Pony heeft zijn aandacht niet bij mij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nina_D

Pony heeft zijn aandacht niet bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 18:23

Hoi!
Ik doe sinds kort aan parelli met een pony. Ik heb alleen de wei waarin hij staat tot mijn beschikking en dus geen bak etc. De pony heeft als ik met hem bezig ben, zijn aandacht steeds niet bij mij en is meer geinteresseerd in het gras. Heeft iemand tips hiervoor?

Groetjes,
Nina :)

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:36

Hier heb ik ook een tijdje last van gehad. Ik heb heel erg veel gehad (nog steeds) aan de commando's die ik gekoppeld heb aan het eten en niet eten. Als ik mijn hand omhoog doe, doet pony zijn hoofd omhoog, richt zijn aandacht op mij en krijgt hij een snoepje. Vanaf daar zet ik hem gelijk aan het werk zodat hij gefocust blijft op mij.
Is eigenlijk een kwestie van heel veel oefenen en consequent je fases gebruiken. Hand omhoog is fase 1, stick omhoog fase 2, stickwiebel fase 3, etc. Zodra pony hoofd omhoog doet gelijk belonen, met een snoepje werkte bij mij het best aangezien dat lekkerder is dan gras :P
Zelfde geldt voor het laten eten, hand omlaag is het toestaan om te eten. Dat leren ze dan wel weer heel snel :+

felineepino

Re: Pony heeft zijn aandacht niet bij mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:50

Ik heb ook een pony die erg snel afgeleid is, is het niet door gras dan is het wel door al het andere om hem heen haha. Ik moet gewoon bezig blijven, zijn aandacht echt naar me toe trekken. Tempowisselingen, halt houden als hij trekt terugzetten en hoppa gelijk weer. Zo krijg ik zijn aandacht en dan vind hij het ook echt leuk

nina_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 20:05

Bedankt voor jullie reacties!

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:36

Mijn pony heeft zijn aandacht er nooit bij als het totaal rustig is en er geen afleidingen zijn. Zodra er andere paarden bijkomen of mensen is ze weer op mij gefocussed :roll:

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:51

Oefen met onverwachtse oefeningen. Je rijdt rechtuit, en OH! hij moet links om je been heen buigen en een halve volte maken. En Oh! we gaan opeens weer naar rechts! Oh! we staan stil. Gaan we weer een pasje vooruit? ja!
Oh en we staan weer stil. Nu vast weer een pasje vooruit. oh nee! toch achteruit.

Op die manier gaat je paard met je meedenken, en dan let hij goed op jou.
Dit betekent dus niet dat je halsoverkop je paard naar rechts trekt, maar je geeft een hulp (voor linksom bv) door je rechterteugel te geven, linkerbeen aanleggen en daarna evt bijsturen met linkerteugel.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:06

Zal eerst op het zand beginnen (bak).
En als eenmaal daar goed gaat dan kan je moeilijker voor je zelf maken door op gras te oefen.

Zelf gebruik ik tatiek op het gras van probleem is niet dat je niet mag eten,maar ik wil dat je gene uitvoert wat ik heb bedacht, en hoe sneller je dat uit voert des te sneller je weer verder kunt eten.
Ik kreeg super gemotiveerde en gefocust paarden van :d

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:56

Tobbes schreef:
Zal eerst op het zand beginnen (bak).
En als eenmaal daar goed gaat dan kan je moeilijker voor je zelf maken door op gras te oefen.

nina_D schreef:
Ik heb alleen de wei waarin hij staat tot mijn beschikking en dus geen bak etc.

Niet echt een optie voor TS dus om eerst op zand te oefenen...

TS, het kan helpen als je de aandacht van je pony vraagt door lichtjes te gaan trillen met het halster, halstertouw, de teugel,...
Daarnaast helpt het bij sommige paarden ook om ze echt aan het werk te zetten en te zorgen voor voldoende afwisseling in de oefeningen die je vraagt. Sommige paarden vinden het na een paar keer dezelfde oefening wel goed en gaan zich vervelen als je niet snel genoeg iets anders doet. Door te zorgen voor voldoende afwisseling, houd je het leuk voor je paard en moet hij wel gaan opletten op wat jij doet.
Je pony is geïnteresseerd in het gras. Maak daar gebruik van. Beloon je pony door hem even de tijd te geven om te grazen. Daarna terug aan het werk. Dit kan je ook gaan koppelen aan bv commando's zoals "vrij" of "aan het werk" zodat het voor je pony duidelijk is wanneer hij wel en niet mag grazen.