Laat ik het uitleggen, mijn paard is een boefje. (Welk paard niet

Mijn paard is leuk en lief, als hij dingen spannend vind laat ie dat zeker blijken, en nog mooier, ik voel onder mijn zadel dat ie leunt op mij. Waardoor ik het idee heb, dat ik samen met hem, best wat kan leren. Maar hoe begin je nou? Ik ben nu bv samen aan het lopen. Hij los, naast mij, ik links en hij braaf mee. Ik stop, hij ook, ik loop door, hij weer mee. Lukt prima...maar ik doe nu maar wat. Ik ben dol op lezen, maar in deze wil ik dat wel gerichter doen, welk boek gaat ons op simpele wijze helpen? Hulp is leuk, maar ik werk 40 uur, draai een huishouden, en krijg nu om de week dressuur les, wat ik graag wil verhogen naar elke week ( heb een gruwelijk probleem met een rechterhand die niet naar mijn hersens wil luisteren, daar moet ik echt heel rap vanaf , is prio een, twee en drie) maw ik ben niet flexibel in tijd, en toch wil ik samen met mijn paard vanaf de grond op spelenderwijs wijze samen groeien, naar volledig teamwork op de grond.
Wie heeft er wat praktische tips? OW....en dit is wel een dingetje...ik ben niet van de beloningen met snoep...of brokje, of wat ook, ik wil best belonen, en als ik een keer een brokje moet geven, prima, maar ik wil graag dat hij de dingen leert met plezier en omdat het leuk is, en niet omdat ie daarna iets krijgt...geen afhankelijk dram gedrag...en mijn paard dramt graag...toen ik hem net had heb ik die fout gemaakt, te veel op nutteloze momenten snoepje, en het was lastig om dat dram gedrag weer af te leren. ( hoop dat de nuance beetje duidelijk is) . Ben benieuwd naar reacties.