[AR] Dubbele longe: trensje of stang?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Dubbele longe: trensje of stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 00:41

Ik loop al een tijdje met deze vraag en ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen. Dit topic zet ik bewust in AR omdat het om de training van menponies gaat.

Menners..... Bij het werken aan de dubbele longen - een veel gebruikte methode bij men training - wat voor optoming gebruiken jullie dan? Daarbij ben ik vooral benieuwd naar wat voor hoofdstel/bit jullie gebruiken. Omdat een menpony over het algemeen op een stangetje loopt, longeren jullie dan ook op een stangetje of toch op een trensje?

Ik heb dubbele longe altijd op trens gedaan, maar bedacht me pas ineens dat dat misschien niet zo handig is voor een pony die meestal op een stang loopt. Longeren op een Liverpool lijkt me wat extreem, maar misschien een bokkebitje of ongebroken trens?

Hoe doen jullie dit en vooral waarom?

Maartje1990

Re: Dubbele longe: trensje of stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:44

Mijn pony longeerde ik voorheen gewoon op een trensje. Nu doe ik het bitloos (net als het mennen). Stang vind ik meteen zo'n "heftig" bit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 01:02

Hier een normaal hoofdstel met een dubbelgebroken onderlegtrens voor mijn pony met een koppie maat shet.
Waarom?
Ik longeer met dubbele longe en/of pessoa en ik ga en kan geen pessoateugel vastzetten aan een liverpool.
Mijn motto is hoe minder hefboom hoe liever, dus aan de longe geen hefboom.
Voor de wagen heeft hij een bokkenbit op de bovenste ring, eerder was dat een liverpool op de eerste sleuf.

Aan de longe loopt hij fijn op dubbelgebroken, voor de wagen heb ik het eens in de bak geprobeerd maar dat was het niet toen.
Andersom loopt hij aan de longe ook niet fijn op de liverpool op de ring.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 02:44

moonfish13 schreef:
Hier een normaal hoofdstel met een dubbelgebroken onderlegtrens voor mijn pony met een koppie maat shet.
Waarom?
Ik longeer met dubbele longe en/of pessoa en ik ga en kan geen pessoateugel vastzetten aan een liverpool.
Mijn motto is hoe minder hefboom hoe liever, dus aan de longe geen hefboom.
Voor de wagen heeft hij een bokkenbit op de bovenste ring, eerder was dat een liverpool op de eerste sleuf.

Aan de longe loopt hij fijn op dubbelgebroken, voor de wagen heb ik het eens in de bak geprobeerd maar dat was het niet toen.
Andersom loopt hij aan de longe ook niet fijn op de liverpool op de ring.

Ik vind Liverpool ook wat heftig aan de longe, maar zat wel aan een ongebroken trensje te denken. Hefboom is aan de longe niet nodig, maar het mondgevoel en stuur is voor de pony dan iets regelmatiger lijkt me.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:30

Ik vond met stang longeren niet fijn. Ook niet met de leidsels op de bril.
Met een trensje zag je het paard beduidend fijner lopen.
Met lange leidselen slepen en voor de wagen wel een stang.
Ze werd dan iets te enthousiast. Dat was met een stang iets beter te handelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:44

Wij werken aan de lange lijnen met menhoofdstel en liverpoolstang: gebruiken deze training voor buigen, stellen en fine tunen van de hulpen.

Longeren aan de dubbele longe doen wij met kaptoom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:32

De meeste paarden die aangespannen lopen, worden ook onder het zadel gereden. Dat doe ik dus ook, en op een dubbelgebroken trens. Longeren doe ik daarom op diezelfde trens. Voor de kar loopt ze op een bokkebitje. Ik zie niet zoveel reden om altijd hetzelfde bit te gebruiken. Je doel onder het zadel en aan de longe is toch iets anders dan voor de kar. Veel, zo niet alle, Z- en hoger ruiters trainen trouwens ook gewoon op trens, en hangen de S&T er alleen voor het finetunen in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:00

Ik longeer meestal op de bril van een liverpool, trens onder het zadel hoofdstel zitten teugels aan en pak daarom makkelijker mijn kleppen hoofdstel. Maar wissel wel wat af.
Als ik met een bandje er achter longeer wel altijd kleppen en een stangetje (behalve de 2 die voor de wagen op een trens lopen ).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:57

Dubbele longe hier altijd simpel hoofdstel met normaal ongebroken bitje eraan. Geld voor alle 3 hier.
Simpel, snel te wisselen en lopen er prima op.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 15:03

Ibbel schreef:
De meeste paarden die aangespannen lopen, worden ook onder het zadel gereden. Dat doe ik dus ook, en op een dubbelgebroken trens. Longeren doe ik daarom op diezelfde trens. Voor de kar loopt ze op een bokkebitje. Ik zie niet zoveel reden om altijd hetzelfde bit te gebruiken. Je doel onder het zadel en aan de longe is toch iets anders dan voor de kar. Veel, zo niet alle, Z- en hoger ruiters trainen trouwens ook gewoon op trens, en hangen de S&T er alleen voor het finetunen in.

Dat werkt ook het beste, behalve als je met kleine ponies werkt. Ik ga met mijn dikke kont niet op een pony van 1.18 zitten en de kinders die er wel op passen kunnen over het algemeen niet zo goed rijden dat je daar wat aan hebt.
De vergelijking met S&T snap ik, maar vind ik toch iets anders. Het idee van die combinatie is namelijk dat je op de trens rijdt en op lastige puntjes de stang erbij pakt. Je rijdt dus altijd al op de trens (als het goed is). Voor de kar rij je echt op de stang en moet je dus ook alles met die stang doen. Wil je aan de longe wat finetunen en gymnastiseren is het een heel andere 'leidselvoering' of je met een dubbelgebroken trensje werkt of met een stang. Wat overigens niet wegneemt dat ik vind dat een pony ook op een trensje moet kunnen lopen.

Ik zat nav deze discussie nog te denken aan een (ongebroken) kimblewick oid als tussenoplossing voor de longe en dan gewoon in de bril gegespt. Min of meer dezelfde functie, maar ook trenseffectvoor wat fijnere inwerking.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:41

Ik longeer hier alles met een "gewoon" (onder het zadel) hoofdstel met dubbelgebroken bit. De ponys men ik met hetzelfde bit en mijn paard men ik met liverpool. Longeren met oogkleppen vind ik niet aardig, en een liverpool voor het longeren lijkt me heel erg scherp.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:14

ik longeer met een gewoon hoofdstel en een ongebroken trensje. Ze lopen hier goed op.

Met beleren gebruik ik wel eens het menhoofdstel om aan te wennen.