[AR] Beenbescherming vierspan pony.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnie

Beenbescherming vierspan pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:25

Beenbescherming. Wat een drama bij ons.

Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten om hier een topic te plaatsen.. misschien komt de gouden tip er uit! _/-\o_ hihi

Wij rijden vierspan pony, Welsh a. Onze pony's dragen tijdens de marathon allemaal voor- peesbeschermers. De voorpony's dragen ook achter peesbeschermers en springschoenen achter. Onze achterpony's dragen voor springschoenen.

Nu het probleem, die springschoenen. Ik vind het belangrijk dat onze ponys deze dragen omdat ze regelmatig elkaars ijzers raken. Maar het probleem is.. ik kan ongeveer elke wedstrijd nieuwe springschoenen kopen omdat er elke wedstrijd wel één kapot gaat!

Even twee foto's voor een hopelijk duidelijker beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik erbij zeggen dat ik altijd wel 'goedkopere' springschoenen heb, die van plastic. (Kunstof?) Ik durf het namelijk niet aan om meteen dure te bestellen, omdat de schoenen nogal wat de verduren hebben tijdens het rijden.

Ook is bij ons de maat een drama. De achterpony's hebben maat S, welke eigenlijk net iets te groot zijn. De voorponys dragen aan hun achterhoeven maat xs, welke voor de voorhoeven weer net te klein zijn.

Help help... iemand tips voor de optimale en betere bescherming??

*\o/*

Capriootje

Re: Beenbescherming vierspan pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:37

Mijn ervaring in de cross is dat kunstlederen (zoals eskadron of br) het langste meegaan. Met het soort van jij nu hebt kwam ik regelmatig met 1 springschoen de cross uit := Snap dat het erg lastig is in een kleine maat.

Misschien is dit iets; https://www.minihorseshop.nl/homepage-p ... n-lak.html

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:44

Kan je misschien nog een extra bevestiging op de springschoen bevestigen, zodat ie niet zo snel losgaat?
Zag vorig jaar in Assen bij de vierspannen paarden-marathon (Chardon/De Ronde) ook verschillende springschoenen verloren raken. Zij hebben kennelijk ook nog niet de oplossing gevonden....

AllEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:46

Dit zijn wat ons betreft echt de meest sterke springschoenen die er zijn http://www.all-eventing.com/product/139 ... oenen.aspx. Worden zeer veel gebruikt voor de cross en gaan enorm lang mee zonder dat ze scheuren. Deze springschoenen zijn ook superzacht voor de kootholtes.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 15:50

@Capriootje, super.. die zien er goed uit! Helaas niet in onze kleur, blauw hihi :p

@Siesje80, het is niet specifiek dat ze losgaan, maar ze scheuren gewoon uit. :o

@Alleventing, bedankt voor je reactie maar om eerlijk te zijn vind ik dat te duur. Dit moet voor 4 ponys.. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:53

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:54

al eens geprobeerd met 3 in eens? beenbescherming en springschoen in 1 stuk, kunnen ze nooit afvallen.

hoe sterk en hoe klein ze te krijgen zijn weet ik niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:56

Je kan bij Letty vragen wat ze kosten, daar heb ik geen idee van, maar die maakt(e) ze ook voor chardon.
Maar ook daar gaat idd weleens wat stuk, dat voorkom je gewoon niet.

Zeker bij slecht weer en na de waterbak bijvoorbeeld verlies je weleens wat omdat het klittenband dan nat is en vol zand gaat zitten.

Ook helpt het schoon houden van net klittenband tegen verlies, en dan gaat het vooral over haar van de pony's/paarden dat er in zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:01

Ik kan ze nu niet meer vinden, maar er waren springschoenen met een riempje waar je delen aan reeg. Op alle maten aanpasbaar dus, riempje scheurt minder snel, heeft geen last van zand en water zoals klittenband en een stuk deel is zo vervangen.

Andere optie is de goedkoopste nemen en genoeg reserves op voorraad te hebben helaas.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 17:07

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:09

Mr stockings springschoenen misschien wat? Op maat en kleur die je wilt te krijgen, materiaal ervan is namelijk super sterk en ook klittenband is onwijs sterk.
Vind de prijzen oom prima te doen voor die kwaliteit. Met maandelijks nieuwe goedkope springschoenen kom je ook snel genoeg op duurdere uit of duurder zelfs.

Hopelijk vind je wat passende en passend in budget. Vooral dat passen is leuk bij die kleintjes.

Ik was ook tevreden met de neopreen van epplejeck, passen mooi en bleven goed zitten en leuk prijsje. Wie weet om eens uit te proberen. Zijn iig sterker dan die rubberen goedkope.

Of dichte rubberen kopen; is even geklier met omdoen maar geen geklier met slap klittenband en scheurt minder snel was mijn ervaring in eventing toendertijd. :)) vond alleen zo'n geklier :')

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:10

En de springschoenen van EJ? Zijn van neopreen, bleven hier altijd heel goed zijn en zijn erg klein

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:20

shetlandfan schreef:

Denk dat je met deze wel een heel eind komt.
Ik had een merrie die alle springschoenen sloopte gewoon op de wei en ik heb deze toen gekocht en nooit meer een probleem gehad.
Begin met rijden wel even moeten wennen aan het geluid ze klapperen een beetje.
Ze slaan ook niet omhoog in water of mul zand
Riempje is makkelijk te vervangen en de losse deeltjes en ze zijn goed schoon te houden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:24

Die westtrop heb ik hier ook nog liggen, maar denk niet dat bruin-roze je kleuren zijn..
Zijn heel gaaf, zitten mooi, blijven ook goed zitten maar pony's kregen er helaas wondjes van -O- Te kleine omtrek denk ik.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:31

Ik zag laatst iemand bij de sgmw en die had dun zwart tape? Rondom de peesbeschermers voor het klittenband, dat t dicht bleef en in kleine stukken overlappend rondom over de hele springschoen( kleine stukken dat als t loslaat t niet zo'n lang stuk is wat om de benen vast kan gaan zitten)

Snap je me nog?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:42

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:46

Hmm met het probleem van de spring schoenen kan ik je helaas niet helpen... Maar moet toch even kwijt, wat een super leuke 4 span heb jij zeg! :D <3

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:20

Die goedkope gaan gewoon snel kapot, zeker bij een vierspan. Het lastige is dat er weinig klittenband aan een spring schoen zit en je er niet in elke waterbak een wilt verliezen. ..
Wij hebben ze nu ook uit eventing. Sterk materiaal en met een verdikking in de koot holte zodat ze goed blijven zitten. Ze gaan nu bijna een seizoen mee. Maar wel met extra tape eromheen!
Waarom probeer je er niet eens een stel uit in plaats van alles te vervangen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:49

Degene bij wie ik groom heeft vrij dure springschoenen van horseware (geloof ik). Is een investering, maar ze gaan al 4 jaar en 3 klasses met veel waterbakken mee. Nog geen verloren of gesloopt. Dat in tegenstelling tot de kalkoenen (die verliezen we regelmatig := )
Wel plakt ze iedere wedstrijd een extra stukje tape (van dat 1cm brede gekleurde tape) over de beschermers zodat het klittenband ook braaf dicht blijft.
Ik denk dat wanneer je optelt hoeveel maandelijkse nieuwe (goedkope) springschoenen hadden gekost je uiteindelijk toch duurder uitkomt dan eenmaal die dure.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:56