bijzetteugels

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mooneye15

bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:08

wat vinden jullie hiervan? is dit een goede longeerhulp? hoelang zet je ze? en heeft dit wel degelijk veel effect op je paard?

Urielle

Re: bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:00

RT-V ---> TVG

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:07

Ikzelf vind dat mijn paard er lekkerder door zijn rug van gaat lopen. Maar dan praat ik over het algemeen over aan de teugel. Ik gebruik van die touwtjes dus geen echte bijzet maar ik denk er niet eens aan ze kort te doen. Word alleen al gek als ik daaraan denk. Op mijn paard heeft het het effect dat hij lekkerder door de rug loopt en zijn achterhand eronder zet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:11

Ik gebruik ze naast de longeerhulp (die tussen de benen en over de rug gaat), icm met een longeersingel en kaptoom. Ik zet ze in een ruime afstelling op schouderhoogte vast, vaak zelfs zo dat hij een beetje in contrastelling loopt op de volte en op die manier niet over de schouder weg kan. Ik heb simpele leren met een rubberen ring in het midden. Voor mij hebben ze enkel nut als ze als begrenzing werken, zodat het bit mooi aangenomen wordt en rug en buikspieren gebruikt worden als je het paard goed vooruit zet aan de longe. Te strak verliezen ze trouwens direct hun nut want het paard zal zich ertegen verzetten en net alle spieren aanspannen die niet de bedoeling zijn, ruim afstellen dus.

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:35

die van mij vind het nog moeilijk om netjes met haar hoofdje omlaag te lopen ( ze is 4)
ik gebruik zelf de bijzetteugels op het laatste losse gaatje en dan staat er een beetje druk op waardoor ze wel de hulp krijgt om omlaag te lopen en ze snapt dan ook wat ik van haar vraag

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:29

Ik gebruik liever een longeerhulp, een bijzetteugel gaat volgensmij heel erg bewegen etc. Aan de longe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:34

Pindapopcorn, weet je eigenlijk wel wat het verschil is tussen beide hulpteugels? Want wat je daar stelt is alles behalve logisch als je de hulpteugels en hun bevestiging kent. Als je je paard goed vooruit zet, en de bijzetteugels op een correcte lengte bevestigd zijn, bewegen ze bijna niet. De longeerhulp daarentegen, beweegt veel meer. Ik gebruik beiden, en bij de longeerhulp bevestig ik nog halverwege een bontje om de beweging wat op te vangen en het gebeuren in de mond stabieler te maken. Beide hulpteugels gebruik ik trouwens icm met een kaptoom, waarbij de longeerlijn niet aan het bit maar op de neus bevestigd zit.

Dionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 08:08

Sorry, dat is een onduidelijke reactie van me :D

Ik bedoel dat het dan een beetje loshangt en als het paard dan met zijn hoofd beeeegt het een beetje gaat slingeren i.m.o. , maar in jouw geval valt dat inderdaad erg mee. :)

Ik weet echt wat het verschil is maar nu ik mijn reactie lees zie ik inderdaad dat het super onduidelijk is..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:36

Klopt nu is het wat duidelijker. Als het paard achter het bit kruipt, of onrustig is met zijn hoofd, zal iedere hulpteugel idd gaan bewegen. Het belangrijke is, vooral aan de longe, het paard altijd goed vooruit te hebben zodat ze de achterhand goed gebruiken en het bit aannemen. Zodra dat gebeurd zullen ook hun buikspieren gaan werken, ze gaan over de rug en de hulpteugel zal dan ook niet meer zo zwaaien. Als je de hulpteugel (welke dan ook) trouwens te strak hebt, zal dat het paard alleen maar uitnodigen om achter het bit te kruipen, zeker als er niet genoeg activiteit gevraagd wordt. Ongeveer hetzelfde als onder het rijden je hand naar achteren brengen, is ook niet de bedoeling omdat het paard zelf de hand moet opzoeken.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:31

Ik zelf vind van wel. Zo kan je ze met longeren mooi laag rond zetten, of juist bovenin :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:40