[AR] Grooms, wat doen ze eigenlijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MagicMuffin

Grooms, wat doen ze eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:12

Goed, dit zal wel een superstomme vraag zijn, maar ik vraag het me serieus af. Ik heb dus duidelijk geen ervaring met mennen.

Vaak zie je grooms achterop de men karren hangen en mee bewegen met de bochten, waarom is dat nodig? En wanneer moet iemand dat wel doen, en wanneer niet? Is het alleen zo in wedstrijden?
En als je dan aan zo'n kar hangt, ben je dan niet bang dat je eraf valt of ergens tegen aan botst omdat je toch een 'uithangsel' bent? :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:35

De groom is degenen die het gewicht verdeelt, aanwijzigingen geeft over obstakels en verkeer, van de kar af mag om de weg vrij te maken, het paard in en uit spant ( in de praktijk doe je dat samen), in het geval van calamiteiten voor het paard zorgt terwijk de koetsier voor het materiaal zorgt.
Ik geef ook andere weg gebruikers aanwijzigingen als dat handig is, leid het paard langs enge stukken. Verdedig de aanspanning tegen aanstormende honden, fietsers... Lees de proef op wedstrijd, geef aanwijziging waar ik vind dat het paard bijgestuurd moet worden, loop voor het beest uit op de spoorwegovergang. Ik houd ook verkeer tegen als we niet op tijd over de kruising zijn.

In de maraton zelf let ik op de buiging van het paard en beweeg mijn gewicht mee, spring ik soms en zet tegeijkertijd de kar een fractie opzij zodat we nog net door de poortjes gaan. Hoe beter ik mijn gewicht verplaats hoe soepeler we door de bochten gaan, dat scheelt dan dus weer tijd. Door de snelheid kan de koets anders omkantelen en dan lig je daar. DAt doe je dus niet alleen in wedstrijden, het heeft vooral met je snelheid te maken.
Ik ben wel eens van de koets af gelazerd, gelukkig was dat niet in het water of zo en ik had niks. Je moet je echt heel goed vasthouden, ook als je alleen maar stap of stilstaat kan het paard ineens vertrekken en dan lig je er dus achter.
IK vind het echt heel gaaf om te doen.

MagicMuffin

Re: Grooms, wat doen ze eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:53

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Wow, dat is dus iets meer dan alleen achter op de kar zitten, had ik dat even flink verkeerd ingeschat haha.

Heb je dan ook een bepaald gewicht nodig in verhouding met paard/kar? En waar rij je dan allemaal? Is dat ook allemaal nodig op een 'gewone' buitenrit?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:28

Buiten kan je ook van alles tegen komen waarbij een groom nodig kan zijn. Vaak geen krappe en snelle wendingen, maar wel honden die er aan komen, paard etende kliko's waar je langs moet enzo. Als ruiter stap je even af als het niet lukt, als menner doet je groom dat en blijft de koetsier zitten.

In het echt snelle en ruige werk is het wel handig om wat gewicht te hebben als groom. Maar inzicht en handigheid is net zo belangrijk.

Met mijn shetten heb ik in de wedstrijd het liefst niet te veel gewicht mee, dus ik heb juist graag een kleine lichte groom.
Ik ben zelf ook maar klein en zie mij zelf nog niet groomen bij een ervaren 2span paard dat echt hard gaat, maar groom wel met regelmaat enkelspan pony's (juist net als wat ik zelf graag heb, niet te veel gewicht achter op).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:39

Meestal haat ik mijn gewicht, maar soms, heel soms komt het van pas Y)(^)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:43

In de mensport is een goede groom onbetaalbaar en heel hard nodig. Mensport is een echte teamsport van koetsier, grooms en paarden.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 19:47

Paard etende kliko's _O- Ja, die zijn vast zeer gevaarlijk.

Heb je ook ruimte op de kar om achterop te staan? Ik ken alleen de draverij-karretjes en de karren waar je 4 mensen achterop kan nemen, daarbij zie je nooit iemand helpen met sturen enzo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:53

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:23

Wij hebben links en rechts een klein bankje, een redelijk groot platform en een opstaande treeplank. Ik kan dus zitten, staan, op de bankjes staan (is in waterbak de beste plek) Links en rechts hangen en ook helemaal achterop staan of hangen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:05

Bij mij staat de groom ook voor mijn pony bij het wachten tot we kunnen oversteken, omdat mijn pony nogal ongeduldig is en verder helpt ze bij het uitkijken. Bij spannende dingen hangt het er vanaf of mijn pony ook weer op mij gaat Letten of niet, als ie dat niet doet laat ik de groom meelopen totdat we erlangs zijn. Als hij wel om feedback vraagt, zeg ik hem gewoon dat het niks is en kunnen we verder

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:21

Die filmpjes zijn echt heel fijn om te kijken, bedankt voor de tip!

Nu heb ik wel een nieuwe vraag, als je met een 2-span rijdt, zit je hartstikke scheef voor de buitenste pony. Is dat niet heel vervelend, want het lijkt dat je dan ook alles scheef moet aangeven?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:52

Het bokkussen kan ook in het midden geplaatst worden, tis maar wat je fijn vind. Verder is het handig twee grooms te hebben die elkaar qua gewicht niet zoveel van elkaar verschillen.