[AR] Pony draait door in het bos

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony draait door in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:23

Hoi hoi Bokkers,

Allereerst wil ik even zeggen dat het een lang verhaal wordt en als je geen zin in hebt om dat te lezen kun je maar beter dit topic weg klikken.
Ik open dit topic omdat ik hoop dat een van jullie bokkers hier ook mee te maken hebben gehad of misschien ontdekken jullie iets waar ik nog niet aan heb gedacht. Ik zal eerst even een soort paspoortje van Lizzy hier neerzetten. Lizzy is een 6 jarige haflinger x mini appaloosa merrie die sinds haar 2,5e jaar voor de kar staat. Ik heb haar gekocht toen ze 3,5 was. Ze is nu ruim 1.20 hoog. We hebben voornamelijk veel gereden in de bossen, zodat we veel kilometers met de kar konden maken en er geen druk op Lizzy stond.

Ruim twee jaar geleden heb ik mijn pony Lizzy gekocht. Dit is niet zonder horten of stoten gegaan, maar nadat ik heel veel tijden rust in har heb gestoken en veel grondwerk met haar heb gedaan gaat het erg goed. Ze loopt zeker voor de kar, is absoluut geen paniekzaaier meer en ze lijkt er veel plezier in te hebben.

Sinds een paar maanden veranderd Lizzy heel erg in gedrag voor de kar. Begin mei is de omslag in haar gedrag begonnen. We hadden een lekker ritje in het bos gemaakt en op de terugweg op het bospad werd ze zoals gewoonlijk iets drukker. Ze begon wat te klieren en ging zelf harder draven, omdat ik dit niet wilde moest ze van mij stappen. Dit resulteerde in een dribbelstap en veel protest bij Lizzy. Op een gegeven moment moesten we langs een balk om uit het bos te komen. Dit kent Lizzy en we stappen er normaal gesproken altijd rustig er omheen. Doordat ze nu zo druk was zette ik haar halt om vervolgens rustiger weg te stappen zodat we er normaal omheen konden aangezien er direct een weg aankwam. Lizzy ging zwaar in protest en begon uit het niets te steigeren. Ik ben toen omgekeerd met haar en probeerde het nog een keer opnieuw. Na 20 minuten konden we er redelijk rustig langs, maar ik was wel geschrokken van haar. Paar dagen na dit akkefietje ging een vriendin van mij mee die Lizzy goed kent. In het bos was er niks aan de hand en we gingen weer terug en 40 meter voor de balk begon Liz weer te auwhoeren. Ze begon weer als een jeckhyll te draven en in stap was het net een opgefokte tijger. Vriendin van mij ging van de kar af om Lizzy wat te kalmeren en probeerde haar mee te nemen. Dat heeft even geduurd maar we zijn toen redelijk normaal het bos uitgekomen. Ik ben daarna veel met Liz gaan oefenen in het bos aan de hand, met de fiets en ook droog mennend, maar dan was er niks aan de hand. Op een gegeven moment kon ik met de kar ook weer redelijk rustig uit het bos komen en ik schoof het op haar leeftijd.

Eind juni zijn wij verhuisd en dat betekende ook dat Lizzy een nieuw plekje ging krijgen. Ik kreeg een plek bij oude vrienden van ons aangeboden en Liz mocht bij hun 2 paarden staan. Lizzy heeft toen 2 weken rust gekregen om te wennen. Daarna heb ik haar weer rustig opgepakt, beetje longeren, wat wandelen en wat droogmennen. Na een week of 4-5 kwam m’n vriendin weer langs zodat we een ritje met Lizzy konden maken. Normaal gesproken ga ik bijna altijd alleen en ik kan Liz ook alleen inspannen zonder problemen, maar omdat er nu wat veranderd is wilde ik dat er toch even iemand mee ging. Lizzy stapte wat opgefokt weg, maar na een minuut of 5-10 liep ze weer als vanouds. In het bos werd ze een stuk pittiger dan hoe ik gewend was. Na een paar weken was ze niet meer te houden in het bos. Als we niet hard genoeg gingen volgens haar dan werd ze net een hertje. Weer steigeren maar ook gekke sprongen, sterk in de kop., heel onrustig. Mijn huis staat 50 meter van het bos af en nadat ik weer zo’n onstuimige rit had gemaakt, was ik er klaar mee. Ik heb der toen op de oprit geparkeerd en alles gecontroleerd. Ik ging het tuig na, de kar en Liz zelf. Ik kon eigenlijk weinig dingen vinden die ervoor konden zorgen dat ze dit gedrag uitte, terwijl ze in de bak of in het land super braaf haar rondje loopt voor de kar. Ik heb uit zekerheid toch een singelbontje om de singel gedaan omdat daar een heel klein plekje zat.

Gisteren zijn we weer een rondje door het bos gereden en dat is zo beroerd gegaan dat ik nu dit topic heb aangemaakt. Lizzy was super braaf met inspannen en langs de weg ook niks aan de hand. We hebben zelfs het galoppeer pad normaal kunnen stappen, terwijl ze zich normaal altijd druk maakt. We komen midden in het bos en het is direct mis, mevrouw begint weer te dribbelen en wil weer hard. Nu let ik altijd goed op haar gedrag en haar kop, omdat je daaraan precies kan zien wanneer ze in paniek raakt, maar dat was nu totaal niet aan de hand. Halverwege het bos ben ik er maar uitgegaan want ik kon haar niet meer aan en we waren allebei gefrustreerd op elkaar. Nu kwam ik het bos uit en ze was weer de rust zelve, we konden normaal stappen en draven. Nadat ik een klein rondje door de wijk had gemaakt wilde ik eens kijken op welk punt ze zo opgefokt ging doen. We stapten rustig het zandpad op en her en der staan er een paar bomen, naast het zandpad liggen er ene paar weilanden en achter de weilanden een weg. Op een gegeven moment kom je dan midden in het bos terecht. Hoe dieper we in het bos kwamen hoe opgefokter Liz ging doen. Op een gegeven moment werd Liz zo gek dat ze echt alles uit de kast haalde om maar sneller te kunnen. Nu ben ik heel wat gewend van der maar ik kon nu helemaal niks meer met der. Ik heb toen mijn stiefvader gebeld of hij hierheen wilde komen zodat we uit het bos konden komen. Hoe braaf Lizzy normaal stil staat, daar was nu niks meer in te vinden. Om te bellen had ik der tussen twee bomen geparkeerd, ze begon te schrapen, was erg druk met haar hoofd aan het schudden en trekken, ze ging van links naar rechts. Mijn stiefvader stond achterop de kar en zodra we weer uit het grote bos kwamen, was Liz weer rustig. We reden terug naar ‘stal’ en mijn stiefvader snapte er geen bal van. Liz gaf niks om een paard wat naast haar in ene land heen en weer stoof met gekke bokkesprongen, auto’s, vrachtwagens, schreeuwende jongeren, we konden overal langs stappen en ze deed geen een pas verkeerd.

De mensen om mij heen zeggen laat haar maar gaan in het bos, maar zo wil ik dus absoluut niet rijden. Ik begrijp ook totaal niet wat er aan de hand is want ik kan op alle andere manieren gewoon met haar door het bos. Zodra we met de kar in het bos gaan dan lijkt ze wel een opgefokt hert en als we uit het bos zijn is ze weer rustig.

Lizzy is goed nagekeken en in oktober komen de tandarts en osteopaat weer langs. Ik heb eventueel filmpjes van hoe Lizzy doet in het bos, maar deze zet ik niet in het topic door een paar redenen. Wil je deze wel zien kun je mij gerust pben! Ik hoop dat een buitenstaander zoals een van jullie bokkers misschien wat tips hebben of een idee hebben hoe ik Liz weer rustig in het bos kan rijden.

LunaxMissy

Re: Pony draait door in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:47

Ik zou zelf even zelf door het bos stappen (zonder paard), mischien zij er wel rare geluiden of enge dingen, of mischien is zo verliefd op een van die paarden bij dat weiland? Ik zou ook eens kijken, hoe ze het zonder kar doet, maar aan de hand, doet ze het goed, zonder kar en met tuig. Ik zou ook mischien een fiseotherapeut (ofzoiets) voor d'r gaan huren, mischien weet die iets?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:42

Je hebt zo te lezen wel al goed uitgedokterd waar en wanneer ze zo druk doet. Ik denk dat je maar één ding kunt doen: neem eens een goede instructeur mee. Dan kan hij / zij zien wat er gebeurt en daar op in spelen. Misschien kan hij / zij er korte metten mee maken, maar misschien vallen hem / haar ook andere dingen op, die jij wellicht nu nog niet ziet of ziet aankomen.
Succes!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:51

Ongdierte? Dazen? Herteluisvlieg? Ik hoef momenteel ook niet met mijn merrie naar het bos te gaan. Zodra ze ook maar dénkt dat ze geprikt wordt, gaat haar rug bol, staat ze op standje skippybal en wil ze maar één ding: naar huis. Langs de weg is het meteen over.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:58

Of van die bomen die tegen elkaar aan zwiepen als je langsrijdt? Is het bos een langere rit als normaal? Misschien heeft ze dan meer last van het tuig?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:02

Ik denk dat ze het heel goed zou doen voor de marathon wagen met wedstrijden. Volgens mij vind jou merrie het dusdanig gaaf in het bos dat ze heel erg graag de kar wilt trekken maar dan wel heel erg hard haha. Ze is gewoon onwijs enthousiast *\o/*
Misschien toch eens met haar op wedstrijd gaan?? Denk dat je haar daar een heel groot plezier mee gaat doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:24

Marathon is leuk, maar om daar aan te beginnen zal je pony eerst echt braaf moeten zijn. En dat is dit niet echt ;) .

Lastig probleem, zeker omdat ze verder wel gewoon braaf is.
Geen mugjes oid die haar plagen? Of is de bodem erg mul zodat ze steviger moet trekken?

Ik zou ook een ervaren instructeur mee proberen te nemen. Die kan ingrijpen en helpen om het moment dat het gebeurt.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:08

Misschien aangeleerd gedrag ? Wellicht, mocht ze in het bos voordat ze bij jou kwam, even lekker vol gas gaan...??
Het zal heel moeilijk zijn de rust er weer de hele rit in te krijgen..Ik zou haar zeker niet laten gaan...Daar word t probleem maar groter van.
Ik zou een goede instructeur meenemen, en kijken of die het probleem kan begeleiden/oplossen.
Hoop het wel voor je.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 03:14

zoiets had ik ook met die kleine zwarte die ik even heb gehad... Alhoewel die uiteindelijk in de bak voor mij ook doodeng werd.

Die was in de woonwijken en bak braaf, maar eenmaal in het bos werd ie druk en als ik hem dan ging tegen houden kwam die alleen maar in protest (alle hoge schoolsprongen heb ik gezien; en dat is echt eng voor sulky)
Enige remedie was toch lekker vlotjes laten draven en niet teveel aan de voorkant zitten.....

Mijn manier was het niet, ik werd er angstig van, en uiteindelijk ging hij het in de bak dus ook bij mij doen....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 05:55

Ik haal uit je verhaal een aantal dingen:

- Sinds ze gek ging doen bij de balk heeft ze niet meer normaal gedaan in het bos. Sterker nog, het gaat van kwaad tot erger.
- Aan de hand en met droog mennen in het bos laat ze niets raars zien, dus ligt het niet alleen aan de plek
- De kar en het tuig heb je helemaal nagelopen en daar lijkt niets raars te zitten
- Ze is met haar 6 jaar in een behoorlijke puberleeftijd
- Je geeft aan dat het er niet op lijkt dat ze in paniek raakt

Het klinkt alsof het aangeleerd gedrag aan het worden is. Iedere keer dat je nu het bos in gaat ontstaat er gedoe, waardoor het gedrag alleen maar sterker ontspoort. Ze is volop in de puberleeftijd, en iedere keer als je het bos in gaat ontstaat er strijd. Zij wordt steeds drukker en gekker, en jij moet steeds meer uit de kast trekken om te voorkomen dat het mis gaat. Voor jullie beiden wordt het bos steeds meer een ding. Ik zou even helemaal terug gaan naar de basis om dit te doorbreken. Vaak en veel het bos in aan de hand of droogmennend. Kijk heel goed naar je paard: laat ze dan echt geen enkel signaal van opwinding of stress zien? Mennen vlp alleen op plekken waar ze ontspannen is, en eventueel steeds een klein stukje het bos in en omkeren op het moment dat ze gek gaat doen. Bouw dit steeds verder uit, met iemand er bij die haar aan de hand kan nemen,

Wees er wel zeker van dat ze niet flipt omdat bijvoorbeeld het zand muller is in het bos waardoor er iets pijn doet als ze moet trekken. Overigens vind ik die dazen ook wel een goede, maar dan zou ze het gedrag met droogmennen moeten vertonen. Dus ook hier: let ook bij het wandelen of droogmennen heel goed op het minste signaal van onrust of irritatie.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:47

Ik zou echt even met instructeur t bos in gaan, ik gok op hetzelfde als pairadice. Het is een keer mis gegaan, vermoedelijk word jij daar (onbewust) gespannen door waardoor het gedrag van je pony steeds erger wordt. Ik zou eerst de instructeur zelf laten rijden met jou achterop. Gaat dat goed dan kun jij het zelf weer oppakken met behulp van de instructeur. Wel op tijd hulp inschakelen voordat ze langs de weg ook dit gedrag gaat vertonen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:10

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk dat ze het heel goed zou doen voor de marathon wagen met wedstrijden. Volgens mij vind jou merrie het dusdanig gaaf in het bos dat ze heel erg graag de kar wilt trekken maar dan wel heel erg hard haha. Ze is gewoon onwijs enthousiast *\o/*
Misschien toch eens met haar op wedstrijd gaan?? Denk dat je haar daar een heel groot plezier mee gaat doen.

Goh, heel aparte redenering. Als je graag TS wil laten verongelukken, moet je zoiets adviseren. Marathon is niet 'alleen maar ff hard crossen'. Juist daarvoor moeten ze heel gecontroleerd zijn en superscherp aan de hulpen.

@ TS: ik snap dat reacties als 'heb je het wel medisch laten doorlichten' soms erg vervelend en/of afgezaagd kunnen overkomen, maar zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Gezien haar leeftijd misschien last van haar tanden en/of wisselen? Of dat haar lichamelijk wat dwars zit? Gezien je langs een paal/boom moet, zou het niet kunnen zijn dat ze ergens pijn in haar lichaam heeft of last heeft waardoor het moeilijk en/of pijnlijk is om in te buigen?

Verder herken ik dit gedrag wel omdat ik het in het verleden bij mijn shetmerrie heb gezien. Die werd uiteindelijk echt gevaarlijk voor de wagen. Die bleek cystes op haar eierstokken te hebben en vrijwel continue hengstig te zijn. Echter gaf die ook alle signalen waaruit je kon opmerken dat ze hengstig was (alleen dan wel enkele maanden achter elkaar, en dat was vreemd natuurlijk).

Voor de rest ga ik mee met de reacties van m1992 en pairadice. Zaak is uiteraard om te kijken waar dit gedrag vandaan komt en pas dan kun je echt goed bepalen hoe in te grijpen, maar dat er ingegrepen moet worden zal vast wel duidelijk zijn ja. Dit gedrag wil je zeker niet vaker, meer of heftiger hebben, dat gaat gevaarlijk worden.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:27

Ik ben benieuwd of je inmiddels een stapje verder bent gekomen :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:35

Heb je al eens geprobeerd om eerst flink in het zweet te werken en dan alleen 5-10 minuutje in het bos stappen?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 18:32

JoyCiej007 schreef:
Ianrowan2009 schreef:

Goh, heel aparte redenering. Als je graag TS wil laten verongelukken, moet je zoiets adviseren. Marathon is niet 'alleen maar ff hard crossen'. Juist daarvoor moeten ze heel gecontroleerd zijn en superscherp aan de hulpen.

@ TS: ik snap dat reacties als 'heb je het wel medisch laten doorlichten' soms erg vervelend en/of afgezaagd kunnen overkomen, maar zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Gezien haar leeftijd misschien last van haar tanden en/of wisselen? Of dat haar lichamelijk wat dwars zit? Gezien je langs een paal/boom moet, zou het niet kunnen zijn dat ze ergens pijn in haar lichaam heeft of last heeft waardoor het moeilijk en/of pijnlijk is om in te buigen?

Verder herken ik dit gedrag wel omdat ik het in het verleden bij mijn shetmerrie heb gezien. Die werd uiteindelijk echt gevaarlijk voor de wagen. Die bleek cystes op haar eierstokken te hebben en vrijwel continue hengstig te zijn. Echter gaf die ook alle signalen waaruit je kon opmerken dat ze hengstig was (alleen dan wel enkele maanden achter elkaar, en dat was vreemd natuurlijk).

Voor de rest ga ik mee met de reacties van m1992 en pairadice. Zaak is uiteraard om te kijken waar dit gedrag vandaan komt en pas dan kun je echt goed bepalen hoe in te grijpen, maar dat er ingegrepen moet worden zal vast wel duidelijk zijn ja. Dit gedrag wil je zeker niet vaker, meer of heftiger hebben, dat gaat gevaarlijk worden.

Misschien dat ik het wat anders had moeten formuleren, heb je gelijk in!
Maar bedoel dus niet zonder begeleiding. Ging er eigenlijk meer vanuit dat dit dan in combinatie met een goede trainer die de juiste hulpen kan aanscherpen wel goed gaat komen, en dat de pony dan best geschikt zou kunnen zijn voor een cross wedstrijd. Ik zou nooit willen dat TS zich door mijn foute formulering het ongeluk in zou storten hoor O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:22

Gem Doordat er tussen mij en mijn pony erg veel dingen zijn gebeurt, let ik automatisch op haar gedrag als ik bij haar ben. Daarom kan ik nu precies vertellen wat het niet is. De tandarts komt over een week of 2 hier om de paarden te controleren, als die is geweest en hij heeft geen gekke dingen opgemerkt dan komt er iemand met veel ervaring helpen!

Wdj Ongedierte/ muggen/ dazen en noem maar op dat kan het helaas niet zijn. Hier heb ik een tijdje aan gedacht maar als ze daar last van heeft dan reageert ze heel anders.

Jennyxx Van de zwiepende takken heeft ze totaal geen last van, vorig weekend nog even goed opgelet maar daar reageert ze helemaal niet op. De ritten die we maken zijn verschillend. De ene keer rijden we maar een klein uurtje in het bos en de andere keer maken we een lange rit, dit maakt ook geen verschil in gedrag.

Ianrowan2009 Een maand of 2 geleden hebben we van de vereniging een soort marathon/vaardigheid wedstrijdje gehad. Het is leuk om te doen maar voor nu zal dat alleen voor de ervaring zijn. Ze is dan zo onder de indruk van alles dat ze wordt leeggezogen door wat er om haar heen gebeurt etc. Ik wil eerst dat ik gewoon lekker normaal in het bos kan rijden voordat we allemaal andere gekke dingen op de hals gaan halen, niet dat ze niet braaf is maar ik wil dat we rustig ons ding kunnen doen en niet dat het een een of ander trekpartij wordt.

Dennis Voor de rest is ze echt super braaf, in het bos blijft ze ook redelijk braaf in de zin van dat ze nergens van schrikt en overal wel door heen banjert. Het is alleen dat ze gigantisch hard wilt gaan. Bij ons zijn de menpaden niet heel mul, bij der vorige stal waren de paden veel zwaarder. Tuurlijk zit hier wel eens een wat zwaardere pad maar ik merk weinig verschil bij haar. Binnenkort komt er dus zeker een ervaren instructeur mee op de kar, nadat de tandarts is geweest. :)

Biancacoo Ik denk niet dat het aangeleerd gedrag is aangezien er bij de vorige eigenaar haast tot geen bos ter beschikking was en ik tot een paar maanden terug nog lekker met haar in de bossen aan het rijden was. Wie weet is het door mij gekomen maar dat durf ik niet te zeggen aangezien ik altijd met rust rijd, omdat ze dit gewoon nodig heeft. Ik laat haar zeker ook niet gaan, dan stapelt het probleem zich alleen maar op!

pairadice Bedankt voor je reactie, je omschrijft en zegt precies wat ik denk en ook doe! Toen ik dit topic heb aangemaakt ben ik ook terug gegaan naar de basis. Het droogmennen doen we sowieso als een soort training er tussendoor. Dit vind ik zelf leuk om te doen en zo kan ik de dingen die niet goed gaan makkelijker corrigeren en oppakken. Ik ondervind hier geen enkel probleem in, Lizzy doet braaf haar ding.

Ik heb even snel gereageerd op een paar punten, ik heb de reacties even een tijdje laten bezinken en erover nagedacht. Sommige dingen heb ik al toegepast of gedaan. Vorige week zaterdag hebben we een rit van de menvereniging gehad. Een vriendin die is vrijdagmiddag gekomen zodat we nog even een ritje konden maken met Lizzy. Ze was erg voorwaarts en we hebben echt even doorgepakt dat stappen echt stappen is en draf een normaal drafje is. Express geen galop gedaan om haar niet gek te maken. Ze was erg braaf en in het bos werd ze wel iets opgefokt maar het ging vele malen beter dan voorheen. Zaterdag was de rit een puzzelrit, je moest wat letters in het bos vinden etc. Ik had van te voren aangegeven dat ik graag als laatste wilde starten zodat ik niet ingehaald zou worden door menners die sneller het bos doorgaan dan ons, want als we wel worden ingehaald dan ontploft Liz en wil ze voorop lopen. De rit begon erg rustig en Lizzy voelde weer als vanouds aan, helaas was er dus een menner bijgekomen en die startte als laatst. Je voelt hem al wel aankomen.. Op een bepaald punt haalde hij ons in en Liz werd weer gehaast. Nadat ik er absoluut geen rust meer in kreeg heeft m’n vriendin de organisator gebeld, de boel uitgelegd en gezegd dat we naar het pauze punt gingen zodat we even gedag konden zeggen tegen de anderen. Daarna zou ik naar huis rijden met Lizzy. Eenmaal het bos uit was ze weer doodbraaf alsof er niks was gebeurd. Toen we bij de groep en pauze plek aan kwamen, kwam de organisator even bij ons kijken en hebben we de boel doorgesproken. De organisator is zelf een ervaren menner. Hij had even wat met de leidsels gerommeld en aan een andere sleuf van het bit vastgemaakt. Ook stond hij erop dat we de rit zouden afmaken, gewoon rijden door het bos en de puzzels laten liggen voor wat het was. Ging het niet moest ik direct bellen. Met heel veel tegenzin gingen we verder rijden in het bos en we hebben nog een heerlijke rit gehad. Geen opgefokte pony voor de kar, nee ze was weer de rust zelve. Nu komt er binnen 2-3 weken de tandarts voor Lizzy en ik wacht dat nu eerst even af. Wie weet wat daar nog achter weg komt. Zodra dat goed is dan komt ze weer voor de kar en gaat er direct een instructeur mee.

JoyCiej007 Ik vind jouw reactie nog even een goeie en ik vind het helemaal geen afgezaagde reactie. Ik heb haar nog niet zo grondig laten onderzoeken omdat ik geen pijn bij haar zie, wel denk ik dat het gebit er best mee te maken kan hebben, alleen vind ik het zo apart dat het alleen in het bos is. Dus vandaar dat eerst de tandarts langskomt, dan kan ik langzamerhand meer dingen wegstrepen en gerichter zoeken naar een oplossing. Nu stond er ook nog een reactie over haar zodanig in het zweet te zetten en daarna nog even een klein stukje in het bos rijden. Ik wil niet banketstaaf zijn maar dit werkt averechts bij mijn pony. De ritten die wij maken variëren heel erg. De ene keer maak ik een kort ritje en de andere keer hebben we een lange rit. Natuurlijk wisselen we veel af en rijden we ook wel eens dressuurgerichter in het land en dat we dan een rondje bos uitstappen, ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk ik haar gedrag.

Ik hoop dat mijn post een beetje duidelijk is, we zijn er nog lang niet maar ik heb het gevoel dat de laatste ritten wel een stuk beter gingen. Er zat veel meer rust in ondanks dat ze wel der drukke momenten had. Ik heb veel aan de reacties gehad en zoals je leest gaat daar ook echt wat mee gebeuren! Oja ik wil totaal niet betweterig overkomen op de reacties, maar ik heb voor mijzelf al veel dingen uitgesloten :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:53

Je denkt er iig heel goed over na! _/-\o_
Heel veel succes en hoop over een tijdje op goeie berichten +:)+ .

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:08

Fijn om te horen dat het er voor nu goed uitziet, top! Ik hoop dat die ontwikkeling doorzet :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:57

xSK schreef:
aangegeven dat ik graag als laatste wilde starten zodat ik niet ingehaald zou worden door menners die sneller het bos doorgaan dan ons, want als we wel worden ingehaald dan ontploft Liz en wil ze voorop lopen.

Deed ze dat ook al vóór ze dit andere gedrag ging vertonen? Rijdt je altijd alleen? En, hoe ziet een rit er normalerwijze bij jou uit?
Ik heb misschien nog niet zo héél veel verstand van mennen, maar het klinkt wel een beetje als de pony waar ik nu mee men :D
Die kan ook onuitstáánbaar druk en onrustig doen, vooral het eerste uur, stilstaan deden we op dag 1 van Epe meer op twee benen dan echt stilstaand.. :Y)
Maar bij deze pony is het echt de drang om te lopen, hij heeft altijd "haast". Dus als we lekker op pad zijn en hij heeft een paar keer flink kunnen draven en galopperen, is alles weer oké.

Kan het dat ook niet zijn met Lizzy? Dat ze zich gaat vervelen door het verplichte stappen en rustiger draven, ze méér te doen wil hebben? Als jij buitenrijd, doe je dan ook wel eens wat uitdagends dan alleen rustig rechtuit?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:04

Ik moest nog even aan het volgende denken: ga jij misschien onbewust knijpen met je handen/lichaam (spanning) of begin je steeds meer tegen haar te praten als je het bos ingaat? Dit zorgt namelijk ook voor (onbewuste) spanning. Je moet het spannen van de boog eigenlijk voor zijn, maar je gaf aan dat het soms uit het niets komt. Mijn advies is - net als een voorgaande bokker - om een instructeur mee te nemen. Een goede let namelijk niet alleen op het paard, maar ook op de menner.