[AR] Technische vraag HCA Sulky

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Technische vraag HCA Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 10:49

Hoi!!

Twee jaar geleden zijn de staalkabels van mijn HCA sulky ingekort maar ik heb spijt dat ik dat gedaan heb. (laten doen). Want nu zitten die haken bij mijn voeten/benen vast aan de strengen en dat irriteert me.

Ik heb inmiddels een nieuwe kabel maar die moet met zo een klein ijzertje weer vastgeknepen worden, zodat er een lusje onstaat. Heeft iemand enig idee hoe dat heet en wat voor tang je ervoor nodig heb om dit vast te knijpen?

Ik wil die kabels eigenlijk weer gewoon gaan gebruiken als strengen. Zijn er meer die dat doen?

:wave:

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:35

Hey!
Ik zou naar kabel klemmen kijken. Die kun je namelijk zo weer los halen om e.e.a. te verstellen. Als je dat klemmetje wat jij bedoelt met een tang dichtklemt, kun je er daarna eigenlijk niets meer mee.

Editie, hier een voorbeeld:

Afbeelding

En ik leg de lus over een puntkous.
Zo heb ik het exact:
Afbeelding

xSCWx

Re: Technische vraag HCA Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:05

Een hamer :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:18

Ik heb idd de kabelklemmetjes zoals Bix zegt, nog handiger dan die klemmetjes die er op horen omdat je ze zo weer los kunt schroeven en verstellen. De klemmetjes die je er bij krijgt heb ik zelf ook niet meer kunnen vinden, die zou je gewoon dicht slaan met een hamer zoals xSCWx zegt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:43

Die 'klemmetjes' heten 'crimps' en die hoor je te sluiten met een kabelperstang. Maar die schroefkabelklemmetjes zijn makkelijker. Neem wel een puntkous om de lus te beschermen. Hele mooie en gladde kabelklemmetjes zijn 'eiklemmen'.
http://www.staalkabel-op-maat.nl/staalk ... rvs-a4/299

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 09:19

Die klemmetjes die je erbij krijgt kun je vaak zo bij de doe het zelf zaak halen, hier iig wel enkele winkels.
En praxis etc ook. Dichtslaan met beiteltje en hamer :))

Maar die andere zijn beter omdat je ze dan kan verstellen net als strengen, zie vaak zat dat de kabel niet strak genoeg zit en dus de pony trekt met gedeeltelijk lichtoog, dus dan kan je nog ff makkelijk verstellen.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 10:12

Ahh top! Bedankt voor de tips. Die verstelbare zijn inderdaad heel handig. Daar ga ik voor kijken :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:21

Gelukt! :D

Uiteindelijk toch gekozen voor de platte dingetjes omdat ik de lusjes direct aan het bosttuig doe. Die andere soorten bindertjes steken de schroefjes iets uit, wil niet dat dat tegen zijn buik aankomt. Ik kan ze nu alleen niet meer loshalen maargoed mocht het ooit nodig zijn kan ik altijd een nieuwe staalkabel halen.

Afbeelding