Paard komt naar me toe met longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horselovers7

Paard komt naar me toe met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:41

Hoi,
Sorry als dit verkeerd staat!

Ik heb een haflinger van 20 die ik nu 5 jaar heb.

Je kan er echt alles mee doen, hij had nooit problemen met longeren.
Maar sinds een maand, komt hij naar me toe lopen terwijl hij dat alleen deed als ik het vroeg.

Ik logeer met zweep maar daar reageert hij niet meer op...
Terwijl als je er op zit wel.
Ik zou het heel graag willen oplossen zodat we weer normaal kunnen longeren.

Heeft iemand tips wat ik hier mee moet?

Alvast bedankt
Als je meer info nodig hebt vraag je het maar

Ceffyl

Re: Paard komt naar me toe met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:47

Longeer je hem los? Dan kan het aan je eigen lichaamshouding en/of hoe je staat liggen. En anders misschien proberen om met dubbele lijn te longeren, dan kun je hem bijsturen. Ik zou als ik jou was een paar lesjes nemen of iemand met verstand een keer laten meekijken. Een buitenstaander ziet beter wat er misgaat en wellicht kun je nog wat bijleren. Ik heb ook wat longeerlessen gehad en vond dat heel leerzaam. Je wordt je dan heel bewust van de invloed van je eigen houding op het paard.

Horselovers7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 08:21

@ceffyl dankje voor het antwoord!

Nou dat is juist het probleem ik heb logeerles gehad en nu ongeveer 2 maanden mee gestopt.
Ik logeer met 1 lijn terwijl dat nooit een probleem was....
nog andere ideeën?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:32

En als je jouw pony met de zweep naar buiten stuurt? Dus longeerzweep richting schouder van je pony wijzen en hem als het ware naar buiten 'duwen' zonder hem aan te raken. Pakt hij het de eerste keer niet meteen op dan ga je duidelijker zijn door met je lichaamshouding de ruimte innemen terwijl je precies hetzelfde doet.
Dit is een gehoorzaamheid oefening omdat hij hierbij moet wijken voor jou.

Deze oefening zou je ook kunnen doen als grondwerk zonder longeerlijn. En als hij het goed uitvoert kun je de zweep weg laten en alleen je lichaamshouding gebruiken om hem te vertellen wat hij moet doen, bv overgang van de gangen, stil staan, omkeren, van en naar je toelopen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:34

Sinds 2 maanden met longeer les gestopt en sinds 1 maand problemen. Klinkt mij alsof je zelf verkeerd staat. Let eert goed op of je drie hoek wel op de schouder en achter de kont loopt. Waarschijnlijk loop je te ver naar voren.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:00

Ik zou zeggen dat zolang het nog niet goed gaat je gewoon nog wat extra lessen moet nemen. Kan nooit kwaad toch? En is beter dan dat je zelf gaat lopen aanmodderen.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:04

Inderdaad goed controleren of je voldoende achter je paard staat en anders misschien proberen iets meer naar achter te gaan staan.
Als hij naar je toe komt kun je nog proberen hem terug te drijven door met de longeerlijn een golvende beweging te maken, of met het touwtje van de zweep golven te maken

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:08

Zou hem zeker niet uitbundig naar buiten gaan jagen met een zweep ook!! Is een vorm van communicatie waar het voor hem mis gaat.

Je hebt verschillende methode's die worden gebruikt met longeren/ freestyle. Zou dan kijken voor een andere trainer die meer werkt aan lichaamshouding en communicatie.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:40

Ik zou eens kijken naar het freestyle systeem van Emiel voest. Daar begin je met loswerken zonder fysieke druk en kan je, je paard eerst op lichaamstaal longeren en als die bewegingen erin zitten dan steeds een stapje meer terug gaan naar de fysieke druk dan kom je ook niet zo met elkaar in de knoop. Heeft met mijn pony enorm geholpen :)