balkjes, in het kader van afwisseling is gezond. Maar hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

balkjes, in het kader van afwisseling is gezond. Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:34

Deze absolute dressuurprikker heeft de weloverwogen keuze gemaakt om wat cavaletti-balkjes aan te schaffen in het kader van afwisseling is gezond voor zowel paard als mezelf. Maar nu liggen ze er, dus moeten we er ook maar eens wat mee gaan doen :D.

Paardlief heeft als jong dier wel eens vrij-gesprongen maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik heb vorig jaar eens een (afrasterings)paaltje in de bak gelegd en gedacht dat paard daar wel even overheen zou wandelen.

Niets was natuurlijk minder waar en nadat paard was bijgekomen van de schrik door dat vreselijke enge monster dat daar zomaar in de bak lag, kon ik het vergeten dat mevrouw haar voeten er ook nog eens overheen zou zetten. Nadat ik heb geprobeerd om voor haar aan te lopen, naast haar te lopen, haar eroverheen te duwen vanaf de achterkant en op mijn knietjes had gesmeekt of ze er alsjeblieft overheen wilde lopen bleek dit alles tevergeefs. {:)-:(

Nu is mijn vraag, hoe overtuig ik paardlief dat balkjes geen vreselijke paard-etende monsters zijn en dat ze daar gewoon relaxed overheen mag lopen, walsen, springen of dansen? Even zonder gekheid, misschien heeft iemand advies waar ik het beste kan beginnen. In een heel grijs verleden heb ik met vorige paarden wel vaker met balkjes gewerkt en ook wel gesprongen onder het zadel, maar nog nooit met zo'n vastberaden -ikgadatechtnietdoen- paard.

Steeph

Re: balkjes, in het kader van afwisseling is gezond. Maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:37

Laag beginnen dus gewoon een balkje op de grond leggen en dan doen alsof hij er niet ligt, rij er om heen, er langs af, maak er een volte omheen, maakt niet uit wat. En uiteindelijk rij je er een keer overheen, als jij niet doet alsof het balkje eng is zal je paard het ook een stuk minder eng vinden ;)

Heb hier laatst volgens mij nog een artikel over gelezen, even kijken of ik die terug kan vinden...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:39

Nou ik wil graag vanaf de grond beginnen, dus niet onder het zadel. De cavalettis zijn van die balken die aan een houten kruisje vast zitten die je kunt omdraaien om de hoogte wat te veranderen. helemaal op de grond liggen gaat niet lukken.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:42

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:46

als het goed is kan je die kruis cavalettis ook zo draaien dat ze wel volledig over de grond liggen. En ik zou daar toch wel mee beginnen.

Daarna gewoon goed grondwerk oefeningen gaan doen, een dier moet toch gewoon aan de hand ergens over heen stappen als je dat vraagt.

Niet proberen te dwingen of boos te worden, niet naar paard kijken, niet naar balk kijken.
Maar gewoon lichte 'aanmoedigingsdruk' houden en elke pas naar voren belonen door even rust. En pas op, als ze gaan, springen ze er waarschijnlijk met 4 meter hoge en brede sprong overheen, daar wil je niet onder komen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:59

Misschien vergeten te melden, ik doe vaak grondwerk met haar en over het algemeen doet ze dan eigenlijk alles superbraaf (en helemaal als er ook nog een brokje aan te pas komt). Maar dat balkje, ho maar. Toydoll dat zou goed kunnen hoor, dat ze helemaal aan de grond kunnen. Dan beginnen we daar sowieso mee.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:04

Misschien is het wel heeelemaal niks maaar... :+
Is het misschien een idee mocht ze er echt echt echt niet overheen gaan haar gewoon in de paddock te zetten met een paard balkjes, eerst in de hoek bijv, en zo opbouwen? Misschien is ze er uiteindelijk dan toch wel nieuwsgierig naar?
En wat ik zeg, het kan helemaal niks zijn maar je kunt het altijd proberen? :P

Succes iig!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:05

En als het balkje op de hoefslag ligt en je er een balk naast legt? In principe is het makkelijker druk houden. Ze hebben dan een keus. Desnoods in iets hoger tempo laten komen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:06

Mag ik vragen wat je allemaal al hebt geprobeerd?
En wat doe je met haar als je grondwerk doet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:06

Bij de echte angsthazen ga ik gewoon mee ernaartoe. Terwijl zij op vijf meter afstand staan snuiven en blazen sta ik op de balk, schop er tegen, pak ze op en gooi ze neer. Alles zonder naar mijn paard te kijken, die hou ik losjes aan de longe en laat ik gewoon doen.
Op een of andere manier valt het kwartje dat ik na het schoppen niet terug gebeten word door de balk. _O-

Of... Achter een ander paard aan?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:08

Kan je niet achter een paard aan lopen dat er niet bang voor is met haar? Als ze ziet dat een ander paard het niet eng vind durft ze zelf wellicht ook wel...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:42

Bedankt voor de tips. De link van Steeph kan ik zeker wat mee. Achter een ander paard aan hebben we vorig jaar geprobeerd, hielp niks. Ik weet ook eigenlijk niet of ze er nu echt bang van is of dat het ken-ik-niet-en-wil-ik-niet is van haar. Ik denk dat ik eerst maar eens een balkje in de bak leg en deze daar laat liggen (ze lopen daar ook nu bij winterdag overdag), dan kan ze er alvast aan wennen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:59

http://www.bitmagazine.nl/media/videobl ... e-afstand/

Er staan er nog meer op ook gelijke afstand Verschillende hoogte s En duidelijk uitgelegd

Misschien kun je het met wortels oefenen als die echt bang is wortel voor de balk wortel na de balk Gaat ze het vanzelf wel snappen En gwn heel veel geduld hebben

Je kunt ook een plak hooi op de balk leggen net zo makkelijk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:26

Nou, ze is vanmiddag geheel vrijwillig over het balkje heen gestapt! Het duurt een tijdje maar dan heb je ook wat. Zowel de shetlander als het veulen waren wel al tien keer er overheen gewandeld toen Wainonia besloot om het toch maar te gaan doen. Het stukje appel als beloning lonkte toch net genoeg. Na 1 keer zijn we meteen gestopt.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:36

Nou kijk eens aan! Super, fijn dat je het goed af hebt kunnen sluiten!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:43

Ik kreeg in juni doktersadvies om balkjes te gaan lopen met mijn merrie, die blijkbaar nog nooit balkjes had gezien. Ze lagen in de longeerbak en toen mevrouw ze zag, ging ze heel mooi op haar achterbenen staan.
Vroeg me af hoe ik dit ooit ging doen, maar inmiddels doet ze het met twee vingers in haar neus. Mijn afgezaagde tip; oefening baart kunst. En wat hierboven is genoemd, doen alsof je neus bloedt. En uiteraard goed belonen, maar dat doe je al lees ik. Veel succes!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:17

Samenwerking met je paard is ook samen onderzoeken en je paard de ruimte geven om dit in zijn eigen tempo te doen. Je krijgt daar uiteindelijk zoveel van het paard voor terug.
Leg de lat niet te hoog en knip de uitdagingen per sessie op. Het paard hoeft niet in 1 sessie erover heen. Geduld is een schone zaak :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:26

Vandaag de tweede poging. Het begon net zoals de eerste keer. Het veulen en de shetlander huppelen uit zichzelf een keer of 20 over het balkje en vinden het razend leuk. Wainonia daarentegen zag de bui alweer hangen. Na een minuut of 15 voor het balkje te hebben rondgetreuzeld en wat links en rechts te zijn gemanouvreerd stoof ze er overheen. Uitgebreid beloond met worteltjes, maar nu niet genoegen genomen met 1 keer over het balkje, dus we gingen nog een keer. Maar nu vanaf de andere kant.

Dit was een nog grotere uitdaging, maar ook dit is overwonnen na flink wat geduld en uitgebreid belonen. Nadat ze een keer of 6 er overheen was geweest, afgesloten voor vandaag. Wordt vervolgd!