Overgangen terug aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Overgangen terug aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:10

Hallo allemaal,

Ik ben mijn merrie aan het longeren omdat ik wil dat ze leert ontspannen te lopen. Stap 1 was ontspannen op de grond zonder tuig. Dat ging goed, ze stopte met haar onderhals gebruiken en liep met haar bovenhals en was ontspannen. Nu zijn we dus bij stap 2 aangekomen en dat is wat mij betreft longeren. Omdat ik dit zelf normaal gesproken niet echt doe ben ik deze week voor het eerst daarmee bij haar begonnen (ik heb haar sinds een jaar, ik heb het wel een paar keer gedaan maar ze reageerde niet 'normaal' (dom dat ik daar niks in zag) en heb het niet vaker gedaan). Ik heb zelf ervaring en lessen gevolgd in longeren voor het paard van iemand anders omdat zij op vakantie ging en ik toen haar paard op deze manier beweging zou geven. Dus ik heb de basis :P

Maar haar eerste reactie op de longeerlijn + zweep (die ze stiekem heel eng vindt) + mij op het midden van een vierkant (ik heb de helft van de bak afgezet met rood-wit geblokt lint) bezorgde bij haar een paniekaanval en dus sprong ze al galopperend en bokkend weg. Ik heb haar toen terug gehaald en aan de hand meegenomen over de hoefslag en toen steeds meer afstand gecreëerd totdat ze ontspannen stapte aan de longe op allebei de kanten.

Nu zijn we weer even verder en gaat het in stap super. Ze is ontspannen en gebruikt alleen haar bovenhals, haar onderhals hangt als het ware 'los'. In draf is ze af en toe ontspannen, maar daar zit vooruitgang in. In draf schakelt ze goed op mijn hulpen naar middendraf en een korte draf (tegen dribbelen aan). Door het schakelen gaat ze zich ook beter ontspannen. Vandaag hebben we ook voor het eerst een galopje gedaan en dat was ook zeker niet slecht. In de galop laat ze zich wel naar een snellere galop schakelen maar nog niet naar een verruimde galop. Hetzelfde geldt voor een kortere/langzamere galop. Maar we hebben alle tijd.

Het enige waar ik op dit moment heel erg mee zit is dat ze overgangen terug niet 'doet'. Ik weet niet echt de goede bewoording hiervoor. Nogmaals, in draf laat ze zich alle kanten op schakelen én geeft daarbij direct reactie. Als ik van galop naar draf ga (mijn hulp is: hooo - drrrrrrraf - hooo en weer opnieuw :') ) vertraagd ze eerst haar galop voordat ze na 1 à 1,5 rondje terug gaat naar draf, maar het is nog wel een overgang. Maar van draf naar stap negeert ze mijn hulp gewoon totaal en blijft ze gerust 5 of meer rondjes draven (na een aantal rondjes maakt ze haar stappen al korter) voordat ze terug komt naar stap. Maar de overgang valt gewoon helemaal uit elkaar -O-

Nu had ik mij vandaag nog verder ingelezen en had ik gelezen dat je duidelijk voor de schouder moet gaan staan, dat ook nog eens geprobeerd maar dat had gewoon geen effect :roll: Toen ik les kreeg in longeren kreeg ik altijd het commentaar dat ik mijn stem lager moest maken omdat het te hoog was. Dit heb ik ook geprobeerd maar mijn paard reageert hier alleen maar op door harder te gaan (omdat ze het ervaart als een terechtwijzing of wat dan ook).

Kortom: Wat doe ik fout / Hebben jullie tips/adviezen/aanwijzingen over hoe ik mijn paard overgangen terug kan laten maken aan een enkele longe? Ik ben bezig met mensen uit mijn omgeving ook om raad te vragen maar het enige advies wat ik tot nu toe heb is: de overgang herhalen, maar als ze zulke slechte overgangen ben ik ook bang dat ik het haar verkeerd aan leer.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:30

Wat bij mij altijd helpt is om de longeerlijn even heen en weer te bewegen (niet trekken) zodat ze wakker wordt en meer gaat letten op jou.
Het probleem is alleen dat ik uit jouw verhaal opmaak dat ze toch redelijk nerveus is en ik weet niet of ze daar juist niet van gaat schrikken. Dat kan jij het beste inschatten.

Edit: ik lees net dat ze ook de zweep stiekem wel eng vindt. Weet je zeker dat ze zich daar ook een beetje opgejaagd door voelt? Ik zeg niet dat je hem gebruikt oid, maar vaak zijn het subtiele dingetjes. Misschien kan je proberen om de zweep een keer achterwege te laten

AvanKol

Re: Overgangen terug aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:38

Goed dat je ook mensen uit je omgeving vraagt, die kunnen eventueel een x meekijken en ter plekke zien hoe je paard op jou reageert. En misschien voor het longeren een paar korte grondoefeningen waarbij ze moet reageren op jouw stem? En dan flink belonen bij de 'stap' :)
En misschien geen of een langere normale zweep ipv gelijk een longeerzweep als ze daar op blijft reageren?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:43

xNPanache schreef:
Wat bij mij altijd helpt is om de longeerlijn even heen en weer te bewegen (niet trekken) zodat ze wakker wordt en meer gaat letten op jou.
Het probleem is alleen dat ik uit jouw verhaal opmaak dat ze toch redelijk nerveus is en ik weet niet of ze daar juist niet van gaat schrikken. Dat kan jij het beste inschatten.

Edit: ik lees net dat ze ook de zweep stiekem wel eng vindt. Weet je zeker dat ze zich daar ook een beetje opgejaagd door voelt? Ik zeg niet dat je hem gebruikt oid, maar vaak zijn het subtiele dingetjes. Misschien kan je proberen om de zweep een keer achterwege te laten

Ik zal de longe laten vieren een keer proberen. Ik heb vandaag ook een stuk gelongeerd zonder zweep maar daar reageerde ze niet beter op wat maar ik probeer hem inderdaad zo stil mogelijk te houden of achter mijn oksel te schuiven.

Verder is ze niet nerveus maar ze is ook niet te ontspannen. Dat is ook het probleem dat we onder het zadel hebben. Ze zet zichzelf in haar hals als het ware vast met haar onderhals en daarom moet ze die ook loslaten ;-)

Ik heb ook geprobeerd haar op een kleinere volte terug te halen zodat als ze braaf is weer op de grote volte mag maar omdat ze dan dichter bij de zweep is en ze de slag dan hoort schuiven raakt ze in paniek of als de volte groter wordt gaat ze weer draven

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:47

Wyb_ster schreef:
xNPanache schreef:

Ik zal de longe laten vieren een keer proberen. Ik heb vandaag ook een stuk gelongeerd zonder zweep maar daar reageerde ze niet beter op wat maar ik probeer hem inderdaad zo stil mogelijk te houden of achter mijn oksel te schuiven.

Verder is ze niet nerveus maar ze is ook niet te ontspannen. Dat is ook het probleem dat we onder het zadel hebben. Ze zet zichzelf in haar hals als het ware vast met haar onderhals en daarom moet ze die ook loslaten ;-)

Ik heb ook geprobeerd haar op een kleinere volte terug te halen zodat als ze braaf is weer op de grote volte mag maar omdat ze dan dichter bij de zweep is en ze de slag dan hoort schuiven raakt ze in paniek of als de volte groter wordt gaat ze weer draven

Ik hoop dat het lukt! Let er wel op dat als je een overgang wil dat je dan zelf ook rustig bent (het beste kan je gewoon blijven staan). Een paard spiegelt vrijwel altijd :)

Heel veel succes ! :D

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:48

Keona1 schreef:
Goed dat je ook mensen uit je omgeving vraagt, die kunnen eventueel een x meekijken en ter plekke zien hoe je paard op jou reageert. En misschien voor het longeren een paar korte grondoefeningen waarbij ze moet reageren op jouw stem? En dan flink belonen bij de 'stap' :)
En misschien geen of een langere normale zweep ipv gelijk een longeerzweep als ze daar op blijft reageren?

Op grondwerk reageert ze gewoon goed en onder het zadel ook. Het is echt aan de longe dat ze me niet serieus neemt. Ik heb degene die het me destijds leerde ook eventjes geappt maar ze heeft nog niet gereageerd.

Een andere reactie die ik kreeg dat ik blij moest zijn dat mijn pony zo voorwaarts was :-l Maar met dat in mijn achterhoofd probeer ik ook niet gelijk na de galop een overgang naar stap te maken ofzo

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 21:51

Blijven staan werkt inderdaad het beste maar na een tijdje wikkelt ze me dan in :") dan ben ik een longeermummie :-p

Maar als ik omdraai versnelt ze wel weer. Dus ik moet proberen zo gesloten mogelijk te zijn denk ik

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:02

Wyb_ster schreef:
Blijven staan werkt inderdaad het beste maar na een tijdje wikkelt ze me dan in :") dan ben ik een longeermummie :-p

Maar als ik omdraai versnelt ze wel weer. Dus ik moet proberen zo gesloten mogelijk te zijn denk ik

Haha even snel longeerlijn overpakken. Oefening baart kunst ;P
Ik ben bang dat mijn 'advies' hier toch echt ophoudt.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:12

Belangrijk is om hulpen te geven met je eigen energie. Als je haar dus in draf wilt, ga je zelf een hogere energie uitstralen en laat je dat zien in je houding. Als je haar wil laten vertragen is het belangrijk ook met je energie te werken: zelf trager stappen, naar achter leunen (alsof je wil gaan stoppen), maar niet stilstaan want dan vraag je haar ook stil te staan.
Ik was een tijd geleden zelf helemaal niet zo bezig met mijn eigen energie tijdens het longeren, maar bij het aan de hand werken dan weer wel. En wat bleek? Daar luisterde mijn paard veel beter. Via lessen heb ik dan ook geleerd mijn energie duidelijk te gebruiken, zodat het echt een signaal wordt voor mijn paard. Natuurlijk mag je haar corrigeren als het te lang duurt (vooral in het begin) door hooo te zeggen (probeer eerst heeel goed uit te adem, eventueel met een zucht, voordat je op een echte hoo overgaat) of door te schudden met het touw als ze dat kent.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:26

mijn paard deed eerder ook altijd lastig terug schakelen aan de longe. door een tijdje de zweep niet te gebruiken werd die een stuk rustiger en daarnaast maak ik veel gebruik van mijn eigen positie ten opzichte van het paard als ze niet of lastig terugkomen. Nu kan ik van groot naar klein binnen enkele passen schakelen met de zweep erbij.
mijn advies zal dus zijn laat die zweep even achterwege en ga gerust als het ware voor je paard lopen zeg maar voor de schouder om hem terug te laten komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:39

Die van mij weigerde dat ook, terwijl hij al lang en breed beleerd was en het dondersgoed wist
Pure koppigheid in dit geval, en gewoon een tijd mogen doen wat hij wilde.
Ik heb even heel lomp gezegd de hulp gegeven, na negeren nog een keer en toen wat er achter zelf gewoon stil gaan staan terwijl hij door liep.
Gevolg is dat hij enkel zichzelf in elkaar trekt heel grof gezegd, dat heb ik een keer hoeven doen toen was het klaar.
Bij reageren uiteraard gelijk ruimte geven en belonen.

Inmiddels doet hij het ook op een wiebel aan het touw trouwens.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:51

Hallo wyb_ster
Ik longeer regelmatig en heb wel een paar tips voor je.
1. Je beschrijft dat je merrie wel vertraagd in galop en draf. Beloon dat gedrag ook,en dan vooral met een vriendelijke stem en rustige lichaamshouding. Praat vriendelijk, braaf paard,ja goedzo. En daarna verder met hoo, rustig, hoo. Zodra ze weer iets trager gaat, opnieuw belonen ook al is ze nog niet in draf of stap. Het vertragen ook belonen dus.
2. Stel de overgang naar draf of stap uit, totdat je paard zelf iets trager wordt, moe wordt en op het punt staat te gaan draven of stappen. Dan geef je de hulp om de overgang terug te doen.Je paard is er dan meer klaar voor. Let dus op je paard wanneer die klaar is voor een overgang terug.
3. Juist niet de overgangen herhalen. Ga niet teveel oefenen op de overgangen. Zodra je paard eindelijk in draf is na de galop, lekker laten draven. Dat wilde je tenslotte. Dus niet weer laten aanspringen. En zodra ze stapt, echt even een paar minuten laten stappen ook al was de overgang niet super. De stap is wat je wilt dus niet te vlug weer aandraven. En beloon wat je paard wel doet, ook al vond je het geen goede overgang of duurde het lang.
Laat me weten of dit wat voor je is. Succes!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:42

Let bij een gespannen paard op je lichaamshouding!

Zet je voeten iets uit elkaar iets door de knieen zodat je goed kan aarden Maak je tijdens een overgang klein Zoals ik op school heb geleerd ga in een borrelglaasje zodat je je klein kan maken Let op je ademhaling probeer tot je buik te ademen Adem uit tijdens de overgangen terug!

En vooral veel geduld :o

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:49

Echt super bedankt voor al jullie tips!! Ik ga het zometeen gelijk proberen en ik denk dat ik er wel wat aan heb!

Tinky_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:36

Wou mijn pony doet precies hetzelfde misschien kan ik met jullie tips ook nog wat doen

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:28

Tinky_and_me schreef:
Wou mijn pony doet precies hetzelfde misschien kan ik met jullie tips ook nog wat doen

Het helpt zeer goed. Ik heb er nu bijna geen problemen meer mee

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:33

Mijn paard hetzelfde...ik maakte de cirkel steeds kleiner totdat hij niet anders kon dan in stap overgaan en dan belonen...hoefde ik maar paar keer te doen en toen deed hij het. Maarrr...elk paard is anders natuurlijk :D