[AR] Stopt en weigert te lopen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MillyH

Stopt en weigert te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:35

Hoii, sinds een korte tijd staat m'n shetje voor de kar. De ene keer heeft ze er superveel zin in en doen we zelfs een stukje galop over de weg alleen soms gaat ze midden op de weg stilstaan en weigert dan te lopen. Als eriemand even naast gaat lopen loopt ze wel, alleen gaat diegene weer op de kar zitten gaat ze weer stilstaan..

Iemand een idee waarom ze dat doet?
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door MillyH op 26-10-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Re: Stopt en weigert te lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:37

Als ik dit zo lees, denk ik dat het van belang is dat je goede begeleiding gaat krijgen. Zowel in harde galop over de weg, als het stilstaan zijn imo beiden geen wenselijke zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:39

Als ze ook hard over de weg galoppeerd zou ik er even een persoon met ervaring bij halen. Een menpony hoort netjes te luisteren naar de menner en zeker niet in volle galop weg te lopen.

Is ze door personen met ervaring in beleren beleerd en hebben jullie in het mennen ook enige ervaring?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:39

Nou niet harde galop zoals staat beschreven, ik had beter kunnen schrijven in galop, het is dan altijd maar een klein stukje hoor.. Verder heb ik ook begeleiding, alleen je krijgt er echt op geen een manier vooruit..

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:41

Joaltijd schreef:
Als ze ook hard over de weg galoppeerd zou ik er even een persoon met ervaring bij halen. Een menpony hoort netjes te luisteren naar de menner en zeker niet in volle galop weg te lopen.

Is ze door personen met ervaring in beleren beleerd en hebben jullie in het mennen ook enige ervaring?

Ze luisterde op het gebied wel gewoon netjes alleen het stoppen is een probleem, ik heb ervaring in mennen, en ze is eerst door iemand beleerd en ik heb nogsteeds begeleiding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:55

martine12h schreef:
Joaltijd schreef:

Ze luisterde op het gebied wel gewoon netjes alleen het stoppen is een probleem, ik heb ervaring in mennen, en ze is eerst door iemand beleerd en ik heb nogsteeds begeleiding

Je pony luistert dus niet netjes, aangezien ze in galop (hard of zacht) over de weg gaat en het stoppen een probleem is. Nu wil ze niet meer lopen en krijg je haar niet vooruit.

Hoewel je vast meer menervaring hebt dan ik (alles is relatief), heb je kennelijk te weinig ervaring voor dit probleem en lijkt je begeleiding onvoldoende.

Ik zou je echt willen aanraden om eerst verder in een bak te oefenen of in ieder geval de weg te vermijden (voordat je op VN eindigt met menongeluk)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:56

Ik heb even wat gewijzigd in m'n bericht voor de duidelijkheid

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:04

goede begeleiding lijkt me hier inderdaad erg belangrijk. Verder: wat voor tuig heb je, past dat goed en is het goed afgesteld? Wat voor kar heb je, hoe zwaar is die (incl. passagiers) en is de kar goed afgesteld? Daar kun je je namelijk lelijk in vergissen, en ook al is het een Shetlander en zijn die erg sterk, er zit toch echt een maximum aan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:10

Stopt de shet uit zichzelf en weigert hij dan nog te lopen? Of, weigert hij verder te lopen nadat jij hem hebt stil gezet?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:31

Lukasje schreef:
Stopt de shet uit zichzelf en weigert hij dan nog te lopen? Of, weigert hij verder te lopen nadat jij hem hebt stil gezet?

Ze stopt zelf en weigert daarna te lopen

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:32

Hilary schreef:
goede begeleiding lijkt me hier inderdaad erg belangrijk. Verder: wat voor tuig heb je, past dat goed en is het goed afgesteld? Wat voor kar heb je, hoe zwaar is die (incl. passagiers) en is de kar goed afgesteld? Daar kun je je namelijk lelijk in vergissen, en ook al is het een Shetlander en zijn die erg sterk, er zit toch echt een maximum aan.

Het is een klein boeren wagentje ( als ik het zo goed omschrijf) ik dacht dat hij inderdaad ook te zwaar zou zijn, alleen de ene x kan ze hem gewoon goed trekken, in draf stap en galop.. Het mentuig heeft mijn meninstructrice afgesteld dus zit zo goed.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:34

Joaltijd schreef:

Ze luisterde op het gebied wel gewoon netjes alleen het stoppen is een probleem, ik heb ervaring in mennen, en ze is eerst door iemand beleerd en ik heb nogsteeds begeleiding[/quote]

Je pony luistert dus niet netjes, aangezien ze in galop (hard of zacht) over de weg gaat en het stoppen een probleem is. Nu wil ze niet meer lopen en krijg je haar niet vooruit.

Hoewel je vast meer menervaring hebt dan ik (alles is relatief), heb je kennelijk te weinig ervaring voor dit probleem en lijkt je begeleiding onvoldoende.

Ik zou je echt willen aanraden om eerst verder in een bak te oefenen of in ieder geval de weg te vermijden (voordat je op VN eindigt met menongeluk)[/quote]

Ik leg het denk ik verkeerd uit en begrijp je me daarom niet, sorry daarvoor.ik heb getypt dat stoppen een probleem is alleen ik bedoel dat het een probleem is dat ze stopt en weigert vooruit te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:37

Ze bedoelt dat het stoppen een probleem is als: 'Ze stopt en wil niet meer verder' ;)

Ik zou goede hulp zoeken en met hem/haar trainen in de bak. Een menpaard moet betrouwbaar zijn en voordat ze niet normaal voor de wagen kan lopen (dus niet stoppen, stevig doorgalopperen etc) zou ik niet de weg opgaan. Ik hoef geen nieuws over een menster die onder de wagen is gekomen op VN.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:39

Eerste vereisten zijn uiteraard dat de wagen niet te zwaar is, het tuig correct afgesteld, de pony lichamelijk in orde en de rit aangepast aan de conditie/kunnen van de shet. Indien daaraan voldaan, mag je niet toelaten dat ze uit zichzelf stopt. Ik denk dat een goede begeleiding hier noodzakelijk is.
Hopelijk vind je snel een oplossing!

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:40

Joaltijd schreef:
Ze bedoelt dat het stoppen een probleem is als: 'Ze stopt en wil niet meer verder' ;)

Ik zou goede hulp zoeken en met hem/haar trainen in de bak. Een menpaard moet betrouwbaar zijn en voordat ze niet normaal voor de wagen kan lopen (dus niet stoppen, stevig doorgalopperen etc) zou ik niet de weg opgaan. Ik hoef geen nieuws over een menster die onder de wagen is gekomen op VN.

Even een vraagje hoor, maar wat is VN? En verder wil ik eens een sulky uitproberen of het dan toch aan de zwaarte van de kar licht, en voordat ze niet normaal luisterde ben ik niet vanplan om de weg op te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:41

martine12h schreef:
Joaltijd schreef:

Even een vraagje hoor, maar wat is VN? En verder wil ik eens een sulky uitproberen of het dan toch aan de zwaarte van de kar licht, en voordat ze niet normaal luisterde ben ik niet vanplan om de weg op te gaan

Voorpaginanieuws ;)

Is het misschien een idee om een ervaren menner te vragen naar wagens en tuig dat geschikt is? Dat er even gekeken wordt naar ponylief met wagen? Uit zichzelf stoppen herken ik van langelijnen met mijn verzorgpony. Na goede training in de bak zijn we weer naar buiten geweest, en toen ging het goed. Daarna kon ik ook weer met wagen op pad :D

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:42

Lukasje schreef:
Eerste vereisten zijn uiteraard dat de wagen niet te zwaar is, het tuig correct afgesteld, de pony lichamelijk in orde en de rit aangepast aan de conditie/kunnen van de shet. Indien daaraan voldaan, mag je niet toelaten dat ze uit zichzelf stopt. Ik denk dat een goede begeleiding hier noodzakelijk is.
Hopelijk vind je snel een oplossing!

Aan de zwaarte van de kar twijfel ik nog aan, ga daarom eens kijken om een sulky uit te proberen. Het tuig is correct afgesteld maar ze is nog niet op conditie (overgewicht) maar soms stopt ze na 2 meter van ons huis, en bedankt , ik hoop ook dat er een oplossing is!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:44

Laat haar anders ook eens checken door een dierenarts. Mijn pony deed dit ook (onder het zadel) en haar achter knieën bleken op slot te springen.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:44

Even een vraagje hoor, maar wat is VN? En verder wil ik eens een sulky uitproberen of het dan toch aan de zwaarte van de kar licht, en voordat ze niet normaal luisterde ben ik niet vanplan om de weg op te gaan[/quote]
Voorpaginanieuws ;)

Is het misschien een idee om een ervaren menner te vragen naar wagens en tuig dat geschikt is? Dat er even gekeken wordt naar ponylief met wagen? Uit zichzelf stoppen herken ik van langelijnen met mijn verzorgpony. Na goede training in de bak zijn we weer naar buiten geweest, en toen ging het goed. Daarna kon ik ook weer met wagen op pad :D[/quote]

Was ik inderdaad ook eens vanplan , ik wil het toch eens van een andere menner horen. Wel fijn dat jij weer opweg kan met de wagen!! ( wat voor wagen heb jij?)

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:45

mingming schreef:
Laat haar anders ook eens checken door een dierenarts. Mijn pony deed dit ook (onder het zadel) en haar achter knieën bleken op slot te springen.

De dierenarts moet binnenkort toch komen, laat ik haar wel even controleren :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:46

martine12h schreef:
mingming schreef:

Goed bezig :) Ik hoop dat je snel weer lekker op pad kan met de wagen!

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:47

martine12h schreef:
mingming schreef:

Goed bezig :) Ik hoop dat je snel weer lekker op pad kan met de wagen![/quote]

Ik hoop het ook, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:54

martine12h schreef:

Voorpaginanieuws ;)

Is het misschien een idee om een ervaren menner te vragen naar wagens en tuig dat geschikt is? Dat er even gekeken wordt naar ponylief met wagen? Uit zichzelf stoppen herken ik van langelijnen met mijn verzorgpony. Na goede training in de bak zijn we weer naar buiten geweest, en toen ging het goed. Daarna kon ik ook weer met wagen op pad :D[/quote]

Was ik inderdaad ook eens vanplan , ik wil het toch eens van een andere menner horen. Wel fijn dat jij weer opweg kan met de wagen!! ( wat voor wagen heb jij?)[/quote]

Mijn verzorgpony is een (b?)-pony en aan de grote kant. Er zit een zelfgemaakte wagen achter maar het stoppen was niet voor de wagen hoor ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:06

martine12h schreef:
Aan de zwaarte van de kar twijfel ik nog aan, ga daarom eens kijken om een sulky uit te proberen. Het tuig is correct afgesteld maar ze is nog niet op conditie (overgewicht) maar soms stopt ze na 2 meter van ons huis, en bedankt , ik hoop ook dat er een oplossing is!

Heb je misschien een foto van pony met tuig en kar?
Vergis je niet in een sulky, ook die moeten goed worden afgesteld, anders drukt er veel gewicht op de rug van de pony via het schoftje.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 20:08

Hilary schreef:
martine12h schreef:

Heb je misschien een foto van pony met tuig en kar?
Vergis je niet in een sulky, ook die moeten goed worden afgesteld, anders drukt er veel gewicht op de rug van de pony via het schoftje.

Ik zal even zoeken, ik zeg alvast het kan even 20 minuutjes duren voordat het me lukt ;)