[AR] Beginnen met menner , elke menwagen/koets voor het begin ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Beginnen met menner , elke menwagen/koets voor het begin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 22:26

Hallo Bokkers ,

ik heb 2 tinkers waar ik mee wil gaan mennen. Nu ben ik opzoek naar een goede menwagen of koets om mee te beginnen. Maar welke kan ik het beste nemen ? Een menwagen met brede wielen ? Ik hoor jullie wel.

Een marathon die vind ik zo gaaf , alleen de prijs van zo wagen is nog best wel duur . ( dat wordt nog flink door sparen.)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:24

Een koets keuze hangt helemaal af van wat jij er mee wil gaan doen ............
Alleen recreatie of ook wedstrijden? Over de harde weg of juist door de bossen? Wil jij mensen meenemen? Er zijn echt zoveel verschillende soorten wagens, vering, wielen, etc. Je kan het zo gek maken als je wilt.

Mijn tip: ga eens naar een menwedstrijd en ga kijken welke koetsen je aanspreken en welke niet. Vraag eens of je een stukje mee mag rijden en voel het verschil tussen de verschillende soorten vering, wielen, bokkussen, etc.

Ga bij je zelf na wat je er mee wil gaan doen.

Als je nog niet kan mennen, neem les: bijv. haal je koetsiersbewijs: dan leer je met ervaren paarden mennen en kan je de verschillende koetsen uitproberen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:56

Je zou aan degene die je helpt met beleren kunnen vragen wat handig is of dat je misschien wat menwagens zou mogen proberen. Bij de plaatselijke menvereniging zou je ook je licht op kunnen steken en misschien een menwagen mogen lenen.

mrie

Re: Beginnen met menner , elke menwagen/koets voor het begin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:32

Zorg dat je er een vind met de molen onder het bokalen. Dan kun je scherp draaien. Verder heb je er een nodig die je van een naar tweespan om kunt bouwen. Zorg voor snelsluitingen voor de strengen, die zijn wel zo veilig.
Door de economische crises staat er nog steeds best wel wat tweedehands te koop.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:57

Koop meteen een fijne en goede menwagen. Daar heb je meer plezier van. Met een "goedkope" wagen rijd je misschien minder fijn en als je hem ooit weer kwijt wilt, is dat ook vaak moeilijk.

kijk eens naar een recreatie marathonwagen. Er staan genoeg wagens op site's als marktplaats. De wagen moet licht lopen en niet te zwaar zijn. Poolse 2e hands wagens zijn misschien aantrekkelijk kwa prijs, maar ik heb er slechte ervaringen mee. Remschijven roestten vast en hij veerde erg stug.

ik heb al mijn 4e , hans van der mee wagen. Die heeft ook regelmatig 2e hands wagens voor een redelijke prijs.
voordeel van deze wagens is dat ze vrijwel allemaal verzinkt zijn onder de lak dus nooit geen roest. Ze veren fijn en de service is zeer goed.

Bedenk in ieder geval eerst goed wat je wilt en spaar liever eerst even door dan iets te kopen waar je misschien spijt van krijgt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 13:03

Bedankt allemaal voor reacties van jullie. Mijn voorkeur gaat uit naar een recreatie marathonwagen ik 4 personen mee kan laten rijden. Meer personen wil ik niet.

Ruim 3 jaar geleden had ik 2 verzorg paardjes die ook voor de kar stonden , een met een recreatie marathonwagen die super fijn reed ook door de mulle zand van de bossen en duinen ( op duinpaden) de andere wagen was een gewone menwagen ( pietplezier ) met autobanden , reed ook wel goed maar ik vind het wel zwaar.

Ik ben ook een voorstander van goedmateriaal onder mijn kond en voor mijn paard. Ik heb voor het beleren van mijn tinkers een eenvoudige 4 wiels wagentje staan. Maar voor de lange ritten die ik wil gaan mennen zoek ik toch iets anders.

Ik kijk veel op Bokt/markt , MP en Kapaza en ziet daar een aantal leuke marathonwagen te koop staan. De prijs varieert van goedkoop tot heel duur. En ik wil geen opknappertje.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:02

Afbeelding

Ik heb een semi-marathonwagen gekocht, omdat ik voornamelijk recreatief rijd en mensen mee neem, maar ook de mogelijkheid tot wedstrijden wil hebben(de rugleuningen kunnen eraf). Eerst lang gezocht naar een goede tweedehandse, maar de eisen niet kunnen vinden op een tweedehands wagen. Een kwam in de buurt, maar die was bijna net zo duur als een nieuwe.

Als je veel in het bos gaat rijden zou ik sowieso luchtbanden aanraden en het liefst ook luchtvering. Bladveren zijn vaak stug, dus dan zit je enorm te hobbelen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 16:39

Djuulsie , wat een super gave en mooie semie marathon wagen heb. Ook daar had ik na gekeken maar die kosten best veel.

Ik zoek ondertussen mooi verder.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:52

Die zijn nieuw vrij prijzig ja, maar wel precies zoals je wil.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 16:36

djuulsie schreef:
Die zijn nieuw vrij prijzig ja, maar wel precies zoals je wil.

Ja ik wil ook zo wagen, waar heb jij het gekocht ?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:07

Mijne is van Voskamp Hall in Eerbeek

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:46

Ga anders eens kijken bij iemand die wagens verkoopt? bijvoorbeeld Gerrit-Jan van Boven in Diepenheim, hebben marathonwagen en trainingswagens nou ja het staat er vol mee :=
http://www.gerritjanvanbovenwagenbouw.nl/

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:55

Of Kraay, van der Mee? En zo zijn er nog meer.

Ik vond de service bij Voskamp het prettigst.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:17

Weet niet of het al genoemd is maar de lemerij is ook een hele fijne zaak heb mijn wagen er besteld die komt volgende week binnen.
Meerdere mensen van mijn stal komen daar al jaren vanwege de goede service

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:48

Ik heb 2 jaar geleden bij uitzondering een andere wagen als " van der mee " gekocht bij voskamp hall. Mooie wagen om te zien, maar slechtste wagen die ik gehad heb. Hij zou volgens hen maar 230kg wegen. Dat bleek 290 kg te zijn. De remmen bleven om de zoveel tijd vastlopen, en hij veerde niet fijn. Ook roestte hij na een tijd op verschillende plaatsen.

van te voren ook bij gerrit jan v. boven gaan kijken. Grote verzameling wagens maar weinig naar mijn zin. Erg rommelig ook allemaal.

daarna hebben we de eerste wagen verkocht en hebben we weer een van der mee wagen gekocht.
weer super tevreden zoals altijd dus voor mij niks anders meer.