[AR] Probleem met tweespan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marall

Probleem met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 20:58

Wie heeft er tips?

Ik rij al jaren met een tweespan Tinkers maar sinds een week of twee heb ik een probleem met het rechter paard (werkende en trekkende paard). Deze heeft ook meer pit dan het linker paard.
Het rechter paard gaat sinds kort steeds in galop en hangen naar de boom toe. Ik heb de leidsels al vergespt volgens het boekje maar dat helpt maar even.
Eigenlijk wil ik ze omspannen (ze lopen altijd aan de zelfde kant). Maar ik heb dit weekeind een wedstrijd en dat is dan niet zo handig vlak daar voor.

Wie herkent dit probleem en heeft er tips?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:00

Juist even omspannen, liefst vandaag of morgen. Doet ze vaak toch wel even goed en haalt dan voor nu in ieder geval even de 'oude gewoonte' weg. En dit dan regelmatig blijven doen. Ik betrap me er op dat ik het ook te weinig doe, maar als ik het dan weer doe is het echt even een wereld die open gaat. :)) in begin zal het lopen alsof ze dronken zijn, maar met de tijd kan het soms juist veel beter lopen dan in hun oude positie.

Worden ze gereden in enkelspan? Vaak gaan ze tegen de boom aan vanwege gebrek aan op eigen benen lopen.
Hierbij dus de zweep aan de binnenkant aanleggen.
Sneller en slomer paard is in bijna elk span wel zo. Probeer de slome vanaf het begin af aan lekker wakker te maken, de snelle op zijn naam wat terug te rijden (eventueel de snelle even vooraf longeren op wedstrijd zodat de grootste pit er iets af is is wat hier goed helpt).
Gaatjes in de leidsel (3 stuks minimaal) bii het bit maken en dan daar apart verstellen kan ook helpen en dan zit je niet gelijk aan beide paarden.
Vergespen volgens het boekje hoeft niet altijd te werken. Ga naar buiten op een lange rechte weg, zorg dat ze recht en op eigen benen lopen en dan vergesp je tot het goed loopt. Wees niet bang om uit te proberen, want met een tweespan zul je nooit helemaal klaar zijn.

Verder kan snelle gebroken lijntjes a 2 a 3 meter dus steeds omstellen ook leren dat ze van de boom afblijven. Let op dat je buitenhand niet los valt en dat je met zweep aanleggen de duwer van de boom houd.
Een zooi pionnen en daar doorheen is dus ook een goede.

En verder met instructeur die je kan helpen met tweespan aan de gang gaan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:10

Ik zou er ook even een goede tandarts naar laten kijken (of checken wanneer hij het laatst gedaan is). Als het geen sluipend proces is geweest, maar zoals nu een tamelijk acuut probleem, zouden er best haken oid kunnen vervelen.

keona

Re: Probleem met tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:14

Paard checken,maar ik vind het raar dat je je paarden nooit omspant.ik span mijn span om de 2x rijden om.dit om het scheef rijden te voorkomen.ik zou ook eens gaan omspannen

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:26

Omspannen!!! en wel zo snel mogelijk! :)

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:20

Tandarts is een goede tip . .Ik had dat ook eens met een van mijn pony s .
Wat ook iets kan helpen is dat je de disselriem wat losser kunt maken ..Vaak zie je bij ponys die gaan hangen dat die te strak zit ...Bovendien Liefs iedere keer van kant verwisselen ..ieder paard heeft een goede en een mindere kant ...het is zaak om ze op beide kanten GOED te laten lopen ..
Ik wissel ook het dubbelspan rijden regelmatig af met het enkelspan rijden ...en zelfs rijden onder het zadel ..Kijk ook de hoeven even goed na .

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:54

Als je nooit hebt omgespannen dan zou ik het niet doen voor een wedstrijd.. Het lijkt mij niet zozeer het niet op eigen benen willen lopen maar meer het drammerige... paard wilt in galop en gaat dan hangen.. Paard zal denkelijk gaan hangen omdat je hem begrenst en hij graag toch in galop wilt.. Wanneer dit gebeurd eens een paar strenge ophoudingen maken maar dan wel weer je hand ontspannen wanneer hij gewoon weer een draf gaat.

Zelf span ik nooit om.... :o

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 23:20

Bijde paarden hebben net nieuwe ijzers daar ligt het dus niet aan. Een dag voor de wedstrijd de paarden toch omgespannen. Dit ging tot mijn verbazing goed tijdens het recreatieve rondje. Bij mijn vader op het land nog geoefend met een hindernis maar daar waren ze niet te sturen.
Ervoor gekozen om ze tijdens de wedstrijd vertrouwd op hun eigen plekje te laten lopen. Dit ging redelijk al was de dressuur niet top. De marathon ging echter super.
In het vervolg ga ik vaker omspannen en enkelspan rijden. Zodat ze er vertrouwd mee raken en minder aan elkaar leunen.
Hoop dat dit een oplossing is.
Bedankt tot zover voor de tips.
Wordt vervolgd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:16

Marall schreef:
Bijde paarden hebben net nieuwe ijzers daar ligt het dus niet aan. Een dag voor de wedstrijd de paarden toch omgespannen. Dit ging tot mijn verbazing goed tijdens het recreatieve rondje. Bij mijn vader op het land nog geoefend met een hindernis maar daar waren ze niet te sturen.
Ervoor gekozen om ze tijdens de wedstrijd vertrouwd op hun eigen plekje te laten lopen. Dit ging redelijk al was de dressuur niet top. De marathon ging echter super.
In het vervolg ga ik vaker omspannen en enkelspan rijden. Zodat ze er vertrouwd mee raken en minder aan elkaar leunen.
Hoop dat dit een oplossing is.
Bedankt tot zover voor de tips.
Wordt vervolgd.

Wat goed van je omspannen en enkelspan rijden is ook erg belangrijk in je training

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:28

Misschien heeft het paard een ander probleem, bij mij begon ondanks het regelmatig omspannen mijn ene pony opeens vreselijk te disselen in draf als hij rechts liep. Later liep hij onregelmatig.
Hij bleek spat te hebben aan het rechter achterbeen dit moet nu vergroeien. volgens de dierenarts komt dit vaker voor bij paarden tussen de 11 en 16 jaar.