Vragen vrijheidsdresuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Vragen vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 17:20

Hallo allemaal,
Ik ben net begonnen met vrijheidsdressuur en ik heb een paar vraagjes.

Ik ben al eerste begonnen met het volgen. Maar ik krijg hem alleen vooruit met snoepjes, en dat lijkt me niet de bedoeling. De draf is al helemaal onbegonnen werk. Vaak als ik voor hem uit loop stopt hij, of loopt hij helemaal niet mee. Nu vraag ik me af wat ik verkeerd doe en hoe ik dat kan veranderen?

Ook wilde ik hem de target aanleren. Ik gebruik nu een skippybal. Maar hij heeft er totaal geen aandacht voor. Hij raakt hem soms wel per ongeluk aan, maar vaak zit hij gewoon naar andere dingen te kijken. Hoe verander ik dit?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mi_Amore

Re: Vragen vrijheidsdresuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:27

Werk je al met clickertraining?
Het is natuurlijk zeer moeilijk om vanaf een computerscherm te zeggen waar het mis gaat :)

Betreffende het meewandelen en draven, hoogstwaarschijnlijk gaat het daar mis met je lichaamstaal en je eigen energie.

Betreffende het targetten, probeer het eens met een klein object?
Het meest eenvoudige is een leeg colaflesje :)

Voor een skippybal moet het paard vaak het hoofd naar omlaag brengen en dat is vaak moeilijk :)

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:34

Misschien eerst beginnen met halster en halstertouw en dan langzaam afbouwen tot alleen halster en als dat goed gaat zonder halster en halstertouw. Om te zorgen dat hij het niet saai gaat vinden kun je tussendoor lekker rennen of even iets anders doen, zo houdt hij zijn aandacht beter bij wat je doet. Leuk dat je begint met VD! Veel succes en vooral plezier! +:)+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:31

Mi_Amore, ja dat doe ik al. Zou je me misschien kunnen uitleggen wat ik met mijn lichaam moet doen?
Bedankt voor de tip van het lege colaflesje! Dat ga ik zeker meenemen.
Ananiem, dat heb ik inderdaad al een paar keer gedaan, zelfs dat is al lastig. Tussendoor rennen gaat hem denk ik niet worden, want dat houdt dan in dat ik ren en hij stilstaat en naar me kijkt _O-
Bedankt verder!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:35

hmm, en eerst defriendly gamemet parelli? dan vertrouwt hij je wss meer en zal hij je makkelijker gaan volgen. en misschien idd. eerst beginnen met iets makkelijks en daarna pas door naar de volgende stap. en dus afbouwen ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 18:17

Anniek22, mag ik vragen wat dat is?
De dingen die ik nu heb gedaan is echt alleen basis, namelijk volgen, targetten, parkeren en voedsel weigeren. Wat bedoel je met afbouwen?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:06

Hoi, parelli bestaat uit 7 'spelletjes.' D eerste, de basis, is de 'friendly game'. Hier moet je met een stick, en anders met je hand, álle delen van het paard kunnen aanraken en dus ook een paar seconden kunnen vasthouden of aanraken. bijvoorbeeld, tussen de staart, oren, wimpers, kin, benen, hoeven, borst, rug, etc. Ook bestaat de friendly game uit 6x met hetzelfde tempo en vaart een touw over de rug van het paard kunnen gooien zonder bang zijn en weglopen (paard wordt tegelijkertijd door jou vastgehouden met hetzelfde touw, touw moet dus minstens 3 meter zijn..). moet dus ook zonder rillingen kunnen. meetsal is dit na een paar keer goed en opgelost :)

Misschien lukt targetten en volgen makkelijker nu hij (meer) vertrouwen in je heeft? Blijf trouwens wel opletten op je energie, als je gespannen en je groot maakt terwijl je naast je paard staat zal hij of onzeker of ook groot en gespannen worden. :)

En wat ik bedoel met afbouwen is eerst gewoon met een (touw-)halster en een touw oefenen, dan met alleen touwhalster en touw op rug leggen en dus met 'losse' handen oefenen, en uiteindelijk helemaal zonder halster. Vergeet niet dat dit per paard verschillend is maar wel tijd kost ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:48

Bedankt voor de uitleg! Ik ga het zeker uitproberen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:17

Het ging gisteren al veel beter. Vooral de tip van het plastic flesje was heel goed!
En Anniek het aanraken ging heel goed (hij reageerde helemaal niet), maar het gooien van het touw niet, ik denk toch dat ik het niet helemaal goed doe. Als ik het touw over zijn rug heen gooi gaat hij namelijk heel veel rondjes draaien en achteruit lopen. Ook is hij nogal groot (1.87m), dus ik sla hem ook per ongeluk met het touw. Heb je toevallig nog tips hoe ik dat gooien beter kan doen?

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 00:02

Fijn voor jullie! Ga vooral zo door! +:)+