VD met belg.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maartje02

VD met belg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:02

Hoi allemaal,
Ik doe sinds een jaar VD met de belg van een kennis <3 (kwa wat ze kan klinkt het weinig maar ze wordt ook doorgereden). Ze heeft een soort wondjes bij haar benen (is al dierenarts voor enz enz) ik houd daar dan ook zeker rekening mee met de oefeningen. Maar kan je met een trekpaard ook gewoon alle oefeningen doen of zijn er een aantal oefeningen die je beter kan laten zitten?? Natuurlijk houd ik er rekening mee dat ze al wat groter, zwaarder is en minder soepel en dat het langer kan duren voordat ze een oefening goed kan uitvoeren. :j

Vriendin zegt tegen mij dat ik de jambette al niet doen moet.... Niet naar geluisterd en gaat gewoon prima! Maar dit is een kleine oefening en ik wil nu naar de wat grotere gaan dus zou toch maar graag willen weten wat ik beter niet kan doen. :o

Hebben jullie tips? ervaringen? of denken jullie dat ik een aantal oefeningen beter niet kan doen?? reageer dan zeker! :D

pien_2010

Re: VD met belg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:50

OPG → TVG

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:55

Leuk! Ik heb een keer geprobeerd om één van de trekpaarden van mijn werk een buiging te laten doen. Was best grappig.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:59

Leuk, ik doe ook VD en clickertraining met m'n tinker. Wondjes, bedoel je mok of rasp?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:59

Ik lees even mee, heb zelf een leasepaard dat een belg is en wil hier ook mee beginnen

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:10

Interessant, ben benieuwd of er beperkingen zijn qua ras voor VD. Ik volg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:11

Ik ken iemand die shows gaf met een belg in vrijheidsdressuur . Dus ze kunnen best veel. Het is meer wat ken jij denk ik. Ik denk dat je met de sprongen wat voorzichtig moet zijn, denk ik zelf hoor, want ze deed ook Hoge School oefeningen met het dier.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:13

Ik zou zelf in elk geval niet het steigeren aanleren, aangezien er bij het landen zoveel gewicht op de voorknieën terecht komt

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:30

Floortz schreef:
Leuk, ik doe ook VD en clickertraining met m'n tinker. Wondjes, bedoel je mok of rasp?

Geen mok eigenaar weet er meer over dan ik. Ik weet niet precies wat het was. Zou eens gaan vragen :o

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:30

pien_2010 schreef:
Ik ken iemand die shows gaf met een belg in vrijheidsdressuur . Dus ze kunnen best veel. Het is meer wat ken jij denk ik. Ik denk dat je met de sprongen wat voorzichtig moet zijn, denk ik zelf hoor, want ze deed ook Hoge School oefeningen met het dier.

Bedankt voor de reactie! Van de sprongen denk ik zelf ook dus doe ook rustig aan :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 13:39

Ik heb zelf wat belgische trekpaarden getraind in de vrijheidsdressuur, maar technisch gezien kunnen ze gewoon alles ;) :D

Spaanse pas, jambette en alles met de voorbenen is natuurlijk even opletten, een belgen hoef kan wat harder aankomen dan een ponyhoefje. Ook voor het buigen/knielen/compliment kan het wat uitdagender zijn, een belg is een heel stuk zwaarder dan een pony :j

Met een belgisch trekpaard moet je rekening houden dat ze gewoon een flink stuk groter en zwaarder zijn, maar met een juiste basis en geduld kun je er evenveel mee.
Het enige is dat een Belg waarschijnlijk niet kan leren om lopend te steigeren of een steiger pirouette te draaien ivm gewicht.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:27

VisibreTeam schreef:
Ik heb zelf wat belgische trekpaarden getraind in de vrijheidsdressuur, maar technisch gezien kunnen ze gewoon alles ;) :D

Spaanse pas, jambette en alles met de voorbenen is natuurlijk even opletten, een belgen hoef kan wat harder aankomen dan een ponyhoefje. Ook voor het buigen/knielen/compliment kan het wat uitdagender zijn, een belg is een heel stuk zwaarder dan een pony :j

Met een belgisch trekpaard moet je rekening houden dat ze gewoon een flink stuk groter en zwaarder zijn, maar met een juiste basis en geduld kun je er evenveel mee.
Het enige is dat een Belg waarschijnlijk niet kan leren om lopend te steigeren of een steiger pirouette te draaien ivm gewicht.

Heel erg bedankt! Ik zal zeker rustig aan doen en lopend steigeren enzo nooit aan gedacht omdat te doen :D kan ik weer lekker door trainen *\o/* <3