[AR] Gezocht menhoofdstel met aparte neusriem en bakstukken.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Gezocht menhoofdstel met aparte neusriem en bakstukken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 17:59

Hallo,
Inmiddels ben ik al een aantal jaar aan het klooien met mijn menhoofdstel in combinatie met verschillende bitten. Nou ben ik er inmiddels achter dat als ik zijn bokkenbitje in een gewoon rijhoofdstel heb hij het bit redelijk accepteert. Nu loop ik er alleen tegenaan dat hij dan geen oogkleppen meer heeft en ik die opzich best mis. Hij wordt namelijk nóg enthousiaster zonder oogkleppen door de vele prikkels, waardoor hij te weinig focus voor mij heeft. Ik ben dan ook op zoek naar een menhoofdstel die hetzelfde in elkaar zit als een rijhoofdstel. Ik heb de zoek functie op bokt al gebruikt en op verschillende websites gekeken, maar kan niks vinden. Ik vraag me dan ook af of één van jullie een idee heeft waar ik zo'n hoofdstel kan vinden in maat pony.
Alvast bedankt. :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:00

Die zijn te koop bij ruitersport benjamins in collendoorn volgens mij.
Ik heb hem overigens zelf zonder kleppen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 18:03

Ik zie deze niet terug op de website, kan dat kloppen?
Oja, om de zoektocht gemakkelijker te maken ben ik ook nog is op zoek naar een cognac kleurige. :o

Sure_lee

Re: Gezocht menhoofdstel met aparte neusriem en bakstukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:05

Staat dat niet bij rbc tuig? Ik kan mijn hoofdstel nl helemaal uit elkaar halen zoals een gewoon hoofdstel. Zelfs de neusriem kan er helemaal af. Hmm dat maakt het niet makkelijker idd. Maar hij heeft wel verschillende kleuren bruin. Geen idee of daar ook cognac bij zit.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:11

Volgens mij kun je losse bakstukken met oogkleppen kopen bij De Menner, van het merk Ideal. Weet niet of dat is wat je zoekt, maar wellicht wat om naar te kijken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:29

Ik heb gewoon de originele neusriem van het menhoofdstel eruit gehaald en een gecombineerde neusriem van een rijhoofdstel eraan gemaakt.
Was de eerste keer wel even tobben om het extra riempje door de frontriem te krijgen. Maar het is gelukt en als het eenmaal zit rekt het leer vanzelf iets op.

Rest van een menhoofdstel wijkt niet veel af van een rijhoofdstel toch?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:06

Ik heb een cognac kleurig ideal menhoofdstel zonder oogkleppen.

Maar een menhoofdstel komt aardig overeen hoor met rijhoofdstel.
Of laat ik vragen; vanwaar een rijhoofdstel perse boven een menhoofdstel; wat vind je niet fijn?
Op menhoofdstel kun je ook de neusriem los laten zodat die niet aan bit zit (heb ik ook).

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 16:25

Ayla: Losse oogkleppen kopen heb ik ook overwogen, maar doordat die gesp veel groter is past ie niet op z'n hoofdstel.

Sjonniej: Neusriem op mijn menhoofdstel zetten vind ik het proberen waard. Heb ik nog niet aan gedacht! Dankje!

MelanieB: Het probleem is dat hij tussen shet en pony maat in zit, waardoor hij maat pony nodig heeft, maar die daardoor al snel op t kleinste gaatje moet. Ik vind menhoofdstellen heel grof voor die kleine koppies. Doordat je neusriem en bakstuk aan elkaar vast zit krijg je zo'n opgesloten idee, vind ik persoonlijk. Daarnaast heb ik t idee dat m'n pony die mening ook deelt aangezien hij z'n normale bit zo aanneemt, maar z'n menbit niet. Sinds ik overgestapt ben naar z'n rijhoofdstel met menbit is dit geen probleem. Switch ik vervolgens terug naar z'n menhoofdstel heb ik weer t zelfde probleem na een keer mennen. Met mennen gooit ie dan ook continu z'n tong compleet uit z'n mond en met z'n rijhoofdstel en dat bit doet ie dat nauwelijks. Ik heb daardoor een flink vermoeden dat hij dat hoofdstel gewoon niet fijn vind zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:37

Menhoofdstellen zijn denk ik grover omdat de gebruikte bitten over het algemeen wat zwaarder zijn. Mijn menhoofdstellen hebben bakstukken ook apart van de neusriem overigebs

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:22

De menhoofdstellen van ideal hebben de neusriem ook los van de bakstukken, wij hebben ideal eurotech hoofdstelletjes, zijn mooie fijne hoofdstelletjes met een hele zachte neusriem en kopstuk en kleine ronde oogklepjes.
Zelfs onze dartmoor met zijn kleine koppie past het uitstekend.
Nadeel is dat als je ze apart koopt ze wel duur zijn, tenminste als je het vergelijkt met een heel tuig.
De neusriemen van imperial riding zijn ook los van de bakstukken, tenminste die wij hebben voor de tinker wel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:45

Heb je al iets geprobeerd aan te passen aan je menhoofdstel?

Je kan ook een gewone neusriem op je menhoofdstel zetten; dus niet bakstukken vast aan je neusriem.
Gewoon een simpele gecombineerde neusriem bijvoorbeeld, of wat je zelf wilt.

Wat ik heb bij de leren ideal hoofdstellen, neusriemen los van bakstuk en passantje eraf gesneden.
Zo ligt het een stuk beter.
Kan helaas zo geen foto vinden dus zal er eens ff een duidelijk maken van de week.

Vind de leren hoofdstellen van Ideal net te lomp voor die kleine koppies, het leer is dan te dik op het gedeelte bij het bit alles bij elkaar.
Heb de eurotech voor trainen en marathon en vind die vele malen mooier zitten op de kleine koppies. (die dan wel weer gewoon neusriem aan bakstuk maar geen last van)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:43

Grainey schreef:
De menhoofdstellen van ideal hebben de neusriem ook los van de bakstukken, wij hebben ideal eurotech hoofdstelletjes, zijn mooie fijne hoofdstelletjes met een hele zachte neusriem en kopstuk en kleine ronde oogklepjes.
Zelfs onze dartmoor met zijn kleine koppie past het uitstekend.
Nadeel is dat als je ze apart koopt ze wel duur zijn, tenminste als je het vergelijkt met een heel tuig.
De neusriemen van imperial riding zijn ook los van de bakstukken, tenminste die wij hebben voor de tinker wel.

Nee, die hebben de neusriem niet zo los zoals ik bedoel. In ieder geval niet de hoofdstellen die ik van Ideal ken, die hebben gewoon hetzelfde principe als het hoofdstel wat ik nu heb.
Het is wat lastig te zien, maar mijn hoofdstel heeft precies hetzelfde principe als dit ideal hoofdstel. Dat je de neusriem los van het bakstuk hoger en lager kan doen, maar desalniettemin (zoals ook op mijn foto is te zien) wordt het een hele prop leer boven het bit. Het bakstuk en de neusriem kunnen op die manier niet los van elkaar bewegen/over elkaar heen schuiven, omdat ze simpelweg via de passantjes op één plek worden gehouden en dat is nou net waar ik vanaf wil.

MelanieB schreef:
Heb je al iets geprobeerd aan te passen aan je menhoofdstel?

Je kan ook een gewone neusriem op je menhoofdstel zetten; dus niet bakstukken vast aan je neusriem.
Gewoon een simpele gecombineerde neusriem bijvoorbeeld, of wat je zelf wilt.

Wat ik heb bij de leren ideal hoofdstellen, neusriemen los van bakstuk en passantje eraf gesneden.
Zo ligt het een stuk beter.
Kan helaas zo geen foto vinden dus zal er eens ff een duidelijk maken van de week.

Vind de leren hoofdstellen van Ideal net te lomp voor die kleine koppies, het leer is dan te dik op het gedeelte bij het bit alles bij elkaar.
Heb de eurotech voor trainen en marathon en vind die vele malen mooier zitten op de kleine koppies. (die dan wel weer gewoon neusriem aan bakstuk maar geen last van)

Nou dat dus. Dat vind ik dus ook. Nou is mijn hoofdstel ook gewoon van goede fijne kwaliteit, maar vind ik het nog teveel leer op zo'n klein koppie en dan oogt het zo stug.
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt met passantje eraf snijden. Dat is ook nog het proberen waard. Dat ik mijn neusriem uit de passantjes haal bij het bakstuk. Die van mij zijn namelijk ook los van elkaar te verstellen. Misschien geeft 'm dat een prettiger gevoel. Bedankt!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:21

Zoals je kunt zien op de foto van ideal zijn de riempjes van de neusriem gewoon meegegespt aan de bakstukken maar die kun je er gewoon afhalen. Je ziet het duidelijk aan de binnenkant (linkerkant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:26

Ik ken het probleem van tussen Shet en ponymaat inzitten. Ik heb een Arden kunststof hoofdstel gevonden, met smalle riempjes, in ponymaat, dat goed paste. Bij de Lemerij boden ze me ook nog aan anders van Shet- en ponyonderdelen een hoofdstelletje op maat samen te stellen. Maar dat bleek dus niet nodig.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:34

Afbeelding

Hier zie je dat de neusriem niet meer dmv het passantje aan de bakstuk zit maar erachter, zo zit het een stuk fijner. Daarna heb ik de passantjes weggesneden. :j

En anders gewoon een losse neusriem kopen en die erop doen, is het probleem ook direct opgelost. Maar dit is een goedkopere oplossing en werkt hier in ieder geval prima. Zo kan de neusriem los van de bakstukken, en ligt het bit fijner.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:58

Bij eurotech heb je die prop leer dus niet, wij hebben daarom de leren ideal hoofdstelletjes ook weggedaan. Wij hebben de ene lopen zonder passantjes de anderen met, maakt dan ook niet zoveel uit, wij merken geen verschil, maar het ene hoofdstelletje was tweedehands en de passantjes waren eraf en maar zo gelaten :).
We hebben ook wel eens een hoofdstel aangepast met een losse neusriem, maar dat was ook een heel gefrutsel om dat precies op de goede plek te krijgen er is nu eenmaal niet zoveel ruimte en er zit dan wel weer een extra leren riempje onder het "gewone" hoofdstel.