Veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1

Veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 23:12

Hallo,

ik heb een shetlander veulen en het gaat nu prima we zijn op weg met borstelen en voetjes geven, maar ik wou ook al met haar bezig gaan want ze verveelt zich heel erg als wij er niet zijn. Alleen ze is nog maar 2 jaar oud (bijna 3), ik vroeg me af op welke leeftijd het beste is om met een veulen te gaan beginnen, want ik ben nu in de wei bezig met gewoon lopen aan touw, en dat gaat nu al redelijk goed maar omdat ik al heel veel vooruitgang zie wou ik een stapje verder gaan, longeren. Maar kan ik daar nu alleen een beetje mee beginnen of moet ik nog even wachten? Ik zelf ben ook al zelf bezig geweest met een andere pony (longeren) maar elke keer dan loopt ze en komt ze weer naar me toe, en ik wou graag advies hoe ik haar moet aanleren dat ze gewoon rondjes moet lopen, want elke keer als ik iets probeer schrikt ze heel erg en word ze weer heel schuw. En dat wou ik niet laten gebeuren bij het veulen omdat we nu een hele goeie band hebben opgebouwd. Daarom vraag ik advies aan jullie hoe moet ik een pony laten wennen aan longeren?

alice0cullen

Re: Veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:17

Je veulen is geen veulen meer maar een twenter.
Longeren gaat op lichaamstaal en duidelijkheid als je bij een pony die het al jaren doet, het nog niet lukt zou ik eens hulp vragen aan iemand die je het kan uitleggen en voordoen.
Staat hij alleen of op een weiland in een groep met pony's van zijn eigen leeftijd?
Ik vind voor longeren zelf nog te jong ga anders wandelen met hem en over een paar maand eens fietsen , rechte lijnen.

Maar laat hem toch lekker op de wei bij soortgenoten paard wezen..

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:18

misschien kan je een rondje afzetten met paaltjes zodat het wat duidelijker is voor de pony waar ze moet lopen. Maar als ze nog maar 2 is zou ik toch maar even wachten tot ze 3 is.

Loraine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 23:26

Okee, ik dacht ookal dat ze nog iets te jong was maar wat kunnen we doen om haar meer te vermaken anders staat ze daar en doet ze niets want ze staat verder met haar moeder en die is wel iets ouder en die wil ook niet altijd rennen of wat dan ook.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:56

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> TVG

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:02

Staat ze alleen met moeder? Ik kan er toch wel vanuit gaan dat ze afgespeend is.

Jonge paarden doen het beter in een groep met verschillende leeftijden en paarden. Liefst ook jonge dieen, kunnen ze spelen en rennen en worden ze meteen mooi opgevoed.

Je kan altijd nog een bal in de wei gooien speciaal voor paarden unnen ze ook mee spelen.

Loraine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 10:26

Ja ze staat alleen met haar moeder, maar naast ons weilandje staan ook nog andere pony's, en er komt nog een pony bij.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:33

Ik zou gaan spelen met hem, longeren vind ik te jong.
Je hebt van die speelballen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:17

Ga anders eens wandelen eventueel met moeders erbij. Dan kun je dat uitbouwen tot over een paar maanden stukjes fietsen.