ik vond wel dat bij de jonge paarden, je met geen van beide echt veel vooruitgang boekte. Kan eigenlijk ook niet want je moet het aantal keer dat je rijdt -wat beperkt is bij een jonge- verdelen tussen het rijden en het mennen. Sowieso is de afwisseling wel erg leuk!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 22:18

Lukasje schreef:
Wij rijden hier ook alles wat voor de wagen staat, onder zadel. Het mennen haalt voordeel uit het feit dat de paarden bereden worden. Maar, ik vond wel dat bij de jonge paarden, je met geen van beide echt veel vooruitgang boekte. Kan eigenlijk ook niet want je moet het aantal keer dat je rijdt -wat beperkt is bij een jonge- verdelen tussen het rijden en het mennen. Sowieso is de afwisseling wel erg leuk!

Daar ben ik dus bang voor, want wil dus niet dat het ten koste gaat van het rijden..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:21

Eline_S_S schreef:
Lukasje schreef:

Daar ben ik dus bang voor, want wil dus niet dat het ten koste gaat van het rijden..

Als je dat vind moet je blijven rijden.

Mijn fjord is met 10 voor de wagen gekomen was toen Z dress uur onder het zadel.
Mijn zwarte is met ehhh??? 7 of 8? voor de wagen gekomen en loopt M2 onder het zadel
Mijn jonkie is 4 en is nog niet doorgereden en paar keer mee gelangeleidseld, want ook die gaat alles doen.

Tja, het gaat ten kosten van een keer een andere discipline oefenen, echter de afwisseling is ook heel positief, het houdt ze fris en blij in al het werk, juist daardoor vind ik persoonlijk dat mijn paarden het leuker blijven vinden om iets voor met te doen ipv dag in dag uit hetzelfde.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:31

Eline_S_S schreef:
Lukasje schreef:

Jouw pony is 6 en wordt reeds regelmatig bereden. Hij kan lichamelijk en geestelijk al wat meer aan natuurlijk. Dat maakt wel een verschil met een groene 4-jarige. Met die laatste rijd je max 4x/week, 1 ontspannen buitenritje incl. Tsja, dan rest max 3 keer "trainen" en dat moet je dan verdelen tussen koets en zadel. Wat niet wegneemt dat mennen een leuke aanvulling blijft :j .
Indien je al officieel wil starten met dressuur èn springen en je kan maar 4x/week trainen, dan lijkt mij dat er weinig tijd rest voor het mennen, toch?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 22:35

Tja. Nu ben ik weer aan het twijfelen..
Ik wil het voor mijn plezier doen. Denk trouwens dat ik er sneller heen ga om te mennen door de weeks, dan rijden. Voor mij veel makkelijker omdat ik dan niet langs huis moet etc.
Ik weet t even niet meer :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:48

Beleren kan toch altijd? Je MOET toch niet elke week Mennen? Mijn hafje vond Mennen het leukste om te doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:44

Mijn pony's lopen prima beide.

Ze staan ook als het zo uit komt rustig een paar weken niet voor de wagen. Of juist een paar weken niet onder het zadel omdat er andere dingen even voor gaan (in aanloop naar een wedstrijd bijvoorbeeld, of gewoon omdat het op dat moment even handiger is). En na een paar weken is het geen probleem om weer op te stappen/in te spannen en weg te rijden.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:52

Ik zou het wel doen. Onze paarden lopen zowel voor de koets als onder het zadel. En ook beide wedstrijden mee gereden. Ik kan alleen maar positieve punten bedenken. Het is goed voor het paard om afwisselend werk te doen. Voor de kar gebruiken ze weer andere spieren. En je kunt ze dan dressuurmatig trainen zonder dat ze "hinder" hebben van de ruiter. Op stal waar ik vroeger reed daar had ik altijd veel profijt van als de eigenaar een keer met paard voor de koets had gereden. Hij kon dan even zijn energie kwijt in en een hoog tempo draven (wat onder zadel niet uit te zitten is) Paard was dag erna altijd weer fijn dressuurmatig te rijden. Ook train je dan juist de pezen op de harde weg, terwijl je in de bak alleen de spieren traint. En wat ik vaak ervaarde was dat paarden voor de koets op de weg makkelijker lang groot verkeer te rijden zijn. Waar je ook onder zadel weer profijt van hebt

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:08

ik wil die van mij voor de slee hebben in de winter maar moet alleen nog even kijken hoe ik het tuig ga fabriceren hahaha denk met een longeersingel een veelzijdigheidssingel en wat strotouwtjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:21

Een slee bevestig je aan het borsttuig, ze trekken nooit en te nimmer met de rug. Ik zou gewoone opzoek gaan naar en goedkoop 2e hands tuig. Hoeft echt niet veel te kosten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:32

Doen! Het is een mooie afwisseling, en mits juist gereden juist een aanvulling op de training :)

Mijn D-pony kan alles, we hebben gesprongen, gecrosst, gedressuurd, western gereden, endurance gereden en gewandeld :P Afgelopen jaar heb ik heb ook laten betuigen, en dat is zeker een grote meerwaarde geweest in de training.
Ook mijn dressuurlesgever zei merkbaar verbetering te zien in zijn bespiering, ruggebruik en aanleuning.

Als een paard veel afwisseling krijgt heeft hij er meer plezier in :)

En je hoeft inderdaad niet 3x per week te mennen, maar het kan een fijne aanvulling zijn :D

Ik ben zelf aan het twijfelen om mijn menpony onder het zadel te gaan rijden, ik ben ervan overtuigd dat het een fijne aanvulling is maar ik vraag me af of ik niet wat te groot ben :=