Achterwaarts op handgebaar

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NikieV

Achterwaarts op handgebaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:35

Hallo allemaal!

Kan iemand mij uitleggen hoe je leert om je paard achterwaarts te laten gaan op handgebaar?

Groetjes Nikie

Princesxx

Re: Achterwaarts op handgebaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:36

ik ben begonnen met een touwhalster en leadrope, en dan voor der staan, duidelijk verschil maken tussen ingezakt staan in rust, en op mn tenen staan met borst vooruit als ik commando geef. Dan eerst met het leadrope zwaaien, totdat ze achteruit gaat, dan ontspannen. ZO afbouwen met zwaaien maar duidelijk verschil maken in lichaamshouding! Op een gegeven moment heb ik mijn vinger er bij gepakt. zodra ik rondjes draai met mijn vinger/schud, gaat ze nu achterwaarts. ik zal zo proberen een filmpje up te loaden dan kan ik het je laten zien!

Princesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:38

Pas wel op hoe je het doet, ik heb een tijdje het probleem gehad dat als ik der aan het longeren was, ik der halt vroeg, ze naar binnen draaide. Zodra ik me dan groot maakte om der de volte weer op te sturen ging ze voor me achteruit... en kon ik dus niks meer. Probeer echt duidelijk onderscheid te maken

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:42

Oke! Bedankt!
Filmpje zou leuk zijn maar ik snap het wel denk ik.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:52

Dit heb ik even gekopieerd van de site van Humphrey Dirks. Ik heb het mijn paarden op deze manier aangeleerd.
Citaat:
1) Begin met de neus van het paard ongeveer een armlengte van je af, terwijl je het eind van de 3,5 meter lange touw vast houdt. Geef je paard een gemene blik “look of a lion” alsof je een ander paard bent en je oren in je nek legt. Dan til je je hand op en schudt met je wijsvinger. Als je dat doet mag het touw nog niet bewegen.
2) Houdt het touw met alle vingers vast en schudt het touw door je hand vanaf je pols te schudden. Het touw moet nu een beetje mee schudden, maar het halster mag nog niet mee schudden (blijf hem de gemene blik geven).
3) Houd je pols stijf en schudt nu met je onderarm vanaf je elleboog. Beweeg je onderarm heen en weer. Dit zal er tevens voor zorgen dat het halster in beweging komt en dat zal het paard voelen.
4) Houd je arm helemaal stijf en beweeg je hele arm heen en weer vanaf je schouder. Het is misschien handig een beetje wijdbeens te gaan staan als je met je hele arm gaat zwaaien voor meer stabiliteit. Je paard zal dit behoorlijk goed voelen omdat het touw en het halster hard heen en weer schudden.

Op het moment dat je paard ook maar de kleinste stap neemt – met welke fase dan ook – stop je gelijk en ontspan je je lichaam. Zo weet hij dat hij het goed doet. Als hij beweegt op een fase 2 of 3, dan stop je gelijk en begin je opnieuw met een fase 1 tot hij helemaal aan het eind van het touw staat.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:53

Of fases in je signalen inbouwen, fase 3 tellen aanhouden en dan doorgaan naar de volgende fase. Als je paard reageert meteen de vraag weghalen, als beloning. Snappen ze heel snel en ze gaan als het goed is steeds op een lichtere fase reageren. Mits je het consequent toepast.
Bv voor achterwaarts gaan:
Fase 1: rechtop staan en met je vinger bewegen
Fase 2: pols schudden zodat het touw zacht beweegt
Fase 3: onderarm schudden, touw gaat wat harder bewegen.
Fase 4: hele arm schudden, paard kan dan weinig anders dan achterwaarts gaan.
Ipv met het touw kun je de fases ook opbouwen met een stick of zweepje.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:55

Heel erg bedankt allemaal voor de tips!
Ik ga het zeker proberen! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:47

Ik steek gewoon mijn hand op voor zijn neus en wapper daar mee. Zoals je dat ook naar een mens zou doen. Nog nooit een paard gehad die dan niet achteruit ging. Wel een goede grom er bij denken. Dus echt een "maak plaats" intentie. (Het zit ´m nl vooral de eerste keren veel meer in wat hij doorkrijgt dan wat hij werkelijk ziet.)