[AR] Drukplekken onder schoftje...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Drukplekken onder schoftje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 16:49

Ik baal....

Ideal tuig voor mijn shetlander, ligt prima. Al dik 2 jaar inmiddels, en echt al de nodige kilometers mee gemaakt, geen verandering in welk opzicht dan ook. Onderlegger set destijds erbij gekocht van de MHS, allemaal prima, geen problemen. Altijd mooi gelegen, en ligt volgens mij nog steeds prima. Maar nu had mijn ruintje ineens gisteren witte haren daar waar het schoftje ligt, precies onder de kussens. En niet zuinig, en aan beide kanten, dus het moeten wel drukplekken zijn. Verder helemaal geen pijn, geen last, geen open plekken, geen haarverlies of gebroken haren, alleen maar witte haren. En veel.

Maar nu.. Wat te doen en hoe kan het? Ik heb altijd het hele jaar door gemend, dus het kan ook niet aan de wintervacht liggen (weet ik veel, je gaat van alles bedenken natuurlijk). In tuigsamenstelling of afstelling is ook niets veranderd. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de onderlegger misschien platgedrukt is en zijn functie verliest. Kan dat überhaupt? Of dat hij misschien nu echt in spieren op aan het bouwen is? Hij wordt van de zomer 6.

Maar nu? Nieuwe onderlegger er onder? Helpt dat voor betere drukverdeling, en zou dat werken? Ik snap dat de witte haren niet meer weggaan, maar wil natuurlijk ook niet dat hij kast zou gaan krijgen. En zo ja, wat voor onderleggers? Neopreen zit ik zelf aan te denken, maar las ook ergens iets over gel onderleggers? Of hebben jullie nog andere suggesties ideeën? Ik ben altijd erg zuinig op mijn pony's, en vind het dus ook jammer. Want drukplekken betekend toch dat er ergens iets niet lekker ligt, maar hij geeft niks aan nergens? Loopt ook niet anders, ook als ik op de plekken druk is het absoluut niet gevoelig..

Maartje1990

Re: Drukplekken onder schoftje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:51

Ik heb wel eens gehoord dat witte haren toch weer weggaan als ze weer wisselen van vacht. Voor de rest... misschien gewoon zonder onderlegger gaan mennen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:49

Ik zou met een onderlegger gaan rijden die beter de druk verdeelt.
Ideal heeft vrij smalle hoge kussens, daardoor is de druk toch al gauw hoger.
Ik gebruik de ideal onderleggers eronder, zo word de druk beter verdeeld. Alleen wedstrijd tweespan tuig zonder onderleggers omdat dat sjieker staat maar die hebben ze dus maar af en toe op.
Verder altijd de ideal onderleggers, in begin wat stijf maar hier geen drukplekken meer en houd gelijk tuig netjes.

Afbeelding

Wellicht een stevige gel onderlegger kan ook een optie zijn. Zolang ie de druk maar verdeelt, de stoffen zijn meer voor de mooi en zweet tegen te houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:53

Ik heb het dus ook. -O-
Mijn pony heeft een aangemeten ideal eurotech tuig, na veel lopen op de veluwe nu vette drukkingen onder een passend tuig, ik had geen onderlegger.
Nu heb er een qhp longeerdekje onder en hopen dat het wegtrekt, een dikke onderlegger maakt de boel te dik.
Dus duimen dat het nog wegtrekt, maar ik baal gigantisch.
Het is precies de plek waar beweging zit, naast de schoft direct om het maar zo te zeggen.
Ik denk dat het rubberachtige spul geirriteerd heeft bij mij pony.

MelanieB, zijn de drukplekken bij jou weggetrokken?
Ik heb nu een zwarte pony met twee witte plekken. -:(-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:59

Hier ook kleine drukplekken met Idealtuig (eurotech), heb nu de onderlegset gekocht van MHS.
Heb ook een dikkere schoftonderlegger net zoals MelanieB, maar daar is de pony meteen 'gevuld' van met haar 92cm. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:01

LauLauu schreef:
Hier ook kleine drukplekken met Idealtuig (eurotech), heb nu de onderlegset gekocht van MHS.
Heb ook een dikkere schoftonderlegger net zoals MelanieB, maar daar is de pony meteen 'gevuld' van met haar 92cm. :)

Ik pb je even met een foto!
Bij mijn pony kan er trouwens echt geen dikke onderlegger onder, tenzij je het schoftje kunt verbuigen?
Mijn pony kreeg van de singel ook schuurplekken, zelfs met een lamsvel neusbontje eromheen.
Er zit dus een strook 5 cm breed klitteband aan het klitteband vh bontje.
Nu heeft hij een zilco singel dat gaat goed.
Mag ik trouwens vragen waarom de ene pony een sperriem heeft melanieB?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:15

Ik heb het ook gehad met 1 van mijn twee pony's, toevallig ook met een eurotechtuig

Nu had die pony waar het bij was ook iets meer buikje dan de andere, waardoor naar mijn gevoel het schoftje iets kantelde en de druk dus op een minder groot oppervlak werd verdeelt.
Ik heb zelf bont er onder gemaakt waardoor t schoftje weer beter recht lag en de druk meer verdeelt werd

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:20

Het rubberspul onder de kussens levert denk ik toch irritatie op, al nummer 3 met eurotech tuig met plekken.
Zijn de plekken bij jou weggetrokken?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:30

Ik rij wisselend met en zonder sperriem bij die vos ivm spelen met het bit en daardoor te diep/erachter te willen lopen (uiteraard bitten geprobeerd en alles uitgesloten) Dit ook in overleg met bondscoach, is per pony toch kijken waar ze fijn op lopen. In enkelspan loppt ie wel weer zonder sperriem en zonder oogkleppen bijvoorbeeld. Al probeer je wel zoveel mogelijk gelijk te houden in een span. Voor meer info mag je me altijd pben uiteraard.
Overigens offtopic want daar gaat t hier niet over. :D

Mijn ponys hebben van hun oude (te smalle) tuig drukplekken gehad maar met dit tuig met deze onderleggers geen last meer van.. ben bang dat de witte haren niet meer weg zullen gaan :(:)
Heb eurotech gehad, en nu nog webtech, leathertech en classic.

Het schoftje kun je laten verbuigen door een goede tuigmaker. Of kussens eronder aan laten passen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:44

Ik heb inderdaad ook het eurotech tuig. En een vriendin van mij vertelde dat ze precies hetzelfde gehad heeft, ook met een eurotech. Bij die van haar zijn de witte plekken na de rui wegtrokken, ook zij heeft er ideal neopreen onderleggers onder gelegd en toen was het over.
Denk dat ik dat hier ook maar ga doen, en dan die van de MHS wegleggen. Wellicht dst het helpt qua drukverdeling.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:45

Pluttersput schreef:
Ik baal....

Ideal tuig voor mijn shetlander, ligt prima. Al dik 2 jaar inmiddels, en echt al de nodige kilometers mee gemaakt, geen verandering in welk opzicht dan ook. Onderlegger set destijds erbij gekocht van de MHS, allemaal prima, geen problemen. Altijd mooi gelegen, en ligt volgens mij nog steeds prima. Maar nu had mijn ruintje ineens gisteren witte haren daar waar het schoftje ligt, precies onder de kussens. En niet zuinig, en aan beide kanten, dus het moeten wel drukplekken zijn. Verder helemaal geen pijn, geen last, geen open plekken, geen haarverlies of gebroken haren, alleen maar witte haren. En veel.

Maar nu.. Wat te doen en hoe kan het? Ik heb altijd het hele jaar door gemend, dus het kan ook niet aan de wintervacht liggen (weet ik veel, je gaat van alles bedenken natuurlijk). In tuigsamenstelling of afstelling is ook niets veranderd. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de onderlegger misschien platgedrukt is en zijn functie verliest. Kan dat überhaupt? Of dat hij misschien nu echt in spieren op aan het bouwen is? Hij wordt van de zomer 6.

Maar nu? Nieuwe onderlegger er onder? Helpt dat voor betere drukverdeling, en zou dat werken? Ik snap dat de witte haren niet meer weggaan, maar wil natuurlijk ook niet dat hij kast zou gaan krijgen. En zo ja, wat voor onderleggers? Neopreen zit ik zelf aan te denken, maar las ook ergens iets over gel onderleggers? Of hebben jullie nog andere suggesties ideeën? Ik ben altijd erg zuinig op mijn pony's, en vind het dus ook jammer. Want drukplekken betekend toch dat er ergens iets niet lekker ligt, maar hij geeft niks aan nergens? Loopt ook niet anders, ook als ik op de plekken druk is het absoluut niet gevoelig..

Rem je wel voldoende bij? Dat kan ook nog wel eens de oorzaak van drukplekken zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:57

Ik heb ideal net gemaild. Als er in zo'n korte tijd 5 mensen reageren of bekend zijn zijn wij niet de enigen met dit probleem.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:33

Ik men met een broek. Maar dan nog is het raar dat ik in 2 jaar tijd nooit problemen heb gehad, en nu ineens drukplekken krijg.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:03

Hier precies hetzelfde probleem..
Heb nu ook een Ideal Eurotech tuig, maar de drukplekken zijn ontstaan van het oude tuig.
Voor de zekerheid had ik ook die onderlegger van Ideal gekocht voor onder m'n Eurotech tuig, want vind de kussens vrij hard en smal, waardoor de druk dus niet zo goed wordt verdeeld. Vind 'm alleen niet ideaal aangezien hij erg schuift onder het schoftje, vanwege de lange klittebandjes die alleen in het midden zijn vastgenaaid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:02

Pluttersput schreef:
Ik men met een broek. Maar dan nog is het raar dat ik in 2 jaar tijd nooit problemen heb gehad, en nu ineens drukplekken krijg.

Met of zonder broek mennen: je zult altijd bij moeten remmen. Heb je een ongeremde kar, dan zul je je paardje aardig moeten opsluiten in het tuig. Misschien is de broek te los, zodat de lamoen met het doorschieten teveel druk op het schoftje geeft.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:13

Die witte haren komen nu, omdat het nu tijd is voor de vachtwisseling, zomervacht naar wintervacht. Die witte haren geven dus aan dat de wondjes genezen zijn, het probleem heeft zich dus al eerder voorgedaan. Ze gaan dus echt nooit meer weg, nu hebben wij bonten, dus valt het niet op en zomers zie je het meer dan 's winters, maar weg gaat het nooit meer.
Wij hebben het gehad met een leren tuig met onze shetten, na een lange rit op een wame dag, zowel op de borst als op de schoft, Als je dan op de huid voelt, voelt het eerst warm aan en later voelt het hard aan en dan later laten er schilfertjes los en gaat er soms haar mee. Echte wondjes zijn het niet, het heeft meer iets van schaafplekken, maar dan zeer oppervlakkig.
Heel goed het zand wegborstelen op de plaatsen waar het tuig ligt en na het mennen afspuiten en dus koelen helpt ook al iets om het te voorkomen.
Typisch bij ons is dat sinds wij eurotech gebruiken wij er geen last meer van hebben.
Wij gebruiken wel onderleggers, neopreen of bont, eigenlijk vind ik zelf de bontjes fijner, zachter, de randen van de neopreen onderleggers vind ik hard, als dat even verkeerd ligt heb je er weer een wondje/drukking bij.
Pluttersput het kan zijn dat je pony's zich wat ontwikkeld hebben , spieren, wat slanker zijn, wat gevulder zijn dan de voorgaande jaren en dat daardoor het tuig wat anders ligt. Zadels worden ook altijd aangepast/opgevuld, misschien wordt het tijd dat we dat met tuigen ook eens doen :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:59

ik heb mijn eurotech weg gedaan omdat ik vond dat het schoftje een beetje kneep op mijn pony.
Uitbuigen lukte bij mij niet genoeg.

Heb verder wel ideal webtech en een gewoon leren daar heb ik het niet. Ik rijd afwisselend met polypad en neopreen onderleggers maar gelukkig tot nu toe geen drukplekken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:23

Lars heeft nooit eerder last gehad :n geen wondjes en geen drukplekken, daar check ik altijd voor en na op.
Shenavallie, ik heb een geremde kar, maar dat is het probleem helemaal niet :) lichtogen blijven mooi middenop het schoftje zitten.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:37

Tja, blijkbaar drukken die kussens van het schoftje toch op zo'n manier op die schoft dat er toch witte haartjes ontstaan. Wij hebben op de schoft ook niets gemerkt en opeens waren ze er.
Onze ene zwarte pony heeft altijd last van de singel, en is daar wel eens open geweest en dat is nog zo zwart, hoezo witte haartjes :). Dat is nu trouwens ook geheel over met een bontje om de singel.
Zou er toch een nieuwe onderlegger onder doen, zou kunnen dat op die plekken door de druk ze toch wat massiever/in elkaar gedrukt zijn. Ik vind het trouwens ook harde kassens onder dat schoftje
De tuigjes zijn nu eenmaal een massa produkt en niet op maat gemaakt, ietsje meer conditie of iets minder kan al invloed hebben op het liggen van het tuig. Als je pony nu zes is is hij natuurlijk nu eigenlijk pas echt volgroeid en is die schoft misschien wat ronder, voller.
Geremd of niet en wel remmen of niet heeft er niet zoveel mee uit te staan, het moet allemaal wel heel erg los zitten als dat invloed zou hebben, dan zou het trouwens niet onder het schoftje ontstaan, maar opzij, want daar ontstaat de meeste beweging.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:02

Ik heb niet alles gelezen, maar je krijgt niet zomaar witte haren. Normaal met drukkingen, krijg je zwellingen en dan gaat de huid kapot en als dit geneest komen er witte haren voor terug! Toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:14

Hier is het niet stuk geweest en geen harde schijven.
Zeker weten niet.
Ineens een plek met witte haren aan beide zijdes.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:36

Hier exact hetzelfde. Geen wonden, geen kale plekken, geen verhardingen. Trust me, I check ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:20

Hier ook precies hetzelfde..
Maar bedacht me laatst wel dat het misschien met een verkeerde balans van de sulky te maken zou kunnen hebben. Deze lag toch minder goed in balans dan gedacht, waardoor er dus meer gewicht op het schoftje kwam te liggen (inmiddels wat aanpassingen gehad en is nu veel beter!).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 03:37

Ik heb een marathonwagen, dus dat gaat hier niet op.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 06:16

Bij mijn pony toen ook geen schijven of wondjes te ontdekken.
Ik reed overigens tweespan en slecht 1 pony had er last van,dus daar gaat t balansverhaal ook niet op