[AR] Mennen oppakken na 6 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Mennen oppakken na 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:47

Hallo

Ik heb 6 jaar geleden ongeveer mijn men bewijs gehaald. Toen ook pas eigen paard die al was beleerd voor de wagen. Nu is het eindelijk zo ver, zaterdag halen we een men wagen op. Tuig had ik al maar nooit geld gehad voor wagen. Nu is het zo ver! eindelijk! Dankzij vriendlief :o <3 Die ook het paardenvirus heeft opgelopen door mij *D Nu is het voor mijn tinker ook 6 jaar geleden dat hij heeft gemend..

Nu heb ik een paar vragen:

- Moet ik mennen met of zonder oogkleppen ? Ik heb een hoofdstel met oogkleppen.
- Moet er een liverpoolstang in ? Zo nee.. kan het bit waar ik mee rij er dan in?
- Paard is bekend met tuig, Hoe de eerste keer( in bak ) oppakken? waar aan denken ?

Iemand verder nog tips? ik kan zelf natuurlijk al heel wat bedenken. Maar ik heb ook graag jullie tips.

biggirl

Re: Mennen oppakken na 6 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:55

je zou zelf moeten uitvinden wat je paard fijner vind zonder of met oogkleppen .
heb je al eens lange lijnen gedaan ? zo niet zou ik dat eens ff oppakken voordat je de kar der achter hangt .

alvast heel veel plezier en veel veilige kilometers toe gewenst :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 18:58

Lange lijnen zijn we idd al mee bezig :)
Oke dan beginnen we gewoon met oogkleppen

Dankjewel :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:10

Gewoon doen, dat is het belangrijkst. Tuig je paard op alsof je het elke dag doet. Als je oogkleppen hebt, gewoon gebruiken, heb je een liverpool? gewoon gebruiken, je kunt eventueel de leidsels aan de bril doen of in de eerste sleutel.
Pas als je er mee aan de gang gaat zul je merken of je paard een aanpassing nodig heeft, dat weet je niet van te voren dus je gebruikt dit als basis.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:19

Bedankt voor deze tip. mrie :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:29

Mijn tip
Neem les samen met je paard van een ervaren meninstucteur. Laat hem/haar het tuig goed op maat makenen passend op de wagen. En neem met hem de stappen door, die jij en jouw paard nodig hebben om veilig op pad te gaan.

Van achter het scherm is niet te zien oe ervaren/ handig / kundig jij en jouw paard zijn,

Laat je op weg helpen live door sen fijn instructeur

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:54

Ik ga met Janouk mee. Iemand opzoeken die het goed in de vingers heeft, instructeur of ervaren iemand, en daarmee lekker aan de slag gaan. Een goed begin is het halve werk!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:56

janouk schreef:
Mijn tip
Neem les samen met je paard van een ervaren meninstucteur. Laat hem/haar het tuig goed op maat makenen passend op de wagen. En neem met hem de stappen door, die jij en jouw paard nodig hebben om veilig op pad te gaan.

Van achter het scherm is niet te zien oe ervaren/ handig / kundig jij en jouw paard zijn,

Laat je op weg helpen live door sen fijn instructeur

Dat dus, dan heb je een goed en zeker begin voor je paard en jezelf en een zekerdere weg naar mooie men kilometers dan als er nu iets fout zou gaan.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 13:07

Bedankt. Verder nog tips ?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:58

ik neem aan dat je paard 6 jaar geleden niet heel veel ervaring en kilometers heeft gemaakt. daarom eerst tussen de lange lijnen, ( maar dat doe je al ). dan iets laten slepen. als dat goed gaat kun je hem waarschijnlijk wel voor de wagen zetten. als je niet zeker weet of hij dat braaf gaat doen, zou ik hem 1 keer meenemen naar iemand die paarden beleerd voor de wagen en hem met die hulp weer de 1e keer inspannen.
veiligheid voor alles. als het nu fout zou gaan heb je daarna een hoop problemen. jij kent je paard het beste en weet hoe braaf of cool hij is of niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:08

Kwa bit en kleppen zou ik gewoon doen zoals hij eerder is gemend. Als hij eerder met oogkleppen is gemend en je doet het nu ineens zonder heb je wellicht een probleem maar andersom uiteraard ook.

En ik denk dat je het beste inderdaad een paar keer met een ervaren menner kan rijden (liefst een die ook wat paarden beleerd heeft) niveau van het menbewijs is niet zo heel daverend imo en als je dan ook nog 6 jaar zelf niet gemend hebt zou ik niet zelf aan de slag gaan met een paard dat het ook niet zo goed kent := .

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:41

Sorry, niet eens gereageerd op je vragen.

- Moet ik mennen met of zonder oogkleppen ? Ik heb een hoofdstel met oogkleppen.

Niks moet uiteraard, maar doe wat je paard gewend is. Als het paard kleppen gewend is zou ik echt niet zomaar zonder kleppen gaan mennen. Dat kan heel erg fout gaan!!

- Moet er een liverpoolstang in ? Zo nee.. kan het bit waar ik mee rij er dan in?

Wederom, niks moet. Waar is het paard mee beleerd? Zou zelf wel meteen een menbit pakken overigens.

- Paard is bekend met tuig, Hoe de eerste keer( in bak ) oppakken? waar aan denken ?
Hiervoor kom ik weer bij mijn eerder gegeven antwoord.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:58

Mijn paard kent het juist heel goed. Voor ik hem kocht is er meer mee gemend dan gereden. Lange lijnen doe ik al en dat gaat uitstekend.

Jeskim, met oogkleppen en met liverpoolstang/bit.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:41

Ik zou dan beginnen met oogkleppen en liverpool!!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:49

Als ik het goed begrijp is het behalen van je men-bewijs 6 jaar geleden de enige menervaring die je hebt?
In dat geval zou ik een ervaren instructeur aanspreken voor het afstellen van het tuig en de lamoenen van de koets. Dit is haast een vak apart. Ook al is je paardje ervaren, wanneer eea niet correct is afgesteld kan het alsnog fout gaan en dat zou jammer zijn!

Veel plezier!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 19:04

Nee ik heb vaker gemend, alleen niet met mijne, laatste keer was 2 jaar terug sleeen in de sneeuw. Een wagen erachter is toch anders lijkt me? vandaar :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 22:58

Ik zou toch adviseren om een paar lesjes bij een ervaren instructeur te boeken. Die kan helpen tuig en koets af te stellen en jou begeleiden. Op die manier ga je het meest veilig te werk en krijg je ongetwijfeld zelf ook een zekerder gevoel. Wanneer de start goed gemaakt is, pluk je er nadien enkel maar de vruchten van!