Botsende karakters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Botsende karakters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 09:46

Hallo Bokkers, ik wist geen andere titel :P

Ik heb wat problemen, met me pony en mezelf.
Onze karakters botsten nog al eens met elkaar.
Ik weet niet goed hoe ik het op moet schrijven

Mijn pony heet Enya ze is een fjorden merrie van 7 jaar.
Enya is fijngevoelig, zeker niet dominant en ook heel gevoelig voor energie.
Ik heb haar wat vragen gesteld aan iemand die met haar kan praten en dingen kloppen allemaal
Als je er niet in gelooft, maakt mij niet uit, ik geloof het wel.

In dat verslag stonden ook dingen over mij.

Dit ging over de vraag waarom ze bij mij schrikkerig is en bij kinderen en bange mensen niet.
Er is nog een tweede gegeven voor Enya die te maken heeft met het energieveld en die Enya noemt: onrust in de energie en afsluiten voor het gevoel in het algemeen. Beide vindt Enya ook niet fijn. Bij onrust van binnen gaat Enya heel snel schrikken, zij kan zich dan namelijk helemaal niet concentreren. Volgens Enya komt er soms onrust omdat Joyce allerlei voorstellingen in haar hoofd heeft hoe ze dat wil en wanneer ze dat wil. Soms is ze hierdoor helemaal niet aan het voelen wat er gebeurt en dat is juist voor Enya het allerbelangrijkste. Niet straks, maar nu, niet denken, maar voelen.

Ook zegt ze dit:
Zij is meer het paard van de vrijheidsdressuur en het hele verfijnde werk, zij zou in principe hele prachtige dingen kunnen met een mens geheel zonder zadel, teugel etc. Daar is zij gevoelig genoeg voor en heeft ook de drive om dat te willen.

Dit vooral ik wil dat natuurlijk heel graag, en alles moet in 1x goed en alles moet ze in 1x snappen en goed doen. Dan ga je weer naar het bovenstaande, vooral als ze de spagaat moet doen gaat ze heel dom doen, niet meer geconcentreerd etc. En dan word ik boos en word zij denk ik bang om de spagaat te doen. Ik wil natuurlijk dat heel graag zonder tuig enzo, maar hoe kan ik mezelf veranderen.

Ik heb PDD-NOS en dus vooral het niet gaan zoals ik wil word ik boos. Soms zelfs een woede aanval en ga ik haar slaan en heb daarna hartstikke veel spijt van. Maandag was het weer. Ik ga weer bitloos rijden en de eerste keer een klein rondje ging goed, het grote rondje de heenweg ging geweldig maar de terug weg word ze drukker, ik ging galoperen en ze ging er gewoon vandoor. Ik kon niks, gelukkig wel naar bomen gestuurd, en ik was zoo kwaaad dat ik haar ging slaan -O- . Heb toen ik weer rustig was tig keer sorry gezegd. Ik heb daarna gegalopeerd en weer terug, daarna helemaal naar huis gestapt, maar natuurlijk veel sneller dan de heen weg. Nu ga ik wel kleine rondjes bitloos doen en steeds groter. Nu wil ik straks grondwerk doen met haar en zie al weer dingen voor me hoe ik het wil dat het gebeurd, en dat gebeurd duidelijk niet.

Kan hier wat aan gedaan worden en hoe?
(sorry voor het lange bericht, hopelijk begrijpen jullie het, zo niet probeer ik het nog duidelijker uit te leggen)

MarliesV

Re: Botsende karakters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:56

Pff lastig hoor.

Ik denk dat het niet zo is dat de pony niet bij jou past qua karakter maar dat jij door je beperking met elk paard zult botsen.

Mijn pony bijvoorbeeld zou wel veel beter bij je passen, die kan wel wat hebben en is niet snel beledigd, maar als jij boos wordt en gaat slaan dan zal ze je in het meest gunstige geval links laten liggen en als het te gek gaat gewoon terug slaan.

Het is dus voor jezelf maar ook voor de pony van belang dat je het gedrag onder controle krijgt.
Boos worden, slaan, schoppen of wat dan ook heeft altijd een negatief effect.

Jouw pony reageert zo te lezen vrij extreem op deze zaken. In die zin denk ik niet dat ze de meest ideale combinatie met jou vormt. Aan de andere kant, als jij jezelf kan aanpassen en met haar kan werken dan heb je wel een super spiegel die je duidelijk maakt als het even niet zo goed gaat.

Heb je begeleiding? Iemand die weet van je problemen en daar ook mee om kan gaan?
Ik zou vanaf de basis weer beginnen, vertrouwen en communicatie opbouwen vanaf de grond.
Vooral niet naar buiten gaan! Hier kunnen echt ongelukken van komen.
Zo te lezen zie jij de signalen niet van je paard, ik weet niet in hoeverre dit voor jou aan te leren is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:59

Goh, ik snap wel dat je pony schrikkerig is bij jou als je je pony slaat ieder moment dat jij je niet kan inhouden. Het probleem ligt dan ook echt bij jou en niet bij de pony.

Zoek begeleiding, voor jezelf. En ben je geneigd te slaan? Draai je om, loop weg en schop tegen een boom, kruiwagen, paaltje of wat dan ook, maar laat je pony met rust.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:00

Tja als jij boos wordt en soms zelfs gaat slaan als de dingen anders gaan is het nogal logisch dat de pony zenuwachtig wordt. Die snapt er niks van en weet alleen maar dat als jij komt de kans groot is dat ze op haar donder krijgt voor iets. Wie zou daar niet nerveus van worden?
Ik denk dat je dat echt beter onder controle moet zien te krijgen voor je weer wat vraagt van haar. Dit is gewoon sneu voor enya!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:02

Om eerlijk te zijn denk ik dat geen enkel paard echt geschikt is zo lang jij je niet in zoverre kan beheersen dat je iig niet gaat slaan. :) Dat blijft geen enkel paard pikken/snapt geen enkel paard wat van. :) Tuurlijk wordt ie dan onzeker en schrikkerig bij jou, dier weet toch nooit wat ze kan verwachten?
Heb je nog een erg lief dier dat ie hier blijkbaar nog niet écht hard tegen in gegaan is. :)

IMO ligt de bal bij jou; jij moet leren jezelf te beheersen. Maar daar ga je zeker in eerste instantie wel hulp bij nodig hebben denk ik. Stap één is beseffen dat het mis gaat en dat ook durven uit spreken en dat doe je iig al! +:)+ Stap twee is leren om jezelf te beheersen. Je mag boos worden, je mag het alleen niet uitwerken op het dier. Zoek een andere manie om je woede te uiten.. :) Is er niets anders dat voor jou helpt om je op af te reageren?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:09

Ik sla haar echt niet elke keer hoor,
Alleen als zij er vandoor vliegt, en dan voornamelijk bitloos zoals maandag.
Ik vond dat dood eng, waardoor ik boos word, omdat ik haar niet onder controle heb.
Zaterdag was ik de eerste keer weer bitloos en toen deed ze het super goed, reageerde goed, toen was ik ook nog met z'n 2en en is ze een stuk braver (en dan word ik dus nooit boos.) Altijd als ik alleen ben.

Mijn moeder is er een keer bij geweest, dat Enya er vandoor ging in de bak (heeft ze vaker, als een kip zonder kop door de bak gaaan en naaar de draden rennen. Toen brak ook nog eens me teugel en was toen bitloos, en had geen controle, is angst is woedend. Toen is me moeder en wel tussen gesprongen.

Ook dat heb ik gevraagd, waarom ze als een kip zonder kop naar de draden rent,
Ik weet niet of ik hier nog antwoord op moet geven Joyce. Omdat het voor Enya veel en veel en veel ‘to much’ is. Dat is rondruit bedreigend voor haar en ze probeert dan zo snel mogelijk en zo ver mogelijk uit jouw buurt te blijven. Dit is een mega sensitief paardje dat elke vorm van geweld verafschuwt en zich hier ook heel erg in moet afschermen door zelf af te wijzen of weg te rennen al naar gelang de heftigheid van de situatie

Ze is wel snel vergevingsgezind (weet niet hoe je het schrijft), want vandaag kwam ze ook gewoon bij het hek staan en komt naar me toe enz.

Ik snap dat ik moet veranderen, maar hoe, mezelf veranderen doe je niet een twee

En dit zegt die paardenfluisteraar (noem ik het maar even) over Enya
Enya is een buitengewoon spiegelpaard, dat elke vorm van hardheid afwijst. Spiegels zijn dus ‘zachtheid’, ‘kwaliteit ipv kwantiteit’, ‘langzaam doen en voelen wat je doet’, ‘voelen ipv denken’, ‘echt contact maken met binnen ipv bezig zijn met uiterlijkheden’, ‘durven waarnemen zonder oordeel, zonder er iets van te vinden’, maar wat er helemaal bovenaan staat is ‘lief zijn voor elkaar’, ook dat zal zij spiegelen als het gebeurt.

En even op de vraag van MarliesV:
Ik zie indd de signale, lichaamstaal enzo niet, wil het heel graag leren, maar hoe?

@Ayasha
Nee zou niet weten waar ik mezelf, anders kan op afreageren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:38

Als ik Enya was, zou ik ook bang voor jou zijn...
Jeetje, schrik hier echt van!

Je wordt boos omdat je haar niet onder controle hebt??
Wordt liever kwaad op jezelf omdat je jezelf niet onder controle hebt!

Je bent verdorie 22, een volwassen vrouw!
Ga aan jezelf werken en blijf uit de buurt van onschuldige dieren zolang je jezelf niet kunt beheersen :n

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:44

Heel simpel, je paard is schrikkerig omdat jij geen stabiele factor bent. Je paard weet nooit van jou hoe je vandaag zal reageren....En niets is afschuwelijker voor een paard dan onduidelijkheid. Het maakt ze onzeker, angstig en heeft vrijwel altijd echt gevolgen voor hoe een paard zich in de omgang en tijdens het rijden gedraagt.

Oplossing kan zijn om iedere keer als je kwaad wordt af te stappen en rondjes te gaan lopen tot je weer rustig bent. Lukt je dat in je eentje niet, dan ben je er dus niet klaar voor om alleen bezig te zijn met een paard. Want je hebt heel goed door dat het niet ok is wat je doet, maar het gebeurt wel telkens weer. Dus ofwel vind je zelf een manier om die woede op een correcte manier af te vloeien, of zorg je dat je niet in de situatie geraakt waarin je het zelf op moet lossen. Meer smaken zijn er niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:45

Dit is niet eerlijk tegenover je paard.
Ik heb zelf hetzelfde probleem, maar paarden zorgen juist dat ik me focus op rustig blijven. Als je voelt dat je je eigen controle gaat verliezen moet je echt onmiddellijk stoppen met waar je mee bezig bent en eerst kalm worden. Niet nog gaan galloperen of wat dan ook. Hoe kan een paard je vertrouwen als jij niet eerlijk bent?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:27

Knap dat je dit eerlijk durft toe te geven. Ik denk dat je beter een tijdje enkel onder begeleiding rijd. Jij hebt niet genoeg ervaring om je paard alleen af te richten en daardoor raken jullie beide gefrustreerd.

Ik persoonlijk denk dat horsemanship en lezingen je niet kunnen verder helpen nu. Achter je computer ga je het niet leren ,daarvoor heb je echt iemand nodig die jou en je paard instructie geeft. Als jij leert van met het gedrag van je pony om te gaan ga je ook minder snel boos worden en naar een oplossing grijpen in plaats van naar geweld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:41

Oh Jeetje je bent 22, zo kan je niet met dieren om gaan... Dacht dat je 11 was ofzo... :\ ga heel snel heel erg aan jezelf werken, arm dier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:53

JoycexEnya schreef:

Ik heb haar wat vragen gesteld aan iemand die met haar kan praten en dingen kloppen allemaal

Dit ging over de vraag waarom ze bij mij schrikkerig is en bij kinderen en bange mensen niet.
Er is nog een tweede gegeven voor Enya die te maken heeft met het energieveld en die Enya noemt: onrust in de energie en afsluiten voor het gevoel in het algemeen. Beide vindt Enya ook niet fijn. Bij onrust van binnen gaat Enya heel snel schrikken, zij kan zich dan namelijk helemaal niet concentreren. Volgens Enya komt er soms onrust omdat Joyce allerlei voorstellingen in haar hoofd heeft hoe ze dat wil en wanneer ze dat wil. Soms is ze hierdoor helemaal niet aan het voelen wat er gebeurt en dat is juist voor Enya het allerbelangrijkste. Niet straks, maar nu, niet denken, maar voelen.

Ook zegt ze dit:
Zij is meer het paard van de vrijheidsdressuur en het hele verfijnde werk, zij zou in principe hele prachtige dingen kunnen met een mens geheel zonder zadel, teugel etc. Daar is zij gevoelig genoeg voor en heeft ook de drive om dat te willen.

Dit vooral ik wil dat natuurlijk heel graag, en alles moet in 1x goed en alles moet ze in 1x snappen en goed doen. Dan ga je weer naar het bovenstaande, vooral als ze de spagaat moet doen gaat ze heel dom doen, niet meer geconcentreerd etc. En dan word ik boos en word zij denk ik bang om de spagaat te doen. Ik wil natuurlijk dat heel graag zonder tuig enzo, maar hoe kan ik mezelf veranderen.

Ik heb PDD-NOS en dus vooral het niet gaan zoals ik wil word ik boos. Soms zelfs een woede aanval en ga ik haar slaan en heb daarna hartstikke veel spijt van. Maandag was het weer. Ik ga weer bitloos rijden en de eerste keer een klein rondje ging goed, het grote rondje de heenweg ging geweldig maar de terug weg word ze drukker, ik ging galoperen en ze ging er gewoon vandoor. Ik kon niks, gelukkig wel naar bomen gestuurd, en ik was zoo kwaaad dat ik haar ging slaan -O- . Heb toen ik weer rustig was tig keer sorry gezegd. Ik heb daarna gegalopeerd en weer terug, daarna helemaal naar huis gestapt, maar natuurlijk veel sneller dan de heen weg. Nu ga ik wel kleine rondjes bitloos doen en steeds groter. Nu wil ik straks grondwerk doen met haar en zie al weer dingen voor me hoe ik het wil dat het gebeurd, en dat gebeurd duidelijk niet.

(sorry voor het lange bericht, hopelijk begrijpen jullie het, zo niet probeer ik het nog duidelijker uit te leggen)

Eerlijk? Geen enkel paard gaat bij jou passen, zolang JIJ niet verandert.
Paarden dienen eerlijk en consequent behandeld te worden, fijngevoelige en lomperiken gelijk.
Hier krijgt er ook wel eens 1 een oplawaai of een schop onder zijn hol, maar dat is dan het directe gevolg van fout van hun. (bv, Toobs maakte ooit de fout vol in mijn bovenbeen te bijten, toen had hij gelijktijdig een hoef van mij in zijn buik staan en een knal voor zijn kop te pakken, maar dat snapte hij prima! Mag baasje niet bijten.... heeft hij ook nooit meer gedaan. Daarna nog geen 2 seconden later was ie braaf, dus werd hij beloond. )

Zolang jij niet in staat bent om je woede op iets anders te richten en die dus lompweg uitleeft op je paard, zal geen enkel paard je ooit vertrouwen en dat ze ook maar iets voor je doen is dan alleen nog vanwege de goedheid die in die paarden zit.

Kan hier wat aan gedaan worden, ja....
JIJ moet veranderen.
Kan dat, ja dat kan. Zoek hulp.

Trap bij thuiskomst je tenen maar blauw tegen een melkbus of zo als je onredelijke woede ergens op uit moet leven, maar behandel je paard met respect. Als je kokend van woede op stal komt, wacht tot je bedaard bent en pak dan pas je paard.

Zal niet makkelijk zijn, maar als je serieus iets wilt met dieren, zul je je moeten leren beheersen.
PDD-NOS voor achter of in het midden, that's life...

Je titel is heel misleidend.. botsende karakters.., paard botst niet, maar loopt tegen gewapend betonnen muur van woede aan, jij botst!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:56

ik heb zelf ook PDD-NOS en kan je wel een beetje vinden in je verhaal kwa boos worden al doet ze niet wat je van der vraagt al gaat het niet zoals jij wilt zegmaar. ik word dan ook heel erg boos maar inplaats van slaan enzo stap ik even af en ga ik een rondje stappen of ga ik iets doen waar ik zeker van ben dat het lukt.
ik ga inniedengeval niet de heletijd met dat enne ding bezig raak ik alleen maar gefrustreerd van en boos en dan gaat het paard juistem tegen werken. misschien een idee om dat voor jou ook te doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:59

renskesanne schreef:
ik heb zelf ook PDD-NOS en kan je wel een beetje vinden in je verhaal kwa boos worden al doet ze niet wat je van der vraagt al gaat het niet zoals jij wilt zegmaar. ik word dan ook heel erg boos maar inplaats van slaan enzo stap ik even af en ga ik een rondje stappen of ga ik iets doen waar ik zeker van ben dat het lukt.
ik ga inniedengeval niet de heletijd met dat enne ding bezig raak ik alleen maar gefrustreerd van en boos en dan gaat het paard juistem tegen werken. misschien een idee om dat voor jou ook te doen.

Kijk! Zo kan het ook! Top!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:09

Het erkennen is al een grote stap. :) Het niet doorschakelen van angst naar agressie is makkelijk gezegd vanaf een scherm. Maar ik denk wel dat dat echt iets is waar je met een psycholoog mee aan de slag kan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:07

Wat een (schijn)heilige boontjes weer op bokt...

Iedereen heeft vast wel eens onterecht zn paard een tik verkocht. We zijn allemaal mensen...

Volgens mij is het hier niet eens zo zeer onterecht, maar eerder dat je te heftig reageert en je zelfbeheersing verliest.

En ja, hier kan t ene paard echt wel beter mee omgaan dan het andere paard. Ik heb een kort lontje, maar een lomp paard. Dit is een goede combi ;-) vroeger reageerde ik ook weleens te overdreven op hem, verloor ik mn zelfbeheersing en reageerde ik vanuit frustratie, maar dit boeide hem totaal niet.

Het paard van mn zus is totaal tegenovergesteld en kan hier dus echt niet mee omgaan... En ik niet met haar. Zelf nu (jaren later en wel met zelfbeheersing, dus consequent, kalm en duidelijk) blijft zij voor mij een oefening in geduld. Bij mijn pony kan ik mezelf zijn en dat is hij ook. Bij t paard van mn zus moet ik over alles nadenken, want o wee als ik een keer iets te streng ben (in haar ogen).

Vroeger telde ik bij mijn pony ook heel vaak tot 10 (of langer, en soms heel vaak), om zelf tot rust te komen. Soms stapte ik zelfs af en gaf ik mn pony even aan iemand anders, kon hij rustig een rondje lopen en ik ook. Daarna opnieuw beginnen, met totaal iets anders, waarvan ik wist dat we het konden.

Nu heb ik ook weleens mn dag niet, weet ik dat van te voren ga ik m alleen lekker poetsen, of ik doe alleen de klusjes. Kom ik er gaande weg achter, dan stop ik meestal gewoon. En soms ook niet, dan maar iets strenger. Mn paard mag ook weleens zn dag niet hebben en ik ook niet. Jij moet daarin nog even je weg zien te vinden met jouw paard.

Sorry zeggen heeft je paard alleen niks aan, dit zorgt juist voor onduidelijkheid. Straffen mag en jammer als het even te streng was, gewoon rustig verder of er niks gebeurd is (paarden leven in het moment) en belonen als het wel weer goed gaat en proberen de volgende keer wel je zelfbeheersing te bewaren. Het is goed dat jij je er bewust van bent en er wat aan wilt doen en ik weet zeker dat dit je gewoon gaat lukken. Veranderen is moeilijk, maar waar een wil is, is een weg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:19

Zo zeg , ppd NOS of niet !
Leer tot 10 tellen en zelf te aarden ipv je angst en woede op je paard af te reageren.
Dat ze zo vergevingsgezind is , is jou geluk , haar pech ...
Mijn broer heeft ook pdd NOS en hij had een hond , ja leest goed HAD .
Zelfde soort boze reacties naar dat arme beest omdat hij een vraag stelde aan de hond die de hond niet kon beantwoorden omdat de vraag onduidelijk was .
En dat beest kreeg vervolgens op z'n flikker .
Weet je wat ik deed ???
Heb hem die hond afgenomen en een andere baas gezocht voor die hond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:20

Flavlip, het zal inderdaad vast weleens gebeuren dat iemand zijn paard onterecht een tik heeft verkocht. :) Maar niet in deze mate als TS heeft. Boos blíjven, veel/hard slaan etc.

Als ik jou was zou ik een ander paard kopen... Dat klinkt heel erg hard, maar je bent er nog niet klaar voor als je jezelf niet in de hand kan houden. Zéker niet bij zo'n sensibele pony als Enya. Haar reactie op jou zegt al meer dan genoeg. Ik vind het zelfs bijna zielig hoe ze op jou reageert.

Ik zou een paard/pony zoeken waar je wel goed mee kan omgaan, zoals flavlip bijv. heeft gedaan. Wat wel klikt, óók als je een keer een uitbarsting hebt. Maar ik zou zeker proberen dat onder controle te houden!

En: grondwerklessen, bij álles. Ik zou daar echt in investeren. Alleen aan het werk gaan wanneer je met een instructrice/teur bent en voor de rest alleen poetsen/klussen. Diegene kan jou daar dan op wijzen en je helpen met de omgang met Enya.

Rustig alles weer opbouwen, geeft jullie beiden vast veel rust. :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:26

Dit is mi geen kwestie van botsende karakters, maar een verkeerde omgang met dieren. Eigenlijk is het heel braaf van je paard dat ze alleen maar gaat rennen om van je af te komen, in plaats van dat ze je er af rot.
Dat ze bij jou schrikkerig is en bij kinderen en bange mensen niet, is vlgs mij omdat ze daarvan niets te vrezen heeft...
Je zou eerst eens heel hard aan jezelf moeten gaan werken en je driftbuien onder controle zien te krijgen, voordat je uberhaupt weer in de buurt van je paard komt. Hoe kan je van dieren houden en er op los slaan om niets? Ik snap hier helemaal niets van.. :n

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:28

JoycexEnya schreef:

Ook zegt ze dit:

Ik lees dat je heel erg graag alles in 1x perfect goed wilt laten gaan, en als dit niet lukt er een blokkade vormt in je hoofd waardoor je het overzicht kwijtraakt. Dit alles gebeurt in een fractie van een seconde maar jou pony reageert op die gevoelens en gedachtes van jou. Ze is als een soort spiegel, als je naar haar kijkt kan je zien hoe het in jou koppie op dat moment is. Dus dat ze zo gevoelig is naar jou toe is dan ook niet zo gek, zij kent jou beter dan jijzelf denk ik haha
Ik kan jou reacties echt helemaal begrijpen en zie het ook helemaal voor me... Probeer het gedrag van je pony niet als verkeerd te zien maar als een voordeel. Ze voelt jou feilloos aan, dus als iets nou niet gelijk goed gaat en ze vertoont dat gedrag, neem dan even een stap terug zucht even diep en probeer dat koppie van jou weer uit die storm van perfectie te halen. En begin opnieuw maar dan met een glimlach(denk aan die spiegel die Enya jou voor houdt) want volgens mij is die pony helemaal geknipt voor jou en jij voor haar! :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:39

Geen botsende karakters, maar jij hebt problemen die je moet gaan oplossen. Je paard reageert alleen maar op wat jij doet, niks meer en niks minder.

Mijn advies? Direct ophouden met je paard analyseren en afvragen waarom doet ze dit en dat. Ga er maar gewoon van uit dat het probleem bij jou zit en daar zit dus ook de oplossing. Dat alles meteen goed moet gaan en dat je zo snel agressief word is iets wat je vaak ziet bij aandoeningen zoals pddnos, maar het is geen feit en niet iets waar je je bij neer moet leggen. Hier kan je (met hulp) echt wel aan werken en flink verbeteren of oplossen. Verschuil je niet achter je diagnose maar leer ermee omgaan!

Paarden zijn geen machines, het zal zelden meteen gaan zoals jij dat wil. Kan je daar niet mee omgaan? Dan vind ik eerlijk gezegd dat het niet eerlijk is voor je paard dat je in je eentje bezig gaat. Zorg dan dat er iemand bij is die je kan tegenhouden als je onredelijk gaat doen.
Ik vind je paard ook nog mild reageren op wat jij beschrijft. Ik heb zelf een erg gevoelig paard, wat soms best lastig is. De laatste jaren ben ik zelf emotioneel erg instabiel en dit heb ik juist nooit uitgeleefd op mn paarden. Als ik voel dat ik wil flippen, stop ik juist, loop ik weg en kalmeer mezelf eerst. Door mn angsten de laatste jaren heb ik mn paard nauwelijks kunnen trainen. Als ik niet stabiel ben, is er gewoon geen land met hem te bezeilen. Kan ik boos om worden, maar de oorzaak ben ik toch echt zelf. Paardlief spiegelt alleen maar...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:46

flavlip schreef:
Wat een (schijn)heilige boontjes weer op bokt...

Iedereen heeft vast wel eens onterecht zn paard een tik verkocht. We zijn allemaal mensen...

Volgens mij is het hier niet eens zo zeer onterecht, maar eerder dat je te heftig reageert en je zelfbeheersing verliest.

En ja, hier kan t ene paard echt wel beter mee omgaan dan het andere paard. Ik heb een kort lontje, maar een lomp paard. Dit is een goede combi ;-) vroeger reageerde ik ook weleens te overdreven op hem, verloor ik mn zelfbeheersing en reageerde ik vanuit frustratie, maar dit boeide hem totaal niet.

Het paard van mn zus is totaal tegenovergesteld en kan hier dus echt niet mee omgaan... En ik niet met haar. Zelf nu (jaren later en wel met zelfbeheersing, dus consequent, kalm en duidelijk) blijft zij voor mij een oefening in geduld. Bij mijn pony kan ik mezelf zijn en dat is hij ook. Bij t paard van mn zus moet ik over alles nadenken, want o wee als ik een keer iets te streng ben (in haar ogen).

Vroeger telde ik bij mijn pony ook heel vaak tot 10 (of langer, en soms heel vaak), om zelf tot rust te komen. Soms stapte ik zelfs af en gaf ik mn pony even aan iemand anders, kon hij rustig een rondje lopen en ik ook. Daarna opnieuw beginnen, met totaal iets anders, waarvan ik wist dat we het konden.

Nu heb ik ook weleens mn dag niet, weet ik dat van te voren ga ik m alleen lekker poetsen, of ik doe alleen de klusjes. Kom ik er gaande weg achter, dan stop ik meestal gewoon. En soms ook niet, dan maar iets strenger. Mn paard mag ook weleens zn dag niet hebben en ik ook niet. Jij moet daarin nog even je weg zien te vinden met jouw paard.

Sorry zeggen heeft je paard alleen niks aan, dit zorgt juist voor onduidelijkheid. Straffen mag en jammer als het even te streng was, gewoon rustig verder of er niks gebeurd is (paarden leven in het moment) en belonen als het wel weer goed gaat en proberen de volgende keer wel je zelfbeheersing te bewaren. Het is goed dat jij je er bewust van bent en er wat aan wilt doen en ik weet zeker dat dit je gewoon gaat lukken. Veranderen is moeilijk, maar waar een wil is, is een weg.

niks schijnheilig aan, als het dier zover is dat ie schrikkerig is bij jou en niet bij alle anderen dan is het geen kwestie mee van "een onterechte tik" maar van op regelmatige basis onterecht uitdelen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:57

TO, niet meer alleen met je pony bezig zijn en eraan werken dat je leert je boosheid, ook al zit hier angst onder, op een goede manier af te laten vloeien. En als dat is door 10 rondjes door de bak te rennen of tegen een boom te schoppen, is dat al stukken beter dan je paard te slaan.
Als je je paard blijft slaan omdat je boos of angstig bent, zal het niet lang meer duren voor ze ook niet meer lief en braaf is bij andere mensen. Op een gegeven moment zal ze ook andere mensen associëren met jouw slechte gedrag en dan is het 'ineens' een probleempony..

Wat vind je moeder er eigenlijk van dat ze ertussen moet springen als jij je geduld verliest met je pony? Of denkt zij dat dat maar eenmalig was?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:01

Zwerte schreef:
Geen botsende karakters, maar jij hebt problemen die je moet gaan oplossen. Je paard reageert alleen maar op wat jij doet, niks meer en niks minder.

Mijn advies? Direct ophouden met je paard analyseren en afvragen waarom doet ze dit en dat. Ga er maar gewoon van uit dat het probleem bij jou zit en daar zit dus ook de oplossing. Dat alles meteen goed moet gaan en dat je zo snel agressief word is iets wat je vaak ziet bij aandoeningen zoals pddnos, maar het is geen feit en niet iets waar je je bij neer moet leggen. Hier kan je (met hulp) echt wel aan werken en flink verbeteren of oplossen. Verschuil je niet achter je diagnose maar leer ermee omgaan!

Paarden zijn geen machines, het zal zelden meteen gaan zoals jij dat wil. Kan je daar niet mee omgaan? Dan vind ik eerlijk gezegd dat het niet eerlijk is voor je paard dat je in je eentje bezig gaat. Zorg dan dat er iemand bij is die je kan tegenhouden als je onredelijk gaat doen.
Ik vind je paard ook nog mild reageren op wat jij beschrijft. Ik heb zelf een erg gevoelig paard, wat soms best lastig is. De laatste jaren ben ik zelf emotioneel erg instabiel en dit heb ik juist nooit uitgeleefd op mn paarden. Als ik voel dat ik wil flippen, stop ik juist, loop ik weg en kalmeer mezelf eerst. Door mn angsten de laatste jaren heb ik mn paard nauwelijks kunnen trainen. Als ik niet stabiel ben, is er gewoon geen land met hem te bezeilen. Kan ik boos om worden, maar de oorzaak ben ik toch echt zelf. Paardlief spiegelt alleen maar...

Wat is er nou zo moeilijk aan om nou eens ECHT GOED TE LEZEN waar ze om vraagt, en niet gelijk te beginnen met jij hebt problemen?! Ze stelt zich hier echt enorm kwetsbaar op en hier wordt door 90% van de mensen verschrikkelijk misbruik van gemaakt door haar een onwijs rotgevoel aan te praten. En ja, ook jij doet hieraan mee!
Lees eens tussen de regels door, want daar staat dat ze hulp vraagt, maar denk niet dat jij en de overige 90% daar geschikt voor zijn!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:08

Maar Ianrowan2000 feit is wel dat het gedrag van TS niet goed is. Ze zal daar toch aan moeten gaan werken want frustratie uiten op een onschuldig dier is NOOIT goed te praten :o.