Snaaien tijdens training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Snaaien tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:38

We hebben een ruintje die tijdens de training en met meelopen probeert te snaaien van struikgewas/gras, etc. Dit is blijkbaar ooit bij een vorige eigenaar toegestaan, maar de vraag is hoe leer ik dit af tijdens het longeren?
Ondanks regelmatig gebruik groeit er toch af en toe wat naast/in onze longeerkraal. Hoe leren we het dit paard af dat hij zichzelf beloont?
Een muilkorf tijdens de training vind ik wat ver gaan persoonlijk. Onkruid/gras maaien is een optie maar neemt het gedrag nog niet weg, aangezien hij ook gerust naar de grond duikt met hoofd..

Lymoncello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:50

Ik zou persoonlijk wat grondwerk los gaan doen. Ik heb zelf een dominante ruin staan die af en toe lekker doet waar ie zin in heeft. Ik laat hem dan om me heen stappen/draven/galopperen en laat hem met zo min mogelijk moeite omdraaien en snelheid wisselen. Hij krijgt dan maximaal 5 seconden om te reageren, daarna word ik strenger. Op deze manier gaat het paard heel goed opletten op jouw en blijft hij ook in beweging. Als dit goed gaat kun je er een longeerlijn aan doen en eigenlijk is dat een beetje hetzelfde verhaal, stap/draf/galop en kanten wisselen. Hopelijk heb je er wat aan.

Dreamflower

Re: Snaaien tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 22:37

Grondwerk doe je ook in een kraal, en wij longeren zonder longe.. het paard ziet toch kans om te snaaien ondanks onze drijvende hulpen...

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:57

Longeer je met bit in?

If so, zou ik dat even zonder doen, aan halster of kaptoom als je die hebt [vind ik sowieso prettiger werken dan een hoodstel]. Dan vervolgens wat dichter op hem staan en meelopen, dan heb je wat meer controle als dat je alleen maar stilstaand in het midden meedraait. Ik neem aan dat hij zijn hoofd naar buiten moet draaien om te snaaien, dus gewoon corrigeren en zorgen dat hij weer met z'n hoofd naar binnen loopt. [Vandaar zonder bit anders zit je 'm steeds in de mond te rukken.]

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:40

OPG > TVG

PieterDrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:12

Dag,

ik herken dit probleem bij mijn 3 jarige hengst. Ik heb het opgelost door mijn paard eenduidig en correct te benaderen. Wanneer het paard ging grazen tijdens het ''los'' longeren., dreef ik hem vriendelijk iets bij. Het is de bedoeling dat je paard tijdens de training op jou gericht is en op jou commando's reageert en niet aan eten denkt. Succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:56

Duidelijk zijn. In zijn vrije tijd mag hij grazen en aan het werk is ook echt aan het werk. Flink naar voren drijven zodra hij gaat eten.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:09

Persoonlijk zou ik ook mijn stem hierbij gebruiken. Laat horen in je stem (tijdens het drijven) dat hij moet opletten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:13

Bezig blijven houden, als je merkt dat het richting snaaien gaat; gelijk voorwaarts drijven of direct een oefening; laten keren of iets anders om paard maar duidelijk te maken 'de focus ligt bij mij, niet bij je omgeving'. Dus scherp houden.

Tinky_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:39

Lymoncello schreef:
Ik zou persoonlijk wat grondwerk los gaan doen. Ik heb zelf een dominante ruin staan die af en toe lekker doet waar ie zin in heeft. Ik laat hem dan om me heen stappen/draven/galopperen en laat hem met zo min mogelijk moeite omdraaien en snelheid wisselen. Hij krijgt dan maximaal 5 seconden om te reageren, daarna word ik strenger. Op deze manier gaat het paard heel goed opletten op jouw en blijft hij ook in beweging. Als dit goed gaat kun je er een longeerlijn aan doen en eigenlijk is dat een beetje hetzelfde verhaal, stap/draf/galop en kanten wisselen. Hopelijk heb je er wat aan.

Goede tip mijn pony eet ook altijd tijdens het werk zo vervelend dat hij dan niet wil doorlopen