We gaan mijn merrie weer aangespannen rijden, nu zijn we alles pas klaar aan het maken maar de ogen van het lamoen zijn eigenlijk te klein, de veiligheidslichtogen ( zeg ik dat goed?) passen er met heel veel moeite doorheen, als er wat gebeurd trek je het niet zomaar los wat ik een eng idee vind. Nu kunnen we natuurlijk grotere aan lassen maar weten jullie zo nog een andere oplossing die wij mss zo niet doorhebben of zien?
De lichtogen horen dus iets naar voren te zitten, voor dat 'oogje'. Dan vallen ze ook mooi in het boogje van het lamoen.
lobkew
Geplaatst: 19-08-15 21:55
Ik denk inderdaad hetzelfde als Jelleee, je moet het lichtoog in de boog hangen zeg maar.
janouk
Geplaatst: 19-08-15 21:57
Je kan beter hulp vragen van een meninstructeur of ervaren menner om het tuig op maat te maken en alles op de goede plek te zetten.
Het borsttuig is te klein voor deze haf. De strengen zullen tekort zijn als hij correct ingespannen staat. de veiligheidsogen zijn ontworpen voor een ander soort lamoen. je kan ze gebruiken, maar dan moet je voor de stop bevestigen. de broek zit te laag.
sanowa
Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-15 22:13
Bedankt voor de info.
Komt goed Janouk, we halen er nog wel hulp bij maar om zelf eerst even te kijken daar leer je ook weer van. Alles werkt weer anders, die kar die we eerder hadden was weer anders, de sulky die ik voor de shetlander had was ook weer anders. Maar ga echt geen rare dingen doen want 1 foutje en ze houden er een hele leven last van.
Hoe zie je dat dat het borsttuig te klein is janouk?
De lichtogen dus inderdaad niet! daardoorheen doen.
Buiten wat er al over de broek en het borsttuig gezegd is, vind ik het schoftje ook wat ver naar voren liggen.
Het moet wat verder naar achteren dan dat men vaak van onder het zadel gewend is.
MelanieB
Geplaatst: 19-08-15 22:26
Sorry, hier moest ik toch wel even om grinniken. Waar je licht oog nu doorheen zit is de stophaak. Lichtoog moet daarvoor zitten:
Zodat als de pony remt; de stophaak ervoor zorgt dat lamoen niet door duwt en pony wagen niet op z'n hakken krijgt (is natuurlijk ook de broek voor, maar stophaak remt mede).
janouk
Geplaatst: 20-08-15 07:08
Je vraagt waarom ik je borsttuig te klein vind. Je hebt een haflinger, mij niet onbekend ras, haflingers hebben vaak een brede borst en hals diep vanuit de borst. Dan is het zoeken naar een goed zittend borsttuig. Janouk heeft een ergonomisch borsttuig, zodat ze meer schoudervrijheid heeft.