[AR] Mennen met bodyprotector, wie doet het?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Mennen met bodyprotector, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 19:12

Hallo allemaal.

Ik denk dat de vraag helder is, wie draagt er een bodyprotector met mennen?
En wie ook buiten de marathon?

Ik heb toen ik nog reed ooit een hows racesafe bodyprotector gekocht, shortback.
Echter rijd ik al lang niet meer, en ben redelijk recent begonnen met mennen.
Net las ik een topic van een bokker met gebroken rug en begon te denken.
Waarom niet standaard een bodyprotector?
Vreselijk vaak gaat het niet fout, maar vaak komt er serieus letsel bij kijken als het wel eens gebeurd.
Ik heb in elk geval mijn nu uitgeleende bodyprotector terug gevraagd en ga serieus testen of ik hem altijd aan ga trekken, uit principe.
Ooit heb ik niet voor niks dat dure kreng gekocht met goed draagcomfort, juist zodat ik hem aan zou trekken. :D
Mocht het echt niet fijn zitten vind ik een airjacket of iets ook nog wel het overwegen waard, als ik deze goed kan verkopen.

LvA1993

Re: Mennen met bodyprotector, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:30

Ik mende eerst zonder cap/bodyprotector. Na een ongeluk en hersenschudding ben ik weldegelijk een cap gaan dragen. Die heb ik nu -bijna- altijd op. Ook is cap verplicht in de lessen. Een bodyprotector wil ik binnenkort aanschaffen om eens een keer een marathon mee te rijden. Ik denk dat ik hem niet gauw 'om het huis' zou gaan gebruiken... Hoe erg je je paard ook vertrouw (wat ik ook deed), een ongeluk kan in een klein hoekje zitten en mij zou je in ieder geval niet gauw zonder cap meer zien. Daarbij hoeft het niet eens je eigen schuld of die van je paard te zijn..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 19:50

Een cap heb ik altijd op, onzin om dat ding niet op te zetten.
Mensen die meerijden hebben er ook een op, kinderen in elk geval, volwassenen als ze er een hebben ook.
Ik moet nog even achter twee caps aan in maat 60, dan moet iedereen er een verplicht op. }>

Je weet soms niet waarom het fout gaat, het hoeft inderdaad niet altijd aan je paard of jezelf te liggen al kan ik me weinig situaties indenken.
Op de hippiade bokte er een paard en sloeg met een been over de streng heen, je kan zeggen dat overkomt mij niet, maar dat dacht zij denk ik net zo goed.
Ik moet zeggen mijn pony is echt hufterproof, bewonderenswaardig zelfs maar ik heb een bodyprotector.. Waarom niet aantrekken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:12

In de (mini) marathon rij ik er al een paar jaar mee. Thuis niet, geen idee eigenlijk waarom niet. Onder het zadel eigen wel altijd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 20:17

Dennis schreef:
In de (mini) marathon rij ik er al een paar jaar mee. Thuis niet, geen idee eigenlijk waarom niet. Onder het zadel eigen wel altijd.

Daarom haalde ik het ook aan. :+
Ik dacht ook na het lezen van dat topic ineens :)*

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:18

Ik had toen ik begon met mennen niet altijd een cap op. Ik reed wel altijd met een petje i.v.m. de zon. Nadat het een paar keer waaide (en petje dus foetsie was) ben ik standaard mijn cap op gaan zetten. Dan zit mijn haar ook niet voor mijn ogen tijdens het rijden. Het voelt nu ook heel kaal als ik zonder cap zou opstappen.

Wat betreft de bodyprotector: ik heb sinds dit jaar een bp voor de (mini)marathon. Om daar aan te wennen heb ik 'm ook bij het trainen aan gehad, maar standaard doe ik het niet (als ik in de buitenbak train). Ik heb 'm wel eigenlijk altijd aan als ik een rondje over de weg maak. Dat is erin geslopen. Gewoon om aan het dragen van de bp te wennen en in het achterhoofd ook een stukje veiligheid. Mijn groom staat bv. altijd achterop met een geel hesje aan als ik de weg op ga.

Een airjacket mag je volgens het reglement alleen aan met een gewone bp eronder. Dus ik zou dat zonde van de investering vinden. Verder moet je bij het airjacket het touwtje ergens aan vast binden als ik het goed heb onthouden. Dat lijkt mij helemaal geen fijn idee, want zelfs in de marathon zijn regels dat je nooit aan de wagen vastgebonden mag zitten. Als je een riem gebruikt, moet je riem altijd aan 1 kant bediend worden door de groom, zodat als de wagen omslaat je niet vast blijft zitten (en eventueel) daardoor klem onder de wagen belandt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 20:22

Ik rijd geen wedstrijden en ga dat hoogstwaarschijnlijk ook niet doen.
Dat is voor mee dus geen issue, een zekeringskoord van een airjacket gaat simpel los daar zou ik niet mee zitten.
Maar ik hoop dat de racesafe goed is, ik heb toen bewust een korte rug gekozen i.v.m. het aantikken van de lepel van zadels.
Mijn bodyprotector komt tot mijn bekkenrand meen ik.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:27

Volgens mij rijden er genoeg menners met een racesafe. Ik heb zelf een sir lancelot (lijken veel op elkaar qua blokjes etc.). Je armen zitten misschien iets verder van je lichaam af, maar ik merk niets van de bp tijdens het rijden.

Als je er tijdens het ohz geen problemen mee had, gok ik dat het op de menwagen ook geen probleem is!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:21

Hier altijd al op sgmw aangehad, maar kwam ook uit de ohz wereld waar ik met springen en eventing ook altijd al bodyprotector droeg. Nu is het verplicht met marathon, wat ik een goed iets vind.

Met gewoon mennen heb ik sowieso altijd cap op, met dressuur wedstrijden ook. Ondanks dat iedereen vind dat hoedje erbij hoort nu wel met presentatie wagen rijden, maar na gisteren weer een 9 te hebben gehad op presentatie vind ik het wel prima. Blijf lekker m'n cap dragen, ziet er ook nog eens sjiek bij uit.
Heb een hele comfortabele racesafe bodyprotector maar zal morgen met gewoon span toch niet om doen met trainingen, met jonge dieren eventueel wel.
Heb aan mijn cap voldoende, maar vind zeker goed dat mensen BP dragen :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:53

Toen ik nog reed had ik op mijn bomproof haffie altijd een cap op uit veiligheidsoverwegingen en een body protector om mijn slechte houding te corrigeren, serieus in de bp kon ik niet hangen en moest ik recht zitten ( het steunde mijn rug en hielp zo tegen rugpijn)!Bij het mennen nooit!
Ik heb de cap en bp nog steeds en ben mijn nieuwe paardje aan het opleren voor de wagen en heb juist door dit topic besloten om het ook wel te gaan doen (en mijn kindje van 2 dus ook) want je hebt ook een voorbeeldfunctie als ouder, en stel dat we pech hebben dan is die extra bescherming alleen maar goed ( en misschien zelfs van levensbelang)
Bedankt TS voor de food for thougt ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:15

Ik had in het begin met mennen nooit cap op of BP aan, maar toen ik bij kennissen ging mennen en verplicht een cap op moest (waar ik het helemaal mee eens ben!) dacht ik van ja, waarom doe ik dat thuis eigenlijk niet :D

Dus nu altijd mijn cap op. Ik weet gewoon niet waarom ik het niet deed.

BP heb ik niet (meer), maar eigenlijk wil ik dat ook gewoon altijd aan doen. Ik bedoel, waarom niet? Het staat niet? nou en.... Ik loop geen modeshow.... En als je een goede hebt, zitten ze prima, tenminste ik heb vroeger altijd een dure, goede BP gehad en er altijd mee gereden en nooit een greintje last van gehad.
Maar eens opzoek dus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 18:25

kwita schreef:
Toen ik nog reed had ik op mijn bomproof haffie altijd een cap op uit veiligheidsoverwegingen en een body protector om mijn slechte houding te corrigeren, serieus in de bp kon ik niet hangen en moest ik recht zitten ( het steunde mijn rug en hielp zo tegen rugpijn)!Bij het mennen nooit!
Ik heb de cap en bp nog steeds en ben mijn nieuwe paardje aan het opleren voor de wagen en heb juist door dit topic besloten om het ook wel te gaan doen (en mijn kindje van 2 dus ook) want je hebt ook een voorbeeldfunctie als ouder, en stel dat we pech hebben dan is die extra bescherming alleen maar goed ( en misschien zelfs van levensbelang)
Bedankt TS voor de food for thougt ;)

Goed bezig! :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:41

Adviseer je hem toch aan te doen als je hem hebt. Rij er dagelijks mee, en heeft met afvallen al veel ellende voorkomen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:55

Hier draag ik alleen een cap op wedstrijd en als het regent :')
Bodyprotector draag ik alleen op marathonwedstrijd.

En waarom? Cap vergeet ik gewoon. Vind het ook niet zo belangrijk. Bodyprotector zit als groom fantastisch, maar als menner net niet lekker. En ook hier, ik vind het minder belangrijk.
Dusss op wedstrijd draag ik ze braaf, maar verder niet echt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:11

Ik heb mijn bodyprotector net binnen. Zie mezelf er met Det niet standaard mee gaan rijden. Maar gister mijn jonge paard weer eens ingespannen, ik had m eigenlijk aan moeten doen. Kwamen weer een stel pootjes voorbij schieten, slik.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:02

Ik rij/men altijd met cap. Meerdere ongelukken gehad, als ik toen geen cap op had gehad.... En dat was met een eerst heel braaf paard (toen ik 8 maanden zwanger was, mende ik er nog mee).
Bodyprotecter altijd wel in minimarathon en marathon en als ik met zoon op de bok zit. Maar ik moet dat ook maar gewoon standaard gaan doen.
Vandaag bijna een ongeluk gehad. Was lekker aan het mennen in de bak. Alles ging super. Kwam ineens uit het niets een gigantische onweersknal. Pony dik in paniek en aan de kletter. Gelukkig reed ik in onze grote bak (30x60), maar ik zat wel op de verkeerde had (stoel zit rechts, reed op linkerhand). Gelukkig alles overeind kunnen houden, maar dat scheelde bijzonder weinig.
Vandaag ga ik maar niet meer aan de slag, wil dit niet nog een keer meemaken en ze geven nog meer onweer op voor vandaag.

Maar vanaf morgen ga ik dus braaf mijn bp aandoen. Hij zit absoluut niet in de weg, is alleen wat warm. Maar goed, van de winter dus juist lekker als het koud is.

Assie: het is ook niet belangrijk. Totdat het een keer mis gaat. En dat kan met de braafste pony/paard gebeuren, volkomen buiten zijn/haar/jouw schuld om.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:20

Ja klopt hoor Tine. Staat er misschien wat stom. Maar het staat gewoon niet hoog op mijn lijstje van 'belangrijke dingen die je controleert voor je gaat mennen'. Zoals er wel op staat:
*paard goed ingespannen?
*singelS vast?
*Leidsels goed vast?
Etc etc ;)
En waarschijnlijk moet het eerst misgaan voor ik het wel braaf ga doen. Die cap dan. De bodyprotector niet, daarvoor is ie te beperkend.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:28

De bp die ik heb, usg flexi, vind ik niet beperkend. Enige is dat het bij warm weer wel erg warm wordt.
En ik denk dat het mijn houding (in elkaar gezakt) zal verbeteren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:47

Cap gewoon bij je tuig hangen. Ik men altijd met cap, die hangt op mijn tuigkar. Zit goed dus geen probleem mee.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 20:06

Vergeten vind ik een slechte smoes voor geen cap op zetten.
Kwestie van al je rommel bij elkaar harken voor je wat gaat doen, en cap hang ik ook aan mijn tuigkarretje op inderdaad.
Vandaag mijn hows racesafe bodyprotector aan gehad en dat ging prima. :)
Geen last van gehad al zal het vast niet charmant zijn. :P

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:10

Ik heb wel eens gemend zonder cap, als ik voortaan ga mennen zet ik zeker een cap op. Vriendin van mij is tegen een paaltje aangereden, nadat pony op hol sloeg en de weg op rende... Vriendin uit het karretje geslingerd en had gelukkig niks ernstigs maar had anders kunnen aflopen. Voor mij nu dus een cap met mennen EN rijden.

Subi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:22

Ik heb eigenlijk altijd een pet op met trainen, in de dressuur een hoed (soms cap) en vaardigheid en marathon me cap. Me bp heb ik aan tijdens (mini)marathon (als menner en groom, deed ik al voor het verplicht werd). Maar bij mij zit m'n bp wel degelijk in de weg met rijden. Omdat ik als ik met twee handen rijdt, vaak me pony scheef maak, rijd ik in achenbach. Maar als ik dit doe als ik me bp aan heb, gaat m'n linker arm pijn doen, omdat me arm dan te recht is en tegen de bp leunt. Dus tijdens m'n wegtraject rijd ik maar wel gewoon met twee handen en moet ik heel erg opletten dat ik m'n pony recht houdt. Hindernissen rijd ik sowieso met twee handen, omdat je dan toch sneller kan sturen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:46

Vandaag voor het eerst thuis met bp getraind (dankzij dit topic). Ging prima. Alleen past mijn heuptas niet meer (met daarin oa mijn mes). Het was wel zweten, maar goed, het wordt vanzelf kouder en dan is het wel lekker.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 06:08

Cap gaat bij mij altijd op, bodyprotector eigenlijk enkel in de marathon. Het is sowieso wel een verstandige keuze, maar het automatisme zit er nog niet helemaal in :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:32

Ik heb vandaag buiten gemend met bodyprotector, pony moest eerst nieuwe schoenen namelijk. :+
Ging prima, geen last van gehad.
Het ergste is dat je armen ietsjes wijder zitten maar ik heb er een tijd mee gereden en dat voel ik straks niet eens meer.
Het blijft erin hier dus, enige wat mensen nu denken is dat ik een woeste pony heb. :')