Grondhulpen verfijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Grondhulpen verfijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:13

Ik ben net met mijn 4 jarige grondwerk bezig.

Wat we momenteel doen: vooruit, stilstaan, achteruit, voorhand en achterhand bewegen, hoofd naar beneden en lengtebuigingen. Daarnaast ook desensibilisatie: zweep met plastic zak, over zeil stappen, vreemde objecten over/rond zijn lichaam.

Ik kom echter bij een probleem bij het achteruit gaan. Hij snapt de achteruit. Nu is het zo dat als ik achteruit vraag met weinig druk, dat hij heel langzaam 1 stapje achteruit zet. Nu wil ik hem leren dat achteruit echt een actieve stap achteruit moet zijn. Als ik me groot maak en hem zowat achteruit duw door grote druk, gaat hij actief naar achter. Maar dan is de druk zo groot dat ik hem bijna omver loop. Hoe leer ik hem dit waarbij de druk minimaal is?

Maaikevdk

Re: Grondhulpen verfijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:22

Clickertraining! Hier op Bokt is ook een topic over clickertraining, heel interessant en super leerzaam. Zeker een kijkje waard ;)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:50

Ik heb er gisteren en vandaag veel over gelezen. Maar ben er zelf nog niet uit of ik belonen via voedsel ok vindt of niet.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:33

Je kan het uiteindelijk zonder beloning doen, of het uitbouwen naar moeilijkere oefeningen. Bokker hippolocic kan je er wat meer over vertellen, ik ben namelijk nog maar een beginner wat dat betreft :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 04:43

Hoe lang kan hij al achterwaarts gaan?
Ik denk namelijk gezien zijn leeftijd dat hij nog niet comfortabel is met achterwaarts gaan. Het vergt namelijk vertrouwen in jou, want hij kan zelf niet zien wat er achter zicht is en bovendien is balans bij het achterwaarts gaan moeilijker.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 13:10

Oh moeilijk te zeggen aangezien ik hem nu 2 maand heb en hij het achteruit gaan wel al kende. Natuurlijk mist hij nog wat bespiering maar voor een 4 jarige zit hij wel goed denk ik :) Volgende week nog eens wat grondwerk doen. Want eergisteren vloog hij 5m achteruit toen ik na het longeren de zweep naast hem had gezet. Terwijl we vorige week met de zweep en plastic zak zijn hele lichaam hebben geraakt en hij toen geen kick gaf. Nog eens wat herhalen :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:12

Consequent zijn :)
Als jij vandaag een grote stap wilt, dan moet je dat morgen ook vragen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:21

Consequent zijn in de opbouw van je hulpen. Dus iedere keer weer bij minimaal beginnen en je hulp dan in kleine stapjes opbouwen tot het moment dat je de gewenste reactie krijgt. De volgende keer gewoon weer bij minimaal beginnen en er komt vanzelf een moment dat je steeds minder hulp nodig hebt.

Let er op dat je een duidelijke intentie hebt, wees duidelijk in je intentie in wat je wilt, namelijk achterwaarts. Houdt dat ten alle tijden goed voor ogen, dan gaat het al een stuk makkelijker.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:18

Als de balans oké is een hij vertrouwt je fatsoenlijk, dan ga ik mee met wat ijssnuiver zegt.
Dan komt het wel in orde met met oefening.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:19

jensvl schreef:
Als de balans oké is een hij vertrouwt je fatsoenlijk, dan ga ik mee met wat ijssnuiver zegt.
Dan komt het wel in orde met met oefening.

Inderdaad, vooropgesteld dat hij achterwaarts kan. Fysiek gezien.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 14:57

Deze week met clickertraining geoefend. De achteruit gaat nu veel beter :D