[AR] Mennen voor het eerst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexxx

Mennen voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:14

Hoiii,

Ik wil graag gaan mennen met mijn pony. Ze heeft al wel eens eerder voor menwagen gelopen.
Maar ik weet niet wat ik allemaal nodig ben :=
Het is een c pony 1.36 op precies te zijn.
Weet jij misschien wat ik allemaal nodig ben? Zet het in de reactie of stuur een pb.
Je kunt me heel gelukkig maken *\o/*

Liefs,
Marieke

goldenarrow

Re: Mennen voor het eerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:21

RT-V --> AR

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:26

Op plek nummer 1 van dingen die je nodig zult hebben: begeleiding.
Mennen is een stukje linker dan gewoon rijden, als het fout gaat gaat het namelijk goed fout.

Dus zorg ervoor dat je iemand hebt die je kan uitleggen Hoe het tuig moet worden afgesteld, wat een goede wagen is voor wat je wilt en die je les kan geven. Dat kan allemaal niet zo makkelijk via het Internet.

En hoe ervaren is je pony voor de wagen? Als ze nog redelijk groen is, zou je ook wat lessen kunnen nemen met een ervaren paard voordat je net je pony aan de slag gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:29

Op les gaan of instructie aan huis vragen, maar zeer zeker niet zelf gaan uitzoeken hoe alles werkt. Laat ook eerst een ervaren persoon met de pony rijden, voordat jij zelf de leidsels in handen neemt. Mennen is totaal anders dan erop zitten.

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:48

mooney schreef:
Mennen is een stukje linker dan gewoon rijden, als het fout gaat gaat het namelijk goed fout.

Dus zorg ervoor dat je iemand hebt die je kan uitleggen Hoe het tuig moet worden afgesteld, wat een goede wagen is voor wat je wilt en die je les kan geven. Dat kan allemaal niet zo makkelijk via het Internet.

En hoe ervaren is je pony voor de wagen? Als ze nog redelijk groen is, zou je ook wat lessen kunnen nemen met een ervaren paard voordat je net je pony aan de slag gaat.

De pony is 16 jaar oud. Ze is absoluut niet groen voor een kar!! Ze heeft al veel ervaring. Ik wil ook graag lessen nemen. Maar mijn ouders kennen mensen en die kunnen goed mennen. Dus dat is al geregeld

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:58

Ga je koetsiersbewijs halen. Daar leer je de basis en is nog leuk en gezellig ook. Wellicht doe je ook contacten op die je verder kunnen helpen.

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:19

Cowgirl schreef:
Ga je koetsiersbewijs halen. Daar leer je de basis en is nog leuk en gezellig ook. Wellicht doe je ook contacten op die je verder kunnen helpen.

dankje wel

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:51

Er zijn al best wel veel topics over de spullen die je kan meenemen ed.
Ik men zelf nog niet zo lang dus correct me if i'm wrong.
Maar ik neem zelf altijd een mes mee, strotouwtjes, tape, zonnebril, halster en touw en een vest.
Dit zit standaard in mijn wagen met nog wat dingen.
Ook is een goed tuig belangrijk, er zit veel verschil in kwaliteit en ook een geremde en geveerde wagen is erg fijn.
Begeleiding is inderdaad erg belangrijk (merk ik zelf ook).
Je kan eerst ook ergens mee rijden als groom voor een aantal keren om wat ervaringen op te doen.
Verder natuurlijk cap, menzweep en iemand die bij jou zelf kan groomen zodat, mocht er wat mis gaan er iemand bij is.
Lees eens een leuk menboek daar wordt je nooit dommer van :j

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:18

Jij als beginnende menner zou ik wel les gaan nemen.
Zoals hierboven genoemd is mennen totaal anders als rijden.
In beide gevallen kunnen er ongelukken gebeuren maar ik ben niet van mening dat het met mennen meer fout kan gaan dan als je erop zit.

Zelf neem ik altijd mijn paard en wagen mee :)
Haha maar zorg ervoor dat je goed passend tuig hebt en je les krijgt van een instructeur.
Die kunnen je namelijk heel goed begeleiden en je veel leren.

BiancaSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:00

Wat leuk dat je wil gaan mennen. Veel zaken zijn hierboven al benoemd. Koetsiersrijbewijs halen etc. Toch is ervaring op doen in de praktijk en meegaan met doorgewinterde menners met verschillende karakters paarden/pony's absoluut aan te raden. Hier heb ik het meeste van geleerd. Sindsdien ben ik bij de plaatselijke men vereniging en als ik ergens tegenaan loop of iets wil weten zoek ik contact bij andere leden die me graag helpen.
Wat heb je nodig: een menwagen (2 of 4 wieler) die technisch in orde is. Liefst met goede remmen maar let op...remmen zijn geen garantie dat je stil komt te staan. Zelfs een heel braaf paard kan ergens van schrikken en op hol slaan.
- tuig die ook technisch in orde is, let erop dat er geen scheuren zitten in leer, gespen etc. goed vastzitten. Voordeel van een "goed" tweedehands merk tuig is dat je meestal kapotte, versleten onderdeel bij kunt bestellen/kopen.
- rijcap (voor het geval je van je menwagen wordt geslingerd)
- lange men zweep (ik gebruik mijn zweep amper maar als er een doorgedraaide hond pony wil bijten dan gebruik ik m zonder twijfel)
- touwtjes (voor als er onderweg iets van het tuig stuk zou gaan)
- goed mes (om zaken los te snijden)
- hoevenkrabber (als er kiezel etc onder hoef blijft hangen)
- reflecterend vest (zelfs mijn pony draagt altijd een reflecterende deken waardoor auto's ons beter zien aankomen)
- halster en halstertouw
Ik wens je veel wijsheid en plezier met mennen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:13

Mariekexxx schreef:
mooney schreef:

De pony is 16 jaar oud. Ze is absoluut niet groen voor een kar!! Ze heeft al veel ervaring. Ik wil ook graag lessen nemen. Maar mijn ouders kennen mensen en die kunnen goed mennen. Dus dat is al geregeld

Het gaat ook niet om de pony, maar om jou. ;) Wat Cowgirl zegt, daar sluit ik me bij aan. Daarnaast zou ik ook zeker les blijven nemen, want met het koetsiersbewijs alleen ben je er nog niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:42

en wat denk je van een afgeknotte 3 hoek op je wagen zo kan het verkeer zien dat je langzamer gaat dan x kilometer is op de openbare weg verplicht al zie je hem steeds minder .

en nog over die rem, ik had een bomproef paard tot er rotjes onder zijn benen werden gegooit.... remmen hielp niet en de kar slingerde echt bijna omver dus zorg dat er altijd iemand bij is op de kar en op de fiets om te helpen of integrijpen als het moet!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:30

kwita schreef:
en wat denk je van een afgeknotte 3 hoek op je wagen zo kan het verkeer zien dat je langzamer gaat dan x kilometer is op de openbare weg verplicht al zie je hem steeds minder .

en nog over die rem, ik had een bomproef paard tot er rotjes onder zijn benen werden gegooit.... remmen hielp niet en de kar slingerde echt bijna omver dus zorg dat er altijd iemand bij is op de kar en op de fiets om te helpen of integrijpen als het moet!

Daar is de rem ook niet echt voor bedoeld.
Rem is meer voor als je op een heuveltje staat of als extra in de marathons maar een op hol geslagen paard gaat er niet van stoppen.

En ja iemand mee....ik men al jaren alleen simpel omdat ze niet mee wouden/willen.
Sta nu op een nieuwe stal en daar is het wel wat beter en gaat er wat vaker iemand mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:48