Longeerhoofdstel: kaptoom met bit. Waar vind ik er een?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Longeerhoofdstel: kaptoom met bit. Waar vind ik er een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 13:47

Omdat ik vrij veel longeer, vooral met dubbele longe, maar ook aan het uitbreiden ben naar enkele en lateraal werk, ben ik op zoek naar een fijn longeerhoofdstel. Ik gebruik nu altijd mijn rijhoofdstel met dubbele gebroken watertrens en africhtingsneusriem, maar ik wordt gek van het teugels op en afdoen en ik mis een kaptoomachtig iets.

Het liefst heb ik gewoon een hoofdstel met een neusriem met extra mogelijkheden (ringetjes). Weten jullie of zoiets bestaat? Ik ben namelijk wel echt super blij met mijn huidige bit/neusriem combo. Een kaptoom zit natuurlijk een stuk strakker dan een neusriem. Kan iemand mij helpen in mijn zoektocht?

Fransje_70

Re: Longeerhoofdstel: kaptoom met bit. Waar vind ik er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:48

Micklem Multibridle! Of Sollibel, maar die heeft een voorgevormde neusriem (is wat zwaarder).

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 15:31

Geweldig! Ik kende de gewone micklem wel maar wist niet dat er ook een met ring op de neus was. Dit ziet er wel perfect uit, allen wel ff au in de portemonnee zo te zien -O-

Marouss91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:40

Rambo Micklem! Ideaal, alles in 1.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 16:54

Even ter info.... wat is het verschil tussen een (dure) micklem en een kaptoom met bit? Waar ik ook aan zat te denken is een gewone neusriem (africhtings- of hoge aansnoer) pakken en daar een kaakriem en ringetje aan te maken. Geen idee of dat zou werken.....

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:34

Ik heb in Spanje een kaptoom gekocht met extra riempjes om een bit aan te bevestigen. Heb die optie nog niet gebruikt, maar verder is het een fijn ding, mooier afgewerkt dan de kaptooms die ik in NL kon vinden. Deze is 't. Service was super, prima communicatie [hoewel in gebrekkig Engels, maar prima te volgen].

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:38

Ik heb een kopstuk met een bit(kopstuk ook zonder keel/frontriem) en een losse kaptoom. Deze kunnen prima over elkaar heen om het hoofd en de kaptoom zit dan op de plaats waar anders de neusriem zou zitten.
Aan de teugels zitten klipjes waardoor het om en af doen echt heel eenvoudig.

Ik heb voor een trainingspony een tijdje de multi bridle van Rambo gehad, die is overigens ook heel ideaal! Maar mijn grote draver past die van de pony uiteraard niet en dit is ook een mooie oplossing.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:40

Ik heb die van horka kan je vinden op agradi kaptoom hoofdstel in 1 dus met losse bitstukjes

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:46

Volgens mij heeft FRA ook nog een kaptoom met bithangertjes en heeft Barefoot niet een type hoofdstel dat ergens wat weg heeft van de micklem?

KPet schreef:
Even ter info.... wat is het verschil tussen een (dure) micklem en een kaptoom met bit? Waar ik ook aan zat te denken is een gewone neusriem (africhtings- of hoge aansnoer) pakken en daar een kaakriem en ringetje aan te maken. Geen idee of dat zou werken.....

Een normale neusriem is niet gemaakt om dergelijke druk te kunnen handelen. Je zal snel scheuren zien in waar die hoge neusriem vast zit aan de riempjes die rond het hoofd gaan. Bij de Micklem en een kaptoom is die verbinding steviger.
Je kan natuurlijk ook altijd nog een losse kaptoom ipv je neusriem doen, daar heb ikzelf ook wel mee gewerkt en gaat uitstekend.