[AR] Pony laten wennen aan de kar/het lamoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Pony laten wennen aan de kar/het lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 01:20

Hoihoi,
Ik heb sinds mei een hele leuke witte D-pony. Hij heeft 5 jaar in de manegelessen gelopen en is nu 10 jaar oud.
Omdat ik lichtelijk (15 kilo :') ) te zwaar ben voor hem, heb ik besloten dat ik graag met hem wil gaan mennen. Ik ben zelf begonnen met langzaam alles op te pakken en de spullen te kopen. Dit ging en gaat allemaal heel goed. Hij is behoorlijk braaf, goed bestuurbaar en heeft een perfecte rem. Buiten wil hij nog weleens schrikken en een stap opzij zetten, maar hij zal er nooit in blinde paniek vandoor gaan.
Nu hij goed bevestigd is vanaf de grond en op deze manier ook al heel wat kilometers voor mij heeft afgelegd, vond ik dat het tijd werd om hem voor de kar te zetten. (We hebben hem ook al een balk laten slepen en dat ging uitstekend, direct bestuurbaar in stap en draf en na tien minuten heeft hij het zonder begeleider naast zn hoofd gedaan.)
Dus afgelopen woensdag hebben we dat voor het eerst geprobeerd. Maar dat was niet zo'n succes. Hij vind de kar nl best wel eng. Als de kar achter hem aan rijdt (ik trok de kar, een vriendin liep naast de pony en ik er vlak achter) gaat het wel goed. Maar toen we het lamoen over/om hem heen wouden doen schrok hij heel erg en ging hij er met een grote sprong vandoor, waarbij hij heel hoog bokte.
Opzich is dit niet heel erg maar daarna kregen we hem niet meer bij het lamoen in de buurt.

Nu vraag ik me af hoe andere mensen dit aanpakken bij onbeleerde pony's? Hoe kan ik hem laten wennen aan dat lamoen en zorgen dat hij het lamoen accepteert zonder zo belachelijk hoog te bokken?

Ik ben me bewust van de gevaren en doe alles erg rustig aan, ik heb geen haast qua beleren en wil ook geen mensen gevaar laten lopen tijdens het inspannen van mijn pony. Ik zit erover te denken om hem van het voorjaar weg te brengen naar een professional qua beleren voor de kar. Maar ik vind het leuk om het hem zelf te leren en het is goed voor mijn portemonnee als hij al zoveel mogelijk kent, ik ben immers maar een arme student :') Daarnaast wil ik hem eigenlijk geen 2-4 weken missen :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Pony laten wennen aan de kar/het lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 01:23

Als je portemonnee je echt zo lief is breng je hem meteen naar een expert. Hoe meer je zelf om zeep helpt hoe langer het daar gaat duren om het goed te krijgen. Je kunt ook een middenweg kiezen, iemand 1 keer per week of 2 weken laten komen die je helpt en huiswerk geeft.

Zelf heb ik nog geen kar, maar mijn merrie heb ik al wel kennis laten maken met voor de kar gaan staan, rustig lamoen laten zakken, het tegen haar aan rammelen van het lamoen. Ik ben heel klein begonnen en heb steeds verder uitgebouwd en vooral heel veel beloond.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:24

Aangezien je pony helaas al een negatieve associatie heeft met de wagen/het lamoen zou ik je aanraden zelf niet verder te gaan.
Stap terug doen naar wat hij kent, dus slepen, maar niet verder uitbreiden.
Het kan zijn dat je te snel bent gegaan. Of dat je pony niet voldoende vertrouwen in jullie heeft.
Naar mijn mening is de kans groter op een ongeluk dan dat je hem.succesvol betuigd.

Wanneer je financieel in staat bent zou ik hem wegbrengen om te betuigen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:29

Wat is je voorbereidinf geweest heb je ook me dubbele longe gewerkr?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:39

Jouw vraag:wat doen jullie bij het beleren van een onervaren pony, heeft niet zoveel zin, want het hangt af van de ervaring van de menner en zijn grooms, de leeftijd van het paard en zijn ervaring en africhtingsniveau.
We hebben wel een vaste volgorde en besteden veel aandacht aan basis oefeningen, veel rust en vertrouwen en we laten ons leiden door het paard en hoe snel hij alles kan verwerken.
Liever lang doen over de basis, dan dat je te snel gaat.

Ik ben bang dat jij door je onervarenheid veel stappen overslaat of te snel gaat. We laten ze bijv. Vaak slepen tot dat met rust en vertrouwen gaat.

Mijn tip: neem eerst zelf menles en leer van een ervaren menner en ervaren menpaard en laat daarna je paard beleren door een prof. Als je het goed laat doen, heb je er daarna jaren plezier van

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:01

Voor alle duidelijkheid :) Ik ben al bijna een jaar bezig met dubbele longe en lange lijnen. We hebben hem uitgebreid laten slepen en dat ging perfect! Ook in draf deed hij dat geheel ontspannen en liep braaf voltes en tempowisselingen en overgangen.

Ik denk idd dat we afgelopen woensdag teveel stappen in 1 keer hebben gedaan. Dus vandaar mijn vraag van welke stappen jullie normaal gesproken hebben tussen het slepen en het voor de kar zetten. Want daar kan ik niets over vinden verder. Ook in filmpjes waarin paarden beleerd worden zetten ze de dieren zo voor de kar.

Mijn idee is nu om eerst maar weer gewoon dubbele longe werk te gaan doen terwijl de kar in de bak staat, en die kar gewoon een normaal onderdeel van de bak te laten worden.. Vervolgens gewoon aan het halster hem tussen het lamoen laten staan als die op de grond ligt en als het lamoen omhoog staat (dus niet ertussen).

Als hij die kar dan weer vertrouwt dan breng ik hem weg. Ik ga namelijk geen pony wegbrengen om te beleren die nog bang voor de kar is. Dan kan ik net zo goed mn geld in de sloot gooien :') :o

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:16

Ik zou het proberen met clickertraining. Zo kan je de negatieve ervaring die hij nu gehad heeft omzetten in een positieve. Je vind wel genoeg hierover op bokt en je kan ook filmpjes bekijken op het internet.

Ikzelf heb zo (ook zonder veel ervaring) al pony's beleerd onder het zadel en in de kar.

Tegelijkertijd is clickeren met je paard leuk en versterkt het de onderlinge band.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:02

Volgens mij ben jij geen ervaren menner. Maar zelfs een ervaren menner hoeft nog geen beleerder te zijn. Niet zelf aanrommelen, want de kans is groot dat dit heel erg mis gaat. Je paard laten beleren door een ervaren beleerder. En zelf menles nemen.

Als je geen ervaren ruiter bent, ga je een paard ook niet zadelmak maken.

Je kunt beter niet zelf nog proberen met de kar. Kans is groot dat het dan niet meer goed komt. Laat een ervaren iemand hiermee aan de slag gaan. Door jullie handelingen zal het nu al extra tijd gaan kosten, maar dan gebeurt het in ieder geval op een goede manier.Dat is geen geld over de balk gooien, dat is je geld verstandig gebruiken.

Het laten wennen aan de kar is een onderdeel van het beleren! Dat moet in weloverwogen stappen gebeuren.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:13

Femek2902 schreef:
Als hij die kar dan weer vertrouwt dan breng ik hem weg. Ik ga namelijk geen pony wegbrengen om te beleren die nog bang voor de kar is. Dan kan ik net zo goed mn geld in de sloot gooien :') :o

Niet mee eens dat wegbrengen op dit moment weggegooid geld is.
Een professional zal nét nu (als het goed is) bewust de tijd nemen om je pony te laten wennen aan de kar alvorens verder te gaan in het proces. Net omdat er al 1 negatieve ervaring aan de kar vasthangt zou ik het hierbij overlaten aan een ander, ervaren, persoon.
Als hij nu nog tweede negatieve ervaring krijgt is het hek van de dam en zijn de kosten om het op te laten lossen veel hoger.

Ik ben ook bezig met het leren mennen met mijn paard en heb heel bewust besloten om meteen vanaf de eerste dag les te nemen van een professional, dat is toch best logisch als je allebei geen verstand hebt van de materie?

TS, neem aub les. Dan leren jij en je paard hoe het moet.
Want het is inderdaad leuk en leerzaam om je paard te zien groeien :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:20

Ik had het verhaal al gehoord via Annika en wil je ook adviseren om dit aan een professional over te laten :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:22

Breng dat paard alsjeblieft naar iemand toe voor er ongelukken gebeuren.
Weggegooid geld is het pas als je paard aan de kletter gaat en je er niks meer mee kan.
Ik heb zomaar het idee dat ze jou paard beter eerst in het 2 span kunnen zetten naast een rustig vertrouwd paard.
Verder gaat je paard de wagen niet ineens achter zijn kont accepteren als je hem laat wennen dat de wagen in de bak staat. Een paard zal die link nooit leggen. Het is vaak het geluid wat ze achter zich horen en het idee dat als ze weglopen er iets achter ze aan komt.
En die ervaren mensen zijn er juist om je paard te leren niet bang te zijn voor de wagen.

Ik zou het paard van jou nooit zelf voor de wagen durven zetten gezien zijn reactie.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:26

Ik weet niet van waar je bent, maar in Someren zit een zeer bekwame menner. Ik heb mijn Ponies er heen gedaan om op te leren. En ben er zelf ook elke dag gaan rijden. De naam is Berry van den bosch. Je kan hem zeker op het internet vinden. En ja dat kost wel een beetje maar als je zelf een ongeluk hebt of er een veroorzaakt zal het je veel meer kosten. En ik men zelf al meer als dertig jaar. Dus heb wel degelijk zelf ervaring. Maar ik zeg altijd : als je met paarden bezig bent moet je vooral heel goed weten wat je zelf niet kunt en dat aan een ander overlaten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:33

Lunamoon schreef:
Maar ik zeg altijd : als je met paarden bezig bent moet je vooral heel goed weten wat je zelf niet kunt en dat aan een ander overlaten.

_/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:42

Ts: ik zou het andersom doen, paard wegbrengen en die ervaren beleerder het paard aan de wagen laten wennen want die weten hoe ze dat het beste moeten doen

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:45

Bedankt voor jullie goed bedoelde adviezen.

Er zijn een aantal mensen die (voor mijn gevoel) niet helemaal goed lezen, ik ben namelijk wel degelijk van plan om hem naar een professional te brengen: (Lees vooral verder onder de quotes als je wel goed gelezen hebt :D )

Femek2902 schreef:
Ik zit erover te denken om hem van het voorjaar weg te brengen naar een professional qua beleren voor de kar.

Femek2902 schreef:
Als hij die kar dan weer vertrouwt dan breng ik hem weg.

Ik denk dat ik verder niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik ben niet van plan om hem zelf vast aan de kar te zetten, dat laat ik wel uit mijn hoofd na deze reactie! Hij gaat dus sowieso naar een prof.

Waar ik advies over vraag is wat de beleerstappen zijn tussen het slepen en het daadwerkelijk vastbinden aan de kar. Dit omdat ik denk dat ik hem zelf wel aan de kar kan laten wennen. Ik ben niet van plan om gevaarlijke dingen te doen en heb alle tijd van de wereld daarvoor. Ik denk dat ik dat wel zelf kan omdat ik hem ook aan andere dingen kan laten wennen. Een stilstaande, losstaande kar is echt niet anders dan een elektriciteitskastje of een spuitbus met antiklitspray. Maar het is gewoon handig om te weten wat de gangbare wenstappen zijn om te kijken tot waar ik het zelf kan. (En geloof mij, na zijn reactie ben ik echt wel voorzichtig.)

Het lamoen direct over hem heen was duidelijk een stap te ver en daar heb ik me in vergist, kan gebeuren.. Ik denk alleen niet dat hij direct een trauma heeft.. Ik doe wel vaker onhandige dingen en hij laat zich nog steeds rustig aaien met de zweep terwijl hij daar ook een aantal onbedoelde tikken van heeft gehad en daar erg van geschrokken is. O:) :')

Verder, mochten jullie nog goede beleerders in de buurt van Kampen weten dan wil ik dat graag weten :D
Laatst bijgewerkt door Femek2902 op 14-11-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:48

Het lijkt er meer op dat jij niet leest. Het voor de wagen zetten is 1 van de belangrijke stappen in het beleren.NIET zelf doen dus! De dingen die jij noemt zijn wel degelijk heel anders dan een kar aan je pony. Niet te vergelijken. Wat was er wel gebeurd als die reactie was gekomen nadat je lamoen vast had gezet. ......

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:56

tine10 schreef:
Het lijkt er meer op dat jij niet leest. Het voor de wagen zetten is 1 van de belangrijke stappen in het beleren.NIET zelf doen dus! De dingen die jij noemt zijn wel degelijk heel anders dan een kar aan je pony. Niet te vergelijken. Wat was er wel gebeurd als die reactie was gekomen nadat je lamoen vast had gezet. ......

Laten we het vriendelijk houden dat probeer ik ook :D

Ik ga hem NIET vast zetten aan de kar. Dat mag een professional voor mij doen.

Als hij die reactie had gegeven als hij wel vast zat? Ja, dan ging de kar achter hem aan, en ponybeest kennende zou hij dan nog een sprong nemen en vervolgens stil staan te trillen en zich vervolgens door mij laten kalmeren. MAAR dit is gelukkig niet gebeurd en zal ook NIET gebeuren :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:01

Had hij oogkleppen op tijdens het lamoen 'zakken' ?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:04

Nee, omdat hij al 10 jaar zonder oogkleppen loopt en langs de weg normaal zonder oogkleppen stil blijft staan terwijl er een vrachtwagen voor zn neus optrekt, terwijl met oogkleppen een fietser al eng is :)

Edit: Hij vond de rijdende kar achter hem verder ook niet eng, puur het lamoen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:29

Eerst ernaast. Dus niet gelijk in het lamoen parkeren, maar eerst naast het lamoen.
Mijn pony vond het ook doodeng; zij stond keurig rustig ontspannen ingeparkeerd en had ook al met de kar gelopen (ze zat niet vast aan de kar; ik had pony vast, vriendin de kar), vervolgens had ze jeuk, draait haar hoofd om en stoot haar neus tegen de punt van het lamoen, schrikt zich rot, begint te draaien, tikt het lamoen aan, schrok daar weer van en schoot toen vooruit.
Toen konden we opnieuw beginnen. We hebben haar naast het lamoen gezet en zijn toen eerst gaan aanraken met eigen handen, toen met een stick, toen met het lamoen. Uiteraard in hele kleine stapjes, wachten op ontspanning en dan de druk eraf.
De volgende stap was naast de kar meelopen, dus naast het lamoen. Dan lopend aanraken met hand, stick, lamoen. Toen dat eenmaal goed ging, opnieuw ingeparkeerd, wachten op ontspanning, dan lamoen weer weg. Opnieuw lamoen erom, aanraken met handen, stick, lamoen. Als dat ook goed ging, hetzelfde lopend herhalen.

Wij deden dit altijd met z'n tweeën, soms met z'n drieën, en gebruikten een sulky (die is licht, dus makkelijk te trekken, en goed wendbaar).

Edit: we zijn in totaal, met tussenpozen en tussendoor ook veel andere dingen doen (oefenen met tuig, dubbele lange lijnen, als handpony mee etc) een jaar (!!) mee bezig geweest. Gisteren heeft ze voor het eerst een stukje in het bos voor de kar gelopen. Pony is 20, dus zeker niet meer de jongste. Het had ongetwijfeld sneller gekund, maar ik had geen haast.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:41

Ik zou ook geen enkel idee kunnen bedenken om hem aan het lamoen te laten wennen zonder dat hij er tussen komt te staan. Losse bomen aan je lichtogen lijkt mij ook niet het slimst en een paard wat al zo paniekerig doet nog voor het lamoen daadwerkelijk vastzit is echt een potentiele klant om lekker met het hele span aan de repeteer te gaan.

Daarom denk ik dat jou paard het beste af is om hem eerst in het span te zetten zodat hij steun heeft van een ander paard.

Nogmaals: wagen in de bak gaat je paard niet helpen want al de wagen achter je paard hangt is het voor het paard alweer een hele andere situatie.

Ik heb ook een exemplaar waarbij ik vroeger te weinig begeleiding bij heb gehad, helemaal toen het fout ging. Nu ikzelf niet meer kan rijden staat mijn paard werkeloos op stal terwijl mijn andere, die ik heb laten beleren (ik was toen ook wat ouder en vooral wijzer), zo'n ontzettend fijn paard is om mee te mennen.

Ik heb ook geholpen met paarden zoals jij die hebt en het gaat je never nooit in je eentje zonder ervaring lukken dit paard fijn voor de wagen te krijgen en dat je er VEILIG mee over de weg kan...want uiteindelijk is dat wel hetgeen waar het omgaat.

Ik heb ook klungels gezien die het idd zelf wel even dachten te kunnen, die paarden gingen aan de haal en hebben nooit meer voor een wagen gelopen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:01

Femek2902 schreef:
Nee, omdat hij al 10 jaar zonder oogkleppen loopt en langs de weg normaal zonder oogkleppen stil blijft staan terwijl er een vrachtwagen voor zn neus optrekt, terwijl met oogkleppen een fietser al eng is :)

Edit: Hij vond de rijdende kar achter hem verder ook niet eng, puur het lamoen.

ooit heb ik dit gehad met mijn haflinger, het lamoen vond deze ook eng.

Ik heb destijds gewoon 2 bezemstelen ( dus zonder bezem) aan zijn broek en lichtogen gemaakt, geknoopt met strotouw gewoon 2 stokken langs hem.Die niet uitstaken bij zijn bips en hem eerst zo laten staan, dan stappen . Hij vond dat gewoon minder leuk de dingen om hem heen en vandaar uit heb ik hem weer meegenomen wandelend en slepend en zo weer opgepakt waar we gebleven waren.
(en zo nog een keer met langere pvc pijpen.maar dat deerde hem niet!)

Pas toen we van wagen wisselden met een ander lamoen werd hij relaxter, op het lamoen. In dat lamoen had hij geen irritatie van het lamoen, omdat het wijder was en beter afgesteld hoogte en breete maar ook was het geen rvs wat glimde!

Heden ten dage loopt het dier nog steeds braaf voor de wagen en doet het erg graag!
En ook die is zelf beleerd, met hulp van deskundigen. *\o/*
Dat laatste ontkom je niet aan als je geen kennis hebt van zaken, het kost geld ja maar wat is je leven en dat van je paard waard? dat is verkeerde zuinigheid!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:13

Gewoon wegbrengen, een goede beleerder heeft minder moeite om jouw groene pony aan de wagen en het lamoen te laten wennen dan het "opruimen van jouw rommel" om het maar even oneerbiedig te zeggen.
Waarbij ik niet zeg dat jij dat al gedaan hebt (al heb je m.i. wel al een beetje zitten stuntelen Y;( ), maar onze stalhouder (honderden paarden beleerd voor anderen) heeft het liefst groene paarden.... die lopen in een paar weken braaf weg, terwijl het vaak een klus is om een paard wiens vertrouwen geschaad is weer braaf voor de wagen te krijgen.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:29

Ik zou ook een proffessional erbij halen.

Ooit ook eens zelf begonnen met zelf beleren en uiteindelijk goede professionele hulp erbij gekregen. Serieus nog nooit ben ik daar zo blij mee geweest. Het is ook vaak gewoon fijn. Niet alleen voor de kennis en ervaring maar ook gewoon iemand om mee te bespreken overleggen wat er gebeurt. Ik heb echt enorm veel geleerd hiervan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:44

Waarschuwing; lang verhaal, maar met veel liefde geschreven! :j

Hilary schreef:
Eerst ernaast. Dus niet gelijk in het lamoen parkeren, maar eerst naast het lamoen.
Mijn pony vond het ook doodeng; zij stond keurig rustig ontspannen ingeparkeerd en had ook al met de kar gelopen (ze zat niet vast aan de kar; ik had pony vast, vriendin de kar), vervolgens had ze jeuk, draait haar hoofd om en stoot haar neus tegen de punt van het lamoen, schrikt zich rot, begint te draaien, tikt het lamoen aan, schrok daar weer van en schoot toen vooruit.
Toen konden we opnieuw beginnen. We hebben haar naast het lamoen gezet en zijn toen eerst gaan aanraken met eigen handen, toen met een stick, toen met het lamoen. Uiteraard in hele kleine stapjes, wachten op ontspanning en dan de druk eraf.
De volgende stap was naast de kar meelopen, dus naast het lamoen. Dan lopend aanraken met hand, stick, lamoen. Toen dat eenmaal goed ging, opnieuw ingeparkeerd, wachten op ontspanning, dan lamoen weer weg. Opnieuw lamoen erom, aanraken met handen, stick, lamoen. Als dat ook goed ging, hetzelfde lopend herhalen.

Wij deden dit altijd met z'n tweeën, soms met z'n drieën, en gebruikten een sulky (die is licht, dus makkelijk te trekken, en goed wendbaar).

Edit: we zijn in totaal, met tussenpozen en tussendoor ook veel andere dingen doen (oefenen met tuig, dubbele lange lijnen, als handpony mee etc) een jaar (!!) mee bezig geweest. Gisteren heeft ze voor het eerst een stukje in het bos voor de kar gelopen. Pony is 20, dus zeker niet meer de jongste. Het had ongetwijfeld sneller gekund, maar ik had geen haast.

Edit; Ik heb samen met Hilary deze pony voor de kar beleerd. Zoals ik jou verhaal lees, heb jij nu een vraag over het onderstreepte gedeelte; dit is hoe wij het opgelost hebben bij een pony met een soortgelijk probleem.

We zijn echt helemaal bij 0 begonnen met een pony die de kar echt eng vond. Eerst gewoon maar eens ruiken, en snuffelen aan de kar. Vervolgens proberen of je de pony op ieder moment gewoon rustig naast de kar kan neerzetten. De kar moet een alledaags voorwerp worden. Desnoods poets je 'm naast de kar. Als dat allemaal goed gaat, dan zou ik proberen of een tweede persoon ook de kar kan bewegen.

Een andere oefening is de pony naast het lamoen parkeren en het lamoen optillen (door een tweede persoon, jij concentreert je op de pony). Herhaal dit net zo vaak tot de pony niet meer reageert op het optillen van het lamoen. Vervolgens parkeer je de pony naast het lamoen, til je het lamoen op en raak je doelbewust de pony aan. Als je basis qua grondwerk goed is, dan kan je met een zweep of een stick de pony op ieder moment en op iedere plek van het lichaam aanraken. Je gaat nu de aanraking doen met het lamoen. Dus je neemt bijvoorbeeld het rechterlamoen die de pony gaat aanraken aan de linkerkant van de pony (dan staat de pony in 'rij-richting'. Raak echt de hele linkerkant van de pony aan met het lamoen. Herhaal dit natuurlijk ook aan de andere kant van de pony.
Wij hebben deze oefening gedaan omdat je het dier maar aan 1 kant aanraakt. De reactie die onze pony gaf, was om te wijken voor druk. Als de pony tussen het lamoen had gestaan, dan was de enige manier om van de druk af te komen, vooruit gaan. Zoals wij het gedaan hebben, was de optie, naar rechts wegstappen van de druk voor de pony eenvoudiger te realiseren (want aan de voorkant stond de 'vasthouder' van de pony. Met veel rust en geduld hebben we de pony toen geleerd dat het niet nodig is om te wijken voor de aanraking van het lamoen. Een variatie op deze oefening is om de pony te laten wijken voor druk naar de kar toe. Dus je staat aan de linkerkant van de pony, geeft druk met een stick of zweepje en de pony moet dus naar rechts wijken. Aan de rechterkant staat de kar. De pony hoeft niet gelijk strak tegen de kar te komen staan, integendeel. Maar uiteindelijk is dit wel een doel; om de pony te laten wijken voor druk totdat ze tegen de kar (of het opgetilde lamoen) staat.

Als dit allemaal goed gaat, dan heb je dus een pony die zich rustig laat aanraken door het lamoen aan 1 kant (wisselend per keer welke kant je kiest). Wij vonden dit een geschikt moment om verder te gaan.
We hebben onze pony geleerd (naja, ze kon het al redelijk goed), om achteruit tussen de bomen te lopen. De bomen van de kar lagen op de grond (ze zaten wel vast aan de kar). Ons doel was niet om haar in 1 keer vloeiend achteruit tussen de bomen te krijgen. Integendeel. Als ze scheef ging, en daardoor met 1 achtervoet over de boom heenstapte, dan deden we daar vrij weinig aan. De pony leerde dus, dat tijdens het achteruit lopen, je soms een lamoen tegen de kootholtes krijgt. Als je pony dit alles nog wel spannend vindt, oefenen dan met achteruit over balkjes.

Toen de pony ook hier niet meer moeilijk over deed, was het tijd om weer een stapje terug en ook verder te gaan. We hebben haar achteruit naast het lamoen geparkeerd. En vervolgens weer het aanraken met het lamoen (aan 1 kant herhaald). Toen bleek dat ook dit geen probleem was, hebben we haar achteruit tussen het lamoen geparkeerd om vervolgens het lamoen weer op te tillen. Dit was dus de eerste keer dat het lamoen haar aan twee kanten zou aanraken. Het lamoen kwam, zoals continue met oefenen, van beneden. We hebben er bewust voor gekozen om het lamoen niet over de pony heen te laten zakken. Maar gewoon vanaf beneden. Eerst een cm of 10 van de grond en steeds iets verder omhoog (in meerdere trainingssessies). Uiteindelijk konden we het zo gek niet verzinnen wat we met het lamoen deden, maar de pony bleef er relaxt tussen staan (vaak nog met 1 been op rust).

Als ik jou verhaal goed lees, dan is dit het moment waarop je haar naar iemand toe wilt brengen om te beleren. Dus verdere uitleg over ons traject lijkt me daarom niet nodig. Maar als je het toch wilt weten, dan maak ik met liefde nog zo'n 'verslag' over hoe wij verder zijn gegaan.
De basis voor ons traject was rust en vertrouwen tussen pony en begeleiders. We hebben bijna alle stappen van dit traject gezamenlijk doorlopen met de pony. Steeds hebben we een stukje verder uitgedokterd welk kleine stapje een mogelijk vervolg zou zijn. Uiteindelijk heeft de pony vrijdag voor het eerst in het bos voor de kar gelopen. Als je d'r vrijdag had zien lopen, dan had niemand gedacht welk lange traject hieraan vooraf is gegaan. Ze trok trots en dapper de kar, en we konden haar rustig in het bos inspannen.

Ik ben van mening dat je zelf meestal wel weet tot hoever je kan gaan in het opleiden van je pony,en wanneer je externe hulp kan inschakelen. Ik denk dat jij de pony best aan het lamoen kan laten wennen. Precies zoals je zegt, net zoals aan ieder ander vreemd voorwerp. Alleen heeft het lamoen (en de kar) een aantal beperkingen qua hanteerbaarheid voor de begeleider. Een enge spuitfles is makkelijker hanteerbaar als begeleider dan een lamoen.

En ja, ik heb al meerder paarden en pony's voor de kar beleerd. Allemaal hebben ze een eigen traject doorlopen. Het ene paard kon snellere en grotere stappen maken dan het andere. Maar juist bij deze pony die het lamoen zo eng vond, was de voldoening om haar vrijdag zo trots voor het karretje te zien lopen zo groot! Daar doe je het als trainer voor! Ik denk dat ik het meest trots ben op het traject wat we met deze pony hebben doorlopen, want het was niet altijd makkelijk of eenvoudig. Dus blijf er vooral in geloven!