[AR] Mini-shetland tuig op een gewone shet.. Past dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Mini-shetland tuig op een gewone shet.. Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:59

Hoi bokkers ik heb een tuigen vraag.. Ik heb afgelopen week een tuig voor mijn Shetlander gekocht in maat mini-shet en dit terwijl mijn shet toch redelijk aan de maat is.. Toch vind ik het tuig goed liggen. Maar nu heb ik zelf niet zo onwijs veel verstand van hoe een tuig moet liggen, (ik krijg hier wel hulp bij uiteraard en diegene die mij helpt zegt ook dat dit tuig goed ligt). Toch twijfel ik een beetje omdat ik er zelf niet veel van af weet.
Ik heb hier een aantal foto's van Blacky met het tuig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blacky is inderdaad wat te dik, dit zie je vooral vanaf de voorkant. :') Dus hij wat afslankt ligt het tuig ook nog weer ietsjes anders.
Ook zit hij al best dik in zijn vacht en dit zie je vooral achter bij de broek.

Nu is mijn vraag vinden jullie dit mini-shet tuig passen op mijn 'normale' ( :+ ) shet.
En als jullie je afvragen waarom ik een mini shet tuig heb gekozen ipv een shetten tuig, dit komt omdat ik dit tuig bij divoza zag liggen en daar heb na gevraagd of dit zou kunnen passen. Hier zeiden ze dat ik dat alleen kon weten wanneer ik het ook daadwerkelijk ging passen en nu blijkt dat hij toch ( waarschijnlijk) past. Ondanks dat ik twijfel.
En een aantal mensen hebben mij al verteld dat dit tuig goed ligt maar toch wil ik wat meerdere meningen van verschillende mensen.

En mochten jullie dit vinden passen, moet er nog wat aan het tuig veranderd worden? Want de een zegt borststuk hoger en de ander zegt weer zo ligt hij goed. Ook kanteld het schoftje wat dus hier moet ik ook nog naar kijken.

Aankomende week wil ik mijn sulky er achter hangen dus dan kan ik daar ook foto's van maken zodat jullie dit kunnen beoordelen.

EmptyWords

Re: Mini-shetland tuig op een gewone shet.. Past dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:06

dt schoftje kantelt vanwege de bui, je zou kunnen kijken of hij wat verder naar achter kan, maar ik vermoed dat hij dan wel weer naar voren gaat.

staartriem zit wat te los.

verder heb ik het idee dat het wel prima ligt

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:29

Dat kantelen van het schoftje heb ik ook, ook een te dikke shet....(en te weinig tijd om eens fatsoenlijk aan het werk te kunnen gaan :( )

Verder vind ik het keurig liggen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:33

En je hebt nog gaatjes over voor zowel groter als kleiner maken, dus dit past wel (en je kan hem aanpassen als hij afslankt)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:45

dit ziet er volgens mij prima uit, ik persoonlijk zou de borstriem nog een gaatje laten zakken, zo vanaf de foto te zien ligt die net op de overgang borst/luchtpijp. MAar dat kan anders zijn eenmaal dat die effectief trekt.
broek zou ik zeker checken of het been in de achterwaartse beweging niet belemmerd wordt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:02

Haha blacky is echt een bolletje pretvet (uhm teddybeer) :=
ach ja die maten, eigenlijk moet je daar al niet eens naar kijken, die van mij heeft wel een pony tuig op maar menhoofdstel is shetlander en dan alles op het strakste :') haar gewone hoofdstel is mini shet 8)7 dus je moet een beetje inschatten of het gaat passen en inderdaad er gewoon opleggen en zien!

Maar opzich ligt het tuig niet verkeerd, je kunt het tuig nog aanpassen in zoverre dat je nog gaatjes over hebt om kleiner of groter te maken.. ik zou het tuig zeker passen met de sulky er achter.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:12

Dit tuig past jouw pony wel. Je zal nog wel even moeten kijken of er nog iets versteld moet worden (broek en evt borst).

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:23

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Vandaag het tuig weer aangepast en versteld. Helaas geen foto's van.

Ook het menhoofdstel gepast. (Ik was zo druk met het hele tuig bezig dat ik deze nooit heb gepast) helaas zit deze echt te krap vooral bij de oren, maar Blacky heeft van normale halster ook maat pony dus had wel verwacht dat dit niet ging passen.

Nu zit ik een beetje in twijfel of ik nu ipv een menhoofdstel een gewoon hoofdstel haal en daar voorlopig mee ga mennen.. Dit omdat ik toch alleen nog maar in de bak ga mennen de eerste tijd en hij vind die oogkleppen ook een beetje spannend.

Als ik van het weekend een hoofdstel heb gekocht ga ik de sulky er achter hangen!

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:21

Hoi allemaal!

Ik heb helaas nog niet met Blacky kunnen mennen omdat zijn menhoofdstel niet paste dus heb voor nu een normaal hoofdstel gehaald.
En ik heb zijn tuig nog steeds niet helemaal goed op maat en dit wil ik wel voordat ik hem voor de sulky ga spannen.

Nu heb ik twee andere dilemma's. :')
Dilemma nummer een betreft springschoenen. Deze heb ik in maat XXS gekocht maar twijfel of ik niet beter XS op kan halen..
Ik heb nog nooit springschoenen voor een paard gekocht of überhaupt omgedaan vandaar dat ik niet weet of dit wel goed zit en past.

Afbeelding

Afbeelding

En het tweede dilemma is zijn bit.. Ik heb het idee dat deze een beetje te krap zit dus ook hier twijfel ik over of ik niet een groter bit moet halen..?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:29

springschoenen zijn goed denk ik, bit mag wat omhoog en ik denk dat het wat te krap is maar ik weet het niet zeker

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:31

Bit zou net een halve cm groter mogen. Bij het bevestigen de volgende keer eventjes het kinketting haakje naar onderen doen. Dat ligt nu op de bovenkant.

Tuig past vrij aardig. Borst zou 1 gaatje mogen zakken. En de broek misschien nog een gaatje aan beide zijdes omhoog.
De rugriem mag absoluut nog een stuk strakker, misschien wel een gaatje of 3.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:45

Ik vind de spring schoenen wel erg krapjes hoor...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:49

Ik vind de springschoenen zo wel goed, wanneer je een maatje groter doet ben ik bang dat de achterkant meer overdreven over de grond sleept.

Bit heb ik verder geen verstand van.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:49

Springschoenen twijfel ik heel erg over, dit is redelijk krap maar indd als ik een maat groter neem sleept dat dan niet over de grond?

En het bitje is 10,5cm en deze hadden ze niet in 11? Alleen in 11,5cm maar is die dan niet te lang?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:20

Blacky schreef:
Springschoenen twijfel ik heel erg over, dit is redelijk krap maar indd als ik een maat groter neem sleept dat dan niet over de grond?

En het bitje is 10,5cm en deze hadden ze niet in 11? Alleen in 11,5cm maar is die dan niet te lang?

Mocht het dan niet iets te ruim zijn dan kun je hem eventueel ook opvullen met bitringen.
Maar denk dat het wel mee gaat vallen, je moet gewoon een 11,5 halen en dan vergelijken welke het mooiste zit de 10 of de 11.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:23

De maat van dit tuig is in elk geval goed :)

Maar tuigmaten vallen over het algemeen wat groot uit, ik heb hier een shetland tuig liggen op een C-pony en ik heb nog overal gaatjes over :D

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:33

Ik zou qua bit zeker 11,5 nemen. :)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:11

Tuig hou ik ook zeker! Maar de rest twijfel ik over misschien dan inderdaad maar een 11,5 nemen met bitringen.

En morgen ga ik ook naar de ej om maar xs van de springschoenen te nemen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:24

Blacky schreef:
Tuig hou ik ook zeker! Maar de rest twijfel ik over misschien dan inderdaad maar een 11,5 nemen met bitringen.

En morgen ga ik ook naar de ej om maar xs van de springschoenen te nemen.

Ik heb deze van de EJ
http://www.ej.nl/paard/beenbescherming/ ... _3921.html
Ik moet ook mini hebben voor Mimi maar de pony valt best klein en zitten goed.
Maar goed ook dan zeg ik altijd meten/passen is weten. :=

Black is ook al een lekkere haar bal zo te zien. Hihi

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 23:28

Thanks Nina! Het vervelende is epplejeck of divoza zit niet echt om de hoek, en ben de afgelopen weken al meerdere malen per week op en neer gegaan met m'n moeder, en die is er nu een beetje zat van zo hele tijd heen en weer te rijden haha.

Dus hele tijd past niet/ past wel is in ieder geval enorm frustrerend!
Maar denk jij dat als ik de xs haal dat die wel passen of denk je dat deze te lang zijn? Of passen de xxs wel?

Ook heb ik dit bit op aanraden van divoza een maat kleiner genomen dan zijn normale bit want die is namelijk wel 11,5cm.. Nu lees ik overal op internet dat een Liverpool juist een maat groter moet ipv kleiner? Ik word er helemaal gek van haha.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:39

Ik snap dat je moeder knettergek van je word :))
Kun je anders niet gewoon een maat groter bestellen om te passen?
Ligt eraan als de XS een stuk langer is dan komt die achter zo op de grond word het zo in de kootholte gedrukt. Vind de springschoen opzich niet verkeerd hoor.
Het is gewoon lastig met die kleintjes :?

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:53

De springschoenen hou ik in maat XXS omdat XS echt tot de grond komt en bij de XXS past ook nog een hele vinger en die zitten zelfs een klein beetje ruim.

En van de week haal ik denk ik een groter bitje op want ik heb hem vandaag weer ingehad en ik vind het toch echt wel heel krap.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:53

Waarom peesbeschermers en springschoenen? loopt hij zijn eigen benen voorbij?
In de wei lopen ze toch ook zonder.

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 10:40

Omdat hij heel erg aantikt, en ik vind dit zelf ook fijner voor als ik straks de weg met hem opga. :)