Trainen vanaf de grond, maar hoe begin je ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Buuk

Trainen vanaf de grond, maar hoe begin je ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:19

Zal misschien heel domme vraag zijn, maar toch stel ik hem.
Laat ik het uitleggen, mijn paard is een boefje. (Welk paard niet :D ) nu zie ik zomaar de meest prachtige foto's voorbij komen en dan vallen me de volgende dingen op: het wederzijds respect, het plezier, vertrouwen in elkaar. Om maar een begin te maken. Alles wat ik zie, wil ik ook!
Mijn paard is leuk en lief, als hij dingen spannend vind laat ie dat zeker blijken, en nog mooier, ik voel onder mijn zadel dat ie leunt op mij. Waardoor ik het idee heb, dat ik samen met hem, best wat kan leren. Maar hoe begin je nou? Ik ben nu bv samen aan het lopen. Hij los, naast mij, ik links en hij braaf mee. Ik stop, hij ook, ik loop door, hij weer mee. Lukt prima...maar ik doe nu maar wat. Ik ben dol op lezen, maar in deze wil ik dat wel gerichter doen, welk boek gaat ons op simpele wijze helpen? Hulp is leuk, maar ik werk 40 uur, draai een huishouden, en krijg nu om de week dressuur les, wat ik graag wil verhogen naar elke week ( heb een gruwelijk probleem met een rechterhand die niet naar mijn hersens wil luisteren, daar moet ik echt heel rap vanaf , is prio een, twee en drie) maw ik ben niet flexibel in tijd, en toch wil ik samen met mijn paard vanaf de grond op spelenderwijs wijze samen groeien, naar volledig teamwork op de grond.
Wie heeft er wat praktische tips? OW....en dit is wel een dingetje...ik ben niet van de beloningen met snoep...of brokje, of wat ook, ik wil best belonen, en als ik een keer een brokje moet geven, prima, maar ik wil graag dat hij de dingen leert met plezier en omdat het leuk is, en niet omdat ie daarna iets krijgt...geen afhankelijk dram gedrag...en mijn paard dramt graag...toen ik hem net had heb ik die fout gemaakt, te veel op nutteloze momenten snoepje, en het was lastig om dat dram gedrag weer af te leren. ( hoop dat de nuance beetje duidelijk is) . Ben benieuwd naar reacties.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:25

Vraagje; is het dramgedrag de enige reden waarom je geen snoepjes e.d. wilt gebruiken? In mijn ervaring is het zo dat paarden dingen toch eerder oppikken als ze beloond worden (behaviorisme).
Ik had ook zo'n drammer, maar die viel een hoop te leren d.m.v. de clicker. Staat hier o.a. (vast nog wel meer sites) iets meer over als je geïnteresseerd bent: http://www.amable.nl/index.php/clickertraining

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:32

Ja, het drammen is de enige reden. Bestaan zoveel gezonde varianten dat ik daar niet mee bezig ben, maar meneer weet binnen twee keer waar de beloning is, in mijn rechter zak , en vervolgens is niet meer met mij bezig, maar met die rechter zak, want daaaar , jaaaaa daar moet ik zijn. Terwijl ik bv het idee heb dat ie prima reageerd op mijn stem. Braaf, en aai doen ook al veel. ( oortjes naar voren en ik merk dat dat werkt, lastig uitleggen zo..) als we aan het rijden zijn, merk ik ook dat mijn stem heel veel doet. Hij vind belonen erg prettig, reageerd er altijd prettig op. Op mijn stem, maar ook op kriebel met je hand, als ik rij. Ik ga eens even goed zitten voor je linkje. Dank je wel.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:44

Buuk schreef:
Ja, het drammen is de enige reden. Bestaan zoveel gezonde varianten dat ik daar niet mee bezig ben, maar meneer weet binnen twee keer waar de beloning is, in mijn rechter zak , en vervolgens is niet meer met mij bezig, maar met die rechter zak, want daaaar , jaaaaa daar moet ik zijn. Terwijl ik bv het idee heb dat ie prima reageerd op mijn stem. Braaf, en aai doen ook al veel. ( oortjes naar voren en ik merk dat dat werkt, lastig uitleggen zo..) als we aan het rijden zijn, merk ik ook dat mijn stem heel veel doet. Hij vind belonen erg prettig, reageerd er altijd prettig op. Op mijn stem, maar ook op kriebel met je hand, als ik rij. Ik ga eens even goed zitten voor je linkje. Dank je wel.

Dat is het voordeel van clickertraining; je begint met het aanleren dat je paard pas na de clicker iets krijgt. Ik wil ook zeker niet zeggen dat je altijd met snoepjes/brok moet belonen, maar zeker in het begin helpt dat vaak al. Wanneer je paard een bepaalde handeling al een beetje onder de knie heeft, kan je de beloning gaan afwisselen, de ene keer een aai, de andere keer een snoepje. Ik merkte dat mijn paard aan het begin van een lastige oefening zijn aandacht nog wel eens kwijt raakte als hij wist dat hij geen snoepjes kreeg e.d. Naar mate de oefening bekender werd, dus makkelijker, kreeg hij er steeds meer plezier in.

Mungbean

Re: Trainen vanaf de grond, maar hoe begin je ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:05

Het ligt eraan wat je wilt bereiken.
Voor echte 'kunstjes' is het wel handig om met een duidelijk beloningssysteem te werken. Voor meer basis werk vanaf de grond is het laten blijken van waardering vaak nog belangrijker. Dat kan gewoon met stembeloning en druk weg laten vallen.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:20

Sizzle schreef:
Voor echte 'kunstjes' is het wel handig om met een duidelijk beloningssysteem te werken. Voor meer basis werk vanaf de grond is het laten blijken van waardering vaak nog belangrijker. Dat kan gewoon met stembeloning en druk weg laten vallen.

Mee eens. Voor vrijheidsdressuur vind ik koekjes wel aanvaardbaar maar voor grondwerk niet.
Dit omdat het paard hier respect en vertrouwen voor jou moet ontwikkelen, en als hij dit voor eten gaat doen is er weinig respect en vertrouwen meer aan...
In ieder geval, voor je met eten begint eerst zorgen dat je paardje je respecteert! Je kan hem ook leren voedsel te weigeren, dit kan drammerig gedrag voorkomen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:28

Voor vrijheidsdressuur vind ik het boek vrijheidsdressuur van mirjam nieuwe weme een aanraden. Heel fijn te lezen, ook als je gewoon geinteresseerd bent.
Ik doe niets met vd maar heb het boek met plezier uitgelezen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:39

Clickertraining vind ik eigenlijk wel iets om onder begeleiding te leren omdat je timing echt perfect moet zijn. Dan is het nog hopen dat je niet zo'n eigenwijze bok als ik heb, die je aan staat te kijken van "steek je clickertraining maar ergens waar de zo'n niet schijnt -O- :))

Er zijn toch tegenwoordig ook van die e-learning cursussen? Horsefullnes heeft dit sowieso en Parelli volgens mij ook. Is dit niet iets voor je TS?

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:00

Is jouw instructrice ook bekwaam in grondwerk? Dan zou je een rijles eens kunnen vervangen door grondwerkles om basisdingen te leren. Want leiderschap zit soms in nuances. Jij stopt, je paard stopt. Maar waar stopt hij, bij/achter/voor je schouder, loopt hij nog 1 stap door, etc? Een instructrice ziet precies wat er met jou en je paard gebeurt en leert je de juiste timing, correctie en beloning. Voor mij was dat veel duidelijker dan uit een boek.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 13:59

Ohh fijn , dank jullie allemaal al voor de berichtjes.
Sizzle en appache, kunstjes zijn leuk, maar er zal eerst een basis moeten zijn, ik ben hier echt nog op baby fase gebied. Ik ben ondertussen lekker aan de lees geslagen, en beginnen met grondwerk. Eerst een basis leggen.
Ik vind het lastig uitleggen wat ik echt wil...ik ga een poging wagen..
Het gaat me opzich niet om zo snel mogelijk een kunstje te kunnen doen, het gaat me voornamelijk om onze band te verdiepen. Het stukje samen, dat extra deel vertrouwen in elkaar. Dat is wat ik zie op veel foto's.
Ben nu veel sites aan het bekijken, en voor mensen zich beledigd voelen, ik bedoel dit niet kwetsend! Maar ik vind een jambette niet reuze interessant . En wellicht omdat ik nog niet alle details en achterliggende doelen en methodes snap.

Ik weet niet of mijn instructrice grondwerk doet, ik geloof het niet, maar das een aanname, ik zal het eens vragen.

Inmiddels wel zoveel gelezen dat ik zeker al wat aantekeningen heb.
Timing is belangrijk, dat heb ik inmiddels door, ik denk van mezelf dat ik consequent ben, en goed in timing ( vanaf de grond, en zeker met mijn eigen paard, ik zie aan een oogopslag wat ie wil..of gaat doen, braaf is braaf, maar foei is een tik, ( en nee ik sla zelden, heeft ie niet nodig maar ik ga niet 10 keer lopen mieren..ik pak door, 500kg...veiligheid voor beiden is ook belangrijk) laat het even bezinken, en we gaan verder.

We gaan gewoon beginnen bij begin, lopen en halthouden op mijn keuze. Dat in stap en in draf. Laat ik daar eens beginnen, ondertussen lekker verder lezen en jullie tips volgen, vandaar verder...denk ik.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:07

Sizzle schreef:

Zeker eens! Ik dacht begrepen te hebben dat TS vrijheidsdressuur wil gaan beoefenen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:58

Zelf vind ik respect het belangrijkste beginpunt.
Het paard loopt niet ongevraagd je ruimte binnen, loopt actief weg bij het wegsturen en neemt je aanwijzingen serieus :)

Pas als dit bevestigd is, is de rest het veiligst en makkelijkst te trainen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 19:32

Hallo Judarthos, dat is inderdaad wat we eerst goed voor elkaar willen hebben, voorlopig lijkt ie het leuk te vinden om met me mee te lopen, maar vooralsnog wel zolang het hem uitkomt :D . We blijven hier nog even aan werken. Ik heb er wel al heelveel lol om, en mee.

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:18

Als je echt niet weet hoe je moet beginnen raadt ik je een goede instructeur aan. Filmpjes via Internet kunnen nooit een echte instructeur vervangen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 19:59

Opzich helemaal met je eens hoor tafelpoten, maar het budget wil ook wel wat om even heel eerlijk te zijn. Ben inmiddels door allerlei sites en info op te zoeken ook wel bewust dat het niet makkelijk is, en foutief trainen zo gebeurd is..dus voor het moment ben ik gewoon bezig met ..samen lopen, samen stoppen, hem op zijn plaats laten staan, dat pakt ie redelijk op, ik ben verbaasd over ons beiden, de lol, en daar laat ik het even bij. Ik kies nu even voor dressuur les, en daarin investeren..het boeit me enorm, wat je samen met je paard kan bereiken, dus zal me wel blijven verdiepen, maar probeer dat zo slim mogelijk te doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:39

Tipje, begin met je paard eerst eens zelfvertrouwen te geven, niet volgen, niet samen rondlopen... Je zegt dat hij veel op je steunt? Gebruik de bak eens voor vrijwerk, laat hem de hoefslag volgen: stap, draf, galop, omkeren.... Wanneer je dit lekker onder de knie krijgt kun je werken aan tempo, versnellen, vertragen... Zo geef je je paard zelfvertrouwen (niet aan jou plakken maar ZELF lopen) en leer jij snel, prettig en fijn te communiceren met hem.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:48

Dat vind ik DE tip, nu jij dat zo schrijft, is het inderdaad een plakkert. Ha, nu ik het lees, denk ik echt, " ja daaaatttt dus" . Ik vind het heel belangrijk dat ie me vertrouwd, maar inderdaad is het belangrijk om dat terug te geven. Zelf vertrouwen, mijn vertrouwen, hij vertrouwd mij al heel duidelijk, en daar wil ik heen, naar dat ons! top! Ga ik zeker mee aan de slag...dank je wel!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:00

Buuk schreef:
Hallo Judarthos, dat is inderdaad wat we eerst goed voor elkaar willen hebben, voorlopig lijkt ie het leuk te vinden om met me mee te lopen, maar vooralsnog wel zolang het hem uitkomt :D . We blijven hier nog even aan werken. Ik heb er wel al heelveel lol om, en mee.

Vraagje: Werk jij gratis voor je baas?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:07

floortz, jeetje die moest ik drie keer lezen voor ik hem snapte.
Nee, wens voor mijn diensten betaald te worden, zoals iedereen denk ik.
Neem aan dat je vraag is ivm de " beloning" van? Ik beloon, ook met een snoepje of een brokje, maar probeer dat eh juist te timen. Tis nogal een bedelaar, en ik vind een complimentje en aai, ook belonen. Beantwoord dat je vraag? Of wilde je iets anders weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:29

Heb je wel eens nagedacht over 'natural horsemanship'? (Gosh wat heb ik een hekel aan die term :\ ). Hier zijn meerdere methodes in, die allemaal beginnen vanaf de grond. Hierbij wordt rust meestal als beloning gebruikt :) En veel methodes worden uitgelegd aan de hand van filmpjes, waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat ze doen, waarom, wat er fout kan gaan etc. Je hóéft je niet aan 1 methode te houden, absoluut niet, maar het kan zeker inzicht en inspiratie geven voor grondwerk :) Ik werk zelf met Clinton Anderson (eigenaresse van mijn verzorgpaard wil graag strict volgens deze methode werken) maar Pat Parelli, Monty Roberts en Emiel Voest zijn hier een stuk bekender. Met een beetje zoekwerk vind je er nog veel meer en youtube staat er ook vol mee.
Zelf persoonlijk vind ik CA veel fijner en duidelijker dan Parelli, vind dat je met Parelli vaak de essentie van de oefeningen mist. Maar ondanks dat heeft hij zeker goede dingen. Ik denk dat elke methode zo z'n goede en slechte dingen heeft :j

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 19:44

Haha, ik vind Natural Horseman ship, ook een nare term, niet waar het voor staat, maar wel omdat ik dat iemand heb zien beoefenen, waarvan ik echt dacht "Koekkoek " ( ontstonden gevaarlijke situaties...had niets meer met NH te maken..al werden die acties zo wel verdedigd, liet me met naar smaakje achter) maar dat terzijde. Ik ben inderdaad van alles aan het lezen, en alle hierboven genoemde namen hebben dingetjes waar ik ons wel in kan vinden. Ik denk maar aan het simpele feit dat elk mens anders in elkaar zit, en de ene op heel andere manier dingen leert dan een ander, zo is het met dieren niet anders. Mijn doel is nog niets bijzonders ( ben nog altijd in de baby fase) ben een dressuur mutsje, die springt om andere spiertjes te trainen, die met en zonder bit rijdt, die met bijzet longeerd, die aan dubbele lijnen longeerd, bosuitjes maakt, de polders in rijdt, de ene keer aan lang teugeltje, de andere keer ook daar dressuurmatig aan het werk zet, straks in de winter als het buiten echt niet te rijden is, haar paard niet alleen saaie dressuur rondjes wil laten lopen, maar ook gewoon voor de afwisseling wat anders wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:13

Geloof me, zo'n iemand ben ik ook :D Alleen dan in westernvariant. Ik rij gewoon met bit en sporen, als het paard er klaar voor is zometeen ook met shanks (scharenbit). Ik vind grondwerk leuk voor de afwisseling en ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind om hierin een methode te volgen, omdat je daarbij een duidelijke structuur hebt en alles elkaar logisch opvolgt. Maar de voornaamste reden dat ik met 1 methode werk, is omdat de eigenaar dat graag wil. Ze is zelf ook nog groen, paard is groen en ze heeft houvast nodig in de dagelijkse omgang. Deze methode heeft gewoon niet teveel poespas en ingewikkelde theorie erachter en het wérkt gewoon met dit paard, wat ook z'n vruchten afwerpt met alles om het trainen heen. Toch blijft het een kwestie van gezond verstand erbij houden en niet klakkeloos nadoen wat het menneke zegt dat je moet doen :) Maar ik moet zeggen dat ik nog geen rare dingen ben tegen gekomen bij CA zoals je die imo bij Parelli wel hebt. Maar dat terzijde, is mijn persoonlijke mening :) Mocht je interesse hebben in wat meer informatie mag je me PB'en, maar dat moet je zelf weten. :)