Natural Horsemanship

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:07

Hee,

Hier een topic over NH, wat door veel mensen word beoefend op hun eigen manier.
Maar welke manier vind jij juist, en welke manieren ken jij?

Welke manieren ken ik:
-De manier die ik 'pennymeiden' noem: zonder zadel, zonder bit proberen, zomaar beginnen aan VD
-Veel grondwerk, vertrouwen winnen, nóg meer respect dan normaal, etc

Welke manier is juist naar mijn mening:
de 2e. waarom? zonder zadel is niet goed, zonder bit is niet per definitie beter, en als je zomaar aan VD begint zonder iets te leren en zonder er iets van te weten wat wel en niet kan, kan je paard wle eens helemaal kapot gaan.

brand los! :):)

goldenarrow

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:26

Omdat dit over NH gaat verplaats ik jouw topic naar Van Nature.

RT-D --> VNA

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:24

Ik ben het er mee eens dat zonder bit niet altijd beter is. Toevallig heb ik net een paardje getroffen die met bit zacht uitgedrukt niet zo lief is. Zonder bit gaat dit wel heel goed, ook buiten. Ik ben het er ook mee eens dat een zadel beter is voor de rug. Maar af en toe zonder zadel verbetert je zit. Het vertrouwen winnen van mijn paard is ook heel belangrijk voor mij, en respect ook. Maar ik wil wel nog steeds mijn paard de kans geven om zijn mening te laten zien, hoeveel respect hij ook voor me heeft. Ook ben ik van mening dat je voor je aan dingen begint, je je er erg goed in verdiept moet hebben.
Natural Horsemanship is voor mij: Het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk omgaan met een paard, het zo veel mogelijk leren van het dier en minimale dwang (het paard kiest er niet voor een zadel op zijn rug te krijgen). Grondwerk is voor mij hierin heel belangrijk.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 22:48

Met enkele dingen ben ik hier het persoonlijk, niet mee eens.. :) Zonder zadel, oké, maar énkel met een goede barebackpad. Ook mét zo'n pad kan je prima je zit oefenen. Zonder is echt niet fijn voor je paard, zit trouwens lekkerder met zo'n pad.

Binnen zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk omgaan met een paard zie ik persoonlijk wel liever geen bit in de mond. Dat is mijn eigen mening.. Want waarom mét als het zonder kan? Ik vind namelijk een bit niet al te paardvriendelijk. Ja, er zijn ook schadelijke en onvriendelijke bitloze optomingen, maar in mijn ogen vallen die gewoon haast onder de categorie bit. Alles met hefboom ben ik zelf een beetje tegen, al rijd je op je pinken.

Het belang van grondwerk ben ik pas recent gaan inzien. Dat betekent niet dat ik het niet interessant vond.. Ik had er altijd wel interesse voor, maar ik kon het nooit volhouden. Nu ben ik weer begonnen van 0 en ik géniet. Echt, het voelt zo goed om op de subtielste lichaamstaal je paard met zo min mogelijk dwang te kunnen controleren. Zien hoe het wederzijds respect groeit en hoe je tegelijkertijd ook je paard leert kennen. Ik wil er dan ook zeker in voortgaan en er mij in gaan verdiepen. Momenteel gaat het heel goed, al zitten we nog aan de basis. Mijn paard kent al aardig wat grondwerk, dus hij is letterlijk mijn leermeester.

Dit is zowat mijn mening en ik begrijp als mensen hier niet eens mee zijn.. :)

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:07

Jackytje schreef:
Met enkele dingen ben ik hier het persoonlijk, niet mee eens.. :) Zonder zadel, oké, maar énkel met een goede barebackpad. Ook mét zo'n pad kan je prima je zit oefenen. Zonder is echt niet fijn voor je paard, zit trouwens lekkerder met zo'n pad.

&

Alles met hefboom ben ik zelf een beetje tegen, al rijd je op je pinken.

Eerste stuk mee eens! Was de barebackpad vergeten erbij te noemen!

En wat noem je hefboomwerking? Sommigen categoriseren een touwhalster of bosal daar dan weer niet onder.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:25

Goh, ik vind een natural hackamore nog oké. Al kan je daar ook wel flink wat inwerking mee hebben. Mijn paard werd hier op gereden en als er wat druk op kwam werd hij vervelend. Ik ben overgeschakeld naar de FRA Baro (zachte lederen kaptoom) en daar is hij veel fijner mee te rijden. Bosal ook nog op het randje, maar enkel als je er niet constant aan loopt te plukken.

Zelf vind ik een hackamore, dus zo'n ijzeren, een beetje een onding met die ketting onder de kin. Dat is niet altijd het geval, maar in de verkeerde handen is het echt geen fijne optoming. Snap ook eigenlijk niet waarom je direct voor zo'n heftig ding moet gaan als er zo veel andere, meer paardvriendelijkere optomingen ter beschikking zijn.

Maar sowieso hoor je, ook aan een simpele sidepull, niet te trekken en te plukken en eerder op zit te rijden. Al ondervind ik dat ik toch ook afhankelijk ben van mijn teugels. Maar ik besef ook dat dat een werkpuntje is!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 13:43

Ratties4life schreef:
Ik ben het er mee eens dat zonder bit niet altijd beter is. Toevallig heb ik net een paardje getroffen die met bit zacht uitgedrukt niet zo lief is. Zonder bit gaat dit wel heel goed, ook buiten. Ik ben het er ook mee eens dat een zadel beter is voor de rug. Maar af en toe zonder zadel verbetert je zit. Het vertrouwen winnen van mijn paard is ook heel belangrijk voor mij, en respect ook. Maar ik wil wel nog steeds mijn paard de kans geven om zijn mening te laten zien, hoeveel respect hij ook voor me heeft. Ook ben ik van mening dat je voor je aan dingen begint, je je er erg goed in verdiept moet hebben.
Natural Horsemanship is voor mij: Het zo natuurlijk en paardvriendelijk mogelijk omgaan met een paard, het zo veel mogelijk leren van het dier en minimale dwang (het paard kiest er niet voor een zadel op zijn rug te krijgen). Grondwerk is voor mij hierin heel belangrijk.

*\o/* *\o/* go jij, go jij *\o/* *\o/*

@Jackytje
Een pad haalt de druk idd deels weg, maar niet helemaal, dus jammer genoeg niet goed genoeg om altijd te doen -O-
Waarom vind je het bit niet goed? Jij ook (helaas) voorstander van dat slecht georganiseerde filmpje dat overal rondzweeft?
Dat van grondwerk vind ik ook zo :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:01

Ik vind dat dat ene filmpje wel met goede argumenten komt, maar neen, het is niet door dat ene filmpje dat mijn visie is verandert.. ;) Mijn ene paard was reeds bitloos bereden. Als je een bit in dat dier zijn mond doet, vindt hij dat echt enorm raar.. Dus altijd lekker zonder bit bereden en dat doe hij géwéldig. Eén van de uitspraken dat ik werkelijk voor ben is 'less is more', en zo ook bij paarden pas ik deze toe. Het was dus een droom om met mijn merrie ook bitloos te rijden. Ik ben er dan ook nooit echt voor geweest, voor zo'n koude metalen ding in een dier zijn mond. Maar het is dat het in de klassieke paardensport het je zo wordt aangeleerd. Een bit werkt niet anders dan op pijnprikkels.. Dat weet ieder persoon met een gezond verstand. Zet eens zo'n ijzer ding in je mond en laat er iemand eens lekker aan trekken, terwijl ze beweren dat ze zachte handjes hebben. De gemiddelde ruiter rijdt met zijn handen én dat is een normale reflectie! Want zo heb je meer een controle gevoel. En zoals reeds gezegd, geef ik toe dat dat ook een reflectie van mij is. Des te meer dat ik me beter voel als ik mijn paard bitloos rijdt. Jà, je kan je paard OOK pijn doen met een bitloos hoofdstel, maar de kans is zo veel kleiner als het hoofdstel netjes is afgestemd.

Ik vind het persoonlijk ook wel een prestatie dat ik mijn paard bitloos kan berijden, want het voelt gewoon goéd. Hier komt er dus nooit meer een bit in, bij geen enkel paard meer :n Maar ik heb persoonlijk geen zin in een bit/bitloos discussie, want die zijn er al genoeg geweest. En overigens beslis je zelf als paardeneigenaar wat jij het beste voor je paard vindt.. ;)

Enne, ja. Ik ben bezig met natuurlijker voederen van paarden én ben dus ook tegen krachtvoer. Net zoals ik tegen hoefijzers ben. Maar, net zoals bij het bitloze, ga ik niemand forceren om dezelfde visie als mij te hebben. Dit is gewoon mijn manier van paarden houden. Maar er zijn gewoon genoeg bewijzen waarom de klassieke manier van paarden houden niet ideaal is, mentaal en fysiek voor je dier.

Ohja, kan prima zijn dat je op mijn profiel nog bit-foto's ziet. Ik heb de overstap nog maar een maand gemaakt met mijn andere paard.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:07

Mijns inziens heb je twee 'aparte' ideeën van Natural Horsemanship. Wat de 'pennymeisjes' doen heeft dan ook helemaal niets met NH te maken. Het aanleren van kunstjes is geen NH, daar is namelijk niks natuurlijks aan.
Bitloos opzich is ook geen NH, daarmee kan je namelijk op exact dezelfde manier rijden, maar zonder een bit.

Je tweede 'idee' vind ik opzich wel oké, maar ook niet helemaal Natural Horsemanship. Het werken met je paard is namelijk maar een klein deel van het houden van een paard en ik denk dat als je NH doet, dat je dan eigenlijk in alle manieren je paard zo goed en natuurlijk mogelijk moet houden.
Ik doe zelf geen NH, ik doe namelijk de Freestyle methode van Emiel Voest. Dat vind ik ook erg fijn, rustig werken. NH gaat nog wat verder: er zijn zelfs mensen die vinden dat je alleen maar op ruinen mag rijden, dat een vrouw geen hengst zou moeten hebben en dat je niet op een merrie moet gaan zitten omdat die alleen maar voor voortplanting 'bedoeld' zijn.

Ik vind het eigenlijk jammer dat alles zo snel NH wordt genoemd omdat het 'anders' is. Wat heel veel mensen bijvoorbeeld 'grondwerk' noemen is eigenlijk gewoon naast je paard wandelen en soms een schriktraining. Dat is eigenlijk zonde, omdat je ook nog veel meer kan doen naast je paard. Echt wérken namelijk.

Verder is het filmpje écht niet het enige wat er bestaat wat argumenten tegen het bit inbrengt. Het is wel verreweg het meest besproken en het meest 'uitgespuugd' (en dan vooral het makkelijke: ja, maar met een harde hand doet alles pijn) wat er te vinden is. Ik nodig je bijvoorbeeld uit om dit eens te lezen:
http://www.bitloospaardrijden.info/bitten.php
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php
Zelf vind ik het eigenlijk not-done om je paard met íets van ijzer (een keihard, koud materiaal, het beweegt niet mee en vormt zich niet naar de paardenmond/neus) te sturen. Ijzer in de neusriem zal je dan ook niet bij mij vinden.

Er zijn ook mooie boeken van. Erg interessant maar kost wel wat meer moeite dan zo'n filmpje.

Edit: verder zal ik ook echt niet bij elke willekeurige bit-rijder die ik zie gaan protesteren. Mensen mogen zelf bedenken wat ze met hun paard willen. Wel vond ik jouw opmerking van 'Jij ook (helaas) voorstander van dat slecht georganiseerde filmpje?' ongepast. Door deze zin te zeggen geef je het idee dat je denkt dat iedereen die pro-bitloos is alleen maar uit gaat van één willekeurig filmpje en verder geen onderzoek heeft gedaan. Dus vandaar mijn reactie, ik wil me verder uit deze discussie houden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 16:31

@Mariett zonder bit heb je ook genoeg druk op de neus.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:10

xniieeenke schreef:
@Mariett zonder bit heb je ook genoeg druk op de neus.

Dat is zeker waar. Heb ik ergens gezegd dat ik druk op de neus wil vermijden dan? Ik weet niet echt waar je nu op doelt.

Edit: als het over het eerste linkje gaat, er is inderdaad druk op de neus. Dit is alleen niet te vergelijken met de druk die in de mond terecht komt. En dan heb je het over objectieve druk, dus dan is er nog niks gezegd over de gevoeligheid van de mond.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:46

Ik denk dat natural horsemanship meerdere dingen kan betekenen. Je hebt natuurlijk het NH van Parelli, wat zich richt op de paardentaal, de ''seven games'' en levels en dat soort dingen. Maar onder Natural Horsemanship kan ook paardenfluisteren vallen. Het is dus een best breed begrip, waar de penny manier ook best onder zou kunnen vallen.

Wat ik zelf natural horsemanship vind, naast de Parelli-manier, is het natuurlijk houden van paarden en vanuit de natuur kijken naar wat voor een paard werkt en wat het paard van nature behoeft. Dus ook stalling, hoefverzorging en voeding vallen hieronder denk ik. Ik vind ook dat rijden zonder bit niet per se NH is en een paard met hoefijzers is niet direkt een uh.. niet-natural horse om het zo maar te formuleren :D

Ik denk ook dat een 'juiste' manier van NH niet echt bestaat, omdat iedere ruiter en ieder paard weer anders is en omdat er zoveel manieren zijn. Wel zijn er misschien uitgangsprincipes als veel vrije beweging, toch wel rijden zonder bit, het beleren en rijden volgens de principes van de paardentaal (wijken voor druk, pressure and release) en geen krachtvoer. Maar als een van die principes niet opgaat voor een paard of combinatie, hoeft dat ook weer niet fout te zijn.

Lekker lastig dus :)
Zelf heb ik veel geleerd van de site thinklikeahorse.org. Zeker een kijkje waard!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:54

Van Rick Gore heb ik idd ook veel geleerd. Ook een van de redenen dat ik ben gestopt met het rijden met een bit.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:13

Ratties4life schreef:

Helemaal mee eens en vooral het vetgedrukte zinnetje sprint er voor mij uit _/-\o_ Ik mis dit vaak genoeg in de stromingen binnen het NH. Bij mij draait alles om samenwerking vanuit vertrouwen en respect: met dat ultieme leiderschaps gedoe heb ik niet veel.

Citaat:
...... is het natuurlijk houden van paarden en vanuit de natuur kijken naar wat voor een paard werkt en wat het paard van nature behoeft. Dus ook stalling, hoefverzorging en voeding vallen hieronder denk ik. Ik vind ook dat rijden zonder bit niet per se NH is en een paard met hoefijzers is niet direkt een uh.. niet-natural horse om het zo maar te formuleren

Hier sluit ik me bij aan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:09

Een deel ben ik het mee eens van jullie en een deel niet.

Bitloos beter dan met bit > grootste onzin ever, in mijn ogen (en meerdere vriendjes van me XD)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:17

Heel jammer dat je de discussie niet aan wil gaan! Jouw mening is natuurlijk oké, maar een paar goede argumenten zijn wel fijn als je een discussie voert.
Ik denk dat ik dit topic even ga ontstippen. Heb je de linkjes überhaupt gelezen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:18

Dat vind ik toch ook maar een zeer kortzichtige mening. Wat zijn je argumenten dan? Want daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:10

Jackytje schreef:
Dat vind ik toch ook maar een zeer kortzichtige mening. Wat zijn je argumenten dan? Want daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Een bit geeft druk, maar bitloos ook.
Waarom bitloos beter is wil ik onderzoeken en beredenering voor, anders blijf ik bij mijn standpunt :o

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:15

Kijk dan eens op paardnatuurlijk of lees de linkjes die hier reeds geplaatst zijn. Er is echt bewijs genoeg te vinden online..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:26

Druk eens met je nagel (voorzichtig!) in je tandvlees, net boven je tandwortels. Druk daarna met dezelfde druk eens in je wang. Voel je het verschil?
Het is dezelfde hoeveelheid druk, maar je mond is natuurlijk een stuk gevoeliger dan je wang en daarom doet het daar ook meer pijn.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:47

Ik zelf ga ook voor het bitloos rijden. Maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen van paarden die juist druk op de neus niet verdragen. Volgens mij moet je vooral naar je paard kijken, wat hij/zij het prettigst vindt. Natural Horsemanship is idd heel breed en ik denk ook per persoon verschillend.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 15:22

Jackytje schreef:
Kijk dan eens op paardnatuurlijk of lees de linkjes die hier reeds geplaatst zijn. Er is echt bewijs genoeg te vinden online..

Maar of dat echt klopt is een tweede :o

Mariett schreef:
Druk eens met je nagel (voorzichtig!) in je tandvlees, net boven je tandwortels. Druk daarna met dezelfde druk eens in je wang. Voel je het verschil?
Het is dezelfde hoeveelheid druk, maar je mond is natuurlijk een stuk gevoeliger dan je wang en daarom doet het daar ook meer pijn.

Het bit is zo gemaakt dat het goed passend en met goed gebruik geen pijn deoet :p

Ratties4life schreef:
Ik zelf ga ook voor het bitloos rijden. Maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen van paarden die juist druk op de neus niet verdragen. Volgens mij moet je vooral naar je paard kijken, wat hij/zij het prettigst vindt. Natural Horsemanship is idd heel breed en ik denk ook per persoon verschillend.
*\o/* _/-\o_

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:22

Als het even kan kies ik er ook voor om bitloos met mijn paard te werken. Maar er zijn situaties waarin dit gewoon niet bij hem werkt. Dan grijp ik toch echt even terug op een bitje.

Een bit is zo zacht als die hand die deze vast houdt, maar dat geldt natuurlijk ook voor bitloze optomingen. Ik zie toch vaak dat mensen die onbewust te laag op het neusbeen plaatsen en er vervolgens aan hangen en trekken om het paard te laten doen wat ze willen. Dan vraag ik me toch even af wat "vriendelijker" is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 17:24

Fehu schreef:
Als het even kan kies ik er ook voor om bitloos met mijn paard te werken. Maar er zijn situaties waarin dit gewoon niet bij hem werkt. Dan grijp ik toch echt even terug op een bitje.

Een bit is zo zacht als die hand die deze vast houdt, maar dat geldt natuurlijk ook voor bitloze optomingen. Ik zie toch vaak dat mensen die onbewust te laag op het neusbeen plaatsen en er vervolgens aan hangen en trekken om het paard te laten doen wat ze willen. Dan vraag ik me toch even af wat "vriendelijker" is.

Geen van beide is vriendelijker ;)
Ik lees zelfs van mensen die bitloos rijden en helemaal into het zonder zadel rijden en zonder bit rijden zijn, dat ze vinden dat met bit echt niet slechter is :j

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:26

Zonder bit is zoiezo altijd beter. Bit in de mond veroorzaakt eigenlijk altijd pijn ookal heb je een zachte hand. Is genoeg bewijs voor. Qua methodes: Doe wat goed voelt :) .