Shetje houd hoofd naar buiten bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Shetje houd hoofd naar buiten bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 11:59

Sorry voor de onduidelijke titel :+

Mijn verzorgshetje is veel te dik en daar wil ik natuurlijk wat aan doen. Ik heb haar al een paar keer gelongeerd en met haar gewandeld als afwisseling. Ook ben ik van plan te gaan fietsen.
Maar nu loop ik tegen een probleem aan met longeren. Als ik haar linksom longeer loopt ze heel braaf haar rondje in stap, draf en galop.
Maar met rechtsom longeren gaat er iets fout. In stap en draf loopt ze de hele tijd te trekken aan de longeerlijn omdat ze naar buiten wil. Als ik haar de ruimte wil geven om een groter rondje te maken loopt ze naar buiten en draait ze om waardoor ze weer linksom loopt. In de ergste gevallen rent ze ook weg naar de uitgang van de bak.. Dat wil ik natuurlijk niet dus ik hou haar dan tegen maar dat is best vermoeiend omdat ze dan de hele tijd trekt en ze zelf ook niet lekker kan lopen.
Galop wil ze rechtsom helemaal niet.

Ze kent longeren dus goed en ze word best vaak gelongeerd maar zodra ik haar rechtsom laat lopen gaat er iets fout. Weten jullie wat er fout gaat?

klaas30

Re: Shetje houd hoofd naar buiten bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:41

Ik denk (maar ben niet zeker) Daat er een blokkage of dergelijke in haar rug zit.
Je kan mss een osteo laten komen. Die komt nooit voor niks want er is bij elk paard bijna alrijd wel iets vast.

Succes

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:04

Lijkt er inderdaad op of je shet moeite heeft met buigen rechts, een osteo of fysio zal geen overbodige luxe zijn :)
Verder kun je nog kijken hoe ze reageert als je gewoon in stand buiging naar rechts vraagt :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 19:06

Ik zal vragen aan de eigenaresse of de osteo kan en mag komen.
Hebben jullie tips om zelf uit te proberen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:44

Ik zou idd beginnen met rechtrichten. Je pony heeft een goeie en een slechte kant, dus het is logisch dat ze links gemakkelijker vindt dan rechts. Ik zou je dus ook aanraden om je te verdiepen in het rechtrichten :j
Straf haar dan ook niet af om de dingen die ze niet wil doen, maar beloon haar voor de kleine dingen die ze wél doet. :j

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:57

Inderdaad goed om na te gaan of haar reactie puur uit eigenwijsheid is of dat er daadwerkelijk een blokkade in de rug zit. Een fysio kan al veel doen/zeggen en tips geven. Succes!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:09

xAnthea schreef:
Ik zou idd beginnen met rechtrichten. Je pony heeft een goeie en een slechte kant, dus het is logisch dat ze links gemakkelijker vindt dan rechts. Ik zou je dus ook aanraden om je te verdiepen in het rechtrichten :j
Straf haar dan ook niet af om de dingen die ze niet wil doen, maar beloon haar voor de kleine dingen die ze wél doet. :j

Helemaal mee eens!