Tinker van 4,5 jaar, longeren/rijden met hulpmiddelen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_manon_x

Tinker van 4,5 jaar, longeren/rijden met hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:22

Hallo iedereen,
Ik ben al een tijd niet op bokt geweest en weet daarom ook niet of dit onderwerp hier goed staat.

Ik heb een verzorgpaard van ongeveer 4,5 jaar. Is nu net een jaar zadel mak en aardig doorgereden. Ze kent de stap, draf em galop (galop meer alleen op stemhulp) onder het zadel.
Nu longeren wij altijd gewoon met hoofdstel en een longeer lijn. Rijden gewoon hoofdstel en zadel natuurlijk maat zonder hulpmiddelen. Nu heb ik sinds kort les (van de week 2de keer gehad) en word er vooral benadrukt dat ik haar moet opvangen omdat ze vanuit haar zelf veel te snel stapt en draaft. Zodra je haar terug neemt gaat ze ontspannender lopen en wil ze de nageefelijkheid zoeken.
Nu had mijn instructrice de vraag of we weleens iets met de bijzet hebben gedaan of zo, dit hebben we niet. Ik geloof dat als we de tijd nemen ze uiteindelijk zelf wel nageefelijk word.
Maar kan ik haar helpen? Hulp bij longeren? Bijzet? Passoa? Misschien om het makkelijker en begrijpbaarder te maken voor haar? Want ze word toch soort van iets onrustig zo met dat hoofd heen en weer steeds (wat natuurlijk wel begrijpelijk is) En zoja, hoe moet ik dit aanpakken?

Iemand advies? :)

Groet Manon
Laatst bijgewerkt door x_manon_x op 03-10-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:23

Ik denk dat je bij jezelf moet blijven en dat je gelijk hebt, dat met correct werken en tijd de nageeflijkheid vanzelf komt, als het dier geen blokkades in haar lijf heeft :)

pien_2010

Re: Tinker van 4,5 jaar, longeren/rijden met hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:45

AR → TVG

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:56

Met kaptoom gaan longeren en daarin ook veel werken aan nageeflijkheid en stelling/buiging?

Extra teugels en hulp stukken raad ik toch wel af, kan een paard zich vast op zetten.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:18

Om het hoofd uit de lucht te krijgen kun je heel goed longeren met een longeerhulp. Je kunt deze zelf zo strak stellen als je wilt maar hij kan zich niet ernstig verwonden. Hierin kan je paard op een bepaalde hoogte z'n kop niet in de lucht gooien en merkt het dier vanzelf dat het gemakkelijker word als hij zakt/nageeflijk gaat lopen. Ben daar zelf wel fan van.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:45

Ik gebruik een pessoa net longeren met hetzelfde doel als KimW: als een soort begrenzer. Hij staat zo los dat ze niet in een houding gedwongen wordt, maar niet haar hoofd in de lucht kan gooien.
Onder het zadel gebruik ik alleen een elastiek als mevrouw een van haar dwarse buien heeft, wederom als begrenzen, zodat ik net iets meet te vertellen heb. Wederom staat het elastiek zo los dat ze niet gedwongen loopt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:30

Paardje is nog maar 4,5. Je ziet het zelf prima, de ontspanning kan ook vanuit haarzelf komen als je als ruiter de juiste aanwijzing geeft. Ze zoekt nog erg haar balans en geef haar de tijd maar. Veel buitenritten maken, vertrouwen opbouwen, sterker laten worden en rechtrichten is voorlopig genoeg.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 21:34

VisibreTeam schreef:
Met kaptoom gaan longeren en daarin ook veel werken aan nageeflijkheid en stelling/buiging?

Extra teugels en hulp stukken raad ik toch wel af, kan een paard zich vast op zetten.

Mee eens.

KimW schreef:
Om het hoofd uit de lucht te krijgen kun je heel goed longeren met een longeerhulp. Je kunt deze zelf zo strak stellen als je wilt maar hij kan zich niet ernstig verwonden. Hierin kan je paard op een bepaalde hoogte z'n kop niet in de lucht gooien en merkt het dier vanzelf dat het gemakkelijker word als hij zakt/nageeflijk gaat lopen. Ben daar zelf wel fan van.

Een paard heeft het hoofd in de lucht omdat het nog niet voldoende balans heeft. Door het hoofd dus naar beneden te 'dwingen', haal je het nog meer uit balans en wordt het allemaal niet beter.

Leer goed longeren op een kaptoom of touwhalster. Leer hoe je je paard kan helpen door het vrij maken van zijn binnen schouder, het aanspreken van het binnen achterbeen en de neus in de looprichting te houden.
Wat je zelf ook al zegt, dan gaat hij vanzelf nageven als het voldoende in balans is en ook daadwerkelijk het hoofd kan laten zakken.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 18:50

Bedankt voor de reacties! Ik heb geen idee hoe ik een filmpje kan neerzetten, anders had ik dat gedaan om het jullie te laten zien. Het gaat langzaamaan steeds beter, en ik denk indd dat het de balans ook is.
Ik zal eens kijken wat een kaptoom is en hoe dat werkt. Thanks

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:09

x_manon_x schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik heb geen idee hoe ik een filmpje kan neerzetten, anders had ik dat gedaan om het jullie te laten zien. Het gaat langzaamaan steeds beter, en ik denk indd dat het de balans ook is.
Ik zal eens kijken wat een kaptoom is en hoe dat werkt. Thanks

Je zou een filmpje kunnen uploaden via tinypic of via youtube :)

Ik ben zelf niet zo fan van een kaptoom. Dit omdat je heel snel een kanteling van het hoofd krijgt.
Mits goed begeleid vind ik Longeren met dubbele lijnen erg fijn :)