Zwanger, hoe paard beweging geven?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Zwanger, hoe paard beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 07:52

Ik heb een hele lieve verzorgster die nu 2-3 dagen per week mijn pony rijdt.

Toch zou ik het leuk vinden als ik zelf ook nog wat met mn paardje kan doen.

Buiten wandelen wordt op een gegeven moment ook saai en van gewoon longeren zijn mn pony en ik nooit echt fan geweest.

Iemand een leuk idee wat ik kan doen met mijn pony tijdens mn zwangerschap?

xRiiannex

Re: Zwanger, hoe paard beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:53

Longeren met balkjes? Is leuker om naar te kijken :P

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:54

Laat je paard is voetballen, misschien vind die dat wel erg leuk? En anders weet ik ook niet veel meer dan wandelen eigenlijk

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:56

Gewoon rijden! :j ik ben nu op 15 weken en ga ook gewoon rijden hoor

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:01

Ja ik heb eerste zwangerschap ook gereden tot 25 weken yoen zat beeb in de weg zadel werd zwaar enz.... en dde 2e tot 13 weken ivm klachten daar na stil gezet kon geen verzorger vinden voor die tijd maar paard staat hele dag op wei

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:05

grondwerk ! altijd leuk en handig om te doen .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:08

grondwerk of gewoon 'spelen' met m in de bak
af en toe een keertje vrijspringen..
longeren in vrijheid als je hem eenmaal zover hebt dat je m rond je heen kunt sturen.

en verder kan een beetje wandelen natuurlijk nooit kwaad..

ik zou vooral in de band met het dier blijven investeren meer dan in het beweging geven, dat kan je bijrijder voorlopig wel even doen. zo heb je gewoon lekker een paar maandjes lol met je knol

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:09

Lange teugel :)
Gewoon rijden vanaf de grond.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:09

Fietsen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:14

ik zou niet snel beginnen aan fietsen met een paard tijdens een zwangerschap tenzij het paard dat al heel lang goed gewend is :(. En zelfs dan zou ik het liever niet doen. hoeft maar een keer even iets fout te gaan, paard schrikt zich een ongeluk en trekt je met fiets en al om.. is normaal al vervelend, maar zou dat met een zwangerschap zelf niet riskeren

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:15

Dan zou een lange lijn pakken of je paard loslaten. Dat doe ik (mocht er iets gebeuren) tijdens het fietsen.

Ts krijgt ook het advies om te blijven rijden, dat lijkt me net zo riskant..

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:16

Ja fietsen! Goed voor jouw conditie en die van het paard!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:23

Ik kon ook al vroeg niet meer rijden. Ik longeerde met bijzet teugels, deed spelletjes zoals voetballen en grondwerk. Die hebben zich prima vermaakt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:31

Ik heb gelongeerd, zolang ik wat kon sjouwen vrijspringen, ben aan de hand in het bos gaan wandelen, en verder veel tijd gestoken in borstelen en troetelen.
Lange lijnen lijkt mij ook zinnig en als je interesse hebt in bijvoorbeeld Parelli dan is dit ook hét moment.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:51

Ik heb mijn Fries voor de kar beleerd ook heel handig! Paard heeft beweging en vind het leuk en ik zit veilig op de bok en vind het ook geweldig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:59

Als je een braaf paard hebt, zou ik lekker blijven rijden. Anders, lange lijnen, dqar kan je heel fijn dressuurmatig mee blijven werken en zelf in beweging blijven.

Vrij springen, balnken draven, paardenfysio (genoeg te vinden op het net)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:02

Lange lijnen of vrijheidsdressuur

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 13:16

Wat veel reactie's al, wat leuk!

Balkjes of een sprongetje vind ik wel leuk en mn paardje ook, maar het sjouwen valt me zwaar.

Ik had gehoopt het rijden langer vol te houden, maar het is gewoon niet fijn. Op het paard van mn zus wel, dus het ligt aan de bewegingen van mijn paardje. Buitenrijden gaat iets beter, dus dat wil ik zeker nog wel zo lang als het gaat 1-2x pw blijven doen.

Lekker lang poetsen doe ik zeker, geniet hij heel erg van, maar ook beweging geven vind ik leuk en belangrijk.

Dubbele longe/lange lijnen wil ik wel gaan proberen, nog nooit gedaan, meestal 'longeer' ik hem los.

Voetballen kan hij, maar hij vindt vooral het lekkers leuk, anders doet hij het niet, dus dit doe ik per hoge uitzondering (hij is gevoelig voor hoefbevangenheid, dus krijgt zelden iets extra's).

Naast de fiets kan hij ook, dan moet ik alleen weer een fietsje aanschaffen. Buiten wandelen is in deze omgeving gewoon nogal saai (polder, allemaal rechte saaie weggetjes).

Parelli heb ik ooit een begin mee gemaakt, maar is niet ons ding. Misschien dat ik een 2e poging ga wagen.

Wat kan ik verder aan grondwerk, 'spelen' in de bak doen?

Bedankt voor het meedenken allemaal! :-)

esmmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:58

L-shape : vooruit en achteruit lopen met je paard tussen balken die je in een dubbele L-vorm legt. Dan kan je je paard links en rechtsom vooruit en achteruit laten buigen.
Lichter dan balken is oranje pionnen op grote afstand zetten op de lange zijde van de bak en je paard er zigzaggend door heen laten lopen. Dit kan met lange lijnen of achter jou aan lopend. In jouw zwangere situatie in stap doen:-)
Een grote sterke platte bak, niet te hoog, neerleggen en vragen om je paard zijn voorbeen er op te plaatsen. oefening van jouw geduld.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 13:09

Balken zie ik nu ech niet zitten, maar de L ken ik wel. Pionnen is een goed idee en hem leren zn voorvoetjes op een bak te zetten ook :-) dankjewel!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:59

Ik liet mijn paard rijden tijdens mijn zwangerschap. Ook grondwerk en longeren vonden we fijn. En natuurlijk ook onze dagelijkse portie knuffels. Paard heeft ook de hele winter mogen buiten spelen. Dus geen dagen opsluiting op stal maar lekker ontspannen op de weide. Even op adem komen en eens niets moeten doen kan je paard ook eens deugd doen! :)

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:28

Ik heb een bijrijdster die mijn paard 6 dagen per week aandacht en beweging geeft. Ik ben nu zelf 34 weken zwanger en sinds ik weet dat ik zwanger ben niet meer op mijn paard gezeten. Wou wel graag, maar mijn man vroeg mij eerlijk om op de volgende vraag een antwoord te geven; mocht je van je paard vallen en je verliest ons kind, zou je je dat zelf ooit kunnen vergeven? Ondanks dat ik een super braaf paard heb en haar heel erg vertrouw en weet dat ze nooit een stap verkeerd doe. Vind ik dit een erg groot risico.
Ik geniet van mijn paard in de wei en geef haar zo nu en dan een wortel. Ook geniet ik als ik mijn bijrijdster zie rijden. En geef haar zo nu en dan les/tips.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 18:45

@ Adolein Mijn pony wordt nu ook gereden en ik geef hem zelf beweging door (los) longeren, maar dat vinden we beiden saai. Ik geniet nog ontzettend van de wekelijkse buitenrit.
Voor mijn pony is beweging heel belangrijk, nu met weidegang, omdat hij gevoelig is voor hoefbevangenheid en van de winter dat ook, maar ook omdat hij met de kou heel snel stijf is (rust roest). En ik vind het zelf gewoon heel leuk. Ik ga nu 4x per week naar mn pony en wil deze periode niet kunnen rijden juist benutten. Mijn verzorgster is er voor het rijden (en de klusjes). Ik ben echt heel blij met haar, maar ik word ook gewoon heel blij van mn mannetje en wil m zelf blijven doen.

@ Mias Als er iets tijdens de zwangerschap mis gaat zou ik me hoe dan ook schuldig voelen. Mocht dit tijdens het rijden gebeuren, wat altijd kan, dan is het een ongeluk. Het kan ook gebeuren in stal, of tijdens het wandelen. Een ongeluk, waar dan ook, zit in een klein hoekje.
Ik zou niemand aanraden t beginnen met paardrijden als diegene zwanger is, maar ik rij al 20 jaar paard en heb mn pony 12,5 jaar.
Het is ieder zn eigen keus en ik kan mn pony echt niet zo lang missen. Zo lang het goed voelt stap ik er nog op en daarna zal ik hem ook blijven doen, zij het op een andere manier. Vandaar dit topic, om inspiratie op te doen :-)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:25

Vandaag voor het eerst dubbele longe geprobeert en dit wil ik zeker vaker doen! Het is nog even wennen, de allereerste keer voor allebei, maar zeker leuk :-)