[AR] Pony loopt naar buiten met haar hoofd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony loopt naar buiten met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:19

Mijn shetlander loopt op de linkerhand heel erg met haar hoofd naar buiten. Dan lukt het mij niet om in de hoeken stelling te vragen.
Hoe los ik dit op?

MarliesV

Re: Pony loopt naar buiten met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:26

Je pony is duidelijk scheef. Waar dit zit in haar lijf en hoe je dit kan trainen kan je alleen bepalen door eerst de scheefheid te vinden.

Schouder/nek/rug/kaak, het kan op meerdere plekken zitten. Rechtrichten is een prima methode om dit op te lossen. Kijk maar eens op de site van Marijke de Jong, waarschijnlijk zal je daar veel herkenning vinden.

Het beste is natuurlijk om les te nemen van iemand die je in het rechtrichten kan begeleiden. Heb je daar de mogelijkheid voor?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 10:42

MarliesV schreef:
Je pony is duidelijk scheef. Waar dit zit in haar lijf en hoe je dit kan trainen kan je alleen bepalen door eerst de scheefheid te vinden.

Schouder/nek/rug/kaak, het kan op meerdere plekken zitten. Rechtrichten is een prima methode om dit op te lossen. Kijk maar eens op de site van Marijke de Jong, waarschijnlijk zal je daar veel herkenning vinden.

Het beste is natuurlijk om les te nemen van iemand die je in het rechtrichten kan begeleiden. Heb je daar de mogeltijkheid voor?

Ik heb iemand die mij menles geeft. Moet je dan met haar gewoon veel rechtuit gaan rijden? Hoe moet je dat aanpakken? Ik zal even op die site kijken.
Bedankt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:49

Je opent voortdurend topics waaruit blijkt dat je men-lesgever geen instructeur is. Deze, en de onderwerpen in je andere topics, zijn zaken die je in de les moet bespreken en van je instructeur moet leren. Mennen leer je, net zoals rijden, niet van internet of uit een boekje.
Je zult gewoon een goede instructeur moeten vinden en niet iemand die je "helpt".

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:23

Een meninstructeur hoeft geen verstand te hebben van rechtrichten.

Net als je bij Anky geen les in springen gaat volgen zeg maar.

Gericht iemand zoeken die je in dit probleem kan begeleiden en de kunde heeft om je hier les in te geven is veel beter. Hoe meer je rommelt hoe slechter het vaak wordt.

Van alleen rechtuit rijden ga je geen recht paard krijgen. Net als dat je van alleen longeren geen rond paard krijgt :P

Als je tegen dit soort problemen aanloopt is het beste om hier goede instructie bij te halen die je stap voor stap de problemen door kan loodsen.
Iemand die zelf goed kan mennen hoeft niet goed te kunnen lesgeven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:26

Inderdaad juiste begeleiding zoeken.

Hier 1 heeft het ook maar die heeft artrose in zijn nek.
Dus medisch kan je het ook nog gaan uitsluiten misschien?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:34

MarliesV schreef:

Wat zeg je nou ???

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:41

Gem schreef:
MarliesV schreef:

Wat zeg je nou ???

Eens met Gem, als een meninstructeur daar geen verstand van heeft, heeft hij zijn papieren ergens bij kado gekregen.

Zoek een goede instructeur, maar laat je pony ook nakijken door een goede fysiotherapeut. Het een sluit het ander niet uit. Met goede hulp (en zonder medische oorzaken) is dit echt wel op te lossen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:47

MarliesV schreef:

Gericht iemand zoeken die je in dit probleem kan begeleiden en de kunde heeft om je hier les in te geven is veel beter. Hoe meer je rommelt hoe slechter het vaak wordt.

Van alleen rechtuit rijden ga je geen recht paard krijgen. Net als dat je van alleen longeren geen rond paard krijgt :P

Als je tegen dit soort problemen aanloopt is het beste om hier goede instructie bij te halen die je stap voor stap de problemen door kan loodsen.
Iemand die zelf goed kan mennen hoeft niet goed te kunnen lesgeven.

Nou dan is het geen volwaardig instructeur...
Rechtrichten valt onder de basis, want met scheef paard kom je nergens, als instr. niet in staat is je daarmee te helpen kan je hem beter in het fietsenhok stallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:20

Even mijn vorige post verduidelijken.

Een goede meninstructeur kan hier natuurlijk mee helpen.

Wat ik lees in andere topics haal ik niet uit dat deze er verstand van heeft qua recht richten. Anders was de TS ook niet tegen deze problemen aan gelopen.

Daarom mijn advies om iemand te zoeken die dit wel heeft.

Misschien niet handig omschreven van mij maar het was om de TS wat duidelijk te maken, niet om alle instructie over 1 kam te scheren

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:58

MarliesV schreef:
Even mijn vorige post verduidelijken.

Een goede meninstructeur kan hier natuurlijk mee helpen.

Wat ik lees in andere topics haal ik niet uit dat deze er verstand van heeft qua recht richten. Anders was de TS ook niet tegen deze problemen aan gelopen.

Daarom mijn advies om iemand te zoeken die dit wel heeft.

Misschien niet handig omschreven van mij maar het was om de TS wat duidelijk te maken, niet om alle instructie over 1 kam te scheren

Mijn instructrice gaf als tips om in ieder geval veel te gaan longeren en haar te laten buigen op haar "slechte" kant. Desnoods longeren met een bijzetteugel. Ook ga ik kijken of schouderbinnenwaats gaat lukken aan de lange lijnen. Ze heeft dit al eens uitgelegd dus ik ga kijken of dit mij lukt. Als dit niet alleen lukt ga ik de volgende keer vragen of ze me hierbij wilt helpen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:33

Voordat je allerlei hulpmiddelen aan dit beestje hangt, zou ik eerst uitsluiten wat door oorzaak is van dit scheeflopen. Ooit een paard in training gehad die dat ook deed en die had een rugprobleem. Mijn advies is dan ook om het beestje eerst te laten onderzoeken voordat je allerlei dingen van het diertje gaat vragen waarmee je het probleem misschien wel erger maakt. Zomaar hulpmiddelen zonder ervaring zou ik er ook zéker niet aanhangen. Ook hier is mijn advies om iemand erbij te halen die deskundig is in het longeren met hulpmiddelen en die jou de fijne kneepjes kan bijbrengen. Kan het honderd keer om een Shetlander gaan, maar ook dat is een dier met gevoel.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 21:13

Shenavallie schreef:
Voordat je allerlei hulpmiddelen aan dit beestje hangt, zou ik eerst uitsluiten wat door oorzaak is van dit scheeflopen. Ooit een paard in training gehad die dat ook deed en die had een rugprobleem. Mijn advies is dan ook om het beestje eerst te laten onderzoeken voordat je allerlei dingen van het diertje gaat vragen waarmee je het probleem misschien wel erger maakt. Zomaar hulpmiddelen zonder ervaring zou ik er ook zéker niet aanhangen. Ook hier is mijn advies om iemand erbij te halen die deskundig is in het longeren met hulpmiddelen en die jou de fijne kneepjes kan bijbrengen. Kan het honderd keer om een Shetlander gaan, maar ook dat is een dier met gevoel.

Als ik met een bijzetteugel zou gaan werken ga ik zoiezo eerst uitzoeken hoe dit moet en iemand met ervaring vragen want dit ga ik uiteraard niet zelf proberen als ik niet precies weet hoe het werkt :)
Maar als ze echt scheef blijft lopen lijkt het me ook beter haar even na te laten kijken idd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:16

Nee, niet als het blijft, maar gewoon eerst beginnen met na laten kijken door een fysio. Dat is tenminste mijn advies. Want als er iets mis is en je gaat er mee door, kan je het probleem alleen maar groter maken. En als daar niets mee mis is, heb je het nog steeds niet met 1 of 2 keer trainen opgelost, dat heeft tijd nodig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:14

mabelbohms schreef:
Shenavallie schreef:

Als ik met een bijzetteugel zou gaan werken ga ik zoiezo eerst uitzoeken hoe dit moet en iemand met ervaring vragen want dit ga ik uiteraard niet zelf proberen als ik niet precies weet hoe het werkt :)
Maar als ze echt scheef blijft lopen lijkt het me ook beter haar even na te laten kijken idd.

Andersom: eerst uitsluiten of het een lichamelijk probleem is, alvorens er van alles (en is dat ook werkelijk nodig????) aan te hangen. Ik ben zelf geen voorstander van hulpmiddelen, maar dat terzijde. Als er mensen zijn die dat wel willen gebruiken, dan moet je eerst de oorzaak van het probleem achterhalen voordat je met toeters en bellen het probleem wilt oplossen (en daarmee juist misschien wel erger maakt).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:15

Plus wat tine10 zegt. ;)

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:26

Ik heb dit min of meer gehad met mijn pony. Een tandarts beurt en een intensievere training verhielp dat hij 'stram' was in zijn lijf en soepeler ging lopen. Tandarts is er aan te pas gekomen omdat hij ook duidelijk iets mond zijn mond leek te hebben. Uiteindelijk hielp dat niet geheel en ben ik meer gaan longeren.Uiteindelijk leek het te helpen en nu -bijna- geen problemen meer. Daarbij ben ik nu met het lessen bezig om met een zweep een soort tikje te geven aan de kant van zijn lijf waarin ik de stelling wil hebben. De zweep wordt dan als 'been' gebruikt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:01

Paarden zijn meesters in het verbergen van pijn, tot ze het echt niet meer uithouden. Als ze wat laten zien, dan is het al vrij ernstig. Vaak worden de eerste signalen genegeerd door de mens of wordt er nog meer gehamerd op oefeningen doen (waarbij eigenlijk door de pijn heen gelopen wordt) en zelfs geroepen dat het paard dwars is. Helaas voor veel paarden is de pijn na verloop van tijd onomkeerbaar en is er niets meer aan de klachten te doen. Iets wat je kunt (proberen te) voorkomen door tijdig aan de bel te trekken. Pony of niet, het blijft een paard.