[AR] Trainingsschema tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Trainingsschema tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:13

Ik heb hard gezocht, maar niet echt wat gevonden.

Ik ben erg benieuwd naar de training van een tweespan, meer specifiek een klein tweespan waar ohz rijden niet echt een optie is. Hoe lang, hoe vaak en vooral op welke manier trainen jullie? Ligt de nadruk op dressuur, conditie of spieropbouw? Trainen jullie op zand, in de bak of buiten? Staan de ponies op ijzers en met welk doel trainen jullie?

Ik heb een heel leuk tweespan-to-be Dartmoors. Momenteel ben ik aan het beleren, hoewel dat ivm tijd en afstand niet heel snel gaat. Omdat we het winterseizoen ingaan ga ik niet nu al met tweespan beginnen, maar aankomende zomer staat dat wel op de lijst. Aangespannen sport is voor mij recreatie, maar ik wil wel mijn span dressuurmatig goed voor elkaar hebben en ik wil dat ze goed in de spieren zitten. Voor mij is training altijd in de eerste plaats het optimaal ontwikkelen van het paard (of in dit geval de pony) dus stiekem denk ik dat ik qua training niet in de categorie rondje-hobbelen zal vallen. :D

Omdat ik normaal gesproken vooral ohz werk ben ik erg benieuwd naar jullie trainingsopbouw. Vertel alsjeblieft de kleinste details. Ik kan overal van leren!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:30

ik heb een span grote shetlanders. die lopen in het seizoen heel wat ritten van gemiddeld 35km, dus spieren en conditie is voor mij het belangrijkste. dressuurmatig doe ik zelden tot nooit iets.
ik rijd zo'n 3 menritten per maand. ik train 1 a 2 keer per week. als ik 2 zondagen achter elkaar een rit heb, train ik nog 1 keer door de week.
heb ik in het weekend geen rit, lopen ze 2 keer per week een afstand van 15-20km.

uiteraard train ik buiten in het bos. zandwegen, maar ook wel stukken verhard.
de pony's hebben hoefschoenen en dat bevalt perfect. ze hebben nu 900km gelopen met de equine fusions en ze zijn nog maar half afgesleten.

ik heb ze wel eerst enkelspan getraind voordat ik ze in het tweespan liet lopen.
zo leren ze op eigen benen lopen, mooi rechtuit lopen en de juiste stelling in de wendingen. en alleen van huis kunnen is ook belangrijk. en nu doe ik dat nog af en toe.

de oudste is nu 18 jr. ( altijd wedstrijdpony geweest voordat ik hem kocht) en de jongste is 6 jr. ( als 2 jarige gekocht en zelf beleerd). omdat we zulke lange ritten rijden is het belangrijk dat ze het goed aankunnen. de tijd gunnen hiervoor dus. de jongste liep met 3,5 jaar voor de wagen. ben begonnen met een kwartiertje. dat heb ik in maanden uitgebouwd naar een uur tot 70 min.
puur conditie opbouwen, ervaring opdoen en vooral zorgen dat het leuk blijft voor de pony.

met 5 jaar is ze meegegaan op ritten in het tweespan, maar uiteraard was ze erg moe na zulke afstanden, ondanks training. gelukkig doet haar ervaren spangenoot er dan een tandje bij. ( eerste ritten waren zo'n 25km om te beginnen)
halverwege het seizoen ging het prima. spieren en nog meer conditie opgebouwd.
en dit seizoen is ze in topconditie. beide trouwens. ze loopt elke rit super actief en wil zelfs op het laatst nog draven. ja ook na de ritten van 40km! en ze zijn altijd nog fris.

hieruit blijkt dat je zo'n 2-2,5 jaar nodig hebt om van een groene pony zonder conditie een sportpony te maken die nu ooit 70-90km per week loopt.
misschien kan het sneller, maar ik wil het goed opbouwen en zorgen dat ze het leuk blijven vinden. en dat vinden ze!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:19

Voor de duidelijkheid: mijn span wordt beleerd voor de kar, maar ze zijn allebei ohz. Leeftijd uit mijn hoofd 10 en 14

keona

Re: Trainingsschema tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:26

Als je ze dressuurmatig goed wilt trainen kun je dat beste in enkelspan doen dan kun je het beste gericht trainen met die pony en de problemen aanpakken,in tweespan is dit veel lastiger. Ik heb ook een pony span grote b,tjes ik doe eigenlijk niks aan dressuurmatig trainen.ik train op uithoudings vermogen en spier opbouw vooral ik rij mendurance. Ik train dan veel en dan staan ze ook makkelijk 2 weken niks te doen.en mijn pony,s zijn toch altijd enorm fit rust is ook belangrijk. Waarom zou je echt een schema gaan maken kijk gewoon wanneer je tijd hebt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:03

Wij hebben grote shetten en een dartmoor voor de wagen. Het span shetten is in het verleden Z dressuur en Z vaardigheid geweest en onze dochter is er ondertussen weer M dressuur mee en mag nu (na 4 wedstrijden al trouwens) Z starten. De ene shet uit dit dubbelspan is ZZ dressuur in het enkelspan, daar wordt hij dus ook het meest voor getraind, in het enkelspan dus. Dat trainen houdt bij ons in, zo'n 15 tot 20 minuten dressuurtraining in de grasbak, of in de zandbak en dan een buitenritje, want hij moet het wel leuk blijven vinden. Dit is ong 3 maal in de week, echt het dubbelspan als span trainen we dressuurmatig een maal in de week, ook ongeveer zo'n 20 minuten en dan ook echt proefgericht en overgangen, daarna ook weer een buitenritje.
De dartmoor loopt soms op een buitenrit met de ZZ shet in het span (ze zijn bijna even groot, alleen de een is vosbont en de ander is zwart :)) Deze loopt nu L dressuur enkelspan, wordt op dezelfde manier getraind als de shetten, we hebben een spangenoot gehad voor hem, maar het spande niet, die is dus weer weggegaan als rijpony.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 21:27

Thanks! Daar heb ik echt wat aan :)

Grappig om te zien dat jullie de ponies, ook op hoog niveau dus, eigenlijk helemaal niet zo heel vaak/lang trainen. Vergeleken met veel paarden die ohz in de sport lopen. Daar is 6 dagen pw een uur training toch normaal. Maar misschien is dit een te kleine groep voor vergelijking.

@keona: ik ben als echte aspie ook een echte schemafreak. Ik hoef m niet altijd te volgen, maar zonder heb ik het idee dat ik te random bezig ben. Bovendien helpt het mij in mijn motivatie. Om die laatste reden houd ik ook graag logboeken bij. Naast het feit dat het gewoon leuk is om op die manier je progressie vast te leggen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:41

KPet schreef:
Thanks! Daar heb ik echt wat aan :)

Grappig om te zien dat jullie de ponies, ook op hoog niveau dus, eigenlijk helemaal niet zo heel vaak/lang trainen. Vergeleken met veel paarden die ohz in de sport lopen. Daar is 6 dagen pw een uur training toch normaal. Maar misschien is dit een te kleine groep voor vergelijking.

@keona: ik ben als echte aspie ook een echte schemafreak. Ik hoef m niet altijd te volgen, maar zonder heb ik het idee dat ik te random bezig ben. Bovendien helpt het mij in mijn motivatie. Om die laatste reden houd ik ook graag logboeken bij. Naast het feit dat het gewoon leuk is om op die manier je progressie vast te leggen.

Oke,ja als je dat fijn vind moet je het zeker doen.maar houd het ook vooral leuk voor je pony,s en rust tussen door is ook belangrijk.je moet natuurlijk je schema zo maken dat het dan ook mogelijk is om uit te voeren.maar wat wil je graag dadelijk dressuren of sgw rijden of mendurance of gewoon wat recreatief rijden.want zo zal een sgwm een ander schema hebben dan iemand die mendurance doet.dus kijk wat bij jou past

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 00:31

Onze pony's lopen dag en nacht op buiten, zijn dus altijd in beweging, trainen zichzelf dus ook min of meer. Die paarden ohz staan grotendeels op stal, tenminste dat is hier in de buurt het geval.
Wij hebben ook een wedstrijdpaard hier gehad, werd ook bijna elke dag getraind.
Deze pony's zijn echter ook koudbloeden, wij merken gewoon dat als we ze elke dag serieus zouden trainen (vooral de dressuur) het enthousiasme snel verdwijnt en daarmee ook de impuls.
Voor een belangrijke wedstrijd, een kampioenschap, de hippiade, heb ik wel eens te veel getraind, lieten ze me dus totaal zitten op het moment suprême, nu gaan wij daar dus niet meer extra voor trainen en gaat het stukken beter en blijven ze enhousiast.
's Winters gaat alles gewoon op halve kracht en als het weer niet meezit hebben ze een poosje vakantie. Toch kunnen ze dat waarderen, eigenlijk wel zo erg dat Kasper bijna altijd zijn eerste wedstrijd op buiten verprutst, dan vindt hij het blijkbaar weer zo leuk, is hij zo enthousiast en gaan we zo hard de ring door, dat ik altijd blij ben dat ik een rem heb :) en is het gewoon redden wat er te redden valt tenminste wat het proefje betreft, maar verder is hij heel lief hoor :).
Zo vindt hij het altijd ook zo leuk op de hippiade, hij is elk jaar trouwe gast daar, in enkel- en/of dubbelspan, dan gaat ook alles een versnelling hoger dan op een andere wedstrijd.
Tja en zoals keona al opmerkt, elke discipline heeft zijn eigen trainingsschema's, vooral de mendurance heeft een heel andere aanpak dan wij doen (ook al hebben wij ons vorig jaar ook aan een mendurance gewaagd en zelfs een winstpunt behaald).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:55

Leuk topic! Ik heb een span Shetlanders, merrie van 8 en ruin van 3. De ruin is in juni beleerd in enkel en dubbelspan. Merrie loopt 2,5 jaar voor de wagen en sinds juni ook in het dubbelspan beleerd.

Ik rijd ze gemiddeld twee keer in de week in dubbelspan, bij voorkeur 1 x bosritje en 1 x dressuur, maar meestal wordt het 2 x bos. Meestal een uur. Daarnaast ruin nog 1 x enkelspan dressuur en 1 x enkelspan stukje langs de weg, beide max 15 minuten vaak. Merrie ook alleen dan wel langer. Verder nog 1 x logeren en minimaal 1 dag vrij. Dagje dat overblijft laat ik ze vaak even rustig stappen en draven aan de longe aan enkel een halstertje.. :) kun je ook mooi zien hoe ze lopen.

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 07:57

Ik train zelf wekelijks conditie, dressuur en vaardigheid. Alles 1x per week. Het onderdeel wat ik het minst goed vond gaan train ik dezelfde week nog een keer. Echter train ik voor een wedstrijd twee keer de vaardigheid. Mijn paarden worden 4 x per week in het span getraind (enkel of tweespan en ligt er natuurlijk aan of het mijn dressuur, allround of marathon paard is). Daarnaast worden ze nog 2x gereden. Dit is dan wel in het wedstrijd seizoen. In het wedstrijd seizoen krijgen ze ook nog geregeld een week rust.

In de winter krijgen ze eerst 3 weken rust daarna zal het trainen vooral bestaan uit rijden en longeren. een of twee keer inspannen enkel of dubbelspan.

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:36

Ik heb een dubbelspan grote maats shetten (beide 1m07) die gemiddeld 3 keer per week moeten lopen .
Het schema is zeer afwisselend omdat de pony s zowel in enkelspan/dubbelspan en onder het zadel worden gereden .
Ik rij altijd een stukje weg...daarna veld en bos.
Onze zandbak is alleen geschikt om te rijden onder het zadel
Ik train alleen op conditie en op spieren .
Mijn ponys lopen nu een jaar in dubbelspan en beginnen steeds meer een SPAN te worden.
In het begin waren het echt 2 aparte ponys die naast elkaar stonden.