[AR] bokhoogte vs schofthoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

bokhoogte vs schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:35

Aaahh weet zéker dat ik het ergens op bokt ben tegengekomen, maar nérgens meer terug te vinden...
Ja, natuurlijk, een koets mag niet te zwaar zijn, absolute gewichten, rolweerstand, etc etc. Maar er vanuit gaande dat dat dus allemaal in verhouding is, dan wil het oog ook wat.
Dus dan mijn vraag, hoe verhoudt de schofthoogte zich tot de minimale én maximale bokhoogte van de wagen?
Groetjes, lacuna

Eilatan

Re: bokhoogte vs schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:42

Je moet sowieso met ontspannen arm houding de leidsels niet op paard/pony hebben liggen volgens mij.
Dus zeg dat bokhoogte - elleboog 20 cm is (gokje). Dan zal de zithoogte dus niet minder dan 15 cm onder schofthoogte moeten zijn....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:40

Mijn zitting is 115 cm vanaf de grond en mijn pony 1.41m, dat gaat nog goed.
Veel lager zou mijn keus niet zijn.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 09:00

Ha, dat is wel een goede! Ontspannen kunnen blijven in de ellebogen! Dankjewel.

En de andere kant op? Uitgaande van gewicht zou mijn shet van ruim 1mtr en gezond gewicht van 200kg dus een totaal gewicht van 600kg moeten kunnen trekken. Dus qua gewicht móet hij de paardenmarathonwagen van mijn stalgenote van 360kg met 3-4 volwassenen over asfalt kunnen trekken. Alleen dan weet ik zeker dat je denkt 'goh, wagen, waar ga je met dat ponytje naartoe' tot 'wat is het nr van de dierenpolitie'
Dus wat is dan je bovengrens? Hoeveel mag de bokhoogte boven de schofthoogte uitkomen?

Groetjes, lacuna

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:16

Als de bok veel hoger is dan de pony ziet het er vaak al helemaal niet uit. Ik zou zelf zeggen bok niet hoger dan de bips van het paard. En dan is hij al vrij hoog.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:36

OOk moet je rekening houden met het gebied en ondergrond waar je rijd
In heuvel achtiggebied, zandgrond en strand zou ik mijn pony wat minder laten trekken.
en idd de zitting niet hoger dan de bips is een goede!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:33

In theorie kunnen ze op asfalt 2x hun gewicht, maaaaar wil je een beetje afstand rijden en over zand paden gaan, of dressuur matig in zware bak, is mijn ervaring dat iets over helft van hun gewicht zat is (enkelspan pony).
Mijn wagen is 110 en ik 65, en zit meestal alleen. Pony is denk ik 250 kg. Dat is al pittig genoeg in het bos en onze zware bak.

En inderdaad, ik vind het geen gezicht als de zitting hoger is dan pony. Ook de voorvleugel van de koets, mooist vind ik als die net onder staart aanhechting zit.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:21

hihi even om misverstanden te voorkomen, ben absoluut niet van plan om mijn shetty voor een full-maat marathon wagen te spannen hoor :') Beest ziet me aankomen _O-

Men zelf gewoon vrij regelmatig en krijg vaak van beginnende menners uit de buurt de vraag "is mijn kar te groot/zwaar/klein/etc" en vroeg mij af of er misschien een stelregel zou zijn voor de grootte van een kar in verhouding tot de maat van het paard. :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:28

Dit is ook net mijn vraag. Wat is de bokhoogte tov een paard van ong 1.65-1.70?
En kan een dergelijke bokhoogte op een wagen met wielbreedte van 1.25 of wordt dat dan te onstabiel?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:14

Het mooiste vind ik dat als je armen in 1 lijn naar de mond van het paard lopen als je bij groter aanspanning zit.

Zoals hier; de wagen is vrij klein; maar de leidsels hangen heel mooi recht achter de pony.
Zo zie ik het ook prima gaan achter een groot paard; zolang de leidsels maar niet onderbroken worden door de kont.

Afbeelding

Maar met een presentatiewagen zit je juist wat hoger;
Wat heerlijk is voor dressuur en vaardigheid voor je overzicht, maar met marathon zit ik juist liever wat lager.
Afbeelding

En hier de bokhoogte zo'n beetje op 1.10 en dan voorstuk wel wat hoger; (pony's zijn 1.16)
Afbeelding

Het is vooral beetje passen en meten; maar voor pony's is het mooist om bokhoogte niet hoger dan stokmaat te hebben; liefst 5cm eronder.

Met paarden is het een stuk lastiger, en dan kijk ik het liefst op basis van foto's wbt leidselvoering.