Ik ben al een tijd niet op bokt geweest en weet daarom ook niet of dit onderwerp hier goed staat.
Ik heb een verzorgpaard van ongeveer 4,5 jaar. Is nu net een jaar zadel mak en aardig doorgereden. Ze kent de stap, draf em galop (galop meer alleen op stemhulp) onder het zadel.
Nu longeren wij altijd gewoon met hoofdstel en een longeer lijn. Rijden gewoon hoofdstel en zadel natuurlijk maat zonder hulpmiddelen. Nu heb ik sinds kort les (van de week 2de keer gehad) en word er vooral benadrukt dat ik haar moet opvangen omdat ze vanuit haar zelf veel te snel stapt en draaft. Zodra je haar terug neemt gaat ze ontspannender lopen en wil ze de nageefelijkheid zoeken.
Nu had mijn instructrice de vraag of we weleens iets met de bijzet hebben gedaan of zo, dit hebben we niet. Ik geloof dat als we de tijd nemen ze uiteindelijk zelf wel nageefelijk word.
Maar kan ik haar helpen? Hulp bij longeren? Bijzet? Passoa? Misschien om het makkelijker en begrijpbaarder te maken voor haar? Want ze word toch soort van iets onrustig zo met dat hoofd heen en weer steeds (wat natuurlijk wel begrijpelijk is) En zoja, hoe moet ik dit aanpakken?
Iemand advies?

Groet Manon