[AR] angstige shetlander beleren voor de kar, TIPS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_maaike_

angstige shetlander beleren voor de kar, TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:34

hallo iedereen,

ik heb een shetlander en ik kan er helaas niet meer op rijden, nu wil ik haar graag voor de kar hebben.
ze heeft alleen vorig jaar bij een ander meisje een ongeluk gehad (op hol geslagen en de kar was omgeslagen).
ik ben al begonnen met lange lijnen, dubbele lijnen en stemcommando's.

we zijn laatst de confrontatie aangegaan met een karretje en dit ging super! (ernaast lopen aan de hand)
(het vosje)

Afbeelding

ik vroeg me af hoe ik dit het beste kan aanpakken....
hoe hebben jullie je paarden of pony's beleerd?

alvast bedankt!

Maaike en Ellie

Ymor

Re: angstige shetlander beleren voor de kar, TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:18

Hier heb ik inmiddels ervaring mee. Mijn advies is altijd probeer het niet zelf en haal er iemand bij die er ervaring mee heeft.

Daarnaast moet je proberen te ontdekken wat je pony triggert tot paniek. En als je dat weet kan je gaan proberen de paniek bij de pony weg te halen. Maar dit is heel moeilijk. En de aanpak kan per pony verschillend zijn. Mijn pony was bijvoorbeeld bang voor het lamoen. Ik heb van alles gedaan en na een tijdje kon ik niet meer bedenken wat ik anders kon doen. Gelukkig is het nu helemaal goed en nu kan ik er alles mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:20

Ik lees hier even mee. Zelf de gene met een pony die op hol sloeg waarbij de sulky is omgegaan.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:25

Als je een angstige pony/paard hebt is mijn ervaring dat je ze het beste kunt beleren in het tweespan langs een ijskoude/koele/gehoorzame kikker. Uiteraard eerst de basis op de grond, maar daarna kunnen ze enorm veel steun hebben aan een maatje langs zich. Maar ga zelf niet klooien, als je twijfelt of het lastig vindt vraag dan hulp.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:45

Wees heel voorzichtig.
Een paard wat een maal een flink ongeluk heeft meegemaakt met de koets, blijft een risico voor de koets. Als de koets is omgeslagen, heeft het paard daar hele nare herinneringen aan, die zomaar weer op kunnen spelen. Meestal geen betrouwbaar menpaard meer in het verkeer.

Mocht je het toch weer willen proberen, laat hem dan weer opnieuw beleren door een hele ervaren menner, die het paard goed kan lezen.

Veiligheid boven alles.
En het moet ook leuk blijven voor het paard: als er teveel stress is, dan is het voor het paard ook niet fijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:08