[AR] Welsh A Farao op zijn eerste CAN* samengestelde menwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Welsh A Farao op zijn eerste CAN* samengestelde menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:03

Afgelopen weekend heb ik voor de allereerste keer met mijn A-Welsh Fharao een samengestelde menwedstrijd op nationaal niveau gereden! :D

Paspoortje:

Fharao
A-Welsh
5 jaar oud
1m12
bij mij sinds vorig jaar, gekocht toen hij net opgeleerd was

Ik ging naar daar met het idee van 'we zien wel wat er komt, ik rij gewoon voor de ervaring' :)

Op zich was de wedstrijd vrij zwaar, hier in België heb je niet echt beginnerswedstrijden. Daarom had ik nooit verwacht dat het zou lukken om de marathon uit te rijden.

Fharao is met zijn 1m12 de allerkleinste pony op het hele wedstrijdterrein, en met zijn 5 jaar ook één van de jongste pony's. Ik heb een heel fijne Leica wagen, maar voor deze pony in enkelspan in de marathon eigenlijk net een tikje te zwaar.

Goed, hier komt ons wedstrijdverslagje!

Dressuur

De dressuurproef die we moesten rijden was de CAI* proef, uit het hoofd gereden :') Hier was ik heel erg tevreden, hij was veel beter te rijden dan de laatste weken in de trainingen, lekker los en aan een fijn tempo. Een fijne proef die voor één van de juryleden zelfs de hoogste score kreeg!

Lekker inrijden!

Afbeelding

Afbeelding

8 seconden stilstaan, da's best moeilijk hoor voor zo'n beweeglijke pony!

Afbeelding

Stukje verzamelde draf :)

Afbeelding

Middendraf op de diagonaal

Afbeelding

Verzamelde draf wegrijden na het achteruitgaan

Afbeelding

Vaardigheid

Helaas geen foto's van de vaardigheid, wegens gereden in de gietende regen :=
Pony deed het opnieuw super, maar de menner maakte wat inschattingsfoutjes. Ik heb in de trainingen altijd met mijn wagentje van 1m15 op de breedte van de dressuurwagens gereden, en nou was ik ineens 1m38 breed. We hadden dus 2 balletjes, jammer!

Marathon

Zaterdag heeft het de godganse dag geregend dus het terrein lag er ontzettend zwaar bij. Het wegtraject (A-traject) was 9km, waarvan ongeveer de helft blubber. Daar haalden we de gemiddelde snelheid van 12 km/uur gemakkelijk en waren we netjes binnen tijd binnen. Bij het begin van de rust was pony zijn hartslag 80, dus hij werd direct goed bevonden voor de marathon.

Het B-traject was 6 km, ook met heel grote stukken blubber erin. Toch heeft Fharao zich heel goed gehouden en zijn we maar nét buiten tijd gefinisht!

Door het water! Dit ging heel vlot, geen enkele aarzeling :D

Afbeelding

De brug op en af, ook hier geen aarzeling. Ze was erg steil, maar Fharao klom heel fanatiek naar boven!

Afbeelding

En draaien :D

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de volgende hindernis!

Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam er nog een hindernis op een bergje, die echt bagger lag. Op dat bergje zijn er 2 spannen omgegaan, omdat het echt steil was en heel modderig. Ook hebben er 2 menners moeten opgeven omdat hun paard de koets gewoon niet meer naar boven getrokken kreeg.
Maar mijn lieve kleine mier heeft het 'm toch maar geflikt! :D

Een heerlijke ervaring dus, voor herhaling vatbaar! Deze wedstrijd was de laatste SGMW die ik kan meerijden voor dit seizoen, maar volgend jaar zijn we zeker weer van de partij!

Buffelduke

Re: Welsh A Farao op zijn eerste CAN* samengestelde menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:22

Wauw wat een leuk verslag! Jullie zijn een hele leuke combi! Toch knap dat jullie wel het bergje op zijn gekomen, bewijst toch maar weer wat voor een kracht de pony heeft! Hoeveelste ben je uiteindelijk geworden?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 06:03

Bedankt! :D

Ik had gezegd dat ik reed voor een laatste plaats, uiteindelijk ben ik toch nog 5e van de 8 geworden :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 06:21

*\o/* ziet er goed uit! Gefeliciteerd.

Is in België verplicht om een groom in de dressuur op je wagen te hebben?
In Nederland mag je zonder groom rijden in de dressuur enkelspan ponys bij D/V: dat scheelt gewicht.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 06:36

@ janouk... Maar ze rijdt samengesteld dus in alle onderdelen groom verplicht...
@ ts.. leuke foto's en goed gereden..

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 08:33

Eline91 schreef:
Hierna kwam er nog een hindernis op een bergje, die echt bagger lag. Op dat bergje zijn er 2 spannen omgegaan, omdat het echt steil was en heel modderig. Ook hebben er 2 menners moeten opgeven omdat hun paard de koets gewoon niet meer naar boven getrokken kreeg.
Maar mijn lieve kleine mier heeft het 'm toch maar geflikt! :D

Heftig bruggetje! Knap gedaan hoor.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:37

Was een super leuk weekend, voor herhaling vatbaar, super toffe fotos zijn eruit gekomen, de waterbak is eentje om aan de muur te hangen :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 13:24

Bedankt iedereen! :D

janouk schreef:
*\o/* ziet er goed uit! Gefeliciteerd.

Is in België verplicht om een groom in de dressuur op je wagen te hebben?
In Nederland mag je zonder groom rijden in de dressuur enkelspan ponys bij D/V: dat scheelt gewicht.

In België moet iedereen het FEI-reglement volgen, groom is dus altijd verplicht. Voor de dressuur is dat extra gewicht echter niet zo'n probleem, dat houdt hem lekker aan de gang.
Voor de marathon valt het normaal gezien ook heel goed mee qua gewicht, maar door alle regen vrijdag en zaterdag lag het terrein gewoon uitzonderlijk zwaar :)

roxy_ZharaX: Bedankt voor het groomen +:)+

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:34

Goed gedaan, Eline91! Het is echt een leuke pony en zijn dressuur ziet er netjes uit. Het stilstaan probleem ken ik. Welshjes willen veelste graag lopen ;)

@Janouk in het samengesteld in NL word je altijd als team gezien, dus dan moet bij een enkelspan ook bij de dressuur- en vaardigheidsproef de groom achterop. Daarnaast is een 80x40 baan vanaf de kant voorlezen eigenlijk niet te doen. :P

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:37

Bedankt Marjola! :D

Het voorlezen is niet de reden hoor, want bij ons moet je de proef gewoon uit het hoofd rijden 8)7

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:42

Ow dan heb ik nog mazzel! Al rijd ik ook het laagste niveau in het samengesteld. Ik weet niet meer vanaf welke klasse, maar het moet uiteindelijk ook uit je hoofd in NL.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:03

Wauw wat een gave pony! Mooie ervaring voor beide ook! Zelf zou ik persoonlijk in de verzameling (wat je aangeeft bij je foto's) wat meer oprichting willen zien, maar gezien het feit dat hij het nog allemaal een beetje moet leren snap ik best dat hij dat nog niet laat zien. Geniet vooral nog van hem, want lopen kan hij zeker!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:06

Dank je wel suzotje! Ik ben heel erg blij met deze ervaring, en vind het heerlijk dat de pony zo enthousiast was. Het klopt zeker dat er nog werkpuntjes zijn, maar ik heb sinds een tijdje een heel fijne instructeur en we gaan vol goede moed verder!

Genieten doe ik zeker, ook uit de trainingen haal ik heel veel voldoening :) En als het aan mij ligt starten we volgend jaar zeker weer SGMW!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:04

Leuke pony, mooi span en super nette prestatie!!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:27

Bedankt Toydoll!

Helaas zal ik waarschijnlijk in België niet meer enkelspan mogen starten met Farao, omdat hij met zijn 1m12 te klein is volgens het FEI-reglement.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet... misschien toch eens informeren om te starten in Nederland? :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:30

Mooie foto's! Fijn dat het zo goed gegaan is. Het ziet er ook goed uit!