schriktraining wat gebruik ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

schriktraining wat gebruik ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:52

hoi
Ik wil woensdag met mijn tweejarige new forester Harley een schriktraining doen.
Maar een lekker uitgebreide.

Ik kan geen pionnen/kegels gebruiken daar ik die niet heb.

Wel heb ik al gedacht aan:
- een zeil
- verjaardagsvlaggetjes
- plastic zak aan stok/longeerzweep

Ik wil ook graag een gordijn maken maar hoe kan ik dit doen? Mijn springstaanders zijn niet hoog genoeg of meneer de pony moet zijn hoofd laag houden. En vliegenlinten voor aan een deur heb ik ook al niet.

Welke spullen zijn nog handig?

ladypaard

Re: schriktraining wat gebruik ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:55

Gordijn kun je verhogen door bamboestokken aan staanders te maken.
Paraplu is ook vaak eng,
vuilnisbakken, ballen etc.
Zag ook iemand die heleboel lege flessen op de grond had liggen, vond dat ook goed bedacht

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:56

paraplu
bladblazer
van alles wat je op de grond kan leggen
Lege ton oid om op te slaan/herrie mee te maken
trekbommetjes

en volgens onze pony stethoscopen... die zijn HEEL eng }:0 ... (rest is ze niet bang voor... :+ )
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 24-08-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:56

Hoelahoep, zo'n ronddraaiend ding van het WK, toeters, krakend plastic. Heb je hier wat aan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:57

Paraplu, container, tractor, ligfiets... gebruik je fantasie over dingen die je op een buitenrit tegen zou kunnen komen en maak daar juist gebruik van in de bak. Daar heb je later gemak van. Als ze niet onder een vliegengordijn door willen zit ik niet zo mee. Die kom ik nooit tegen op buitenrit. Wel mooie bloembakken en tuinkabouters. En hele enge brievenbussen en gekleurde paaltjes

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:58

- Ballonen aan de bakrand maken
- Radio, eerst zachtjes en dan steeds iets harder

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:58

kabouters! :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:03

Heb veel goede dingen helaas niet allemaal op de wei/thuis.

Wat ik wel kan gebruiken:
-> Paraplu, ballonnen, tonnen, zakken en plastic flessen om doorheen te lopen, vuilbakken, tuinbeelden

Wat ik wel gemerkt heb op wandeling buiten: lage muurtjes en spiegelbeeld in de ramen.
Bankjes vind hij ook eng maar heb ik niet op de wei. Kan ik wel oefenen tijdens wandelingen.
Ben ook al langs stilstaande vrachtwagens gewandeld en dan langs de andere kant dus tussen draad/bos en vrachtwagen door. Tractors kent hij van op de wei.
Radio kent hij er staat bijna altijd muziek aan als ik op stal ben en vooral als de hoefsmid op stal is staat de radio op.

Buena5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:38

toeters en bellen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:43

Kliko's maar dan wel ondersteboven, kratjes, kisten, plu, vogelverschrikker.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:24

Goede begeleiding.. Met een schriktraining kan je namelijk angsten ook erger maken als je niet goed weet wanneer te stoppen of juist door te pakken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:09

troi schreef:
Goede begeleiding.. Met een schriktraining kan je namelijk angsten ook erger maken als je niet goed weet wanneer te stoppen of juist door te pakken.

Helemaal mee eens!

Schriktraining is ontzettend leuk en leerzaam. Je paard krijgt er ook zelfvertrouwen van! Absoluut een aanrader. Ook voor jonge paarden als jouw Harley.
Neem in het begin ook absoluut les. Een goede (lees: perfecte) timing is bij schriktraining namelijk essentieel. Als je er qua timing net naast zit, is het goed mogelijk dat je je paard onbewust juist angstiger maakt. En ga ook vooral niet te lang door.

Het is prima aan te leren, dus als je het eenmaal goed door hebt kun je zelf verder opbouwen.

Tinky_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:30

Rumpleteaser schreef:
troi schreef:

Helemaal mee eens!

Schriktraining is ontzettend leuk en leerzaam. Je paard krijgt er ook zelfvertrouwen van! Absoluut een aanrader. Ook voor jonge paarden als jouw Harley.
Neem in het begin ook absoluut les. Een goede (lees: perfecte) timing is bij schriktraining namelijk essentieel. Als je er qua timing net naast zit, is het goed mogelijk dat je je paard onbewust juist angstiger maakt. En ga ook vooral niet te lang door.

Het is prima aan te leren, dus als je het eenmaal goed door hebt kun je zelf verder opbouwen.

Ja helemaal mee eens nou heb ik ook weer een idee wat ik met mijn shet kan doen *\o/*

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:38

fel gekleurde regenkleding, dat knispert zo lekker

hiervoor moet je met zijn 2e zijn, knisperende boodschappen tasjes of action tasjes, eerst van een afstand in de jaszak van helper mee knisperen, dan tijdens het rondlopen helper ook gewoon rondlopen alsof jullie aan wandelen zijn, knisperen steeds meer dichterbij en steeds harder, pas verder gaan met opbouwen wanneer pony er geen aandacht meer aan schenkt, dus er niet helemaal gek van laten worden, gewoon stoppen als er buiten nieuwsgierige aandacht iets anders gebeurt, dan een stapje je terug nemen en weer opnieuw beginnen. Op het laatst kan je dat knisperende zakje overal knisperen ook om zijn hoofd etc. Ook laten bewegen en langs zijn lichaam laten waaien, hier ook weer zelfde, nieuwsgierigheid is goed, maar andere reacties stoppen en pas weer verder gaan met opbouwen als pony ontspannen is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 12:53

Waarom zou ik les nemen? Naar mijn weten is er niemand in mijn buurt die daarin les geeft. Mijn paard staat in een gemeente waar niet veel voor paarden gedaan wordt.
Er is een manege ver weg (10km) maar daar kan ik niet terecht omdat ik geen vervoer heb. En schriktrainingen doen ze daar ook niet (minder bekend in België vermoed ik).

Heb vorige keer ook een kleine schriktraining gedaan en dit ging waanzinnig goed.
Ik let op de signalen van mijn pony, ik weet ook exact wanneer ik ergens mee moet stoppen.

Als ik les moet nemen in schriktraining kun je net zo goed zeggen dat ik les moet nemen in wandelen met mijn paard. Want ja tijdens wandelingen kom ik ook enge dingen tegen (lage muurtjes, putdeksels, blaffende honden, een kat/vogel die ineens uit de struiken komt, etc.

EN tocch ga ik altijd alleen wandelen en volgt mijn pony me netjes ookal is er iets eng, dan laat ik hem gewoon even observeren en wandel ik pas door wanneer hij zich terug ontspant.

a3a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:36

Leuk!
Ik heb zelf een eigen gordijn gemaakt:
Nodig: staander, 3 dunne houten balkjes, ca een meter lang (evt oude schrikdraadprikstokken zonder punt), plastic vuilniszak, (veel) duct tape.
    De staander verhogen en horizontale balk maken met behulp van de drie balkjes. 3e balkje als steun (principe galgje). Aan elkaar plakken met veel duct tape, vastschroeven mag natuurlijk ook.
    Vuilniszak zo opensnijden dat je de allerlangste stroken kunt maken. De stroken knoop je aan de bovenste horizontale balk.
En voila, je gordijn is klaar. Als je alles keer 2 doet dan kunt je er eerst tussendoor terwijl je de stroken naar de zijkanten hebt weggebonden. Zijn je staanders wel stevig/zwaar genoeg zodat ze niet om kunnen vallen?

Verder is een oude party tent ook erg leuk. En heb je wel stroom? Mijn paard vond de kamerventilator erg spannend. Je kunt de ventilator op een ton zetten en er confetti-linten aan vast binden.

Veel plezier!

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 13:46

Hee, heb ook eens gezien dat ze een gordijn van stroken rood wit lint aan een balk/plank bevestigen waar ze onderdoor moeten lopen! Misschien is dat een leuk idee?